Den ultimata 3:e cykeln....

Mjölner

Medlem
Jag funderar på en allround-cykel för mina husbilssemestrar i Europa. I stallet sedan tidigare finns en italiensk racer och en xc-mtb, dessa blir kvar men lämnas hemma.

Vad jag tänker mig är en hoj som jag både kan köra tour de vingård i Provence (låter glammigare än sightseeingcykling) med OCH klättra uppför typ Stelvio. Tidigare år har jag släpat med både racer och xc för att täcka dessa behov, men nu vill jag slippa ha med två hojar framöver.

Arbetshypotesen är en Gravelbike/CX med två hjuluppsättningar: en med typ 37-45mm däck och en med runt 28-30mm slicks. 650+700 eller 700(bred)+700(smal).

Är jag galet ute? Vad finns för alternativ? On One Space chicken har jag sett, fler? Budget-max ca 35000:- kostnad för ev extrahjul tillkommer.

Något gravelaltigt med 35mm semislicks? Klarar av tämligen dålig terräng så länge man inte har för brått och rullar bra på asfalten också. Så slipper du byta hjul?

Vill du lyxa så köp en lauf True Grit med eTap. Blir väl lite dyrare, men bättre i XC terrängen. Finns väl iofs många kul gravelcyklar där ute - ilandsproblem är välja!

Bilagor

• Lauf-True-Grit_lightweight-carbon-race-performance-gravel-road-bike-with-leaf-spring-suspensio...jpg
    Lauf-True-Grit_lightweight-carbon-race-performance-gravel-road-bike-with-leaf-spring-suspensio...jpg
    204.7 KB · Besök: 54
Bengt-re sa:
Något gravelaltigt med 35mm semislicks? Klarar av tämligen dålig terräng så länge man inte har för brått och rullar bra på asfalten också. Så slipper du byta hjul?

Vill du lyxa så köp en lauf True Grit med eTap. Blir väl lite dyrare, men bättre i XC terrängen. Finns väl iofs många kul gravelcyklar där ute - ilandsproblem är välja!

Ja, kan funka. Visst är det ett i-landsproblem, men hatar att inte ha koll och inte kunna ta beslut baserat på väl avvägd dos av förnuft och fåfänga.

Mjölner sa:
Bengt-re sa:

Ja, kan funka. Visst är det ett i-landsproblem, men hatar att inte ha koll och inte kunna ta beslut baserat på väl avvägd dos av förnuft och fåfänga.

+1 på Lauf True Grit. Om du dessutom mest ska cykla uppför berg (i lvg-läge) kanske de billigare 1x11-varianterna inte är en begränsning heller.

ceel sa:
Mjölner sa:
Bengt-re sa:

+1 på Lauf True Grit. Om du dessutom mest ska cykla uppför berg (i lvg-läge) kanske de billigare 1x11-varianterna inte är en begränsning heller.

Och då fick man ju en ölöppnare istället för växel. ?

Jag "behöver" en ny lekcykel... Synd bara att det inte är budgeterat...

Bengt-re sa:
ceel sa:
Mjölner sa:
Bengt-re sa:

Du behöver en ny budget bara. En budget som även räknar med extrakostnaden för att få den i orange. ;)

ceel sa:
Bengt-re sa:
ceel sa:
Mjölner sa:
Bengt-re sa:

Du behöver en ny budget bara. En budget som även räknar med extrakostnaden för att få den i orange. ;)

Mmmm.... Så mycket grusvägar som önskas bli smekta av däcken från sådan...

Äh - vad vore livet utan lite drömmar!

Du kanske kan klara dig med en uppsättning hjul om du istället har två uppsättningar däck? Behöver du verkligen så stor skillnad i däcksbredd? Jag hade valt en fälg som jag tyckte hade lämplig bredd, satt på ett något bredare mönstrat däck till sightseeingcyklingen och ett något smalare slicks till Stelvio, samt justerat däckstrycket lite beroende på användningsområde.

Skulle även kunna slå ett slag för en tredje däcksuppsättning om du t.ex. vill cykla Colle del Nivolet. Vi hade gärna fortsatt längre på andra sidan, men det var ingen lysande idé med hyrracercyklar. Vi har vid flera tillfällen funderat på om inte en CX i vissa fall skulle vara bättre än en racer, men har inte sett någon som hyr ut CX.

Bele sa:
Du kanske kan klara dig med en uppsättning hjul om du istället har två uppsättningar däck? Behöver du verkligen så stor skillnad i däcksbredd? Jag hade valt en fälg som jag tyckte hade lämplig bredd, satt på ett något bredare mönstrat däck till sightseeingcyklingen och ett något smalare slicks till Stelvio, samt justerat däckstrycket lite beroende på användningsområde.

