Denna?

Denna?
Sixten Fors sa:
Lite beroende på hur du tror att du vill cykla med din HT? Olika cyklar (bra cyklar) är bra på olika saker.
Såhär? hhttps://happyride.se/forum/read.php/1/3236402/3237115
Eller såhär?
Nje, jag är inte intresseras av stora hopp som på första, inte heller av att bara rulla ner som på andra. Mer av att cykla på skogsstigar, uppför kullar, in på mindre stigar, transportera mig en bit på grusväg till nästa stig. Lite rötter och stena, lera och sand kommer troligtvis komma i min väg men inte så extremt som på första filmen. :)

Denna?
Sen finns det väl en tendens till att mtb-folket gärna kör med rätt små ramar för att kunna busa bättre, fullt förståeligt men kanske inte rätt för alla konsumenter?

Denna?
UrTomas sa:
JLindh sa:
Jag försökte hålla mig borta från den här tråden men nu lägger jag mig i. Cykeln du länkade till initialt har komponenter som inte passar i finrummet -sant. Men det betyder inte att den är obrukbar.

Djen: Du frågar rallyförare om det duger att köpa en Volvo c30. Svaret kommer alltid bli att du bör köpa en XC90.

Den cykeln du först länkade till väger lite mer och har utrustning som är billigare. Det är därför den har sitt pris. Om du har möjlighet - provcykla före köp. Jämför olika prisklasser i KÄNSLA - inte i komponenter. Sen bestämmer du dig, det är mitt tips när du vill komma igång med MTB ;)

+1
Jag började cykla i skogen på en jättetung ht 26:a med fälgbroms, dåliga växlar och kass gaffel. Dessutom var den för stor. Men jag hade aldrig testat nåt annat, så jag tyckte det var superkul! När jag märkte att det var nåt jag ville hålla på med så skaffade jag mer lämpad cykel, men Focusen är kvar än som vinter-/barnkärrecykel :)

+massor!

Den som säger att du måste hosta upp 10 000 för att överhuvudtaget kunna lämna en grusväg tycker jag inte att du ska lyssna på. Visst, dyrare cyklar gör jobbet lite bättre men stigcykling är kul nästan oavsett material. Mitt råd är att testcykla lite cyklar och köpa en som känns bra, inte nödvändigtvis en där det står Rockshox på gaffeln. Fastnar du kommer du (antagligen) vilja byta cykel på sikt ändå.

Denna?
Okey:
*Bredare däck till min cyclocross för skogskörning.
*Tunnare däck till våren (ska cykla tjejvättern)
*Mtb strl M med 29 hjul, prisklass mellan 7~10000 framåt våren (alternativt via jobbet).
*Provköra så många mtb jag kan.
*Välja så bra komponenter som möjligt, särskilt luftdämpare och någon annan gaffelaxel.

Känns ganska solklart ändå! Superbra tips!

Denna?
Djen sa:
Börne sa:
Djen sa:
Jag är förresten 178, cykelhandlaren rekommenderade strl L och 29 hjul.
Är 177cm & kör strl M på en HT 29'a!

Är helnöjd med den strl, inget kul med för stor hoj!
Okej, är L för stor upplever du?

Vad är förresten HT, är det med dämpning i fören men inte i aktern?
Provade aldrig en L då min LBS = Local Bike Shop sa att jag borde ha en M & M var perfekt för mig.
HT = Hardtail med dämpning fram & utan dämpning bak.
FS = Full Suspension. Dämpning både fram & bak.

Denna?
Prova gärna båda storlekarna som kan vara aktuella. Jag har, på en helt annan cykel, valt den större storleken. I gengäld monterade jag en kortare stam och fick bättre egenskaper i skogen tycker jag. Prova lite olika!

Denna?
Det är som att köpa dator, för 4000 får du en dator som funkar utmärkt att surfa med. För gaming krävs det mer än så, då är 8000 mer rimligt...enbart för grafikkortet. ;-D
Även där kan man snöa in på komponenter och klasser, och de verkligt intresserade bygger givetvis själv.

