Designstudent vill veta era tankar om cyklar.

OBS OBS OBS OBS OBS!

Jag väljer att avsluta tråden nu.

Jag är verkligen tacksam för alla svar.

Tack för bra diskussioner och bra tips.

Tycker det är sjukt kul att folk tagit sig tid. Jag hade räknat med kanske 30-40 svar under hela veckan. Inte över 130 på en och en halv dag.

Jag kommer därför avsluta den här tråden, för nu har jag VÄLDIGT mycket att sammanställa.

Självklart ska presentera alla resultat och sådant senare.

Jag vill dock vara lite hemlig just nu, det finns två till arbeten på skolan som rör cyklar och viss information vill jag hålla för mig själv tills arbetet är klart då det faktiskt handlar om en viss konkurrens.

Kkommer lägga upp adressen till projektets blogg när den kommit igång så man kan ta del av projektet och diskutera och kritisera vidare.

Jag kommer att bestämma datum för mina träffar i Sthlm och Umeå där ni alla är välkommna.
Jag bjuder på fika och vi har workshops och samtal och utvärderingar av mina koncept.

Jag kommer att starta upp en till tråd senare i veckan där jag mer kommer inrikta mig på utseendet hos en cykel, färg och form.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Jag heter Daniel och är student på designhögskolan i umeå. Jag läser mitt 3:e och sista år Industridesign på Bachelor nivå.

Info om utbildningen http://www.dh.umu.se/default.asp?ML=10477
Tidigare examensarbeten från skolan http://www.dh.umu.se/default.asp?ML=10398 (klicka runt!)

Jag har ett STORT intresse för cyklar, alltid haft det, kommer alltid ha.

Jag har läst på Happy sedan 2 år tillbaks, har dock inte varit en aktiv användare, utan mest följt vad som skrivits på sidan och sålt och köpt saker via Köp&Sälj.

Anledningen till att jag ställer fråger till er här är för att få med den andra delen av skalan av cykelanvändare, NI/VI som har ett stort intresse för cyklar, kan skruva isär och ihop en cykel på under 5 minuter, använder cykel som motionsredskap, eller tävlar med den, kanske även jobbar som cykelbud. Jag har samma undersökning på andra ställen för att få en BREDD på mina användare. Jag har varit i kontakt flertalet cykeltillverkare, cykelhandlare och organisationer som har med cyklar att göra så min frågeställning har en grund och är inte tagen ur luften.

Nu är det dags för mitt 10 veckors examensarbete, och anledningen till att jag skriver här är att jag har valt att göra en cykel som projekt. Jag samarbetar med en svensk cykeltillverkare, väljer att inte ännu namnge vem för att hålla diskussionen fri.

Mitt slutresultat kommer bestå av en rapport, utställningsmaterial och en fullskalig modell av "min" cykel.

Min frågeställning är ”Ett enkelt cykelägande” och min inriktning är helt enkelt att göra ägandet och skötseln av en cykel enklare för ägaren eller brukaren. Min tanke är att göra en enkel cykel för vardagen, pendling och även kunna användas som motionsredskap. Enkelt förklarat en modernare och sportigare version av en ”kronan cykel” utan att tappa just enkelheten hos en ”kronan cykel”. (Med kronan cykel menar jag inte just KRONAN som märke eller cykel, utan använder som en generalisering av vanlig gubbcykel!)

Min tes är nämligen att cykeln sprungit om användaren som produkt, ungefär som bilen, man står inte å mekar själv under huvet på en splitter ny bil om man inte är utbildad eller har ett visst intresse.

Målet är att vem som helst i viss mån ska kunna serva och underhålla cykeln och inte bli helt utlämnad åt en cykelverkstad.

Jag själv har ett stort intresse för cyklar och anser mig någorlunda händig, men något som stör mig är just mekandet eller att behöva lämna in cykeln för service när jag egentligen kunnat använda mig av internet för att hitta information eller ansträngt mig att försökt sätta mig in i problemet. Jag tycker det är jobbigt och hur känner då den vanlige personen utan ett intresse?

Många hänvisar till just en kronan cykel eller gubb cykel att de är lätta att underhålla jämfört med nya cyklar, ”dem går aldrig sönder”

Det var bara en syn på problemställningen.

Nu tillbaks till min undersökning, jag har sammanställt ett antal frågor som jag gärna skulle vilja att ni besvarade. Om jag drar alla över en kam här inne så har ni ett stort cykelintresse och mekar oftast själv, och det är er jag vill åt med den här undersökningen.

Efter att ha läst trådar som:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/676371/676371#msg-676371

Och http://happymtb.org/forum/read.php/1/976374/976685#msg-976685

Och för all del http://happymtb.org/forum/read.php/1/952289/952289#msg-952289

Så vill jag INTE att min cykel ska få folk att utbrista ” Formkåta designers ska hålla sig borta från bruksföremål, eller allting egentligen” citat apmannen (I tråden om pilen konceptcykel” =)

Så här är ER chans att saga vad ni tycker. Frågorna skall ligga till grund för workshops där ni som vill är välkommna på fika och prova olika koncept och samtala om era idéer. Har nu planerat än så länge ha en träff i Sthlm och en i Umeå, mer info om datum kommer.
Frågor

1) Vad är din ålder? Kön?

2) Vad har du för cykel/cyklar, vilken använder du till vad?

(Om du har en cykel specifikt för vardagsbruk eller pendling så hänvisa gärna till dem i kommande frågor)

3) Vilken eller vilka faktorer går du efter när du köper cykel. Om du har flera, numrera dem i den ordning du anser viktigast)

4) Vad är bra med din cykel, förutom själva åkkänslan, vad är det som gör att du gillar den? Speciella funktioner? Eller vad är snyggt? Om det går, visa cykeln eller ange märke och modell

5)Vad tycker du om skötsel och underhåll på din cykel, vad är jobbigt? Vad är enkelt?

