Den ultimata pendlingshoj, finns den?

Har varit igenom otåliga cyklar i jakten på den perfekta året runt pendlaren men det har alltid funnits något som fungerat mindre bra...

Den ska gå en sträcka på strax över 1mil enkel väg fram och tillbaka till jobbet, och ska vara så underhållsfritt som möjligt.

Har provat mtb, cx, racer, bullitt och gravel och sneglar nu på en av följande altenativ;

1. BMC Alpenchallenge AC01
2. Canyon Commuter 7.0
3. Cannondale Bad Boy 1

Tänker samtliga varianter med rem(Alfine 8 eller 11).

Budget runt 20' max.

Det som talar emot Cannondale är svårigheten att montera skärmar, plus att det skulle se så otroligt fult ut så jag skulle nog inte göra det.

BMC med alfine 8 verkar vara den billigast alternativ med cannondale nära andraplats. Både Cannondale och canyon har inbyggda lysen, och canyon har navdynamo(har dock hört historier om att den fungera sådär i dåligt väder). Tror inte att dessa lysen fungerar till så mycket mer än att bara synas.

Hör gärna era synpunkter för och emot.

Jag pendlar på 29a eller cx. Tycker det är rätt ultimat.

Canyon har väl för små hjul så däckurvalet är ganska litet... Om man vill ha dubbat.

Vad har du för andra kriterier än remdrift och navväxlar?
Vad var det som passade inte smaken på tidigare hojar?

Angående navdynamo, jag kör med en från Shimano med en B&M lampa och har aldrig upplevt problem vid oväder... dessutom lyser den tillräckligt för den sträckan där det inte finns gatubelysning. Det är trevligt att inte behöva tänka på att ladda batteriet och min modell har en inbyggd kondensator så att jag syns även när jag inte rullar.

Har en BMC AC01 som jag tycker är fin men:
* Den har skärmfästen som är ickestandard. Fram går nog bra men man måste meka ordentligt eller köpa BMC's egna snordyra skärmar för att få dit dem.
* Baktriangeln är crimpad så att 650B däck blir väldigt tajt. Kanske inte spelar någon roll för de flesta...

Skulle jag köpa en Gates-hoj helt ny som pendlare skulle jag nog köpa en veloheld eller annan skojjig tysk. Den billigaste går på runt 1600 € och så slipper man alla icke-standard delar som Canyon, BMC och Cannondale roar sig med.

Stervelo sa:
Fixie? Du får starka ben som bonus om du kör med hög utväxling.

Har provat fixed, men tröttnade på den ganska snabbt, kom aldrig överens med att bromsa med att låsa pedalerna plus att jag har haft en del knä problem som gjorde sig påmind under den korta tiden jag ägde en.

Tanker är isf att köpa de svindyra skärmarna från BMC:)

uandt sa:
Har en BMC AC01 som jag tycker är fin men:
* Den har skärmfästen som är ickestandard. Fram går nog bra men man måste meka ordentligt eller köpa BMC's egna snordyra skärmar för att få dit dem.
* Baktriangeln är crimpad så att 650B däck blir väldigt tajt. Kanske inte spelar någon roll för de flesta...

Skulle jag köpa en Gates-hoj helt ny som pendlare skulle jag nog köpa en veloheld eller annan skojjig tysk. Den billigaste går på runt 1600 € och så slipper man alla icke-standard delar som Canyon, BMC och Cannondale roar sig med.

Som
Tidigare sagt. Vad har du upplevt fungerat dåligt på de tidigare cyklarna? Är det något specieööt du saknat?

En så kort sträcka som 10km kan man ju cykla på i princip vilken cykel som helst tänker jag.

Försöker svara lite snabbt...

bullit, lite för stort i rusningstrafik. lite seg att få upp hastigheten, väldigt lång

cx, snabb och rapp men lite för mycket underhåll av kedja, kassett och nav som slits av saltet på vintern.(bästa hitills)

racer, fungerar bra på sommaren, lite för dyr att lämna på gatan eller i cykelställningar. mindre bra på vintern får inte plats med dubbdäck(utom väldigt smala..)

Mtb tung och trög, overkill för stadstrafik med dämpning dyr i underhåll drift med kassett, kedja mm

velocipede sa:
Stervelo sa:
Fixie? Du får starka ben som bonus om du kör med hög utväxling.