Denna?
Djen! Jag är själv ny på MTB och kan inte så mycket om komponenter. Ett tips kan jag iaf. komma med. Köp en begagnad MTB i början av nästa säsong. Skulle du, mot förmodan, inte gilla det kan du troligtvis sälja den utan någon nämnvärd förlust.

Med min lilla erfarenhet vill jag nog ändå säga att du inte bör lägga mindre än 5000kr på en beg. MTB, för att få en någorlunda rättvis upplevelse.

Lycka till!

Denna?
det är inte på våren man ska köpa varken ny eller begagnad cykel om man vill ha ett bra erbjudande, det är på hösten och vintern.

att rekommendera large till en kvinna på 178 är ju närmast avvikande. gå till en annan försäljare.

första hojen är lärpengar oavsett. när jag var i din sits djen några år tillbaka valde jag att köpa en begad (host host) 26a, alltså som provapå cykel. väl medveten om att det skulle bli ett byte ifall jag blev biten. och det blev jag ju. men då visste jag sedan på ett helt annat sätt vad jag ville ha - och inte.

det går att få väldigt fina och i grunden påkostade sådana för rimliga pengar, och både andra och tredjehandsvärdet är stabila och låga.

oavsett vad du köper i prisklassen du är ute efter, uppgradera med lättrullande däck med bra grepp på våta rötter och stenar. rocket ron av dyraste sort är en bra start.

som antytts ovan kan du gärna vid sökning inkludera xt, inte för att denna hyggligt fina shimano växelgrupp egentligen behövs, men dels är den vanlig, dels råkar den sitta på cyklar som i övrigt nästan alltid är åtminstone vettiga. du slipper en massa skräpträffar helt enkelt.

att idag köpa en mtb tänkt för stigåkning utan skivbromsar ser jag personligen som helt uteslutet. att inte ha bakfjädring är däremot en fullt möjlig men i min värld ändå lite onödig uppoffring. och betala inte mer än en helt obetydlig summa för en mtb över 13 kg.

hyra några helger är ett bra alternativ.

Denna?
Skulle prova lite idag. Halkade hit och dit, jag suger visst på att styra i nedförsbackar, stenar ska man cykla runt och inte över, träd är bra att luta sig mot när man håller på att ramla, nerför kan man lätt åka över styret och uppför med för från delen. Fick hoppa av och gå halva tiden, men det var kul ändå!

Jag kom också på att jag har en växel på vänster styre. Det gick mycket snabbare när jag växlade till den stora rullen i fram. Kedjan rasslade oroväckande på hemvägen, kom massa grus i. Antar att det inte är nån fara, bara man gör rent ordentligt efteråt.
IMG_20171022_125508.jpg

Bilagor

• IMG_20171022_125638.jpg
    IMG_20171022_125638.jpg
    455.4 KB · Besök: 38
Denna?
Det är den stora nackdelen med off-road, att kedjan rasslar oroväckande efteråt, och att man för det mesta inte orkar fixa det just då, och sen glöms det bort.

Denna?
En ram med geometri som funkar i skogen är bra.

Förutom att jag redan sågat Aspect 980 för att alla delarna suger, så är ramens proportionerett lika stort problem. Kort hjulbas, långa kedjestag, kort överrör, lång styrstam, tillsammans gör det att man sitter upprätt med tyngdpunkten långt fram och mer över framhjulet. Brant gaffelvinkel och dessutom en klen och flexig framgaffel som gärna böjer sig in under cykeln. Cykeln älskar att kasta allt och alla över styret och ger maximal otrygghet om framhjulet råkar möta en rot eller en sten. Hur kul är det? VARFÖR överväga en sådan cykel om man vill utveckla sin förmåga att ta sig fram i skogen. Den är vare sig snabb, trygg, rolig eller säker.