6) Vad saknar du hos din cykel eller kanske rent allmänt på cyklar?

7) Nämn en produkt som du anser uttrycker kvalité och enkelhet. Behöver inte vara cykelrelaterad, ange flera gärna flera och förklara varför.

8) Nämn en produkt som du anser uttrycker kvalité och enkelhet som DU använder dagligen eller regelbundet. (kan vara t.ex någonting på jobbet, hemma eller något som just du använder pg.a av sjukdom eller funktionshämmad.)

9) Övriga tankar och ideér som ploppar upp, skriv ner dem här!

Tack för din medverkan!

Med vänlig hälsning/Daniel

Senast redigerad av en moderator:
Vill du ha en mer eller mindre underhållsfri cykel? Skaffa en Singlespeed med Greentyre så slipper du meka punkteringar. http://www.greentyre.se/

Bromsklossar är väl det enda som behöver bytas ibland. Klarar dom på Södermalm sånt själva? Eller köper man helt enkelt en ny cykel för att bromsarna är kassa?

29 år, man.

SS-pendlare, landsvägsräser, touringhoj, helstel skogscykel.

3) Vilken eller vilka faktorer går du efter när du köper cykel. Om du har flera, numrera dem i den ordning du anser viktigast)

4) Vad är bra med din cykel, förutom själva åkkänslan, vad är det som gör att du gillar den? Speciella funktioner? Eller vad är snyggt? Om det går, visa cykeln eller ange märke och modell

En utväxling, frihjul, bockstyre, skivbroms, svart, tålig. Ett hemmabygge.

5)Vad tycker du om skötsel och underhåll på din cykel, vad är jobbigt? Vad är enkelt?

Sköter den inte nåt särskilt. Tvättar av den ett par gånger om året. Oljar kedjan när den börjar gnissla. Justerar in skivbromsens klossar då och då. Byter bromskloss bak (fälgbroms där). Det enda som är bökigt att att byta bromskloss bak, för det är svårt att få det rätt injusterat, men.

6) Vad saknar du hos din cykel eller kanske rent allmänt på cyklar?

Bättre belysning. Hade gärna haft en monsterlampa fram och en starkare baklampa (men jag ska bygga en bättre baklampa snart).

7) Nämn en produkt som du anser uttrycker kvalité och enkelhet. Behöver inte vara cykelrelaterad, ange flera gärna flera och förklara varför.

- Nokia 3310. Har det man behöver, perfekt storlek för mina händer, tål att slängas i väggen flera gånger. (Min är tyvärr inte längre i livet.)

- Ståltermos. Extremt enkel och smart konstruktion. Perfekt lösning!

8) Nämn en produkt som du anser uttrycker kvalité och enkelhet som DU använder dagligen eller regelbundet. (kan vara t.ex någonting på jobbet, hemma eller något som just du använder pg.a av sjukdom eller funktionshämmad.)

- Avid BB7 skivbroms.

- USB-minne.

9) Övriga tankar och ideér som ploppar upp, skriv ner dem här!

Jag anser att cyklar typ Kronan är bland det sämsta som finns, så ska man sikta på nåt, så ska man börja med att undvika att göra en "modern" Kronan. Folk behöver skakas om lite och få upp ögonen för effektivare cykling och bättre cyklar. Det är tragiskt att folk kan köpa bilar för många hundratusentals kronor, TV-apparater för tiotusentals kronor men sen tycka att en fin cykel är för dyr om den kostar över 10 000 kr...

1. 37, man
2. Ett gäng cyklar till väldigt olika saker (HT, FS, lvg, Rex tvåväxlad mm)
3. Funktion. Den ska ju funka till den cykling det är tänkt. Sen är det ju ett plus om den ser bra ut.
4. Inga speciella funktioner.
5. Inget är speciellt jobbigt eller svårt.
6. Saknar en heldämpad lekhoj, men saknar inte så mycket på de hojar jag har.
7. Nikon. Sitter som gjuten och jag är van dem.
8. -
9. Enkelt cykelägande kan ju innebära kardan eller remdrift (trots högre friktion) då en smutsig kedja (kan man kapsla in snyggt? Nä.) är rätt avtändande för nån som inte mekar själv. Och trum/rull/skivbroms. Sen om man kan göra den lite mångsidigare från fabrik, ala Skeppshult Z eller V kan det kanske tilltala vanligt folk. Vad vet jag, jag är ju helt insnöad...!

Industridesigner. skrev:

Enkelt förklarat en modernare och
> sportigare version av en ”kronan cykel” utan
> att tappa just enkelheten hos en ”kronan
> cykel”.
>
>
>
> Många hänvisar till just en kronan cykel eller
> gubb cykel att de är lätta att underhålla
> jämfört med nya cyklar, ”dem går aldrig
> sönder”

Om man ska designa en cykel och tror att en kronan är bra att utgå ifrån, lycka till. Kronan är den äckligaste cykel som nånsin gjorts, flera cykelverkstäder tar inte emot dom för dom är av så otroligt undermålig kvalitet.

En modell som verkligen gjorde succé var ju Itera, du borde bygga en sportigare Itera av återvunna leksaker och gamla bildäck så är saken biff.

Hej Daniel!

Din undersökning kommer bli väldigt snedvriden om du som underlag för en uppsats? använder happys användare som urvals grupp. Happys användare är inget tvärsnitt av den svenska cykelanvändaren då de i större utsträkning än den genomsnittliga cykelanvändaren fokuserar på tävlingssidan snarare än transportsidan av cykel användandet.

Dina analyser och sedemera slutsatserna av din empiri kommer därför kunna ifrågasättas.

