Designstudent vill veta era tankar om cyklar.

Eftersom jag egentligen gillar att meka kanske jag inte är representativ för "målgruppen" men har ju ändå lite tankar kring det hela.

Som sagts ovan har ju cykeln drygt 100 år på nacken och är ganska "klar" men några saker som skulle kunna förbättras på min "vardagscykel" är nog minskat underhåll och praktiska detaljer. Exempel:
- Trum/rullbromsar
- Kapslad kedja eller drivrem.
- Navgenerator.
- Bombsäkert lås.
- Enväxlad och låg (d.v.s "lätt") utväxling (bättre för knän och ger snyggare rumpa? Vardagscyklar idag är ju vanvettigt utväxlade).
- Utrymme för sidoväska utan att hälarna tar i.
- korg fram.

Men som sagt, cyklar idag är rätt bra för ändamålet. Fokusera mer på hela systemet, dvs i vilken omgivning din "design" skall fungera i. Själv skulle jag villa ha/se:
- parkering under tak på jobbet (skydd från framförallt UV som "äter" däck och plastdetaljer).
- möjlighet att duscha/byta om på jobbet och torkmöjlighet för kläder.
- möjlighet att ta cykeln på allmänna kommunikationer.
- Bättre cykelbanor (skilda från flanörer, hundrastare och barnvagnsmaffior). Cykelbanor planerade för färre igångdrag och utan skarpa kanter. Vem är det egentligen som konstruerar cykelbanor med 3-5 cm höga granitkanter (kansten) tvärs färdriktningen?
- Bättre cykelparkeringar (under tak, med bra lås) på allmänna platser, vid knutpunkter (pendeltåg/t-bana), vid affärer och butiker, "i stan".
- Avdramatisera cykelpendling. Man behöver inte vara elitmotionär för att cykla 5-7 km enkel resa. Man behöver inte ens duscha om man bara "håller igen"!

Ja just det:
är 41 år, har lite olika racrar, mtb och vardagscyklar. Cykelpendlar dagligen (inkl "hämta/lämna") 15 km.

Annan produkt jag gillar: Rakhyvel merkur futur 700. Billig i drift, överlägset resultat, outslitlig, totalt återvinningsbar, taktil kvalitetskänsla.

Tackar, mycket bra saker!(precis som alla andra som tar sig tid och svarar utförligt)

Jättebra att du tog upp miljön runt cykeln och möjligheten att kunna ta med den på tåg och liknande transportering. Det sistnämnda tycker jag är intressant, skall cykeln bara var funktionell när den används, många bor trångt, kanske vore skönt att på ett smidigt sätt ha den inomhus, lätt att ta isär den, eller att den tar lite plats när den inte används. Bra stöldskydd med att ha den inomhus.

Intressant det där du skrev om rakhyveln. Den var riktigt snygg och såg väldigt seriös ut, var får man tag i en sådan, Såg att den såldes via nätbutiker, men vilka affärer tror du kan ha en sådan inne?, vore kul att få se och känna på den. jag bor i Umeå så du vet säkert inte vilka butiker som har den men det kändes inte som något man hittar på Clas Ohlson precis med tanke på priset.

