Designstudent vill veta era tankar om cyklar.

Jag tror att du försöker lösa fel problem. Om man inte är villig eller anser sig kapabel att meka kommer man inte att göra det oavsett svårighetsgrad. Alla tycker inte om att meka. Det bästa man kan hoppas på är att är att göra underhållsintervallen så långa som möjligt.

Ett mycket mer angeläget problem är vilken nytta cykeln är till för brukaren. Hur trafiksäker och komfortabel är cykeln långa sträckor? Stöldsäkerhet? Men framförallt: vilken last kan cykeln bära och hur? Det är detta som avgör, eller borde avgöra, om brukaren väljer cykeln isället för något annat transportslag - jag förutsätter att detta var syftet?

Till både entusiasters och formgivares förtret är damcykeln med växel- och dynamonav, pakethållare, skärmar, kedjeskydd och cykelkorg den perfekta cykeln för majoritetens behov.

Det finns förbättringar/komplikationer som kan göras, men de bygger på exceptionella funktionskrav:

Skivbromsar - tänker jag verkligen cykla på vintern?
Lasta med lägre tyngdpunkt - vill/vågar jag använda cykeln till tunga transporter ändå?
Styre med varierade handpositioner - Vågar jag offra den handposition jag är van vid sedan trehjulingen för att orka cykla längre? Vill jag cykla längre?

Du borde fokusera på vilken funktionalitet cykeln saknar för att vara förstahandsval som transportmedel i så många situationer som möjligt.

Du kommer att märka att många tänkt på detta förut. Om jag vore du skulle jag fokusera på någonting mer specifikt än ”Ett enkelt cykelägande”. Någon särskild komponent eller egenskap som minskar ditt eget cykelnöje/tvingar dig till cykelverkstan?

Liten fråga: vad kan göra en cykel olämplig som motionsredskap, förutsatt att sadel, pedaler och styre är placerade så att man effektivt, komfortabelt, säkert och kontrollerat tar sig fram i trafiken? Menar du att man behöver vara aerodynamisk för att få motion?

EDIT - tänkvärt objekt: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200308755328

Senast redigerad av en moderator:
Det här är intressant och också något jag har med i arbetet, har cykeln blivit för avancerad för användaren eller har intresset för att sköta och serva den själv svalnat?

Och är cykeln om man ser till vardagsanvändande något man bara sliter ut och slänger?

TBone skrev:
-------------------------------------------------------
> Personligen tror jag inte så mycket på att
> försöka göra en cykel "mer lättservad". Folk
> lämnar in cyklar för punkalagning trots att det
> inte är knepigt. Det är inte svårigheten som
> är hindret utan orken/viljan/engagemang.

Jag är också inne på att först och främst göra serviceintervallet så långt som möjligt. En cykel jag skulle kunna tänka mig att äga som slitcykel själv skulle vara:

gaffel och ram i aluminium
kardandrift
självjusterande hydraliska skivbromsar
stänkskärmar och pakethållare
enväxlat

Jag vet inte hur kardansystem som finns fungerar men det vore ju smidigt om kraftöverföringen passar ihop sig självt när man sätter dit hjulet. Typ något enkelt sätt att lossa det, ta av det fixa punkan och sätta tillbaks det och dra fast igen. Enväxlat och skivbromsar även det för att det ska gå så enkelt som möjligt. Inga vajrar som ska lossas eller justeras. Handbroms är på alla sätt bättre än fotbroms för i stort sett alla vuxna iaf. Självklart både fram- och bakbroms.

Målet tycker jag är en cykel som alltid fungerar. Som man vet att man alltid bara kan plocka fram när man behöver den. På en sån här cykel spelar inte några små energiförluster i kraftöverföringen så stor roll. Däremot bär den vara lätt av andra praktiska skäl.

Industridesigner. skrev:
> Hej Jag heter Daniel

Hej Daniel,

> Min frågeställning är ”Ett enkelt
> cykelägande” och min inriktning är helt enkelt
> att göra ägandet och skötseln av en cykel
> enklare för ägaren eller brukaren.

Jag tycker cykelägandet och skötseln ÄR enkel, eller IAF inte svårare än vad jag väljer att göra den(Campy Ergo på bullhorn med intern vajerdragning är knepigt, men det var mitt val).
Det som emellanåt utgör svårigheter jag måste möta är: närliggande standarder(ISO och JIS styrlager t.ex.) som är svåra att skilja åt, frikransar och liknande som kräver specialverktyg, komponenter som ärgat fast och utgångna standarder.

> Min tanke är
> att göra en enkel cykel för vardagen,

Knepigt det där. De två viktigaste kraven för vardagscykeln är att jag skall våga lämna den på stan en stund, samt att den fortfarande skall var acceptabel att cykla på. En viss lastförmåga är också intressant. Men själva cykelupplevelsen är helt klart lågt prioriterad jämfört med kravet att våga ställa den vid en station eller en affär och få den att stå kvar där.

> pendling

Nästan hopplös fråga om man inte tar hänsyn till sträcka/tid. Hade jag bara någon/några kilometer till jobbet så skulle sannolikt vardagscykeln kunna göra tjänst även där.
Som det nu är, med dryga två mil och bra förvaring när jag är framme så har jag både nytta av en trevligare/snabbare cykel, samt möjligheten att få ha den kvar.

> och även kunna användas som motionsredskap.

Vore jag tillräckligt tjurskallig skulle jag ju kunna använda både vardagscykeln och pendelcykeln till "ren" motionscykling (FFA pendlaren funkar rätt OK). Men motion skall vara roligt också, och med en cykel som inte behöver lämnas obevakad någonstans så öppnar sig återigen möjligheten att använda en lättare, roligare(och dyrare) cykel.