Snälla industridesigner, vad tror du att du har att tillföra ett koncept som av en anledning sett likadant ut i 100 år. Enda anledningen till att cyklar inte fungerar är att folk köper skit och därmed förtjänar att deras cyklar fungerar som skit.

En välbyggd cykel med väl valda komponenter fungerar, du behöver inte uppfinns hjulet igen. Eller nån jävla plastram, ram med böjda rör hit eller dit alla Jeff Jones, eller nån jävla kardandrift, eller nån jävla z-ram alla skeppshult.

För att bygga en cykel som funkar är det bara att välja rätt komponenter, som redan existerar, och sätta ihop det utan momentnyckel upp i röven eller fett så att det strömmar ut arslet.

Kärringhojjar från 50-talet fungerar bättre än en flesta nya cyklar idag, enbart av anledningen att det var funktionen som styrde val av komponenter och inte nån jävla klipp och klistrare med fixie och lattestänk på skjortan som tyckte att skiten skulle se snygg ut.

Jag hatar design!!!!! Dra åt helvete!

edit: Mycket stavfel blir det...

Vad sägs om en muffad ram, i bra rör, med lite onanistisk pinstripe runt muffarna, stänkor och ett frihjulsnav med interna växlar. På med skivbromsar och ett bockstyre. Navgenerator och en bra frampakethållare om man ska vara lite pretentiös. Skitbra pendelcykel med minimalt underhåll och bra ergonomi, vikt och styvhet. Tyvärr skulle inte konsumenterna fatta hur bra det var. Och det skulle nog inte tillåtas att göras till en tillräckligt låg tillverkningskostnad. Tigad ram skulle sänka tillverkningskostnaden men inte vara lika snyggt.

26 man
>
> 2) Vad har du för cykel/cyklar, vilken använder
> du till vad?
ss (pendlarcykel), hardtail mtb, racer
>
> (Om du har en cykel specifikt för vardagsbruk
> eller pendling så hänvisa gärna till dem i
> kommande frågor)
>
> 3) Vilken eller vilka faktorer går du efter när
> du köper cykel. Om du har flera, numrera dem i
> den ordning du anser viktigast)
>
> 4) Vad är bra med din cykel, förutom själva
> åkkänslan, vad är det som gör att du gillar
> den? Speciella funktioner? Eller vad är snyggt?
> Om det går, visa cykeln eller ange märke och
> modell
nishiki sl one
en växel -inga kraftförluster pga en massa växlar,
styv ram - svarar väldigt bra
bra sittställning (för jobbcykling)
>
> 5)Vad tycker du om skötsel och underhåll på din
> cykel, vad är jobbigt? Vad är enkelt?
går inte att få något mycket mer lättskött
>
> 6) Vad saknar du hos din cykel eller kanske rent
> allmänt på cyklar?
kommer inte på något just nu
>
> 7) Nämn en produkt som du anser uttrycker
> kvalité och enkelhet. Behöver inte vara
> cykelrelaterad, ange flera gärna flera och
> förklara varför.
iphone
mac os x -två produkter som båda har ett extremt lättanvänt användargränssnitt men ändå möjligheter för den mer avancerade användaren
>
> 8) Nämn en produkt som du anser uttrycker
> kvalité och enkelhet som DU använder dagligen
> eller regelbundet. (kan vara t.ex någonting på
> jobbet, hemma eller något som just du använder
> pg.a av sjukdom eller funktionshämmad.)
Block och penna, även om datorn finns är det fortfarande lättaste sättet att visa sina idéer
>
> 9) Övriga tankar och ideér som ploppar upp,
> skriv ner dem här!
>

/Tobias

Ta en titt på Treks District modell. Kan du lösa problemet med att den kräver ett delbart kedjestag för att få dit drivremmen utan att paja till det med någon överdesignad ramlösning så är du en bit på väg.

//j

HEJ IGEN!

Tack för alla era svar, märkte att jag kanske uttryckt mig lite dåligt i det redan enormt långa inlägget jag började tråden med, men har ändrat lite saker i det inlägget nu så jag hoppas alla förstår vad jag menar.

Och igen, tack för alla svar, betyder mycket att ni tar er tid!

MVH/Daniel

Fan vad gillar sånna här inlägg, du skriver precis vad du tycker, och jag förstår vad du menar!

Vad jag har tillföra John Starleys konstruktion från 1884, den cykel som är grunden för hur cykeln ser ut i dag?

Ska jag vara ärlig, jag vet inte, inte just nu i all afall. Jag ser nog ingen 80-tals retro ultraplast skapelse med ljudvågsstyrda växlingar, utan snarare skapa en cykel som tar upp de problem du skriver om! För de problem du tar upp är riktiga problem, jag är på din sida, hatar dock inte design...

Mitt mål är helt enkelt att underlätta vardagen för de cykelägare som kanske inte älskar eller har kunskap att meka. Är de som du säger, att plocka ihop rätt komponenter, eller att få folk att inte köpa skitcyklar löser mina problem så är jag glad. Men det känns begränsande för mig att tänka så, ska testa olika lösningar tills jag hittar en eller flera som fungerar bra, inte bara för att de ska vara flashiga eller crazy!

Men det kanske startar en debatt tack vare cykelns utseende eller funktion, eller nått som får en att tappa hakan.

Vi får se, om 10 veckor ska jag ha en färdig modell och jag vill att ni är med och säger till, oavsett om det är bra eller dålig kritik.