MVH/Daniel

Sidde skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom jag egentligen gillar att meka kanske jag
> inte är representativ för "målgruppen" men har
> ju ändå lite tankar kring det hela.
>
> Som sagts ovan har ju cykeln drygt 100 år på
> nacken och är ganska "klar" men några saker som
> skulle kunna förbättras på min "vardagscykel"
> är nog minskat underhåll och praktiska detaljer.
> Exempel:
> - Trum/rullbromsar
> - Kapslad kedja eller drivrem.
> - Navgenerator.
> - Bombsäkert lås.
> - Enväxlad och låg (d.v.s "lätt") utväxling
> (bättre för knän och ger snyggare rumpa?
> Vardagscyklar idag är ju vanvettigt utväxlade).
> - Utrymme för sidoväska utan att hälarna tar
> i.
> - korg fram.
>
>
> Men som sagt, cyklar idag är rätt bra för
> ändamålet. Fokusera mer på hela systemet, dvs i
> vilken omgivning din "design" skall fungera i.
> Själv skulle jag villa ha/se:
> - parkering under tak på jobbet (skydd från
> framförallt UV som "äter" däck och
> plastdetaljer).
> - möjlighet att duscha/byta om på jobbet och
> torkmöjlighet för kläder.
> - möjlighet att ta cykeln på allmänna
> kommunikationer.
> - Bättre cykelbanor (skilda från flanörer,
> hundrastare och barnvagnsmaffior). Cykelbanor
> planerade för färre igångdrag och utan skarpa
> kanter. Vem är det egentligen som konstruerar
> cykelbanor med 3-5 cm höga granitkanter (kansten)
> tvärs färdriktningen?
> - Bättre cykelparkeringar (under tak, med bra
> lås) på allmänna platser, vid knutpunkter
> (pendeltåg/t-bana), vid affärer och butiker, "i
> stan".
> - Avdramatisera cykelpendling. Man behöver inte
> vara elitmotionär för att cykla 5-7 km enkel
> resa. Man behöver inte ens duscha om man bara
> "håller igen"!
>
>
> Ja just det:
> är 41 år, har lite olika racrar, mtb och
> vardagscyklar. Cykelpendlar dagligen (inkl
> "hämta/lämna") 15 km.
>
> Annan produkt jag gillar: Rakhyvel merkur futur
> 700. Billig i drift, överlägset resultat,
> outslitlig, totalt återvinningsbar, taktil
> kvalitetskänsla.

Senast redigerad av en moderator:
geologen skrev:
> Mekanikern blev tvungen att ta
> bort framhjulet för att komma åt bakifrån...

Han kan ju vara glad att det inte var en engelsk bil. Då hade han fått börja med att skruva bort bakre nummerplåten.

Industridesigner. skrev:
> Jag utgår ifrån vad folk sagt och vad de tycker,
> cykelhandlare, cykeltillverkare, organisationer
> som har med cykling att göra.

Vad har det sagt då? "Att det var bättre förr" låter inte så trovärdigt. Men om det var det som de svarade så ska du be att de preciserar, för det är en helt värdelös utsaga.

Att det "är svårt att meka cykel" är också värdelös information om man inte vet vad som upplevs som svårt. Precisera.

> ...utan för de personer som tycker de är svårt
> eller jobbigt, kladdigt, störande att meka med en
> cykel. Personerna jag pratat med.

Och vilka var svårighetrna? Utan att precisera är det ingen mening i utsagor som "svårt" och "jobbigt".

> hade jag utgått från vad jag viljat haft hade
> det nog blivit världens ballaste hoj...i mitt
> tycke, dock måste jag lyssna på vad folk
> säger.

Och vad säger de? förrutom svepande formuleringar om att det är "svårt"?

> Du säger att cykeln blivit enklare att meka med,
> varför tycker inte 100% av folket det då?

De du har pratat med, på vilket sätt upplever de att det har blivit svårare? Exemplifiera!

> Jag gör ju en cykel för de som ska köpa cykeln
> och har uttryckt de här problemen, inte för
> cykelverkstaden, inte för cykeltillverkaren och
> inte för cykelorganisationen.

Vilka är problemen egentligen? Specificera!

> Min tes håller, om du bara försöker förstå
> för vilka jag gör cykeln.

Exakt vilka problem har de då? Precisera!

> Jag har inte glasögon, men jag skulle ändå
> kunna tänka mig att designa ett par glasögon.
> För det finns folk som behöver glasögon.

Men du kan inte designa bättre glasögon åt någon som säger "jobbigt, svårt" om nuvarande glasögon. Du måste ju få reda på vad det är som är "jobbigt" och "svårt".

BTW, skrev jag något om att det kan vara klokt att kolla med "folk" vad det är som upplevs som "svårt"? ,-)

Jag ansluter mig till tanken att det inte är cyklarna det är fel på, utan de som ska serva dem. Att cyklarna blivit svårare att underhålla och reparera på senare år är helt enkelt inte sant, enligt min erfarenhet.

De mest lättmeckade cyklarna jag upplevt är också de nyaste (och dyraste). Tjuriga och knepiga cyklar är i allmänhet antingen gamla eller nya men billiga cyklar som använder sig av gamla lösningar.

En vettig modern cykel kan man i stort sett serva med en trasa, lite olja, några insexnycklar och kanske en stjärnmejsel. Visst krävs specialverktyg för att göra en del större jobb, men det gäller ju även äldre cyklar.

Däremot kan nog många tycka att moderna cyklar ser svårmeckade ut, eftersom de inte ser ut som cyklar brukar/brukade.