> Enkelt förklarat en modernare och sportigare
> version av en ”kronan cykel” utan att tappa
> just enkelheten hos en ”kronan cykel”.

1) de finns redan
2) Ser de fina/dyra ut och är efterfrågade begagnade så får de inte vara ifred utan heroiska insatser på låsfronten, och då diskvalifierar de sig från kategorin vardagscyklar.
3) För många av oss så gör växelnav underverk för både cykelglädjen och användbarheten. Och tills dess underhållsfria automatväxlade cyklar kommer fram så kommer växelhojar fortsätta vara ständiga 2-or till de klassiska enväxlade.

> Min tes är nämligen att cykeln sprungit om
> användaren som produkt, ungefär som bilen, man
> står inte å mekar själv under huvet på en
> splitter ny bil om man inte är utbildad eller har
> ett visst intresse.

Nja.
Idag är det ingen som BEHÖVER cykla, vi gör det därför att cyklingen på nån nivå ger oss ett mervärde utöver själva transporten.
Gillar jag själva cyklandet så är det bara plånboken som sätter stopp för hur exklusiva cyklar jag köper och hur mycket jag låter "auktoriserad serviceverkstad" dalta med dem. Vill jag skruva själv så finns det utmärkta handledningar som hjälper mig tillrätta ända tills behov av specialverktyg sätter stopp.

Om jag tillhör de som cyklar av främst praktiska skäl, ja då kommer jag väldigt långt med en citybike/hybrid med ett 5/7-växlat baknav. Bara man håller kedjan ren och smord och kanske byter en bromskloss lite då och då så går de i åratal utan ngn vidare skötsel.

> Målet är att vem som helst i viss mån ska kunna
> serva och underhålla cykeln och inte bli helt
> utlämnad åt en cykelverkstad.

Vem som helst KAN redan göra den absoluta majoriteten av vardagsunderhåll på en cykel.

> Jag själv har ett stort intresse för cyklar och
> anser mig någorlunda händig, men något som
> stör mig är just mekandet eller att behöva
> lämna in cykeln för service när jag egentligen
> kunnat använda mig av internet för att hitta
> information eller ansträngt mig att försökt
> sätta mig in i problemet. Jag tycker det är
> jobbigt och hur känner då den vanlige personen
> utan ett intresse?

Vad du och de användare du representerar är inte en annan sorts cykel, utan en grundläggande kurs i cykelunderhåll och lite mer tolerans mot oljiga fingrar.

> Många hänvisar till just en kronan cykel eller
> gubb cykel att de är lätta att underhålla
> jämfört med nya cyklar, ”dem går aldrig
> sönder”

Det är klart - en funktion som inte finns kan aldrig falla ifrån.

> 1) Vad är din ålder? Kön?

38, man

> 2) Vad har du för cykel/cyklar, vilken använder
> du till vad?

MTB-HT, budgetmodell, flera år gammal. Penselrenoverad pendlare på MTB-bas, Sommarpendlare under uppbyggnad. "Stationsräser" - Mossig snik-MTB med skärmar och pakethållare, för ärenden i närområdet.

> 3) Vilken eller vilka faktorer går du efter när
> du köper cykel. Om du har flera, numrera dem i
> den ordning du anser viktigast)

Var är brytpunkten cykelglädje/kostnad?
>
> 4) Vad är bra med din cykel, förutom själva
> åkkänslan, vad är det som gör att du gillar
> den? Speciella funktioner? Eller vad är snyggt?

Pendlaren gör det den ska i alla väder, skogscykeln är OK, till en kostnad som är rimlig MAP hur mycket jag använder den. Stationsräsern törs jag ställa ifrån mig, och skulle den trots sin uselhet försvinna så är det ingen större förlust, varken ekonomiskt eller känslomässigt.

> Om det går, visa cykeln eller ange märke och
> modell

Stationsräsern är av märke "scandic", de andra är byggda från nakna ramar, mycket HPD över dem.

> 5)Vad tycker du om skötsel och underhåll på din
> cykel, vad är jobbigt? Vad är enkelt?
Kassetten bak är ej längre tillgänglig som reservdel, kommer bli jobbigt när den behöver bytas. Trumbromsar - väldigt god livslängd, påverkas inte alls av väder, ytterst lågt servicebehov. Tvätta/smörja kedja är lite kladdigt.

> 6) Vad saknar du hos din cykel eller kanske rent
> allmänt på cyklar?

Bra stöldskydd, möjlighet till bättre försäkringsvillkor om den skulle bli stulen, cykelparkeringar med mindre risk för skadegörelse. Snabba, enkla plug-insystem för lysen och cykeldator så att jag lätt kan ta med mig stöldbegärliga tillbehör om jag måste lämna cykeln ngnstans. Väska/cykelväska som lätt & säkert klickar fast på pakethållaren och lika lätt låter sig kopplas loss och bäras på ryggen/över axeln.

För en pendlare skulle (ännu) högre driftsäkerhet kunna vara intressant. Att lämna cykeln och byta färdmedel halvvägs pga ett fältmässigt irreparabelt haveri vore opraktiskt och riskabelt ur flera perspektiv.

> 8) Nämn en produkt som du anser uttrycker
> kvalité och enkelhet som DU använder dagligen
> eller regelbundet.

Mina handverktyg(tänger skruvmejslar mm) och min lödstation. Designen ger inga falska löften, och med en gnutta förstånd från användaren så gör de vad de ska år efter år.

Bra!

Mycket bra tankar och ideér! Passar på att tacka alla som som skriver ner vad de tycker, det är jätteschysst att ni tar er tid.