MVH/Daniel, en jävla klipp och klistrare utan fixie.

e. skrev:
-------------------------------------------------------
> Snälla industridesigner, vad tror du att du har
> att tillföra ett koncept som av en anledning sett
> likadant ut i 100 år. Enda anledningen till att
> cyklar inte fungerar är att folk köper skit och
> därmed förtjänar att deras cyklar fungerar som
> skit.
>
> En välbyggd cykel med väl valda komponenter
> fungerar, du behöver inte uppfinns hjulet igen.
> Eller nån jävla plastram, ram med böjda rör
> hit eller dit alla Jeff Jones, eller nån jävla
> kardandrift, eller nån jävla z-ram alla
> skeppshult.
>
> För att bygga en cykel som funkar är det bara
> att välja rätt komponenter, som redan existerar,
> och sätta ihop det utan momentnyckel upp i röven
> eller fett så att det strömmar ut arslet.
>
> Kärringhojjar från 50-talet fungerar bättre än
> en flesta nya cyklar idag, enbart av anledningen
> att det var funktionen som styrde val av
> komponenter och inte nån jävla klipp och
> klistrare med fixie och lattestänk på skjortan
> som tyckte att skiten skulle se snygg ut.
>
> Jag hatar design!!!!! Dra åt helvete!
>
>
>
>
> edit: Mycket stavfel blir det...

Bosse skrev:
> Hej Daniel!
>
> Din undersökning kommer bli väldigt snedvriden
> om du som underlag för en uppsats? använder
> happys användare som urvals grupp. Happys
> användare är inget tvärsnitt av den svenska
> cykelanvändaren då de i större utsträkning än
> den genomsnittliga cykelanvändaren fokuserar på
> tävlingssidan snarare än transportsidan av cykel
> användandet.
>
> Dina analyser och sedemera slutsatserna av din
> empiri kommer därför kunna ifrågasättas.

Hej Bosse.

Underlaget kommer inte ligga till grund för en uppsats, mitt mål med projektet är att göra en fullskalemodell av cykeln, projektrapport, utställningsmaterial, och fullständig utställning på Umeå Designhögskola tillsammans med fullskalemodellen av cykeln, information projektet och tillgång till en antagligen reviderad rapport om hela projektet.

Jag vänder mig INTE bara till Happys användare, har samma undersökning på flera ställen, mest en muntlig undersökning med folk i grupp eller personligen. Samt till visa delar via telefon och mail.

Ville veta vad ni på happy har för tankar om en sådan cykel, därför att ni är i den andra delen av skalan av användare av cykeln, ni som har den som intresse, motion eller kanske tävlar rent ut sagt?

MVH/Daniel

Hej Örgelgörgel och Geologen!

Bra skrivet, förstår exakt vad ni menar, har nog uttryckt mig lite klumpigt angående kronan cykel, använde den för att generalisera militärcykeln eller vanlig gubbhoj, kör den undersökningen på flera ställen och det är vad folk använt för uttryck när de snackat om en hoj de tycker fungerat bra.

Bra de där med priset också, vill få folk att förstå att man får vad man betalar för, idealcykeln är kanske inte en "cykel på köpet-cykel med felmonterad gaffel"

Ja, Intera minns jag, en riktigt supersuccé, synd bara att de redan hade en sportigare modell, utöver modellerna Touring och City hade de just Sport, campagnoloväxlar och bockstyre...

iteraracer.jpg ht=272

MVH/Daniel

örgelgörgel skrev:
> Industridesigner. skrev:
>
> Enkelt förklarat en modernare och
> > sportigare version av en ”kronan cykel”
> utan
> > att tappa just enkelheten hos en ”kronan
> > cykel”.
> >
> >
> >
> > Många hänvisar till just en kronan cykel
> eller
> > gubb cykel att de är lätta att underhålla
> > jämfört med nya cyklar, ”dem går aldrig
> > sönder”
>
> Om man ska designa en cykel och tror att en kronan
> är bra att utgå ifrån, lycka till. Kronan är
> den äckligaste cykel som nånsin gjorts, flera
> cykelverkstäder tar inte emot dom för dom är av
> så otroligt undermålig kvalitet.
>
> En modell som verkligen gjorde succé var ju
> Itera, du borde bygga en sportigare Itera av
> återvunna leksaker och gamla bildäck så är
> saken biff.

Så fort man blandar in människor i sin planering, så går det snett! Spelar ingen roll hur enkel uppgiften är. Se diskbänken i studentkorridoren, kedjan på tanthojen, luddet i torktumlaren, skräpet och hundbajspåsarna längs gångbanorna..
Det strandar hos användaren. Låt de lata eländena gå till fots, runt ett kvarnhjul! Det lär inte fumka det heller, om ingen manar på dem.

e. skrev:
> Snälla industridesigner, vad tror du att du har
> att tillföra ett koncept som av en anledning sett
> likadant ut i 100 år. Enda anledningen till att
> cyklar inte fungerar är att folk köper skit och
> därmed förtjänar att deras cyklar fungerar som
> skit.
>
> En välbyggd cykel med väl valda komponenter
> fungerar, du behöver inte uppfinns hjulet igen.
> Eller nån jävla plastram, ram med böjda rör
> hit eller dit alla Jeff Jones, eller nån jävla
> kardandrift, eller nån jävla z-ram alla
> skeppshult.
>
> För att bygga en cykel som funkar är det bara
> att välja rätt komponenter, som redan existerar,
> och sätta ihop det utan momentnyckel upp i röven
> eller fett så att det strömmar ut arslet.
>
> Kärringhojjar från 50-talet fungerar bättre än
> en flesta nya cyklar idag, enbart av anledningen
> att det var funktionen som styrde val av
> komponenter och inte nån jävla klipp och
> klistrare med fixie och lattestänk på skjortan
> som tyckte att skiten skulle se snygg ut.
>
> Jag hatar design!!!!! Dra åt helvete!
>
>
>
>
> edit: Mycket stavfel blir det...