Vad jag tror behövs för de som tycker det är jobbigt att serva cyklar är nog snarare en riktigt duktig och förtroendeingivande cykelhandlare/reparatör, som kan ge tips om vad man kan/bör göra med cykeln och vad som är bättre att lämna in.

Cyklarna i dag är absolut enklare att meka med. Min nyaste tävlingscykel kan jag demontera/montera nästan totalt med ett set insexnycklar. Den gamla standardcykeln vet jag inte ens hur man gör samma sak med. Den verkar kräva en massa konstiga specialverktyg.

För en insatt så är ju allt enkelt. Det är ju inte svårt att byta kamrem (iallafall inte på gamla bilar utan en massa plasttjoller som ska väck först) men det gör inte många ändå. Att folk lämnar in bilen för att slå om mellan vinter och sommardäck visar väl hur kunden ser ut idag. De drömmer om svunna tider då cykeln gick tio år mellan kedjesmörjningarna och lyssnar inte på snack om femmans insexa och hur enkelt det är att justera växlarna. Följdaktligen drar de sig från att köpa saker (tre trilskande klingor fram och en hel drös bak) som "de vet" kommer att krångla.

Designern.. jag är inte ute efter att dissa dig. Men nu är det ju så att om ens tes är felkalibrerad från början så riskerar ju slutresultatet att bli det samma.

Varför inte vara lite innovativ istället. Tror nån var inne på det tidigare. Se cykeln som ett rese-redskap. Avgränsa dig lite. Varför inte undersöka hur den perfekta förorts till storstads-pendlaren skulle se ut. Vikbara cyklar skulle vara intressant, för de som finns nu ser ju helt miffo ut. Kolla om du kan rita något som går att vika ihop tillräckligt mkt för att få med på bussen, men som ändå har, säg, 26 tums hjul. Något i den stilen.

Nåja, bara ett förslag.

Klart det ska bli ett innovativt arbete, ska ju göra nånting nytt.

Jag hänger bara upp mig lite på att jag får känslan av att folk tror jag redan bestämt mig för vad jag ska göra.

Jag har en tes, utgår ifrån den och arbetar mig vidare. Det är klart ni har en annan syn på cykeln. ni är ju vana att meka med den.

Man kan sitta å säga att cykeln har blivit enklare och enklare, men på vilket sätt kommunicerar den det då? Ser man att en modern cykel är enklare att serva än en gammal? Tänker man, shit vad svår den ser ut att serva när man ser en gammal cykel?

Aja, det blir bra va.

Rippa skrev:
> Designern.. jag är inte ute efter att dissa dig.
> Men nu är det ju så att om ens tes är
> felkalibrerad från början så riskerar ju
> slutresultatet att bli det samma.
>
> Varför inte vara lite innovativ istället. Tror
> nån var inne på det tidigare. Se cykeln som ett
> rese-redskap. Avgränsa dig lite. Varför inte
> undersöka hur den perfekta förorts till
> storstads-pendlaren skulle se ut. Vikbara cyklar
> skulle vara intressant, för de som finns nu ser
> ju helt miffo ut. Kolla om du kan rita något som
> går att vika ihop tillräckligt mkt för att få
> med på bussen, men som ändå har, säg, 26 tums
> hjul. Något i den stilen.
>
> Nåja, bara ett förslag.

Haha, jag antar att namnet i länken ska läsas "La Danoise", men ihopskrivet läste jag det som "ladanoise", dvs "(a) lotta noise" på amrikannsk dialekt.

Kontentan här, utifrån minst 50% av inläggen, verkar vara att det snarare är ett informationsproblem än ett maskinellt/designmässigt problem.
Information om vilken cykel man skall köpa om man skall ha, för det är lättare att sälja det som kunden pekar på än det som kunden behöver.
Samt information om hur man sköter det och om att det inte är svårt.

Därmed inte sagt att man inte kan förbättra.

Industridesigner. skrev:

> Min frågeställning är ”Ett enkelt
> cykelägande” och min inriktning är helt enkelt
> att göra ägandet och skötseln av en cykel
> enklare för ägaren eller brukaren. Min tanke är
> att göra en enkel cykel för vardagen, pendling
> och även kunna användas som motionsredskap.

Sådana hojar har funnits länge. Jag haft flera.

