Den ultimata verktygslåda

jofahjalm

Aktiv medlem
Det ser just nu ut som att mitt hem har blivit våldtaget av en cykelverkstad. Det känns iofs ganska ballt, men det börjar bli svårt att hitta verktygen i röran. Min nuvarande tragisk verktygslåda i plast från Claes Ohlson som dessutom inte rymmer alla mina verktyg. Jag skulle vilja ha en proffsig setup som typ denna:

http://www.vitalmtb.com/photos/feat...Brosnans-Mechanic,10325/Slideshow,0/sspomer,2

Alltså någon form av organiserat flight case eller liknande som rymmer allt man normalt behöver. Det ska gärna vara lätt att släpa med sig när man åker iväg eller vill gå ner i pannrummet och meka lite cykel.

Jag har febrilt letat flight case på ebay, men fortfarande inte hittat bästa lösningen. Det finns billiga att köpa, men jag tror dom kan vara för små:

http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-ELECT...38f23d1&pid=100005&rk=4&rkt=6&sd=262266263198

Jag har också hittat ett större, men det börjar kosta lite flis:

http://www.ebay.co.uk/itm/Electrici...353102?hash=item568a1d244e:g:ReEAAOSwGotWpQcP

Vad ska man ha? Hur gör man?

Om vi för ett ögonblick bortser från att du vill kunna flytta runt verktygen, så är en verktygstavla det enda rätta:-) Man får plats med förvånansvärt mycket på liten yta. Men vitsen med en sådan beror förstås på hur mycket du meckar på ett och samma ställe.

Tavlan går såklart att kombinera med en väska där man plockar ner det man vill ha. Men överskådligheten från tavlan i sig kommer man aldrig i närheten av med andra lösningar, tyvärr. Jag har ungefär samma problem själv för den delen.

Jag gillar också mjuka väskor. Har en för snickeri, men borde nog köpa en till cykelprylarna också så man kan ta allt man äger med sig när man ska på utflykt.
Kanske skulle köpa en större för snickarverktygen och låta den bli cykelväska när jag tänker efter... Den är hyfsat överfull och oöverskådlig.

dnleriksson sa:
Jag gillar också mjuka väskor. Har en för snickeri, men borde nog köpa en till cykelprylarna också så man kan ta allt man äger med sig när man ska på utflykt.
Kanske skulle köpa en större för snickarverktygen och låta den bli cykelväska när jag tänker efter... Den är hyfsat överfull och oöverskådlig.

Till snickerigrejerna är en murarhink toppen, finns även sortimentsfack att köpa till såna.

Varför nöja sig med skräp när du kan köra med premium? Jag kör med 2 st från Quentor Cases, en för verktyg och en för oljor+ reservdelar. Mina är dock av specialmodell. (Någons annans tycke)

Standard.
http://quentor.com/products/flight-cases/traditional-cases-versus-quentor-system#
Efter eget tycke.
http://quentor.com/products/flight-cases/case-configurations

Och kanske någonting till cykeltransporten..
http://quentor.com/products/flight-cases/quentor-system-flight-cases#

Såklart så kan du beställa inredning utskuren exakt för dina verktyg. Bilr det för dyrt så skaffa dig ett bättre betalt jobb, alt. gör som mig och dyk i containrar.

mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:

Till snickerigrejerna är en murarhink toppen, finns även sortimentsfack att köpa till såna.

Har en del av grejerna i en sån redan ;-)

dnleriksson sa:
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:

Har en del av grejerna i en sån redan ;-)

Jag använder också ofta murarhink/rulle. Problemet är bara i vilken av hinkarna prylarna ligger när man behöver dem.

I Jofas fall skulle jag rekommendera en mjuk och lite formbar lösning. Största anledningen är att han ofta åker med andra i deras bilar och då är det ju bra om man inte skadar bilen och kan knöla in prylarna i ett odefinierat utrymme.

Annars är den bästa lösningen enligt mig att ha en plats för de grejer som är så lågfrekvent använda att man aldrig tar med dem. En väska för det man gör alla vanliga jobb med hemma. Slutligen en väska för fältverksamhet, denna fyller man upp från andra väskan vid resa eller har i viss mån dubbel uppsättning. Är man riktigt seriös har man en checklista i denna väska så att man vet att allt kommer med.

Jag hade satsat på en verktygsrulle om jag var i din sits. En sådan är överskådlig och tar inte mer plats än den behöver.

Exempel (du kan ju bortse från kolsyrearsenalen)
TOOL-ROLL-3.jpg

Jag är främst ute efter överskådlig förvaring som är enkel att stuva undan. Verktygsrulle är förmodligen något jag lastar ner i en låda eller ett case. Att spara människors bilar eller mina redan sargade dörrposter är inte högsta prio...