+1

IndustriFORMGIVAREN

Såg också nu att du refererat till mig i ditt första inlägg, och jag står fast vid det jag säger. För att kunna göra en bra vardagscykel tycker jag du ska testa en massa olika cyklar med olika geometrier och olika sittställningar, och testa dem olika distanser.

För att säkerställa att ditt projekt inte blir en akademisk efermär bör du hålla dig till vedertagna standarder och rimligtvis till märken som har ett bra distributionsnät (verktyg och reservdelar finns på plats). Om cykeln ska vara lättmekad bör den ha få rörliga delar åtkomliga för användaren, samt få inställningsmöjligheter i drivlinan. Men en sån enkel detalj som att skicka med en service manual skulle säkert göra en betydlig skillnad, köper du en billigare cykel idag förväntas du kunna allt själv, vilket gemene man inte kan, och oftast inte har något intresse av att lära sig.

Kortfattat, bygg en cykel med vanliga rör, i vedertagna geometrier och med vedertagna komponenter. Lägg krutet de små detaljerna.

Jag hade gjort följande (som jag redan sagt) gjort en ram i tange rör (billiga), med pressade muffar med 73 graders sadelrörsvinkel och 72 graders styrrörsvinkel, ingen slope, ett BB-drop på 6 cm. Trackändar på baktriangeln, traditionell gaffel (dvs. böjd för stötdämpning och med gaffelkrona). Öron för pakethållare, frampakethållare och skärmar. Shimano alfine rakt igenom, förutom växelreglage som måste passa bockstyre. Gängat gaffelrör och gammaldags styrstolpe. Bockstyre (nitto noodle) i samma höjd som sadeln (näst intill inget drop). Stänkor i rostfritt och bra pakethållare, bak och fram, den bakre ska vara nedsänkt över stänkskärmen och vara anpassad för väskor och ett bygellås, sådana modeller finns på den amerikanska marknaden (i viss mån även här, men jag har inte sett någon med hållare för bygellås), och är långt mycket mer praktiska än de vanliga som man ser här i sverige. Frampakethållare ska ha öra för lampa. Och naturligtvis utnyttjar man att man kan köra skivbromsar på alfine. Hjul, 36 ekrade 28" med alfine-nav som sagt. 28 mm däck, butylslang med prestaventil, inga konstigheter.

Apmannen, det du beskriver är ju en gammal skräphoj modell gubbcykel från Crescent 1985.
Trackändar? Gängat styrlager? Skärmar i stål? Ram i stål? Nä, ska det bli nån ordning får man anamma dagens lösningar. Det var ju trots allt användarvänlighet som var målet. Då kan man inte ha hjul som kan sitta fast på mer än en position, styrlager som blev omodernt för 10 år sen, skärmar och ram i material som verkligen inte tål att misskötas.

Nej, aluminium i ram och gaffel är ett måste. Folk sköter oftast inte om sina cyklar. De står ute eller i fuktiga källarförråd, blir fuktiga och rostar lätt.

Skärmar bör lämpligen vara plastlaminerade som SKS, till exempel. Håller skitbra, rostar inte, bucklas inte och väger mindre dessutom.

geologen skrev:
> Apmannen, det du beskriver är ju en gammal
> skräphoj modell gubbcykel från Crescent 1985.
> Trackändar? Gängat styrlager? Skärmar i stål?
> Ram i stål? Nä, ska det bli nån ordning får
> man anamma dagens lösningar. Det var ju trots
> allt användarvänlighet som var målet. Då kan
> man inte ha hjul som kan sitta fast på mer än en
> position, styrlager som blev omodernt för 10 år
> sen, skärmar och ram i material som verkligen
> inte tål att misskötas.
>
> Nej, aluminium i ram och gaffel är ett måste.
> Folk sköter oftast inte om sina cyklar. De står
> ute eller i fuktiga källarförråd, blir fuktiga
> och rostar lätt.
>
> Skärmar bör lämpligen vara plastlaminerade som
> SKS, till exempel. Håller skitbra, rostar inte,
> bucklas inte och väger mindre dessutom.

Crescent hade inte märkta rör överhuvudtaget på 'skräpcyklar'. De var så kallade hi-tensile rör som inte var reducerade. Tror nog du får kolla upp det här lite mer. Har haft en rex från -56 som inte rostat nämnvärt trots utomhusförvaring. Tror du får läsa på lite om metallurgin. Varför tror du surly och soma kan sälja hyfsade stora volymer cyklar, är det för att de använder moderna material? Nja, det är stål vettu, samma med onone. Vet du ens vad alfine är för komponent grupp? Trackändar har de flesta singelspeeds och fixies idag, men det visste du eller? Ska du ha interna växlar av lite finare snitt eller singelspeed är det trackändar eller specifika rohloffändar som gäller.

Stål eller alu kan bli lika lätt i dessa prisklasserna, det handlar bara om konstruktion. Min 10-växlade fulpendlare väger mindre än grannens MTb i alu. Hur mkt mer än plast väger 0.5 mm RF tror du? Inte mkt, och dessutom bidrar rf-skärmarna till stadga för t.ex. pakethållare, det är inget nytt koncept, det har franska cykeltillverkare utnyttjat sen -30-talet. Minns jag inte fel var det ju du som gnällde över plastskärmar och skulle montera av och på och ha dig, nej tack, då har jag hellre ett par snygga i rf. Typ honjo koken fast i rf.

Stål tål mer misshandel än alu, och kan dessutom riktas och repareras. Det är resurssnålt. Aluramar som fått en spricka skickar oftast folk till renova. Och alugaffel? Är det någon som använder det fortfarande? Antingen kör man väl dämpare eller kolfibergaffel. Alu är inget bra material för gafflar som behöver flexa.