> Min tes är nämligen att cykeln sprungit om
> användaren som produkt, ungefär som bilen, man
> står inte å mekar själv under huvet på en
> splitter ny bil om man inte är utbildad eller har
> ett visst intresse.

Det är en direkt felaktig tes. Den är helt enkelt inte sann. En cykel är en enkel mekanisk produk, oftast helt utan elektronik. Till skillnad från bilar är flertalet komponenter standardiserade och man behöver inga datorer för att få reda på vad som är fel. Man finner samma komponter på en rad olika märken. På bättre hojar väljaren ägaren varje komponent för sig.

Komponentstandardiseringen har gått så långt, att man kan resa med en svenskköpt MTB praktiskt taget var som helst i den moderna världen och enkelt och lätt få en reservdel på plats. Har fått hojar fixade i USA, Malaysia och Thailand.

Vidare är mekandet på cyklar ganska enkelt. Vem som helst kan laga en punka, byta kedja eller bromsbelägg. Det är de tre saker som brukar behöva göras då och då.

Mer komplicerade saker, som att lägga om lager eller räta ut vinda hjul eller en bänd växel låter i v f jag en verkstad ta han om. Och jag har svårt att tro att du skulle lyckas konstruera en hoj vars lager aldrig behöver läggas om eller med hjul som aldrig kan bli vinda.

> Målet är att vem som helst i viss mån ska kunna
> serva och underhålla cykeln och inte bli helt
> utlämnad åt en cykelverkstad.

Det är ingen som blir utlämnad åt någon cykelverkstad. Tvärtom, det man inte behärskar själv i mekningen, går man till verkstad för, t ex mer krävande ingrepp, som man vill ha en van mekaniker för därför att man vill att det ska bli rätt och professionellt gjort (misstag kan bli dyra), byte av vevlager, gaffel, etc.

Cyklister är till skillnad från bilister inte i elaka märkesverkstäders klor. När det gäller bilar krävs numer datadiagnos och varje firma har sina egna system, etc, etc.

Är cyklisterna utlämnade åt någon så är det snarare till vissa komponenttillverkare, främst Shimano, som sätter standard för diverse dimensioner o därmed kompatibilitet. Samtidigt är standardiseringen en välsignelse. Pajar kassetten på din Monark i Malaysia, har den lokala cykelhandlaren med största sannolikhet just en sådan kassett.

Sidde skrev:

"Men som sagt, cyklar idag är rätt bra för ändamålet. Fokusera mer på hela systemet, dvs i vilken omgivning din "design" skall fungera i. Själv skulle jag villa ha/se:
- parkering under tak på jobbet (skydd från framförallt UV som "äter" däck och plastdetaljer).
- möjlighet att duscha/byta om på jobbet och torkmöjlighet för kläder.
- möjlighet att ta cykeln på allmänna kommunikationer.
- Bättre cykelbanor (skilda från flanörer, hundrastare och barnvagnsmaffior). Cykelbanor planerade för färre igångdrag och utan skarpa kanter. Vem är det egentligen som konstruerar cykelbanor med 3-5 cm höga granitkanter (kansten) tvärs färdriktningen?
- Bättre cykelparkeringar (under tak, med bra lås) på allmänna platser, vid knutpunkter (pendeltåg/t-bana), vid affärer och butiker, "i stan".
- Avdramatisera cykelpendling. Man behöver inte vara elitmotionär för att cykla 5-7 km enkel resa. Man behöver inte ens duscha om man bara "håller igen"! "

Kan bara hålla med. Cykel infrastrukturmässigt finns hur mycket som helst att förbättra i Sverige. Här kan du lämna ett verkligt realt intryck på eftervärlden men det är inte lika flaschigt som att försöka designa cyklar.

Var inte meningen att göra dig upprörd, du verkar ha tagit åt dig av det jag skrivit, ber om ursäkt.

