Den ultimata cykeljackan!?

Också intresserade av jackan lagom så jag hänger på denna tråd:
För höstiga turer i skogen men som även fungerar ok på en lvgtur i höstrusket.
Lagom varm.
Lagom regntät.
Lagom rivtålig i skogen.
Lagom vindtät.
Lagom kardborrehållbar.
Lagom lång i rumpan.
Härlig krage.

Existerar denna jacka?

Jag cyklar bara (i alla fall mestedels) skog/stig. Om sommaren kör jag bara i t-shirt eller mx-tröja, men om det regnar väldigt har jag en lätt tunn regnjacka (PRO). Den håller regnet ute, men andas tyvärr inte så bra. Höst och vår har jag en Endura Gridlock jacka http://www.cyclecomponents.com/cgi-...ef=&artgrp=505&visa=33-64&Sort=Beskr&Visn=Std Den är vattentät och andas hyfsat bra, men det är ingen skaljacka så den blir för varm om sommaren.

Skulle också villa ha den ultimata jackan som håller dig torr och fin, som andas bra så man släpper den bastu-känslan, men jag tror tyvärr inte den jackan finns.

Trodde man skulle klara sig med en vind & vattentät jacka och typ Pearl izumi barrier wxb jacka, men upptäckte ganska snart att den användas för dåligt och helt plötsligt kändes det som man var tvungen att ha 3st olika.

Vad stämmer med olika membran,är det Goretex som har bäst andningsförmåga?(lite anti mot Gorebike wear ju)

Så länge det är av den varmare delen av året så är ju jacka inget måste i regnet,men med tanke på hur sommaren varit så känns det ju som att hösten kommer bli blöt & kall:)

Tror inte det finns någon regntät jacka som klarar träningstempo. Vindväst, benvärmare och armvärmare fungerar bäst då man kan plocka av sig eftersom.

Regnar det blir man blöt i vilket fall. Antingen från insidan eller från utsidan. Tycker man klarar sig bra ner till +10 grader i regn med armvärmare, benvärmare, vindväst, hela handskar och skoöverdrag.

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Höst: Assos iJ.intermediate_s7 el intermidiateEvo
> http://www.assos.com/en/19/singleProduct.aspx?cat=
> 6,19,26&prod=430
> Regn (ihållande): Rapha Rain Jacket
> http://www.rapha.cc/rain-jacket
> Vinter: Assos fuguJack
> 6,19,26&prod=141
>
> Nödjacka när det ska gå undan: Assos
> sJ.blitzFeder
> 6,19,28&prod=368

Så 4jackor och en massa tusenlappar fattigare är alltså svaret på denna fråga;)

Justin_chase skrev:
> Så 4jackor och en massa tusenlappar fattigare är
> alltså svaret på denna fråga;)

Ja, och allt motiveras med två vinklingar när WAF:en är i fara:

För pendlaren:
"Ja, men det är ju ändå billigare än en andrabil"

För hobbycyklisten:
"Ja, jag vet att cyklingen är för dyr - jag tror jag ska skaffa en segelbåt istället"

Fokusera mer på intäktssidan och låt pengarna rulla. Det produceras ju bra skit och dålig skit, nån måste ju konsumera den bra skiten, det kan ju lika gärna vara du.

Jag vet inte om jag skulle kalla den "optimal" men jag köpte Haglöfs Endo för två veckor sedan. Efter en vecka i Jämtlands fjäll och skogar men regn och vind i temperaturer mellan 5-20 grader funkade den bra. Det blir väl en del kondens som inte transporteras ut DIREKT men det kan jag leva med. Fukten mellan ryggsäck och rygg vet jag inte om man kommer ifrån? Endo är väl ingen cykeljacka utan mer en lätt skaljacka men jag kommer använda den till vandring, och som förstärtkningsplagget som alltid finns i väskan. För det verkar den funka bra. Vad jag främst gillar med den är att den är figursydd, lång i ryggen och har en tajt passform utan att bli trång.
http://www.haglofs.com/sv-se/produkter/klader/lager/skallager/herr/endo_jacket_sv-se.aspx

En jacka som skall klara allt kommer antingen vara för varm eller för kall. Vattentäta cykelplagg tycker jag inte funkar alls, man blir ångkokt istället. Då är det bättre med något hyfsat vindtätt och nått under som värmer lite även om det blir blött.