Du kan ha rätt angående styrstolpen, men det ser så jävla tacky ut med höga styrstolpar på ogängade lager, massa spacers och skit, det blir aldrig snyggt. Jämför med en pantograferad kallsmidd alustolpe, det är fan klass.

apmannen skrev:
> Och alugaffel?
> Är det någon som använder det fortfarande?

*Räcker försynt upp handen*

Vilken tur att jag kör lugnare och frestar mindre på grejerna än Happygenomsnittet. Vill ju inte att hojen exploderar så jag får spetsiga aluminiumrör i ögonen.

Apmannen, jag har själv en Surly (LHT) som jag haft som åretruntcykel, och den rostade rent förjävligt, och då har jag ändå varit försiktig med den och alltid förvarat den inomhus. Stål som används i cykelramar rostar, så är det bara. Tur och klimat kan göra att man klarar sig länge, men som regel inte. Surly m fl kan sälja så mycket eftersom ramarna är mycket billigare jämfört med konkurrensen.

Jadå, jag vet vad Alfine är.

Ska man ha en cykel som man själv ska kunna meka med som i stort sett okunnig ägare, så är trackändar ren och skär idioti.

Jag cyklar på alugaffel och den känns precis lika bekväm som min gamla stålgaffel. Det mesta inom ramgeometri och rammaterial är placebo ändå.

41, man

Liggcykel till jobbpendling, träning och längre turer.
3xxl. enkel cykel till vinterpendling cykling.

3) Vilken eller vilka faktorer går du efter när
du köper cykel. Om du har flera, numrera dem i
den ordning du anser viktigast)
Funktion för vad cyklen är tänkt att klara av och lite design, får ju gärna vara snygg också.

4) Vad är bra med din cykel, förutom själva
åkkänslan, vad är det som gör att du gillar
den? Speciella funktioner? Eller vad är snyggt?
Om det går, visa cykeln eller ange märke och
modell.
Bekväm, mångsidig, snygg design. Modell: Nazca Explorer

5)Vad tycker du om skötsel och underhåll på din
cykel, vad är jobbigt? Vad är enkelt?
4meter kedja är inte skoj att tvätta och smörja.

6) Vad saknar du hos din cykel eller kanske rent
allmänt på cyklar?
Centralstöd, varför är det inte standard på cyklar?

7) Nämn en produkt som du anser uttrycker
kvalité och enkelhet. Behöver inte vara
cykelrelaterad, ange flera gärna flera och
förklara varför.
Blyertspenna och papper, behöver aldrig laddas för att fungera ;)

8) Nämn en produkt som du anser uttrycker
kvalité och enkelhet som DU använder dagligen
eller regelbundet. (kan vara t.ex någonting på
jobbet, hemma eller något som just du använder
pg.a av sjukdom eller funktionshämmad.)
Osthyvel

9) Övriga tankar och ideér som ploppar upp,
skriv ner dem här!
Kardandrift på en vardagcykel är en lysande ide som gör en cykel lätt skött.
Att flytta handbromsen till bakhjulet skulle göra att många fler skulle ha två fungerande bromsa på sin cykel, idag cyklar dom flesta med en handbroms på framhjulet som inte fungera eller som dom inte vågar använd. Hoppar kedjan är man helt utan broms och en allvarlig olycka är nära, var en dödsolycka i skåne förra året pga hoppad kedja och ingen handbroms.

Håller med actionbent om att kardandrift vore en fin idé på den här typen av cyklar. Har sett kardandrivna cyklar både på mässa och ute i verkligheten och de är tysta, eleganta och, får man anta, relativt okänsliga för väder och smuts.

Ett smart centralstöd (typ moppe) vore inte heller dumt på en vardagscykel/brukscykel.

Att ta bort frambroms är dock inget bra. Lägga till en för bakbromsen (så man har dubblerat system) är däremot bra, men frambromsen måste vara kvar.

Ålder: 30
Cyklar: Racer, tempohoj, CX och en SS.

SS är riktigt lättskött och lättmekad. Tvättar den 2 ggr per år och sörjer kedjan en gång per år.

Ram: Som nämts tidigare så är stål att föredra. Skulle dock vilja ha ett sadelrör i carbon. Ökad komfort, high-tech känsla och en möjlighet för designmässiga "utsvävningar". Om inte priset är helt avgörande så skulle jag välja en carbongaffel med CrMo styrrör, Al krona och Carbon ben.
Drivlina: Underhållsmässigt så är SS det bästa bland konventionella lösningar. 7-delat internt baknav höjer prestandan mycket men mekas inte hemma av mig i alla fall. Kapsla kedjan så mycket som möjligt och välj en rostfri. Rostiga kedjor är det bland det vanligaste man ser på stan. Kardandrift är intressant. Eller varför inte en elhybrid? ok det blir apdyrt och tungt.
Bromsar: Navbroms samt fälgbroms fram och bak.
Cockpit: Raktstyre utan drop. A-head styrstam. Kanske en av de i höjdled ställbara styrstammarna? sportig/komfort.
Skärmar och pakethållare i rostfritt. Samtliga muttrar och skruvar SKALL vara i rostfritt. Bygg ryskt, dvs M8 till allt;). Varför inte inkludera dubbdäck?

Spontant så tror jag att det går att bygga och sälja en sådan cykel för ca 7000:-, dvs lika mycket som en skepshult kostar. Kräver antagligen lite volymer för att pressa priset så mycket.

Vad gäller formgivning så skall man nog fundera på vem man vänder sig till. Skall den tilltala yngre storstadmänniskor med hög utbildning eller en Svenssonmaskin som morsan kan tänka sig att köpa.

Skivbroms fram är det enda vettiga. I princip underhållsfritt och perfekt bromsförmåga oavsett väder. Att ens överväga fälgbroms fram är bara dumt, om målgruppen är den stora skaran användare som inte bryr sig om cykelvård.

geologen skrev:
> Att ta bort frambroms är dock inget bra. Lägga
> till en för bakbromsen (så man har dubblerat
> system) är däremot bra, men frambromsen måste
> vara kvar.