MVH/Daniel

TBone skrev:
> Industridesigner. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag utgår ifrån vad folk sagt och vad de
> tycker,
> > cykelhandlare, cykeltillverkare, organisationer
> > som har med cykling att göra.
>
> Vad har det sagt då? "Att det var bättre förr"
> låter inte så trovärdigt. Men om det var det
> som de svarade så ska du be att de preciserar,
> för det är en helt värdelös utsaga.
>
> Att det "är svårt att meka cykel" är också
> värdelös information om man inte vet vad som
> upplevs som svårt. Precisera.
>
>
> > ...utan för de personer som tycker de är
> svårt
> > eller jobbigt, kladdigt, störande att meka med
> en
> > cykel. Personerna jag pratat med.
>
> Och vilka var svårighetrna? Utan att precisera
> är det ingen mening i utsagor som "svårt" och
> "jobbigt".
>
> > hade jag utgått från vad jag viljat haft hade
> > det nog blivit världens ballaste hoj...i mitt
> > tycke, dock måste jag lyssna på vad folk
> > säger.
>
> Och vad säger de? förrutom svepande
> formuleringar om att det är "svårt"?
>
> > Du säger att cykeln blivit enklare att meka
> med,
> > varför tycker inte 100% av folket det då?
>
> De du har pratat med, på vilket sätt upplever de
> att det har blivit svårare? Exemplifiera!
>
> > Jag gör ju en cykel för de som ska köpa
> cykeln
> > och har uttryckt de här problemen, inte för
> > cykelverkstaden, inte för cykeltillverkaren
> och
> > inte för cykelorganisationen.
>
> Vilka är problemen egentligen? Specificera!
>
> > Min tes håller, om du bara försöker förstå
> > för vilka jag gör cykeln.
>
> Exakt vilka problem har de då? Precisera!
>
> > Jag har inte glasögon, men jag skulle ändå
> > kunna tänka mig att designa ett par glasögon.
> > För det finns folk som behöver glasögon.
>
> Men du kan inte designa bättre glasögon åt
> någon som säger "jobbigt, svårt" om nuvarande
> glasögon. Du måste ju få reda på vad det är
> som är "jobbigt" och "svårt".
>
> BTW, skrev jag något om att det kan vara klokt
> att kolla med "folk" vad det är som upplevs som
> "svårt"? ,-)

Industridesigner. skrev:
> Du säger att cykeln blivit enklare att meka med,
> varför tycker inte 100% av folket det då?

Har de provat?

Industridesigner. skrev:
> Jag har en tes, utgår ifrån den och arbetar mig
> vidare. Det är klart ni har en annan syn på
> cykeln. ni är ju vana att meka med den.

Jag och många med mig tycker nog att din tes säkert var giltig för 5-10 år sen, men det har hänt ganska mycket sen dess.
>
> Man kan sitta å säga att cykeln har blivit
> enklare och enklare, men på vilket sätt
> kommunicerar den det då? Ser man att en modern
> cykel är enklare att serva än en gammal? Tänker
> man, shit vad svår den ser ut att serva när man
> ser en gammal cykel?

Nånstans där skiljer vi oss nog åt. Jag har lite svårt för det här kommunikation med döda ting. Frågar du mig så tycker jag att en gammal cykel som regel ser oerhört svårservad ut.

Rent utseendemässigt är det ingen jätteskillnad mellan en gammal oväxlad damcykel och en modern damcykel med senaste underhållsfria tekniken. Med lika färgsättning och stänkskärmar skulle novisen nog inte kunna skilja dem åt, bortsett från lite mer vajrar. Är det då cykeln som är problemet, eller konsumentens uppfattning om cykeln?

Om vi antar att du dessutom får ett gigantiskt genomslag med ditt arbete, är det då inte ett större problem att du vidmakthåller och förstärker myten om den svårreparerade cykeln än att cyklar är svåra att reparera?

Största problemet är väl att få folk att sluta tro att cykel är en evighetsmaskin som inte behöver service. Man varken servar själv eller lämnar in till verkstad innan cyklen har gått sönder och då blir man jätte förvånad.

Industridesigner. skrev:
> Kan visa några korta anekdoter vad människor har
> sagt.
>
> ”Svårt att sköta servicen själv, man har
> oftast fel verktyg”
>
> ”Dyrt att lämna in cykeln på service, men
> även dyrt att meka me den själv, verktygen är
> dyra om man har en avancerad cykel”
>
> ”Det är jobbigt att man alltid måste lämna in
> den på verkstad eller ha tillgång till massa
> verktyg när nått går sönder”

Jag tillhör de som gillar att meka cykel, börjar gärna med en naken ram och en trave med delar. Vad har jag då för kista av dyra specialverktyg?

