Den ultimata hjulförvaringen?

n3wton

Aktiv medlem
Hjul är opraktiska att förvara. Har sett lite lösningar i cykel-i-lägenhets-tråden och så, men står nu inför att göra slag i saken och hade då gärna sett lite exempel på hur ni andra gjort.

Att hänga hjulen på separata krokar tar upp en sanslöst stor yta vägg, men att ställa alla bredvid varandra på två rör eller så (som cykelhandlare ofta har) bygger så mycket utåt. Jag har väl sisådär fem hjulpar att hänga upp, så ni vet ungefärlig omfattning. Har ganska mycket ytor, men ännu mer grejer, så ju tightare totalvolym desto bättre!

Jag ser gärna hemmabyggda lösningar före svindyra köpelösningar, och kan bygga i typ vilket material som helst.

Släng bilder på mig!

Såhär gör jag.

20200530_095204.jpg

20200530_095156.jpg

Jag har en hjulgarderob liknande Imeldas för skor (mest för att det är så jä-ve-lens drygt att limma om crosstuber, så det blir minst ett par för varje däcktyp...) och de sitter så högt upp på väggen (i "stående" riktning) som möjligt i hushållets Service Course med S-krokar. Tar man bort snabbkopplingarna föser man ganska enkelt ihop dem på bredden.

Jag har en hjulgarderob liknande Imeldas för skor (mest för att det är så jä-ve-lens drygt att limma om crosstuber, så det blir minst ett par för varje däcktyp...) och de sitter så högt upp på väggen (i "stående" riktning) som möjligt i hushållets Service Course med S-krokar. Tar man bort snabbkopplingarna föser man ganska enkelt ihop dem på bredden.
Jag fattar inte riktigt. Har du möjlighet att slänga upp ett foto vid tillfälle? S-krok på en skena?
Jag vill också ha smart och effektiv hjul- och däck-förvaring. Jag tänker mig hängande på en rad högt upp, med möjlighet att få tillgång till ett separat hjul utan att behöva plocka ned en massa andra.

Julakrokarna är i stil med det jag i nuläget lutar mest åt, fast två separat av en något annan typ än just se som länkades/visades.

Man skulle ju kanske även tänka sig en lång rak stång ut från väggen där båda hjulen träs på via qr/TA-axelhålet. Bygger lite mer utåt såklart men skulle ge mitt ordningssinne lite mer ro då det ser lite stökigt ut med hjulen förskjutna i förhållande till varandra (extrem petitess, jag vet..). Svårt också att få en klen stång att hålla sig rak när den är två nav bred plus att den utgör en livsfara när hjulen inte hänger där. En riktig ögonöppnare..?

Jag fattar inte riktigt. Har du möjlighet att slänga upp ett foto vid tillfälle? S-krok på en skena?
Jag vill också ha smart och effektiv hjul- och däck-förvaring. Jag tänker mig hängande på en rad högt upp, med möjlighet att få tillgång till ett separat hjul utan att behöva plocka ned en massa andra.
I det här fallet är det i galler, men principen är densamma om du sätter det i skena - hjulen på rad så högt upp som möjligt på väggen. Ännu vettigare är det nog om man kan sätta krokarna i taket.

Typ sådär tänkte jag göra men med stålrör och därefter hänga upp hela kalaset i taket eller så. Du har ju ca 7 hjulpar och ändå är det inte helt gigantiskt trots att naven står i linje med varandra eller vad man ska säga.

Är det inte överkurs när den enda resan man gör med hjul är när de sitter på cykeln? Eller finns det mervärde i att ha den i väskor även vid stationär förvaring? Känns som att ordningssinnet mår gott av att de ligger i snygga väskor förvisso.
Bor man som jag i flerfamiljshus kan det ju vara ett egenvärde i att man (utan att bryta sig in i förrådet - även om det, bevisligen, går det också...) inte kan se vad det är i väskan. En liiiiiten fördel kan väl vara att det är mörkare i väskor också, vilket däcken mår bra av (men även upplysta källarförråd är ju inga solarier, liksom).

Är det inte överkurs när den enda resan man gör med hjul är när de sitter på cykeln? Eller finns det mervärde i att ha den i väskor även vid stationär förvaring? Känns som att ordningssinnet mår gott av att de ligger i snygga väskor förvisso.
Jag har en cykel och 2 hjulpar, ett par för stig och ett par för mer utförscykling. Tar med båda när jag inte är hemma. Hade underlättat enormt med hjulväskor både i bil och i lägenheten.

Jag tycker det är rätt praktiskt faktiskt, gärna med dubbelväskor. Jag har ofta flera par hjul med mig i bilen så de åker ut och in och fram och tillbaka och där i mellan hänger de på en krok eller står i däckställningen.

tips på hjulväskor som passar 29x2,6 eller 27,5x2,8?

I Evocs går 29 2.5 i precis samt vissa 2.6 som egentligen är smalare än 2.6.. typ Specialized förra modeller.
Planet X väskor för 29 fungerar ej.