Ska passa på här också att ursäkta mig för mina långa citeringar, men jag vill att ni ska veta att jag läser och reflekterar över det ni skriver. Det här är anlendingen till att jag inte bara gjorde ett frågeformulär som man svarar på för jag vill ha igång en diskussion. Är jättekul och intressant att jämföra era ideér och tankar med den information jag får från andra ställen jag gör undersökningen på!

MVH/DANIEL

PrinsValium skrev:
> Jag är också inne på att först och främst
> göra serviceintervallet så långt som möjligt.
> En cykel jag skulle kunna tänka mig att äga som
> slitcykel själv skulle vara:
>
> gaffel och ram i aluminium
> kardandrift
> självjusterande hydraliska skivbromsar
> stänkskärmar och pakethållare
> enväxlat
>
> Jag vet inte hur kardansystem som finns fungerar
> men det vore ju smidigt om kraftöverföringen
> passar ihop sig självt när man sätter dit
> hjulet. Typ något enkelt sätt att lossa det, ta
> av det fixa punkan och sätta tillbaks det och dra
> fast igen. Enväxlat och skivbromsar även det
> för att det ska gå så enkelt som möjligt. Inga
> vajrar som ska lossas eller justeras. Handbroms
> är på alla sätt bättre än fotbroms för i
> stort sett alla vuxna iaf. Självklart både fram-
> och bakbroms.
>
> Målet tycker jag är en cykel som alltid
> fungerar. Som man vet att man alltid bara kan
> plocka fram när man behöver den. På en sån
> här cykel spelar inte några små
> energiförluster i kraftöverföringen så stor
> roll. Däremot bär den vara lätt av andra
> praktiska skäl.

geologen skrev:
> Skivbroms fram är det enda vettiga.

Trummor är inte så dumma heller. Ännu mindre underhåll och helt OK så länge man håller sig från alpina backar.

TBone skrev:
> Personligen tror jag inte så mycket på att
> försöka göra en cykel "mer lättservad". Folk
> lämnar in cyklar för punkalagning trots att det
> inte är knepigt. Det är inte svårigheten som
> är hindret utan orken/viljan/engagemang.

+1

Industridesigner. skrev:
> Av de olycksanalyser av cykelolyckor som gjorts
> framgår att cirka 12 procent av olyckorna
> orsakats av tekniska brister hos cykeln. Dessa
> siffror är baserade på drygt 3.500 rapporterade
> olyckor. Av de drygt 400 olyckor som är att
> hänföra till tekniskt fel hos cykeln är det
> dock bara drygt 30 olyckor som säkert kan
> hänföras till materialfel hos cykeln. De övriga
> olyckorna har sannolikt orsakats av bristande
> underhåll.
>
> Och det är det här, "bristande underhåll", som
> fångat mig lite, beror det på att cyklarna
> blivit svårare att underhålla, eller ren lathet
> eller ointresse av ägaren. Oavsett vilken orsak
> så anser jag att man kan arbeta för en enklare
> "standardcykel", det är inte en universalstandard
> för alla cyklar jag vill ha fram.

Jag förstår inte hur du kan använda detta resonemang i samma sammanhang som att du pratar om att standardcykeln blivit för avancerad. Min egen spekulativa åsikt om ovanstående statistik är att de tekniska bristerna i första hand kan relateras till den av gemene man (och dig) hyllade så kallade gubbcykeln av kronan-typ. Oväxlade härken med utslitna bromsbackar som folk glatt kastar sig ut i trafiken med. Böjda damramar där kondensvattnet blir stående i kröken och gör att de rostar av. Styrlager som gått torra i så många år så att de till slut låser sig. Kedjestag som rostar av. Sliten drivlina med följd att kedjan hoppar av, och då försvinner plötsligt bromsförmågan.

Vad är det som är så extremt underhållskrävande med en modern standardcykel av god kvalitet? Lagren är extremt mycket bättre tätade än förr och håller antagligen flera år utan service. Nexus-8 kräver nästan ingen service. Rullbromsarna ska smörjas en gång per år. Med vettiga ventiler (inte Dunlop) så behöver man knappt pumpa däcken. Så vad är problemet?

Det är skitenkelt att själv fixa det mesta ovanstående men det krävs förstås att man bryr sig om att ta reda på hur man gör. Den tekniska dokumentationen lämnar en del att önska. Men folk klarar av att tanka, fylla spolarvätska, tvätta och dammsuga sina bilar, så varför skulle de inte fixa att göra motsvarande på cyklar?

Jag förstår att du har den ingång du har som industridesigner, men det är inte en ny standardcykel som behövs utan en gammal som behöver kastas ut. För att citera Tbone: kunden vet inte vad den vill ha, bara vad den inte vill ha.