Har provat fixed, men tröttnade på den ganska snabbt, kom aldrig överens med att bromsa med att låsa pedalerna plus att jag har haft en del knä problem som gjorde sig påmind under den korta tiden jag ägde en.
Tja, jag kör bromsar fram och bak på fixien, problem solved. :)
Knäproblem är trist dock. Det klarar jag mig från trots tung utväxling.

Cx med navväxlar låter som en vinnare i ditt fall.
Singlespeed och navväxlar är väldigt snälla mot kedjor jämfört med utanpåliggande växlar i salt.

Men du cyklar väl rätt mkt? (om jag inte blandar ihop dig med ngn annan) och är van vid hur en "riktig" cykel känns.
Har du provat ngn cykel med rem - om inte så gör det. Jag tyckte att det var alldeles för svampigt och segt jmfrt kedja.

dvs den ökade servicen som krävs under vintern är ändå värd det. För mig i alla fall.

har CX som allväderscykel inkl rejäla skärmar och lappar mm + ANNAT.

Ja det gör jag, men tröttnat på att pilla med brukshojen. Problemet jag brukar ha med att prova cyklar är att det saknas oftast min storlek i butik, och i fallet Canyon och BMC är det nog ingen i Sverige som har en XL i fönstret. Cdale har Cykloteket ser det ut som, så den går nog att prova iaf..

zodah sa:
Men du cyklar väl rätt mkt? (om jag inte blandar ihop dig med ngn annan) och är van vid hur en "riktig" cykel känns.
Har du provat ngn cykel med rem - om inte så gör det. Jag tyckte att det var alldeles för svampigt och segt jmfrt kedja.

dvs den ökade servicen som krävs under vintern är ändå värd det. För mig i alla fall.

Ser ingen fördel med rem. Rostfri kedja och internväxel så är kedja och drev mkt nära underhållsfria. Jag smörjer mer sällan än en gång i månaden och jag har inte kedjeskydd...

velocipede sa:
Ja det gör jag, men tröttnat på att pilla med brukshojen. Problemet jag brukar ha med att prova cyklar är att det saknas oftast min storlek i butik, och i fallet Canyon och BMC är det nog ingen i Sverige som har en XL i fönstret. Cdale har Cykloteket ser det ut som, så den går nog att prova iaf..

zodah sa:

Ok, förståeligt :-)

Önskar lycka till och rapportera gärna här med recension.

Jag som har en cykel med rem skulle vilja påstå att eventuell seghet och svampighet nog har med resten av cykeln att göra.

Det är skoj med rem, den ser rolig ut, man slipper olja, kan uppfattas som mer premium/dyrare alt. mer tekniskt intressant vilket kan vara viktigt för många. Finns massor med både subjektiva och objektiva fördelar och nackdelar med rem och vill man ha en cykel med remdrift så varsågod säger jag!

Kuggen bak är av plast och inte plåt vilket är dåligt men sliter man ut den är det lätt att byta. Annars inte mycket klaga över för det priset.

Lösningen är väl som vanligt n+1. Racer för findagar, snik-cx eller mtb för dubbat på vintern och fin cx för allt där emellan. Samt ett par uppsättningar hjul till varje hoj så man kan ha rätt däck för rätt underlag. På vintern gillar jag tex friktionsdäck när det är sopsaltat och inte blixthalka.

Navväxel låter bra i teorin. Körde med Alfine 8, navväxel några år men tröttnade på konceptet. Svampig känsla på lätta växlar, hoppande växlar även efter nyjusterad växelvajer och dessutom krånglig service.

cannondale treadwell :)

Bilagor

• cannondale-treadwell-equipped-2020-hybrid-bike-green-EV360892-6000-1.jpg
    cannondale-treadwell-equipped-2020-hybrid-bike-green-EV360892-6000-1.jpg
    25.7 KB · Besök: 92
Vad är ultimat?
Många faktorer spelar in för ett enkelt svar.
Året runt eller bara soliga dagar? Sopsaltat eller snökaos? Tvättmöjligheter? Förvaring ute eller inne? Transportcykling eller träningspass? Lycrafräsare eller hövding? Elcykel eller egen kraft? Ja, listan kan göras lång. Själv har jag fastnat för Scott SUB20 med originalskärmar, skivbromsar och kedjeväxel. Är inne på den andra nu efter att ha krockat med den första. Tycker den är ganska ultimat för mina egna behov.
Varmgarage i båda ändar på pendlingen och mek- och tvättmöjligheter hemma. Annars kanske navväxel skulle vara bättre?
Racern åker kanske fram om vädret är riktigt fint, så en sån är knappast ultimat för jobbpendling annat än sådana dagar.