Väljer man dessutom en liten ram, medium (med lång styrstam) istället för large (med kort styrstam), blir hjulbasen 2 cm ännu kortare, tyngdpunken än längre fram, ännu mera OTB-monster.

Denna?
Köp en begagnad cykel. De flesta använder sina cyklar så otroligt lite innan de säljer att de nästan är nyskick. En cykel klarar långt många fler timmar än vad de flesta tror innan de är slut.

Denna?
Sjukt fina bilder, låter som att du hade kul! Var på min egen första skogstur i MTB-spår (Altorpskogen i Danderyd) någonsin idag, ligger utmattad i sängen och ler fortfarande för att det var så kul :)

Angående cyklar och cykling kan man ju också lite filosofiskt tänka, innan man ger sig in på de tekniska detaljerna och utan att trampa varken konventionella sanningar eller erfarenhet eller åsikter om vad som är bra och dåligt på tårna: den sämsta cykeln i världen är inte den med sämst komponenter utan den som aldrig används, och vice versa.

Denna?
Hm, lyckas bara citera ett sva ?
itisasitis sa:
Sjukt fina bilder, låter som att du hade kul! Var på min egen första skogstur i MTB-spår (Altorpskogen i Danderyd) någonsin idag, ligger utmattad i sängen och ler fortfarande för att det var så kul :)

Angående cyklar och cykling kan man ju också lite filosofiskt tänka, innan man ger sig in på de tekniska detaljerna och utan att trampa varken konventionella sanningar eller erfarenhet eller åsikter om vad som är bra och dåligt på tårna: den sämsta cykeln i världen är inte den med sämst komponenter utan den som aldrig används, och vice versa.
Tack! Ja, jag hade jättekul ?. Även jag ler fortfarande, och tänker att jag ska köra samma runda snart igen men kanske lite mer våghalsigt än idag.

Försökte mig på att hoppa över ett träd, som jag sett folk göra på youtube. Framhjulet kom över, sen glömde jag att det fanns ett bakhjul också. Eller, Jag tänkte att det säkert rullar över automatiskt. Så blev det inte, utan bakhjulet slidade på det hala trädet och framhjulet stannade och jag var nära att vurpa (igen).

Ser fram emot att prova med en MTB! Det kanske blir en begagnad, har hopp om framtiden.

Pojkvännen visar noll förståelse över att cykeln bor inne, barnen grymtar över att den är i vägen och bara jag ser fram emot att utöka familjen med ytterligare en cykel.

Sixten fors, jag uppskattar info. Mitt svar på hur i hela friden man kan kolla på cykeln denna tråden startades om blir följande. Kan man nada och inte vet om man har intresse är det inte så lätt. Jag vet inte ens att det finns något som heter gamgeometri och ännu mindre vad som är lämpligt för vad. Jag har typ just lärt mig växla..?. Nånstans måste man börja! ?

Jag ska utforska hur breda/smala däck jag kan sätta dit (och Hur man går tillväga). Just nu är nog dessa rätt lagom eftersom jag nog mest kommer cykla på asfalt i veckorna och i skogen på helgerna.

Kul också med reflektion kring cykelstrl! Kul med tips eftersom jag inte känner nån som cyklar.

Denna?
Jag har läst tråden och du har ju fått många tips men tänkte berätta att jag har börjat cykla mtb för alternativ träning till löpning. Letade fram min gamla cykel från 90-talet, en odämpad 26". Ute på stigarna hade jag kul men den var utsliten i komponenterna o bromsarna tog dåligt osv. Hade en väldigt begränsad budget för ny cykel men beställde en Radon från bike-discount efter att ha scannat blocket dagligen efter en bra instegscykel för 5000:-. Cykeln kostade 440 euro plus 300 i frakt ungefär o kom hem på en vecka. Vilken skillnad det var mot den gamla, vad roligt man kan ha med en så billig cykel!

Tillbaka
Topp