Ser bra ut Aron! En sån skulle vara praktisk, tror på mjuk väska.

Jag har en plastlåda för verktyg och en för oljor/slitdelar/vätskor köpta på CO. Enkelt och funkar. Sen har jag en stor verktygslåda i källaren med sällanverktyg som spärrskaft och sånt.

Oj vilken cliffhanger. Don't keep us waiting!

Snäppet bättre än murarhink är annars en kundkorg från din lokala matvarubutik. Bra handtag och bra längd för verktyg. Syns i många hantverksbilar med i övrigt proffsig inredning (inklusive min).

En låda för verktyg och småpill. Sen skulle jag vilja ha en snapon-del för de lite större sakerna typ oljor, sprayer, reservdelar, diverse luftningskit mm.

Det blir inte alltid som man har tänkt sig...

Efter två nätter av intensivt googlande av balle verktygslådor började jag inse att det förmodligen inte skulle bli så smidigt att försöka ha någon form av organiserat system. Jag får väl i det långa loppet helt enkelt smälla upp verktygstavlor på väggarna om omfamna foliehatten.

Tills dess köpte jag stanleyväskan med folkölshållare från Classe:

IMG_4934.JPG

Boom!

IMG_4935.JPG

Ordning och reda!

Jag kör med en hård väska från GT Line, typ 1500kr och riktigt bra och skönt med lite ordning jämfört med verktygslådan jag hade innan

Jag har precis köpt och inrett en sådan här verktygsväska från JULA. Den rymmer det mesta som jag behöver till cykeln, till och med lite reserv-bromspads, växelvajer etc. Det finns ett fack där jag får plats med lite olja till ytterbensservice på gaffeln :-)
De lite större verktygen, som kedjepiska, mjuk hammare etc, har jag i en större låda i klädkammaren vid behov
460054.jpg

Astraboy sa:
Jag har precis köpt och inrett en sådan här verktygsväska från JULA. Den rymmer det mesta som jag behöver till cykeln, till och med lite reserv-bromspads, växelvajer etc. Det finns ett fack där jag får plats med lite olja till ytterbensservice på gaffeln :-)
De lite större verktygen, som kedjepiska, mjuk hammare etc, har jag i en större låda i klädkammaren vid behov
Kosta?

249:- har jag för mig. Den är ämnad för elektriker och är således mjuk, men med "hårda" väggar. Jag gillar att den är öppen, så man ser vad som finns och man inte behöver rota runt. Verktygen får plats ståendes, så att säga

Jag skulle vilja ha något som går att stapla bra. Är det Systainer-systemet som gäller då som t.ex Hikoki och Makita? Eller nåt annat?

IMG_1195.jpeg

IMG_1191.jpeg

det blir ett evigt staplande. det är dumt att man inte kommer åt innehållet från sidan. mina systainers från makita samlar damm.

de har också sparsam inre volym i förhållande till sina yttre klumpiga mått.

det finns som alternativ stapelbara backar med öppna sidor. men helst skulle man vilja ha byrålådor. liknande som pfaff föreslår men stapelbart för att uppnå flexibilitet beroende på jobbet som skall utföras.

mina dagliga typ måttligt stora verktyg har jag i en gammal bestickkorg från en diskmaskin.

en verktygsväska bör ha förhållandevis stor bottenyta och stor öppning.

det blir ett evigt staplande. det är dumt att man inte kommer åt innehållet från sidan. mina systainers från makita samlar damm.

de har också sparsam inre volym i förhållande till sina yttre klumpiga mått.

det finns som alternativ stapelbara backar med öppna sidor. men helst skulle man vilja ha byrålådor. liknande som pfaff föreslår men stapelbart för att uppnå flexibilitet beroende på jobbet som skall utföras.

mina dagliga typ måttligt stora verktyg har jag i en gammal bestickkorg från en diskmaskin.

en verktygsväska bör ha förhållandevis stor bottenyta och stor öppning.
Stanley har stapelbara verktygslådor med utdragbara lådor. Inte testat själv dock.
1719209539072.png
1719209560482.png

Senast jag försökte hitta en verktygslåda jag gillade så landade det i en icke verktygslåda. Smart store, finns bl a hos Classe.

Finns i olika storlekar med lite inrednings fack av olika sorter. Transparent, så man ser vad som finns inuti. Jag använder även smart store som lagerlådor för cykeldelar.

20240624_084052.JPG

20240624_084100.JPG

20240624_084116.JPG

Jag skulle vilja ha något som går att stapla bra. Är det Systainer-systemet som gäller då som t.ex Hikoki och Makita? Eller nåt annat?

