Deoreset broms 6100 slang med olja omonterad

SafeSurfer

Aktiv medlem
Jag köpte nya deore 6100 bromsar och råkade köpa set med olja men handtagen är lösa. Nu är jag osäker på hur man gör med barben, sitter barb där som håller oljan på plats, måste den bytas eller kan man installera direkt. Står att slangen är oljefylld. Hittar ingen manual. Tänkte köpa installerade slangar men köpte fel.
Hur gör man med tätningen som sitter på den förinstallerade barben?

Bilagor

• PXL_20241023_175911602.jpg
    PXL_20241023_175911602.jpg
    323.2 KB · Besök: 65
Senast ändrad:
Både din text och bild är luddiga :)
På bilden ser det ut som en fylld slang men som saknar oliv och stift respektive mutter.

Så för att fästa i handtaget behövs mutter över slangen, dra en bit bak, oliv över slangen, dra en bit bak, tryck in pin
tryck in slangen i handtaget och skruva fast.
Screenshot_2024-10-23-20-41-14-734_cn.wps.xiaomi.abroad.lite.jpg

Ursäkta att det var otydligt. Det sitter en connector insert redan i slangen med en film som håller oljan kvar. Jag tror inte man behöver byta den men vill kolla att det stämmer. Skumt med plastfilmen kommer den påverka?

Så frågan är måste den befintliga connector pin bytas ut eftersom den har en plastfilm som håller oljan kvar i slangen?

Eller är designen sådan att den tunna plastfilmen spricker upp vid installationen i handtaget?

Bilagor

• PXL_20241023_185652354.jpg
    PXL_20241023_185652354.jpg
    406.3 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Den här videon borde svara på dina frågor. Bortse från att de kapar bromsslangen i videon bara.
Har du nypt åt bromshandtaget så att den gula pluggen ploppat ut så riskerar du att ha fått in luft i systemet. Pluggen ska dras ut utan att trycka in bromshandtaget.
Min erfarenhet - Shimano Prebleed känns väl sisådär. Jag har grejer för att lufta så jag kapar till bromsslangarna till den längd jag vill ha och luftar systemen, istället för att lita på att det ska bli bli bra med prebleed.

Ser ni i bilden att det sitter en connector pin som är försluten för att oljan inte ska läcka? Jag har hittat svaret tror jag. Det kallas j-kitt: med olja i systemet men ej monterat handtag. Slang och handtag är tätade var för sig.

Om man kapar slangen gör man som ni beskrivit ny oliv och pin.

Om man inte vill kapa slangen behöver man inte, den plastfilm som tätar förinstallerade connector pin kommer punkteras vid installationen och fungera som en vanlig. Det ska då gå installera utan att lufta systemet. Enligt tråden på bikewrench reddit.

Tack för engagemanget och ledsen om jag formulera frågan oklart.

Tillbaka
Topp