oxr skrev:
> Industridesigner. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Av de olycksanalyser av cykelolyckor som gjorts
> > framgår att cirka 12 procent av olyckorna
> > orsakats av tekniska brister hos cykeln. Dessa
> > siffror är baserade på drygt 3.500
> rapporterade
> > olyckor. Av de drygt 400 olyckor som är att
> > hänföra till tekniskt fel hos cykeln är det
> > dock bara drygt 30 olyckor som säkert kan
> > hänföras till materialfel hos cykeln. De
> övriga
> > olyckorna har sannolikt orsakats av bristande
> > underhåll.
> >
> > Och det är det här, "bristande underhåll",
> som
> > fångat mig lite, beror det på att cyklarna
> > blivit svårare att underhålla, eller ren
> lathet
> > eller ointresse av ägaren. Oavsett vilken
> orsak
> > så anser jag att man kan arbeta för en
> enklare
> > "standardcykel", det är inte en
> universalstandard
> > för alla cyklar jag vill ha fram.
>
> Jag förstår inte hur du kan använda detta
> resonemang i samma sammanhang som att du pratar om
> att standardcykeln blivit för avancerad. Min egen
> spekulativa åsikt om ovanstående statistik är
> att de tekniska bristerna i första hand kan
> relateras till den av gemene man (och dig) hyllade
> så kallade gubbcykeln av kronan-typ. Oväxlade
> härken med utslitna bromsbackar som folk glatt
> kastar sig ut i trafiken med. Böjda damramar där
> kondensvattnet blir stående i kröken och gör
> att de rostar av. Styrlager som gått torra i så
> många år så att de till slut låser sig.
> Kedjestag som rostar av. Sliten drivlina med
> följd att kedjan hoppar av, och då försvinner
> plötsligt bromsförmågan.
>
> Vad är det som är så extremt
> underhållskrävande med en modern standardcykel
> av god kvalitet? Lagren är extremt mycket bättre
> tätade än förr och håller antagligen flera år
> utan service. Nexus-8 kräver nästan ingen
> service. Rullbromsarna ska smörjas en gång per
> år. Med vettiga ventiler (inte Dunlop) så
> behöver man knappt pumpa däcken. Så vad är
> problemet?
>
> Det är skitenkelt att själv fixa det mesta
> ovanstående men det krävs förstås att man bryr
> sig om att ta reda på hur man gör. Den tekniska
> dokumentationen lämnar en del att önska. Men
> folk klarar av att tanka, fylla spolarvätska,
> tvätta och dammsuga sina bilar, så varför
> skulle de inte fixa att göra motsvarande på
> cyklar?
>
> Jag förstår att du har den ingång du har som
> industridesigner, men det är inte en ny
> standardcykel som behövs utan en gammal som
> behöver kastas ut. För att citera Tbone: kunden
> vet inte vad den vill ha, bara vad den inte vill
> ha.

+1

PrinsValium skrev:
> Jag vet inte hur kardansystem som finns fungerar
> men det vore ju smidigt om kraftöverföringen
> passar ihop sig självt när man sätter dit
> hjulet. Typ något enkelt sätt att lossa det, ta
> av det fixa punkan och sätta tillbaks det och dra
> fast igen.

Motorcyklar har ju funnits med single-swing rätt länge nu, och Lefty-framgafflar är väl ingen nyhet precis. En elegant lösning vore väl en cykel med kardan, och enkelsidig baktriangel. Punkafix utan hjuldemontering.

Hej Daniel!

I Malmö fungerar det så här.

Håller man sin cykel i ett bedrövligt skick så får du förhoppningsvis behålla den. Om du vill minska antalet olyckor relaterade till brist på underhåll får du börja i andra änden alltså bla ta hand om de som han gubben på ICA Vellinge och poliserna snackar om. Alltså buset i stan, oavsett hudfärg.

Industridesigner. skrev:

> De övriga
> olyckorna har sannolikt orsakats av bristande
> underhåll.
>
> Och det är det här, "bristande underhåll", som
> fångat mig lite, beror det på att cyklarna
> blivit svårare att underhålla,

Nej.

> eller ren lathet
> eller ointresse av ägaren.

Ja.

Grejen här är ju att en cykel i "normal" drift har väldigt stora marginaler, och att vi inte har någon årlig kontrollbesiktning. En cykel kan alltså sunka ner sig och tära på marginalerna mer än vad t.ex. bilar och andra inspekterade mekaniska system kan (även om BP får in några sköna juveler då och då...)
Om inte cyklisten reagerar på att bromswiren börjat fransa upp sig på fel sida låsmuttern så lär ju ingen annan göra det åt honom, och den där kvarvarande tredjedelen är fortfarande stark nog för alla hans planerade inbromsningar. Så kommer då paniknypet då det dyker upp en bil ur en dold vinkel och olyckan är ett faktum.

Hur enkel du än gör en cykel så kommer den fortfarande ha komponenter som KAN haverera på olika sätt, och den som ignorerar spretande vajrar idag är samma människa som kommer att fortsätta ignorera mystiska skrammel & knak imorgon också.

Hydrauliken i skivbromsar kan förstås vara lite pysslig att lufta, men på nåt sätt tror jag inte att de cyklarna är så tungt representerade i undersökningen än. Likaså är 9-10 växlade lite kinkigare att få att växla rent än 7-8 växlade, men orena växlingar borde inte heller vara en särskilt vanlig olycksorsak.

Ja, rullbromsar är bra alternativ till skivbroms. Skivbroms ska för övrigt vara mekanisk på en brukscykel. Risken för läckande bromsvätska och mekproblematiken, förutom den mycket skarpare modulationen gör att hydrauliska bromsar är klart olämpliga på den typ av cyklar vi pratar om här.

En sammanfattning?
Kardan/remdrift med högkvalitetsnavväxel, rullbromsar fram och bak, aluminiumram (eller extremt rostskyddad stålram), sluttande överrör, obefintligt sadel-styre-drop, skärmar av god kvalitet, bra hjul med 32/36 ekrar och stabil fälg, pakethållare bak och fästen för pakethållare fram, navgenerator för framlampa (generatordriven diodlampa av bra kvalitet) och batteridriven diodlampa bak, ram med plats för lite grövre dubbdäck (47 mm kanske), justerbar styrstam, ringklocka och full uppsättning reflexer.

Där satt den! ;)

geologen skrev:
> En sammanfattning?
> Kardan/remdrift med högkvalitetsnavväxel,

Vad är fördelen jämfört med en vanlig 1 x 9 mtb-växel inkapslad i ett stort kedje/bakväxel-skydd?
Fördelen med standardväxel är som jag ser det lägre pris, vikt och friktion.

En misskött kedjedrivlina har nog jämförbara förluster med en kardan. Dessutom ser det hiskeligt elegant och rent ut, och det är inte att förakta. En stor blaffa till kedjekåpa gör nog ingen succé.

1) 30 år, man.