Om jag hade rimligt avstånd till jobbet skulle jag bygga mig en Trek Checkpoint ALR i singlespeedutförande (kedjespänning mha "stranglehold"), hydrauliska skivbromsar (typ TRP Hylix) och rediga skärmar. Bakhjul baserat på Hope Pro4 Trial/SS-nav och breda "gravelfälgar".

Varför Checkpoint?
- Gott om fästpunkter för skärmar
- Gott om utrymme för lite bredare däck
- 12 mm genomgående axel fram och bak
- Möjlighet att växla mellan singlespeed och 1x11 om man vill (i så fall SRAM Apex1/Rival1/Force1 groupset). Det räcker med två uppsättningar bakhjul och montera/demontera bakväxeln.

1212999d1534857592-trek-checkpoint-backorder-img_3221.jpg

Trek Crockett är samma lika fast med lite högre BB och kanske färre fästpunkter än Checkpointen
sven-nys-crocket-ss-1-1480996060773-1hj7mk2ju1k15-3ee78a1.jpg

Cykeln ska enbart gå mellan jobbet och hem året om. Den ska vara så underhållsfri som möjligt men har tvätt möjligheter på jobbet och har ett garage hemma så den kommer inte att stå ute så mycket. Bara egen kraft.

Jag har fortfarande inte bestämt mig riktigt....om jag nu kan leva med alu gaffel ist för kolfiber på BMC kan jag nog komma ned till 13’ men då måste vänta tills nästa år. AC01 two finns i lager från och med nästa vecka för strax under 19’ Cannondale som finns i lage hos cykelcity går för 17’ och jag måste erkänna att den lockar mycket då den känns lite roligare om än mindre praktiskt än de två andra alternativ.

Jag kör med en urgamla Stevens mtb i stål (konverterat till v-broms och med lite nyare bakväxel). Långa skärmar, pakethållaren bak coh lowrides fram, plats för barnsits, kan lasta mig, ett barn och många kilo mat utan problem. Tunna däck så är den "snabb" och dubbdäck vid snö/is. Ful som fan, vilket är bra för att den kan parkeras ute. Man får visserligen byta drivlina varje år och vevlagret varannat år, men med 3x7 får man slitdelar nästan gratis.

Pratar vi bara ultimat, året runt och kombinationer vid olika tillfällen och dagar säger jag Brompton. Är det bara cykel alltid så det en CX/Gravel tror jag.

Har haft en diverge och en crockett som pendlare tidigare och tycker att det var lite för mycket underhåll. Jag vill nog inte ha bock på den här heller. Jag inbillat mig kanske felaktigt att en alfine navväxel är mindre underhåll än en kassett och utanpåliggandebakväxel.

Kul, hoppas du blir nöjd. Här är en bild på min variant av cykeln

Bilagor

• IMG_20190909_180121.jpg
    IMG_20190909_180121.jpg
    372.5 KB · Besök: 198
Det finns så få cyklar med remdrift för att det är så jäkla dyrt. Rem och kugg till den ovan kostade nästan lika mycket som ram+vev+sadelstolpe på ebay.

uandt sa:
Det finns så få cyklar med remdrift för att det är så jäkla dyrt. Rem och kugg till den ovan kostade nästan lika mycket som ram+vev+sadelstolpe på ebay.

Snygg hoj!

Hur är det med underhåll tycker du med rem?

Om du kör på vintern gör du något med naven eller annan underhåll för att motverka saltets onda gärningar?

Jag vet inte. Den är ju knappt färdig, har inte hunnit koppla dynamo än, har inga stänkskärmar och däck på 38x650b får knappt inte plats bak. Den var kul att bygga och är kul att cykla på i alla fall.

Tillbaka
Topp