Låter som en bra grej med väskor. I mitt fall åker dock cyklarna nästan aldrig bil, så jag har ingen fördel av att enkelt kunna packa med mig ett extra hjulpar.

Jag har i princip bara hjul som en person jag känner ganska väl satt ihop med omsorg och kärlek, och de verkar i princip odödliga trots att jag försöker mosa dem med ganska hög effekt och hög vikt. Däremot så känns det som att de kommer dö en plötslig död av att ramla omkull på något vasst eller få en tung grej på sig när de står huller om buller som de gör just nu. Där hade förmodligen hjulväskor skapat lite struktur och skydd!

Då har jag fått tummen ur i samband med att jag lyckats stöka ner varenda praktisk yta jag har hemma. Åtgärd behövde vidtas!

Inhandlade en Mefa-skena (används för att montera typ ventilationstrummor och rör/ledningar i industriapplikationer typ) på Ahlsell, följt av ett gäng krokar på Bauhaus (deras beslags-sortiment är grymt!).

683011A0-5814-471D-9260-DF5264E74761.jpeg

Började med att borra upp ett av hålen i krokarna.

44D75C59-626A-45DB-AF51-9AD07205CFCF.jpeg

7BD14CD4-E31C-48D0-9555-25B94658E5CD.jpeg

Skruvade fast krokarna i de speciella fästena till skenan. Lossar man på M8:an kan man skjuta kroken i skenan.

DA3DDD73-EA31-4D3A-8AB2-381B4A7B5497.jpeg

5FA8DD73-64CA-4139-BB54-D59683727C88.jpeg

Upp i taket!

00EDE177-5EE7-4939-9C27-8646B8118D0C.jpeg

Blev ganska stiligt och får plats med en cykel under utan bekymmer, trots låg takhöjd. Köpte hela lagret av krokar på Bauhaus, så jag får komplettera med ett gäng till för att få upp resten av hjulen. Blir säkert av vilken dag som helst..?

Jag har tidigare hängt upp cyklarna i en skena i taket som är avsedd för skjutportar, där varje krok sitter en rullvagn. Det blev nästan för bra, så cyklarna halkar runt kors och tvärs. Nu har jag fixerat dem med buntband vilket gör att cyklarna inte kanar iväg. Hade jag fått göra om den lösningen hade jag använt samma typ av skena som till hjulen, eftersom den både är enklare och säkert billigare, plus att inte allt kanar runt då.

81067C05-F342-4BEA-9E9F-7E860EF412DA.jpeg

64A78623-724A-4606-8019-155A0F176CA9.jpeg

Snyggt.

Vad har vi för förslag på den ultimata däckförvaringen?
Runt 65 däck blandat lvg, mtb, alla är inte vikbara.
Jag har några idéer:

Vikta däck: I en stapel med korta grova avloppsrör, tänk bikupa. Lagom djup till att få in hopvikta däck i.
1599032804915.png

Ej vikbara däck: Jag brukar hänga de på grova rör eller dylikt, men man kan ju även kränga de på en utsliten fälg (utan nav) om man är rädd de tar stryk av att hänga på en tunn krok. Hängs tillsammans med övriga hjul. Lättast om man har en fälg med lite för liten diameter, men det kan ju bli exotiskt.
Man kan även såga itu en fälg så får man många stöd att använda som man sen kan hänga i tunn krok.
Typ såhär:
1599033177465.png

Har inte försökt dessa varianter än själv, men har en hög däck på golvet i cykelförrådet som inväntar en bra idé.

Alt. kan man ju stoppa de ovikbara däcken in i varandra om man vill spara volym.

De icke vikbara däcken kan du förvara på återvinningscentralen. Övriga viks ihop och läggs i kartong/låda som ställs på hylla i garaget.

Det är dubbdäck så de får allt vara kvar :)

Har funderat i de banorna men det blir många lådor :/

Vikta däck: I en stapel med korta grova avloppsrör, tänk bikupa. Lagom djup till att få in hopvikta däck i.
Ej vikbara däck: Jag brukar hänga de på grova rör eller dylikt, men man kan ju även kränga de på en utsliten fälg (utan nav) om man är rädd de tar stryk av att hänga på en tunn krok. Hängs tillsammans med övriga hjul. Lättast om man har en fälg med lite för liten diameter, men det kan ju bli exotiskt.
Man kan även såga itu en fälg så får man många stöd att använda som man sen kan hänga i tunn krok.
Typ såhär:

60 utslitna fälgar har jag ju inte, det andra kändes inte så platseffektivt.

Hade väl tänkt mig hängandes från tak, funderar på nåt som ett upp&nervänt T, men hade önskat foto på nåt som funkar. Är armarna för långa blir det drygt att flytta runt för att få ut det som är innerst t ex.

Hade väl tänkt mig hängandes från tak, funderar på nåt som ett upp&nervänt T, men hade önskat foto på nåt som funkar. Är armarna för långa blir det drygt att flytta runt för att få ut det som är innerst t ex.

Ett par sånna här med andra ord, fast med längre krokar?

Tillbaka
Topp