- kranspiska
- splineshylsa för frihjul
- splineshylsa för kassett
- kedjebrytare
- konnycklar
- ekernippelnyckel
- styrlagernyckel
- vajertång
- splineshylsa för vevlager
- däcksavtagarjärnen
- samt den trevliga ekerspänningsmätaren

Jag antar att jag skruvar mer än genomsnittet, och det är på hicken att jag kan räkna mina cykelspecialverktyg på mina fingrar. Kostnad? Tja, kanske som EN golfklubba, en beskedlig utekväll för två eller 2-3 vantskruvar i medelstorlek. Biltema/clasohlsonkvalitet räcker långt för splineshylsor och kranspiska.

Resten är helt vanliga handverktyg och inte särskilt många av dem heller.

> ”Kvaliteten på cyklar har blivit sämre,

Det är fullt möjligt att den nivå av uselhet som idag kan uppnås av "köp-en-diskmaskin-få-en-cykel"cyklarna inte gick att uppbringa på den tiden som samhällena var mindre och butikens rykte stod på spel med varje cykel som rullade ut.

> var lättare att byta däck själv förr.”

Återigen, olika däck passar olika bra på olika fälgar. Det finns vissa knep, men en del kombinationer ÄR jävliga, FFA första gången/gångerna de ska av/på, så enkelt är det. Men det är klart, man måste ha ett urval att byta på innan man inser detta. Slicksen till pendlaren kräver grovt riktat våld, dubbdäcken ett fast handlag och till däcken på skogshojen är det praktiskt med en glasspinne eller nåt bara för att få ett litet lyft att börja med.

> ”Skulle vilja ta med cykel inomhus så jag vet
> att den står säkert”
> ”Omständigt att låsa cykeln, har jag en
> handväska på åker den ner i backen, och man
> vill ändå ha ett extra lås, litar inte på
> cykelns standardlås”
>
> ”Jobbigt att behöva ta av och på lysen”

Är det en ren utrymmesfråga finns redan Dahon, Moulton, Bike Friday, Brompton, Strida...
Är hyresvärden panikartat rädd för oljiga kedjor så börjar ju remdriften komma nu, men får man bara minsta busväder så kommer ju vattendropp från cykeln att vara den överskuggande största boven.
Önskemålen om säkrare förvaring handlar väl mer om närmiljön snarare än själva cykeln, även om mer integrerade lysen t.ex. är nåt man skulle kunna prova med.

> ”Tar lång tid att vänta på cykeln på
> verkstaden, önskar det var enklare att byta saker
> själv, som på en gammal cykel”

Det här är rent önsketänkande, och det enda jag kan komma på som skulle göra uttalandet sant är om man jämför en gammal enväxlad med en modern 5-7 växlad där växevajerspänningen kan vara lite knepig att få till.

> ”Man blir så skitig när man mekar, jag skulle
> vilja ta med mig cykeln in i duschen och tvätta
> av den”

Kedja kan bytas mot rem eller kardan, men on du inte hittar på nåt kul med nanomaterial eller elektrostatisk laddning så kommer cykeln oavsett hur den ser ut att fortsätta plocka upp vägdamm och föra över det till den som meckar med den. Fast ur cykelns perspektiv ser jag inget problem med att tvätta den i duschen.

> ”Skulle vilja kunna meka med cykeln själv, har
> jag inte råd en månad blir den bara stående
> tills jag kan lämna in den på cykelverkstan”
>
> ”Det hade varit smidigt om man kunde se på
> cykeln direkt vad varje del var för nått och hur
> man kunde meka med den”
>
> ”Man får känslan av att man blir lurad när
> man lämnar in den på service, att man inte kan
> fixa det själv, man blir utlämnad och man vet
> igentligen vad man betalar för.
>
> ”Bara för att man vet att man inte kan fixa det
> själv köper man en billig skitcykel som inte
> gör något att den går sönder”
>
> ”Det är svårt att veta själv när delar
> behöver bytas, man får förlita sig på
> verkstaden”

Dethär är ett utbildningsproblem, inte ett designproblem. Man skall vara överjävligt duktig som designer om man ska lyckas göra alla delar på en cykel självinstruerande ur serviceperspektiv vid blotta anblicken. Jag tror cykloteket har mek-kurser, kanske ngt som kunde lanseras på större skala?

Fast en idé vore ju att skriva på ramen i klartext vad det är för bitar som sitter i, skulle ju göra reservdelsshopping enklare, behöver man inte ens ta fram skjutmåttet för att få rätt grejer.