Under den kallare perioden kör jag själv med olika kombinationer av aclimas nätunderställströja, en tunn icebreaker tröja och pearlizumi tröja med vindtätt front underst.

Över dessa blir det antingen en vanlig, ganska tunn, cykeltröja eller en lite tjockare cykeljacka om det är riktigt kallt (ingen av dem är särskilt vind eller vattentäta).

Går att kombinera för det flesta väder och med detta klarar jag temperaturer ned mot -20 (så länge det inte gäller alltför långa turer).

//j

Har egentligen ingan aning, men har beställt en Gore Phantom från UK. Har kollat runt lite, läst tester osv, och den verkar vara bra när det blir lite kallare (är det varmare behöver man ingen jacka). Ska vara regntät i ca 45 minuter men ska även andas en del. Stämmer det så passar det, det är vad det tar för mig enkel resa till/från jobbet.

Men jag HOPPAS väl att det är den ultimata cykeljackan.

Den här gillar rätt många, inkl. jag. Härlig krage, mer åt varma hållet, men dragkedjorna under armhålorna funkar bra.
<http://www.wiggle.co.uk/gore-bike-wear-tool-softshell-jacket-2012/>

Jag har en Gore bike Alp-x 2 jacka ( http://www.gorebikewear.se/remote/Satellite/PROD_JALPXM?landingid=1217492397731A ) där jag gillar passform, kragen och att den är förstärkt på axlarna, utsidan av ärmen och en del av ryggen. Förstärkning är speciell bra om man kör mycket med ryggsäck. Stora nackdelen är att den är gjort i fel material: Paclite. Den funkar för turer som är mindre än en halv timme eller om det är kallare än -25ºC... Jag kör mtb i stökig terräng så fartvind är inget jag räknar med!
Jag har ändå varit glad med denna jacka när jag pendlar vintertid eller regniga dagar. Jag har 5km eller 12km så att jag kommer fram under en halvtimme.

I vintras var min svärmor här och hjälpte att modda en gammal Alp-x som jag hade liggande. Hon sydde dragkedjor under armarna och bytte en del av ryggpanelen mot ett lätt vindtätt tyg. Det blev ett bra steg mot den ultimata jackan! :)
För att komma närmare perfektion skulle jag vilja ha förstärkt vattentätt tyg på axlarna, utsidan av ärmen och hela nedre delen av ryggen. Resten av jackan skulle vara gjort i ett tyg som är kring 80% vindtätt och vattenavvisande. Öppningar under armarna vill jag också ha för att öka flexibilitet.

Jag har letat och letat men inte hittat denna jacka... Kanske läser nån cykelklädtillverkare Happy och kommer att kontakta mig för att testa de första prototyperna?! Eller jag kan fråga min svärmor! ;)
/E

Jag använder den här eller någon tidigare fjolårsmodell som funkar väldigt bra som bruksjacka.

http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=17377&plats_id=1433

Den blir till en bastu om man cyklar hårt när det är varmt men är tillräckligt vattenresistent för att fungera som lättare regnjacka för cykling och kombinerat med en mindre halsduk för att det inte ska bli en vindtunnel över bröstet så funkar den rätt långt ner i graderna.

Justin_chase skrev:
> Vad stämmer med olika membran,är det Goretex som
> har bäst andningsförmåga?(lite anti mot
> Gorebike wear ju)

Läs denna långa artikel, ger en bra bild av hur det funkar:
http://outsideonline.se/2012/05/14/insane-in-the-membrane/

Membran är membran, oavsett varumärke. Skillnader i "andning", vattenpelare o.dyl. är marginellt och ger enligt min erfarenhet endast placeboeffekt; i praktiken är alla membran lika. Däremot spelar givetvis jackans design, funktioner, tjocklek, paneler, tyger o.s.v. in på hur effektiv jackan upplevs, inte minst eftersom man kan ha olika förväntningar och användningsområden för skaljackor.