2) Giant Glory DH, för downhill. Turner 5-Spot, stigbruk för långt eller kuperat. Univega SS 29er. Stigbruk för långt eller platt. Kona Sutra för jobbpendling, kan bli någon touringsväng på den med vad det lider. Utgår från min Sutra som svar på nedanstående.

3) Rätt storlek. Skivbromsar. Skärmar.

4) Bra är att den har skivbromsar och fästen för skärmar. Dessutom har jag pakethållare så jag slipper ha min pendlarpackning på ryggen.

5) Jag har inga problem att meka med min cykel så jag är nog fel person att svara. Däremot lägger jag ogärna tid på att stå och sköta allt minutiöst. Saker ska funka även utan underhåll.

6) Pendlarcyklar i allmänhet bör ha inkapslad kedja eller något annat system. Kanske är remdrift lösningen? En pendlarkedja har en tendens att bli riktigt skitig, då är det inte roligt att meka.

7) Kan inte komma på någon produkt som för mig uttrycker både kvalité och enkelhet. Skulle vara t.ex. en kockkniv isf. då. ;)

8) Samma svar här som på punkt sju.

9) Om ambitionen är att folk ska meka själva bör det finnas tydliga instruktioner på företagets hemsida. Prylarna får inte heller kräva specialverktyg, bra om mutterskallar etc. är så snarlika som möjligt och om verktyg för underhåll följer med cykeln.

Ett par exempel där man kanske kan börja och få till nånting nytt. Den vita flyter dessutom
och ska kunna köras på vattnet.

Bilagor

• Modernt.jpg
    Modernt.jpg
    51.4 KB · Besök: 59
  • dicycle.jpg
    dicycle.jpg
    47.3 KB · Besök: 47
Motvind skrev:
> Ett par exempel där man kanske kan börja och få
> till nånting nytt.

...om det inte vore för monohjulens stora svaghet - bromsandet. Allt över en tämligen mesig inbromsning leder till vad som på engelska kassas "gerbiling"....
Den översta lär ju bli extra spektakulär när man dessutom dänger vevpartiet i backen.

Har sett nån youtube-snutt med en kille som satt en "störtbåge" på cykeln. Han bromsar hårt, slår en kullerbytta med cykel och allt och kan trampa vidare.

geologen skrev:
> Ja, rullbromsar är bra alternativ till skivbroms.
> Skivbroms ska för övrigt vara mekanisk på en
> brukscykel. Risken för läckande bromsvätska och
> mekproblematiken, förutom den mycket skarpare
> modulationen gör att hydrauliska bromsar är
> klart olämpliga på den typ av cyklar vi pratar
> om här.
>
> En sammanfattning?
> Kardan/remdrift med högkvalitetsnavväxel,
> rullbromsar fram och bak, aluminiumram (eller
> extremt rostskyddad stålram), sluttande
> överrör, obefintligt sadel-styre-drop, skärmar
> av god kvalitet, bra hjul med 32/36 ekrar och
> stabil fälg, pakethållare bak och fästen för
> pakethållare fram, navgenerator för framlampa
> (generatordriven diodlampa av bra kvalitet) och
> batteridriven diodlampa bak, ram med plats för
> lite grövre dubbdäck (47 mm kanske), justerbar
> styrstam, ringklocka och full uppsättning
> reflexer.
>
> Där satt den! ;)

Haha, skitbra, då sätter jag mig vid ritbordet direkt=)

Nej men allvarligt, bra synpunkter!

Hej igen alla!

Tackar ännu en gång för alla svar, hade inte väntat mig så sjukt bra respons. La in det här i går vid 10 tiden på kvällen och mer än 60 svar hittills.

TACK!!

Senast redigerad av en moderator:
TBone skrev:
> Folk lämnar in cyklar för punkalagning trots att det inte är knepigt.

Jag har bytt däck på en cykel med Shimano navväxel (Nexus?) ett antal gånger, jag kom fan aldrig ihåg hur växelreglaget skulle stå och hur växlingsringen skulle passa in på navet. Det var kort sagt faktiskt svårt. Att fixa en punka på min Glory som har genomgående axel och lösa distanser är mycket enklare än det var på den brukscykeln.

Med din gedigna förstudie måste du väl redan ha svaret. Vilka delar är svåra att underhålla?

Låt mig gissa: det är svårt att pumpa däcken och smörja kedjan. Hur hade du tänkt göra det enklare? Remdrift verkar kräva att man är bekväm med att skruva isär ramen.

Det är svårt att rikta ett hjul - sant. Men är det bättre med ett solitt hjul som väger fem kilo?

Det är lurigt att justera en växelmekanism, oavsett art. Men vad är enväxlat värt för någon som ändå aldrig övervägt att justera sin egen växel (eller för den delen är intresserad av att själv hålla koll på kedjespänningen)?

Är syftet att eliminera cykelreparatörer? Varför?

Vad har man vunnit när cykeln är så enkel att den inte längre är praktisk - en leksak?

micro_scooter_bullet_1.jpg ht=450

/förlåt för alla frågetecken

Industridesigner. skrev:
> Jag har pratat med cykeltillverkare,
> cykelhandlare, och branschorganisationer som har
> med cyklar att göra. Har haft samtal med både
> "enklare" och mer avancerade "användare" av
> cyklar, gamla som unga.

> Och det som kommit fram efter denna process är
> just behovet av en enklare cykel, enklare i den
> mening att den är lättare att sköta att
> underhålla.

Jag är med Tbone m.fl: Skälet kunden anger är inte det verkliga skälet, utan bara den socialt acceptabla närmaste appproximationen. Ingen vill erkänna att man tycker det är jobbigt att en gång om året (mer om man cyklar vintern igenom) måste ägna 10-20 minuter åt något så "onödigt" och lågprioriterat som att se över sin cykel. Då är det lättare att gömma sig bakom "det är för svårt..." istället. Och cykelns stora redundans under normala driftsförhållanden gör att man kommer undan med det rätt länge.