Visa bilaga 707439

Visa bilaga 707440
Jag använde mig av något liknande yrkesmässigt under mina sista år som veteran. Funkar sådär, man ändar alltid upp med att ha alla lådor stående öppna och utspridda därför att de verktygen och delar som behövs, hur smart man än packar, ligger i spridda lådor. Funkar kanske om man är så klyftig att man precis vet vad som ligger var. Men så funkar det inte för min skalle.

Det finaste man kan ha hemma i lägeheten för en riktig cyklmekaniker är en sådan här. En inredingsdetalj!

Rymmar alla verktyg + fett/smörjflaskor

Har även nitat fast 3 plastlådor på sidan för extra förvaring av flaskor av olika slag. Ser ut som en dryckesvagn eller godisvagnen i Harry potter på tåget till Hogwarts.

Medan jag då och då tittar på toolbox wars på ínstagram och drömmer om en framtid när jag är betydligt bättre på att organisera och har enorma mängder med tid till övers, ligger mina cykelverktyg huller om buller i en alldeles för liten verktygslåda från Clas Ohlson

Jag har en av de där stapelbara Stanleylådorna (den vänstra) ovan och tänker att ett par såna och ett par lager skumplast av lämplig sort kanske borde fungera.

(https://www.instagram.com/toolboxwars/)

Har alldeles för lite autism för att kunna organisera och hålla ordning för att ens vara nära toolboxwars.
tror på @fhloston's genomskinliga plastlådor för hemma bruket eller en verktygsvägg som jag har på jobbet.

Jag har förvisso ett hobbyrum som bla används till cykelmek, men jag tycker att mängden unika cykelverktyg är ganska liten.

Förvaringsutrymmet är ungefär fördelat
1/3 reservdelar (sortimentskåp)
1/3 oljor och fett (plastback)
1/3 verktyg (2-3 pinnar på verktygstavlan)

En insexnyckelsats och quicklink-tång räcker långt iför dagligt underhåll och de skall vara enkla att hitta.

Det finaste man kan ha hemma i lägeheten för en riktig cyklmekaniker är en sådan här. En inredingsdetalj!

Rymmar alla verktyg + fett/smörjflaskor

Har även nitat fast 3 plastlådor på sidan för extra förvaring av flaskor av olika slag. Ser ut som en dryckesvagn eller godisvagnen i Harry potter på tåget till Hogwarts.
Jag kör den men en tidigare modell, samma mått men sju lådor i fyra djup istf. sex lådor i två djup. Jag har även de flesta icke cykelrelaterade verktygen där, och lite supplies i största lådan. Oljor och sånt får inte plats där för mig, men jag har väl ganska mycket stora grejor. Allt är hyffsat organiserat och lätt att hitta. Nöjd med vagnen iaf.

Jag som bor i lägenhet med minimalt utrymme har varit extremt nöjd med min verktygslåda från park tools. Dyr men gedigen.

Följer alltid med i bilen när jag åker iväg för att cykla.
IMG_6333.jpeg

Jag tänker att kombinationen verktygstavla och öppen, mjuk verktygsväska är bäst. Det mesta, stora servicen och ombygnationer gör man ändå hemma, men det är bra att ha med sig verktyg när man är iväg. För mig är det rätt viktigt med en väska utan lock så att det går i onödigt mycket+extra däck. Kanske en fotpump och öltapp.

Bodde jag i lägenheten skulle jag inreda en garderob i samma anda som det här: IKEA-hacket: https://ikeahackers.net/2021/08/electronics-workbench-ikea-closet.html

Min tänkta ritning i text:
Ta bort främre tröskeln och golvet. Skruva fast fyra brädor på insidan väggarna så att de "står" på golvet, ta något hyvlat typ 21x60 eller liknande.
Ovanpå dessa en ram av typ 45x45 hyvlade (billiga) byggreglar och så en arbetsskiva av 22 mm byggplywood. Dra ev in skivan något så att kanten inte går ända ut till dörrarna, då är det lättare att stänga om pågående projekt.

"Benen" stagar upp arbetsbänken om man behöver använda das Mallethammer lite extra.

Skruva fast garderobsväggarna i ramen till arbetsbänken så att garderoben håller ihop. Sätt en bräda längst ner längst bak som extra förstärkning.

Om man vill ha en verktygsvagn på hjul så sätt bänkskivan så högt att vagnen går att rulla in under. Annars, köp en hurts/bänkskåp/draglådor eller liknande för att få lådor under arbetsbänken.

Skruva fast två brädor över baksidan och fäst verktygstavlor i dessa. Vid behov även på insidan dörrarna.

Tillbaka
Topp