Kontentan: lägg mindre fokus på vilket membran och mer funderingar på om du ska ha membran. Därefter fokuserar du på jackans utformning utifrån dina behov :)

cerro skrev:
> Stuvstaix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vinter: Assos fuguJack
> >
>
> > 6,19,26&prod=141
>
> Bästa vinterjackan? Frågar eftersom jag behöver
> nya vinterkläder och kan få bra pris på Assos

Det är inte bara den bästa vinterjackan,det är det bästa plagget jag ägt. Och jag har gått igenom allt från Arcteryx till Corneliani. Inget annat plagg har klarat 0 - -20 under aktivitet.

tmalm skrev:
> 2 jackor, en snortunn vindtät och en sådan som
> Happy ovanför samt en fleeceväst med nät rygg
> sen är du klar.
>
> /T

Det är precis samma sak som jag kommit fram till efter några års åretruntcykling.

Justin_chase skrev:
> Finns den,Eller hur många olika behöver man för
> att inte kompromissa för mycket på olika
> funktioner?
>
> Vad kör ni med för jackor?

Endura flyte är nog jackan du söker,,andas gör ingen jacka inte ens den dyraste:)
Flyte är dock inte någon direkt kroppsnära jacka sitter ganska ledigt,,skön höst vår jacka.
Sportful har också fina gore tex jackor,

Ja, det är ju helt omöjligt att ha en jacka och ha fler lager undertill beroende på temperatur :)
Måste är en tunn jacka att ha med på sommaren så man bara kan dra på om det kyler lite.
Sen har man en tjockare som är någorlunda tät höst och vinter och kompletterar med en extra undertröja i tjockare material.
Själv har jag tre cykeljackor och funderar på att köpa åtminstone två till, huh.

Har en tunn jacka från 8848 i activent(windstopper) material, långa dragkedjor under armarna, tre ryggfickor bak. Nu är den helt slut efter dryga 15 års användande. Har fungerat klockrent året om för högaktiv träning i skog och pendling. Man bara använder olika lager innanför eller utanpå jackan. Vindtät och står mot regn hyfsat. Har letat efter likvärdig jacka några år nu!! Tips på motsvarande mottages tacksamt.

Många regnjackor som föreslås. De är inte ideala när det är riktigt kallt och klart; sena januari - hela februari - början på mars. Man blir väldigt blöt och fryser som en gnu när man stannar och detta förbannade prassel. Man bra jackor är det, när det regnar.

Senast ändrad:
Helt rätt. Riktigt sugen på Gore Tool Jackan. Gillar när det är mjukt tyg på utsidan istället för blankt mtrl som fladdrar i vinden.

Hej alla,
Precis som rubriken på tråden lyder, så söker jag gärna lite tips i denna djungel av diverse jackor…
Har en ”tunn” Voidjacka idag, lagom mycket vind och regnskydd. Med underställ kör jag den ner till -5isch.
Hade det gått hade jag köpt en ny likadan, men så funkar det ju inte.
Så semi race jackan som funkar när man kör fort och när man pendlar höst/ vår och Sthlms vinter.
Släng iväg tips på era favoriter och varför ni gillar dom ?

Hej alla,
Precis som rubriken på tråden lyder, så söker jag gärna lite tips i denna djungel av diverse jackor…
Har en ”tunn” Voidjacka idag, lagom mycket vind och regnskydd. Med underställ kör jag den ner till -5isch.
Hade det gått hade jag köpt en ny likadan, men så funkar det ju inte.
Så semi race jackan som funkar när man kör fort och när man pendlar höst/ vår och Sthlms vinter.
Släng iväg tips på era favoriter och varför ni gillar dom ?
Vad är det för jacka du letar efter? Regnjacka, windbraker eller en kombination av allt?

Northwaves h20 superlight eller vad de heter? Membran "light" med vanligt tyg på ryggen tror jag. Är väl mer en tröja eller jacka. Men det verkar ju den länkade void också vara.

Denna såg ju riktigt intressant ut, hamnade högt upp i listan!
Om det är den jag hittar som heter h2o extreme så har jag en grön sedan flera år. Den är riktigt tät men är nog bra i spöregn. Den känns som en kopia av en perfetto - fast mycket sämre.
Perfetton är mitt bästa plagg fortfarande. Skönt material, blixtlåsventilation under armarna, fickor, bra passform.

Tillbaka
Topp