> Det är inte ett begrepp tagit ur luften eller att
> polarn kan inte byta däck på cykeln, alltså är
> det ett problem utan att det faktiskt finns en
> tyngd i problemet.
> Men ser vi
> utanför det här så finns det folk som har
> problem med att underhålla en cykel.

Just vad det gäller däck så tror jag att alla någon gång har mött en däck/fälgkombination som fått dem att svära högt, så just det kan vara ett konkret problem. Men även om inte alla kan byta alla däck så kan alla säkert byta några/de flesta däck - om de bara ger det ett ärligt försök.

Att det finns ett problem med att folk inte underhåller sina cyklar tror jag säkert, däremot är jag fullständigt övertygad om att problemet till större del består av bristande motivation snarare än bristande förmåga.

Jag kan ge några exempel:
- Min kära mor, en dådkraftig kvinna i sina bästa år. Tvekade inte sekund för att installera diskmaskin på egen hand första gången det begav sig och ger sig glatt på det ena gör-det-själv-projektet efter det andra. Ringer upp med desperation i stämman timmarna före tjejtrampet "bromsen funkar inte". Jag åker dit, konstaterar att hon glömt stänga snabbjusteringen på bromsvajerhöljet...

- Närmaste kollegan, som bygger rustningar och renoverar 12-cylindriga jaguarmotorer på fritiden. Ändå fullständigt bortkollrad av sonens knattecykel med ett vevparti med kilade vevar(cottered cranks)

> Att bara säga att det beror på lathet tror jag
> inte.

Lathet låter kanske för elakt? Låt oss kalla det selektiv inkompentens då.

> Inte heller att vem som helst KAN meka med
> en cykel.

Alla kan inte göra allting, men det är inte heller det som är frågan. Torka rent/smörja rörliga delar, kolla skruvar och titta efter direkta formförändringar (bulor i däcken, slokande kedjor, skeva hjul och spretande kablar) torde täcka 90% av underhåll och inspektioner på en "standardcykel".
Har man kapacitet nog att klara sig i trafiken(ta körkort t.ex.) borde man klara av den lilla listan också.

Då finns det ju några kommentarer till till den ultimata vardagscykeln:
Batteridriven baklykta går bort. Är vi nu inne på minimalt underhåll så lär man inte heller byta sina batterier förrän efter att lyktan har slocknat. Ansluts istället till generatornavet eller ersätts med sådan som drivs av en passerande ekermagnet, det finns ju en sort nu som efterlyser en stund efter att hjulet har stannat.
Frambromsen oavsett om det är skiva eller rulle: aktivering via länkage istället för vajer för bättre livslängd.
Däcken: bort med luftslangarna, kör med homogena istället. Inga genomslagspunkteringar, inga värmepunkor och inga explosioner pga torrsprickor. De finns i signalfärger och reflexsidor också.
Hjulen: dumpa stålekerhjulen. Huffy gör komposithjul enligt Iteramodell. Sega och hållbara som aldrig förr, går inte att rikta och behöver inte riktas.

Och glöm inte: Något nytt på låssidan! Man skall kunna lämna cykeln på stan med nån slags säkerhet utan att behöva dra med sig 25% av cykelns vikt i kedjor, byglar och vajrar.

Industridesigner. skrev:
> Jag hyllar inte kronan cykel,jag hyllar inte
> någon cykel speciellt mycket. Jag använder
> generaliseringen "kronancykel" för det är det
> människor kallat "gubbcykeln". Och vad de menar
> är att de tyckte en sån cykel var lätt att
> serva, smörja kedjan och cykla vidare. Att det i
> vissa fall är en dålig konstruktion är dem
> medvetna om. De pratar om den i samband med att
> den känns enkel, att en modernare cykel är
> bättre ur konstruktions och funktions hänseende
> är väl kanske allmänt kännt, eller? De snackar
> om ett uttryck, en känsla. De tycker att en
> modern cykel känns svårare att meka med. Mitt
> mål kan ju va två mål, göra en cykel som
> uttrycker enkelhet i utseende eller funktion,
> eller så kan jag göra en sjuuuuukt bra
> instruktionsbok till den moderne cykeln.

Men ska du ta fasta på vad som känns rätt för konsumenten så gör som Kronan, de har lyckats bra med att få fram en produkt som talar rakt in i den svenska folksjälen. Ett mycket illustrerande exempel på att kunden inte vet vad den vill ha.

> Om det är det jag tror du menar med olyckorna så
> tog jag upp för att påvisa att dåligt
> underhåll av en cykel i förlängningen KAN
> innebära en olycksrisk, att en cykel som inte
> underhålls bara innebär en skrikande kedja.

Och jag menar att ditt exempel inte alls har någon koppling till om cykeln är svår att underhålla eller inte, och därför inte har något med ämnet att göra.

> "kunden vet inte vad den vill ha, bara vad den
> inte vill ha." Känns tvetydigt, skall jag sälja
> på kunden något den inte behöver för att jag
> ska få en fin provision, eller ska jag ge mig fan
> på att ta reda på vad den behöver?

Ska jag sälja en Kronan-cykel till kunden som säger att den vill ha "en lättskött cykel, typ Kronan" eller ska jag sälja något vettigt som är lätt att sköta och håller över tid?

Industridesigner. skrev:
> > Och jag menar att ditt exempel inte alls har
> > någon koppling till om cykeln är svår att
> > underhålla eller inte, och därför inte har
> > något med ämnet att göra.
>
> Oki, så om olyckor skett för att en cykel inte
> är dåligt underhållen så har det inget att
> göra med om den är lätt att underhålla eller
> inte?