> Ska jag dra alla över en kam och kalla dem lata?

Kanske snarare bortskämda. Bilar, båtar mm vet man att de behöver service och tillsyn då och då. Är man präglad på en gammal gubbcykel så är man van att de skall klara sig utan service till nåt faller av eller kärvar ihop - vilket kan ta åratal. Byter man då upp sig till en cykel som kräver 10 min/månad och några hundringar om året i service utan att fatta vad man gör är det klart att man blir besviken.

>
> Ska ta ett exempel från bilar där de faktiskt
> gjort det enklare för användaren ur service
> Visst känns det lite enklare att klura ut var
> spolarvätskan är, och var man ska fylla på olja
> för att nämna nåra exempel... Här tycker jag
> man förenklat det för användaren.

Men cykelvärldens motsvarighet till att fylla spolarvätska och olja är väl närmast pumpa däck och smörja kedja, kanske byta bromsklossar också. Och det är grejer som sett likadana ut de senaste 30 åren - varken lättare eller svårare nu än då.

Industridesigner. skrev:
> Var inte meningen att göra dig upprörd, du
> verkar ha tagit åt dig av det jag skrivit, ber om
> ursäkt.

Nejdå, jag är inte alls upprörd. Det finns inget att be om ursäkt för. De frågor jag kommer med är faktiskt för din skull, faktiskt. För jag tror nämligen att din gruntes är fel. Om du kan svara på frågorna jag ställde på ett sätt som styrker din tes så kanske jag har fel. Men jag misstänker att du genom att besvara frågorna kommer komma till en slutsats som inte styker din ursprungstes.

Jag kan ha fel, men jag tror att (here we go again..) om du konkretiserar vad de upplevda svårighterna består i så kommer du att lyckas bättre i ditt arbete.

HEj igen!

107 inlägg och 3 sidor.

Tänkte passa på här att berätta lite om hur jag jobbar.

Jag är industridesigner, det betyder att jag enkelt sagt designar kommersiellt säljbara masstillverkade produkter. Jag gör inte konstföremål. Jag designar inte saker som ska vara medvetet flashiga. Saker kan vara snygga, men inte bara snygga, form följer funktion.

VAD designar vi?, titta omkring dig, datorn, skidutrustningen, din cykel, brandmannens skyddsutrustning, hörselapparater, stereo, ja nästan allt som finns omkring dig.

Vad har vi troligtvis INTE designat? Dina jeans, kläder över huvud taget om det inte är skyddsutrustning, vi har nog inte heller designat dina blomvaser, din matta på golvet, eller din Georg Jensen Brevöppnare.

Hur jobbar vi? Vi jobbar med form och semantik, användaren i fokus. Ergonomi är viktigt, likaså dem områden runtomkring som påverkar, både fysiskt och psykiskt.

Vi arbetar efter en designprocess. Den går ut på att identifiera ett problem och lösa det.
Vi har ingen bok som det står ett rätt svar i. Utan vi förlitar oss på de tekniker vi har valt att arbeta med. Det är alltså inte bara flumm utan snarare en vetenskap.

Så här ser lite löst mitt upplägg ut inför det här exjobbet.

RESEARCH

Informationssökning
Relaterad till cykelägande och skötsel utav cykel. Jämföra cykeln som produkt med andra produkter som dem i min målgrupp använder.

Marknadsundersökning
Grundlig research av marknad och befintliga cyklar (kommer inrikta mig på området vardagsbruk och pendling).Varför ser de ut som de gör? Form-, material-, och färg -mässigt? Vad vill folk ha?

Användarstudie
Hur använder ägarna sina cyklar? Hur påverkas handhavande av cykel beroende på ålder? Använda mig av epost, telefon och personliga besök för frågor och platsspecifik workshop för att utvärdera användare. Även observationer

ANALYS

Aktivitetsanalys & flödesanalys
Analysera olika moment utförda på olika sätt. Titta på flödet från enkel inställning av cykeln till mer serviceinriktad skötsel av cykeln.Se på tidsåtgång och besvärandenivå. Använda tre olika typer av cykel inom kategorin citybike (t.ex oväxlad,treväxlad)Utvärdering med enkät och fotodokumentation.

Problemidentfiering/analys
Sortera och indela problem med träddiagram.

Produkt till detaljnivå
Analysera produkten.