Varför montera en broms på framhjulet som "normal" cykelisten ändå inte vågar använda? Bättre att ha både fot och fälgbroms bak då, men det bästa vore ju att ha fälgbroms både bak och fram även på navväxlade cyklar som tex. på http://www.idealcyklar.se/09innb.htm

Visst finns det en del som inte vågar använda den, men den ska bara därför inte saknas för de som ändå använder den. Dessutom kan jag tänka mig att just lynnigheten hos en fälgbroms, i synnerhet i fuktigt väder, avskräcker många. En skivbroms är extremt linjär i bromsresponsen, och väldigt förutsägbar oavsett väder.

Jag skulle tycka det vore praktiskt med ett vindavvisare för händerna, ungefär som motocrosscyklarna brukar ha:
motocross.JPG ht=132

Vindavvisarna kunde kombineras med backspeglar samt blinkers.
Blinkers är väl förresten en jättebra idé när man cyklar i stadstrafik?

Håller med Geologen. En akuminiumram med sks stänkor låter som en bra kompromiss. Kombinera det med sram imotion eller shimano alfine. Däremot kanske horisontella dropouts är att föredra så att man slipper kedjespännare. Ganska tråkigt men praktiskt.. Därutöver behövs ju självklart ett genomtänkt system med packethållare etc. Kör man med hyffsat breda däck är ändå eventuella komfortfördelar med stål och kolfiber försumbara.

Personligen tror jag inte så mycket på att försöka göra en cykel "mer lättservad". Folk lämnar in cyklar för punkalagning trots att det inte är knepigt. Det är inte svårigheten som är hindret utan orken/viljan/engagemang.

Med det sagt så kanske det är frågan om serviceerbjudanden som är den stora produktutvecklingen. Leasa en hoj där all service inkl. slitedelar ingår utom rena haverier. "Utbytescykel" medan cykeln är inne på service m.m.

Kan säkert vara knepigt att räkna hem, men det är det även att försöka sälja en vettig cykel för jordnötter.

Joakim Quensel skrev:
> Jag skulle tycka det vore praktiskt med ett
> vindavvisare för händerna, ungefär som
> motocrosscyklarna brukar ha:

Jag provtryckte idén en kombinerad lamphållare/vindavvisare här på happy tidigare. Fick 2 responser varav en pratade om mardrömsframkallande...

Joakim Quensel skrev:

> Blinkers är väl förresten en jättebra idé
> när man cyklar i stadstrafik?

Jaha, du tycker inte at du sticker ut nog bara för att du cyklar i trafiken - nu tänker du börja använda blinkers också? ;-)

Skämt åsido tycker jag mig minnas nån paragraf om användandet av blinkande ljus i allmänhet och körriktningsvisare i synnerhet. Tror inte rådande lag tillåter körriktningsvisare på cyklar.

geologen skrev:
> Apmannen, jag har själv en Surly (LHT) som jag
> haft som åretruntcykel, och den rostade rent
> förjävligt, och då har jag ändå varit
> försiktig med den och alltid förvarat den
> inomhus. Stål som används i cykelramar rostar,
> så är det bara. Tur och klimat kan göra att man
> klarar sig länge, men som regel inte. Surly m fl
> kan sälja så mycket eftersom ramarna är mycket
> billigare jämfört med konkurrensen.
>

Tjena!

Stålrör har en större benägenhet att rosta om man har dom pendlande mellan varmt och kallt, detta pga kondensen.. Samma som med bilar, använder du den dagligen ska den inte stå i varmgarage..

Min frus gamla Hermes från 40talet rostade inte ett dugg (förutom styret) fast den stod ute året runt
i snö, regn och sol.. Tyvärr blev den stulen..

Ang bromsar på en pendlarcykel så är rullbromsarna klart överlägsna, funkar lika bra i torrt som blött väder, extremt lågt underhåll och slitstarka.

Nrä det gäller skärmar så är RF hållbarare i längden, nackdelen är när dom blir buckliga, ganska fult omgående.. SKS bucklas inte, men kan spricka vid kallt väder.. För mig vinner RF på snyggheten..

Kedja är förlegat, remdrift eller kardan.. Kardan är renast men har en liten seghet i sig när man trampar, rem har inte det men blir väl lite skitigare (har inte gjort något långtids ännu, kommer till våren). Båda har nackdelen med att man måste ha speciella ramar..

"Jag själv har ett stort intresse för cyklar och anser mig någorlunda händig, men något som stör mig är just mekandet eller att behöva lämna in cykeln för service när jag egentligen kunnat använda mig av internet för att hitta information eller ansträngt mig att försökt sätta mig in i problemet. Jag tycker det är jobbigt"

En modern cykel servar du i princip med 5'ans insexnyckel. Försök det med en 70-talscykel. På vilket sätt har cyklar blivit krångligare att serva/äga? Tror du får fundera ett varv till kring din tes. Är det verkligen så, eller är det så att du drar slutsatser baserat på din egen lathet/ovilja att skruva med cykeln - vilket i sig låter häpnadsväckande från en cykelintresserad, händig, industridesignstuderande som valt cykeln till sitt xjobb.

TBone skrev:
> Personligen tror jag inte så mycket på att
> försöka göra en cykel "mer lättservad". Folk
> lämnar in cyklar för punkalagning trots att det
> inte är knepigt. Det är inte svårigheten som
> är hindret utan orken/viljan/engagemang.
>
> Med det sagt så kanske det är frågan om
> serviceerbjudanden som är den stora
> produktutvecklingen. Leasa en hoj där all service
> inkl. slitedelar ingår utom rena haverier.
> "Utbytescykel" medan cykeln är inne på service
> m.m.
>
> Kan säkert vara knepigt att räkna hem, men det
> är det även att försöka sälja en vettig cykel
> för jordnötter.