Det kan den ha, det är inget som går att dra några slutsatser om utifrån den statistik du hänvisar till. Vi kan bara spekulera fritt, och min spekulation är att en stor del av dessa olyckor härstammar från cyklar av den typ som brukar betraktas som underhållsfria, alltså äldre oväxlade cyklar med fotbroms.

>
> >
> > > "kunden vet inte vad den vill ha, bara vad
> den
> > > inte vill ha." Känns tvetydigt, skall jag
> > sälja
> > > på kunden något den inte behöver för att
> > jag
> > > ska få en fin provision, eller ska jag ge
> mig
> > fan
> > > på att ta reda på vad den behöver?
> >
> > Ska jag sälja en Kronan-cykel till kunden som
> > säger att den vill ha "en lättskött cykel,
> typ
> > Kronan" eller ska jag sälja något vettigt som
> > är lätt att sköta och håller över tid?
>
> Ja de är klart du ska sälja en vettig cykel som
> är lätt att sköta över tid om kunden vill ha
> en lättskött cykel.
>
> Jag har aldrig ångrat så mycket i mitt liv att
> jag skrivit "kronancykel".

Jag har fattat att du bara använt Kronan-cykel som ett illustrerande exempel. Samma sak för mig, jag använder det inte som ett nedsättande begrepp mot dig utan som en tydlig illustration på problemet att vad kunden ytligt sätt vill ha och vad kunden egentligen vill ha är två olika saker.

> Vi vrider och vänder på ditt resonemang som du
> gör med mitt.
>
> Kunden har haft bra erfarenhet av gubbcyklar,
> kanske kör på morsans eller morfars gamla
> gubbcykel. Kanske beror det här på att han/hon
> haft dålig erfarenhet av t.ex en mtb då personen
> i fråga haft en sämre model, vi kan kalla det
> skitcykel, som efter en sommar var rostig å
> jävlig. Stor besvikelse, en mtb är ju byggd för
> att tåla saker och det var ju faktiskt shimano
> grejer på den. Kunden letar efter något modernt
> men har nog ändå en bild av vad en för dem
> fungerande cykel är.
>
> Vad är då en vettig cykel för dem?

Jag är inte marknadsförare så jag förstår inte riktigt såna här resonemang. Men när jag får frågor om vad man kan ska köpa för cykel och personen i fråga ska ha den som vardagscykel med körsträckor upp till en mil svarar jag lätt framåtlutad sittposition, 7- eller 8-växlat Nexus-nav, Nexus rullbromsar fram och bak och navdynamo. Då blir det i princip underhållsfritt och man får en bra cykel som funkar. Det finns massor av sådana cyklar på marknaden. Om personen då inte håller med mig säger jag att den har fel. Vi går då till en cykelbutik och provcyklar en treväxlad mormorscykel och en modern pendlare och sedan håller cykelköparen med mig.

>
>
> Som jag skrev till Android, berätta gärna vad du
> anser är bra med din eller dina cyklar. Vad
> underlättar för dig?

Oj. Det är nog inget du kan tillämpa i din studie i alla fall. Jag är inte en genomsnittscyklist i något sammanhang.

Industridesigner. skrev:
> Kan visa några korta anekdoter vad människor har
> sagt.
>

ALLA exempel om "svårt" och nästan alla om "konstiga verktyg" avhjälps med en handbok i mekande.

> Ska ta ett exempel från bilar där de faktiskt
> gjort det enklare för användaren ur service
> syfte.
> Ta en titt i motorrummet på en Saab från 70
> talet och en splitt ny Saab.

> Visst känns det lite enklare att klura ut var
> spolarvätskan är, och var man ska fylla på olja
> för att nämna nåra exempel... Här tycker jag
> man förenklat det för användaren.

Vet man bara var man ska fylla på så är det precis lika enkelt. Men visst, finns det en massa andra saker att pilla på så är det naturligtvis svårare att hitta rätt. Men på den nya har man kapsalt in en massa saker så att de inte sitter lika lättilgängligt. Men hur är det att byta tändstift på dem? Eller batteri? Är det lika enkelt på den nya där allt är rent och fint?

För att inte tala om att byta en glödlampa i strålkastarna...

Det var ett bildspel i DN nyligen, där en av fotograferna på tidningen hade fotograferat servicen på den egna bilen. Det var ett jäkla bök för att få bytt en stackars glödlampa. Tyvärr är DN jättebra på att dölja sina grejer från sökmotorer, så jag lyckades inte gräva fram det, men den publicerades förmodligen den 23:e-24:e januari, eftersom den är kommenterad på ett Volvo-forum den 24:e.

Industridesigner. skrev:
> Oki, mekhandbok är det enda som behövs. Du ser
> Android, cykelverkstäder kan läggas ner.
>
> Vart batteri och tändstift sitter är skit lätt
> å veta, i alla fall för mig som är van med att
> meka med bilar, att inte hitta dem är väl ren
> lathet? Om inte annat står det väl i
> instruktionsboken hur man byter?

Det jag försökte säga, som tydligen inte framgick, var att den nya bilen sannolikt är mycket svårare att meka på egen hand än den gamla om man vill utföra något som är lite, lite svårare än att fylla på spolarvätska.

Men om du tror att "gamla cyklar" var mer lättmekade än nya så varsågod.