Skulle även kunna slå ett slag för en tredje däcksuppsättning om du t.ex. vill cykla Colle del Nivolet. Vi hade gärna fortsatt längre på andra sidan, men det var ingen lysande idé med hyrracercyklar. Vi har vid flera tillfällen funderat på om inte en CX i vissa fall skulle vara bättre än en racer, men har inte sett någon som hyr ut CX.

Skulle kunna klara mig med en uppsättning - men då går jag hellre upp i bredd på asfaltsdäcken och håller mig i de regionerna. Kört en del med 35mm crossdäck och föredrar helt klart känslan i 40mm däck på grusväg och stigar. Då tar jag hellre nackdelen med lite mer tröghet på asfalt, om det nu blir så stor skillnad. Cannondale marknadsför ju sin Slate som väghoj till stor del - med runt 40mm slicks. SuperX från 2017 verkar vara ett vettigt alternativ - lätt och styv och tar däck upp till 40mm vad jag förstår. Sett nån Crux beggad och de tar ju också bredare däck - dock känns 135x12 lite förlegat och kanske begränsande vad gäller hjulval.

Kommer också fram till Space Chicken som svaret på det mesta. Svincool cykel. Men det är ju på vanligt PX-manér mest nån kinaram med egen lack på, så vågar man riska med aliexpress/ebay-ram kan man nog få ihop helt custom för samma eller mindre pengar. Känns dock lite bättre att ha haft lite proffsinköpare som verifierat kvaliteten på vägen men jag är väl gammalmodig.

Inte jättemycket clearance för 700-däck, men 40 mm går kanske in? Tror att man nästan alltid hellre har 700x40 än 27.5x48 eller vad det var som max. BishBashBosh har några mm mer plats för 700-däck men lite tröttare gravel-geo.

142/12 bak förstås så man kan skifta med 29erns hjul. Om man inte åkt dit på boost 148 redan dvs...

erik h sa:
Kommer också fram till Space Chicken som svaret på det mesta. Svincool cykel. Men det är ju på vanligt PX-manér mest nån kinaram med egen lack på, så vågar man riska med aliexpress/ebay-ram kan man nog få ihop helt custom för samma eller mindre pengar. Känns dock lite bättre att ha haft lite proffsinköpare som verifierat kvaliteten på vägen men jag är väl gammalmodig.

Inte jättemycket clearance för 700-däck, men 40 mm går kanske in? Tror att man nästan alltid hellre har 700x40 än 27.5x48 eller vad det var som max. BishBashBosh har några mm mer plats för 700-däck men lite tröttare gravel-geo.

142/12 bak förstås så man kan skifta med 29erns hjul. Om man inte åkt dit på boost 148 redan dvs...

Är inte Space Chicken en motsvarighet till Open Up? På vilket sätt har BBB tröttare geo - lägre vevparti?

Fin!

Jag blev först väldigt förtjust i BishBashBosh, men den har ju (om man jämför medium med medium) kortare ETT/reach, högre styrhuvud, längre gaffel, mer BB drop, mera slopat överrör (kortare sadelrör), längre kedjestag, längre hjulbas... känns lite som en cykel man sitter mer upprätt och stadigt på, en tourer, medan Space Chicken då andas lite mer utsträckt kraftcykling där man också får anstränga sig mer.

Jämfört båda med min nuvarande Cubecross (som jag trivs på) och SC är väldigt lik den medan BBB ser klart mindre snabb ut.

Kan rek on-ones pickenflick. Kanske inte alla rätt men mkt trevlig cykel med plats för mkt gummi i baktriangeln. Hade jag ohemult med finanser så hade jag gått open UP eller custom.

Slänger in Salsa Vaya Travel i leken - Rostfritt stål med SS couplers. Dock har den några år (2014?) på nacken så kan vara lite lurig att hitta.

Uppfyller kraven och och har en hel del pluspoänger. Mångsidigare är svårt att hitta.

Ingen flådig kolfiber förvisso - men för dylika resor, med allt vad det innebär så känns det ändå mer som en nackdel.

Äh, bygg! Ser det framför mig, stålram, 29"s hjul, Lefty Oliver, Force. Lite som Lauf & Slate men med själ! Var inne på samma spår för nått år sedan och det slutade med denna. Kanske inte så smart men rätt roligt..

swedentrails-sobre-versatile-steel-bikes-veloacier-1.jpg

Senast ändrad:
j3n5 sa:
Äh, bygg! Ser det framför mig, stålram, 29"s hjul, Lefty Oliver, Force. Lite som Lauf & Slate men med själ! Var inne på samma spår för nått år sedan och det slutade med denna. Kanske inte så smart men rätt roligt..
Cool hoj! Låter som ett trevligt recept. Men troligen rätt dyrt. Älskar lefty. Men vilka ramar passa till olivern?

INFLITE AL 9,0 + ett par lätta bra hjul så borde du klara dig inom budget å få en rätt ändamålsenlig cykel för dina krav. Ett plus att Inflite är förberedda för stänkskärmar om man ska fincykla i fulväder...

Tillbaka
Topp