Tjena!

Giant börjar faktiskt med leasing på cyklar from nu. Dock gäller detta bara deras elassisterade cyklar. C:a 275:- i månaden, då ingår service och lite annat. Tror leasingtiden är på tre år.

Edit.. Förövrigt vill allmänheten ha mer lättservade cyklar. Det är nånting som över hälften av kunderna frågar efter när dom ska köpa cykel.

> Ja, Itera minns jag, en riktigt supersuccé, synd
> bara att de redan hade en sportigare modell,
> utöver modellerna Touring och City hade de just
> Sport, campagnoloväxlar och bockstyre...

Iterahistorien är rätt fascinerande ur flera perspektiv.
Först bygger man en cykel (med massiva investeringar i gjutformar) i fullständig ignorans (eller förträngning) av materialegenskapernas inverkan på slutprodukten.
Sen dumpar man sitt starkaste säljkort(lägre pris, den hade kunnat kosta 33 % av en jämförbar cykel, sen höjde de till 20% mer än en jämförbar cykel) därför att man, helt i linje med sin bristande insikt MAP materialegeskaper, tror att folk är beredda att betala MER för en i uppenbara avseenden undermålig produkt bara för att den är lite spännande kantig i designen.

Fast det är klart, det funkar ju för Land-Rover...

Jag tror fortfarande en Itera med lägre utväxling skulle vara en väldigt bekväm promenadcykel för dåliga vägar, inbyggd passiv heldämpning liksom.

Min uppfattning om anledningen till varför folk i gemen inte tar cykel på allvar eller tycker att det är jobbigt att cykla är att de inte har provat en rikigt cykel. Harvar man runt på en klump skräpstål som fungerar mer som hinder är som transportmedel så är det klart att det inte är så roligt att cykla.

En bra brukscykel måste därför bli en kompromiss. Du vill ha det där sköna, det lätta, det följsamma men samtidigt får det inte bli för dyrt och det måste vara förhållandevis underhållsfritt. Lycka till.

Jag tror cykeln måste vara lätt och lättcyklad. Inkapslade växlar, eventuellt tredelat fram för att få fler växlingsmöjligheter men det är kanske cykelnörden i mig som talar där. Håll nere vikten och håll dig till beprövade konventioner. Sedan får den nog inte se för sportig ut, sätt på ett vanligt rakt styre, bockstyre ger nog alldeles för mycket tour de france-associationer och kan skrämma bort snarare än locka.

En schysst, sval yta hjälper nog också till. Något mattsvart kanske.

Kneecap skrev:
>
> Edit.. Förövrigt vill allmänheten ha mer
> lättservade cyklar. Det är nånting som över
> hälften av kunderna frågar efter när dom ska
> köpa cykel.

Jo, frågar efter mer lättservade gör de säkert. Men de kunderna tycker nog inte att cyklen är lättservad nog innan det räcker med att titta på hojen för att åtgärda problemet.

Jag är skeptisk till att de verkligen vill ha "mer lättservad cykel" då det ändå, hur lättservad den än blir, faktiskt innebär att man måste göra något handgripligen. Ska man byta ett däck på en cykel blir man smutsig om händerna (om mani nte har mekhanskar) oavsett hur lättservad man gjort hojen.

Bara för att en kund frågar efter något så är det inte så att kunden vill ha det. Kunden brukar inte veta vad han vill ha, han brukar bara veta vad han inte vill ha. ;-)

En lämlig drivlinga hos en standardcykel/pendlare tycker jag skulle vara en 8- eller 9-delad MTB-bakväxel (tex 11-34) och singelklinga fram. Hela paketet inkapslat i ett stort kedjeskydd (med ett litet hål för smörjningen). Billigt, låg friktion, nästan underhållsfritt och tillräckligt omfång på utväxlingen.

1. 35, man
2. Mtb – skog; räser – asfalt; räser – regn/höst/vår; Cross – pendling; fulmtb – vinterpendling.
3. 1. funktion, 2. pris, 3. utseende
4. Merida cross 3. Plats för stänkskärmar och breda däck. Lagom pris, slitstark.
5. Med bra stänkskärmar blir underhållet enklare.
6. Pakethållare.
7. Chianti
8. Polar CS 600.
9. Jag vill ha en lätt, snygg och praktisk pendlarcykel. En lätt aluram med ordentliga stänkskärmar och plats för breda däck. Cykeln får gärna ha mekaniska skivbromsar för att göra servicen enklare samtidigt som kostnaden hålls nere.
Nishikis Cross road ser bra ut, med några ändringar. Den saknar fast monterade stänkskärmar, pakethållare och compactparti. För att göra den ännu enklare skulle man kunna haft ett nexusnav istället för utanpåliggande växlar. Men då blir den lite för mycket "tantcykel".
/J

Ramen tycker jag skulle vara av typen rejält slopad racer-ram = smidigare att kliva av och på än en traditionell racer eller herr-cykel.

En perfekt pendlarhoj skulle ha:
*Kardandrift
*Skivbromsar (och absolut inte fotbroms)
*Skärmar som går ned till backen och är bredare än däcket
*Plats för feta däck om man så vill
*Robust pakethållare som inte går sönder
*Ram och gaffel i aluminium
*De flesta skulle nog vilja ha ett antal växlar att välja bland
*Ett pris under 4000 (Helst 3000)

Och kanske det viktigaste:
*Möjlighet att förvara cykel i ett låst förråd på sin arbetsplats under arbetstid där enbart personal har tillträde. Annars skulle jag ändå inte köpa den perfekta pendlaren.

Tillbaka
Topp