Jag tror att om man ska lösa problem så ska man lösa rätt problem. Att en cykel upplevs som svåmekad av någon som tror att en insexnyckel är ett specialverktyg löser man inte genom att ta bort insexskruvar. Det är inte där problemt ligger.

geologen skrev:
> För att inte tala om att byta en glödlampa i
> strålkastarna...
>
> Det var ett bildspel i DN nyligen, där en av
> fotograferna på tidningen hade fotograferat
> servicen på den egna bilen. Det var ett jäkla
> bök för att få bytt en stackars glödlampa.
> Tyvärr är DN jättebra på att dölja sina
> grejer från sökmotorer, så jag lyckades inte
> gräva fram det, men den publicerades förmodligen
> den 23:e-24:e januari, eftersom den är
> kommenterad på ett Volvo-forum den 24:e.

Var han som skulle byta glödlampan utbildad bilmekaniker eller hade ett stort bilintresse?

Vill bara igen vrida erat resonemang emot er.

Var han inte en bilmekaniker så var han ju bara lat eller inkompetent som inte klarade av det. Och varför hade han inte en mekhandbok, då hade ju allt gått skitbra och snabbt.

MVH/Daniel

Fotografen hade försökt själv utan att lyckas (om jag minns rätt), så han tog den till en bilverkstad (möjligen till och med en märkesverkstad?) och det var där det tog ett bra tag att lösa det. Mekanikern blev tvungen att ta bort framhjulet för att komma åt bakifrån...

> Jag fattar att du är emot det projektet, men
> berätta då gärna vad du tycker är bra med just
> de cyklar du använder, eller detaljer eller
> funktioner på cyklar över huvudtaget.
>
> MVH/Daniel

Missförstå mig inte, jag har inget principiellt mot projektet, jag anser bara liksom flera andra här att en modern standardcykel är löjligt enkel att underhålla. Den har vissa - hermetiskt förseglade -delar (växel/dynamonav, rullbromsar) som även den djärvaste helst inte pillar på, men det preventiva underhåll som eliminerar problem med dessa delar är barnsligt enkelt. Rengöra, smörja, kolla vajer/kedjespänning. Pumpa däcken.

Det räcker med att veta att det behöver göras och att göra det.

Om man gör cykeln mindre funktionell genom att göra ALLA delar reparerbara av VEM SOM HELST tror jag man har förlorat mer än man har vunnit.

Så om jag skulle komma med konstruktiva förslag så skulle det vara heltäckande kedjeskydd och smörjportar på allt, överallt. Självjusterande bromsar. Prestaventiler. Ingenting särskilt uppseendeväckande, tyvärr.

Vad jag uppskattar med mina egna cyklar, tja, en kan frakta 100 kg inklusive två barn? En annan är så ful att jag lugnt kan parkera var som helst, trots att den har förtäffliga delar och går som ett spjut? En annan är ... elegant? I övrigt gillar jag feta, lätta, släta däck och ramar som har plats för dem.

Industridesigner. skrev:
>> Var han som skulle byta glödlampan utbildad
> bilmekaniker eller hade ett stort bilintresse?

Det intressanta var att det blivit svårare på bilen. Inte hur svårt det var.

Så här ligger det till Mr designer. Cyklar har aldrig varit så lätta att meka med som nu. Det är standardmått på i stort sätt allt. Nästan alla komponenter är utbytbara mot motsvarande från valfri tillverkare. Så din jämförelse med bilar haltar. Det var icke lättare att serva cyklar förr. Cyklar var icke lättare och underhålla. Det vet alls som rivit med 70-talare och gamla torpedo-nav, etc. Det borde även du veta som cykelintresserad och mek-kunnig. Din tes håller inte. Försök se bortom dina egna antaganden. Tror du att du fått annorlunda svar om du genomfört samma undersökning för 30 år sedan? Knappast. Det fanns gott om cykelverkstäder även då.

Det är förstås inget som hindrar dig att försöka förbättra produkten cykel. Men angrip det hela från en annan utgångspunkt. För ditt eget skolarbetes skull.

Den här fina hojen såg jag på "På två hjul 08" här i Gbg.

Den har många av de egenskaper jag tror folk efterfrågar. Förutom ramgeometrin och avsaknaden av pakethållare och lite andra smådetaljer, så är den en riktigt smart vardagscykel, tycker jag. Förutom att den är snygg!

Tyvärr har jag ingen aning om vem som tillverkar den, eller ens om den tillverkas, för det var nån konceptcykel, har jag för mig. Däremot såg jag en cykel, med kardandrift, som liknade denna på en cykelbana nära Backaplan förra året, så nåt liknande finns förmodligen.

kardancx4.jpg

Industridesigner. skrev:
>
> Hur löser man problemen då?

Vill man lösa problemen måste man nog specifcera problemen. "Svårmekad cykel" räcker liksom inte. VAD är det som personen vill göra som är svårt? Höja sadeln? Olja kedjan? Byta styrlager? Väldigt olika problem.

Kika på din lista med anekdoter igen:

”Kvaliteten på cyklar har blivit sämmre, var lättare att byta däck själv förr.” På vilket sätt var det lättare förr? Vad har blivit svårare?

”Tar lång tid att vänta på cykeln på verkstaden, önskar det var enklare att byta saker själv, som på en gammal cykel” Vad var enklare att byta på en gammal cykel?

Det kanske finns vettig information bakom dessa usagor, men som de står är de bara "guuu vaaa jobbit allt blev nu..."

>
> De jag citerade är människor som inte har samma
> intresse för cyklar som vi, jag tycker de känns
> slött att kalla dem inkompetenta eller lata och
> säga att cykeln i dag är helt perfekt och att de
> ska skaffa en mekhandbok.

Ja, visst är det slött. Men vad är det som hindrar "folk" från att torka av och olja kedjan då och då? Avsaknad av specialverktyg? Knappast, snarare ett genuint ointresse. Då hjälper det inte om det är "mer lättmekat".

Man kan leda en häst till vatten man man kan inte tvinga den att dricka.

Så, därmed inte sagt att det inte skull gå att förbättra saker.

Tillbaka
Topp