Funktionsanalys
Specificera vilka funktioner produkten skall ha.

Funktionslista
Rangordna och sammanställa funktioner.

Resultat av analyser/funktionslistor/kravlistor
Utvärdera och sammanfatta

IDÉARBETE

I idégenereringen kommer jag att arbeta utifrån form, färg, material och semantik inom dessa två huvudpunkter:

Idégenerering
Både arbeta själv och i olika grupper

Koncept
Ta fram ett antal koncept att utvärdera tillsammans med min tänkta målgrupp, i det här ingår även att göra testmodeller av koncept som ses som favoriter och utvärdera dem ytterligare i anvädartester.

UTVÄRDERING

Användartest
Testa de olika koncepten tilsammans med en grupp användare. Göra aktivitetstest med användare som får enkäter. Göra parvis jämförelse av koncepten. Utvärdera semantik, hantering, tidsåtgång.

Utvärdering
Utvärdera koncepten utifrån funktionskrav och resultat från test. Eventuell revidering.

Jag är inne i research delen och de bitar jag är i just nu är informationssökning. Jag tar helt enkelt reda på de problem som finns med den tes eller frågeställning jag valt att basera mitt arbete på.

Samtidigt kör jag en marknadsundersökning.

Jag har tagit reda på och har det PRECISERAT de delar som de personer jag samtalat med ansett vara problem med ett cykelägande. Jag har valt att intressera mig extra för skötsel och underhåll av cykeln.

Nu är jag då på den här sidan och hör efter vad ni tycker. Jag kör samkör undersökningar på andra ställen samtidigt.

Efter det här kommer jag göra en sammanställning och ta mig in i användarstudier för att undersöka ännu närmare vad det är som är orsaken till att folk upplever problem med cykel ägandet.

Så det är så jag arbetar, kommer lägga upp en blogg senare när projektet drar igång på riktigt, den 23/2, så att ni får följa arbetet live.

Kände att jag var tvungen att skriva av mig lite, vill inte att folk tror jag inte tittar upp saker innan jag gör något, jag arbetar bredare än att försöka göra en flashig cykel.

MVH/Daniel

MYCKET bra grejer där.

dabac skrev:
> -----
> > Kan visa några korta anekdoter vad människor
> har
> > sagt.
> >
> > ”Svårt att sköta servicen själv, man har
> > oftast fel verktyg”
> >
> > ”Dyrt att lämna in cykeln på service, men
> > även dyrt att meka me den själv, verktygen
> är
> > dyra om man har en avancerad cykel”
> >
> > ”Det är jobbigt att man alltid måste lämna
> in
> > den på verkstad eller ha tillgång till massa
> > verktyg när nått går sönder”
>
> Jag tillhör de som gillar att meka cykel, börjar
> gärna med en naken ram och en trave med delar.
> Vad har jag då för kista av dyra
> specialverktyg?
>
> - kranspiska
> - splineshylsa för frihjul
> - splineshylsa för kassett
> - kedjebrytare
> - konnycklar
> - ekernippelnyckel
> - styrlagernyckel
> - vajertång
> - splineshylsa för vevlager
> - däcksavtagarjärnen
> - samt den trevliga ekerspänningsmätaren
>
> Jag antar att jag skruvar mer än genomsnittet,
> och det är på hicken att jag kan räkna mina
> cykelspecialverktyg på mina fingrar. Kostnad?
> Tja, kanske som EN golfklubba, en beskedlig
> utekväll för två eller 2-3 vantskruvar i
> medelstorlek. Biltema/clasohlsonkvalitet räcker
> långt för splineshylsor och kranspiska.
>
> Resten är helt vanliga handverktyg och inte
> särskilt många av dem heller.
>
> > ”Kvaliteten på cyklar har blivit sämre,
>
> Det är fullt möjligt att den nivå av uselhet
> som idag kan uppnås av
> "köp-en-diskmaskin-få-en-cykel"cyklarna inte
> gick att uppbringa på den tiden som samhällena
> var mindre och butikens rykte stod på spel med
> varje cykel som rullade ut.
>
> > var lättare att byta däck själv förr.”
>
> Återigen, olika däck passar olika bra på olika
> fälgar. Det finns vissa knep, men en del
> kombinationer ÄR jävliga, FFA första
> gången/gångerna de ska av/på, så enkelt är
> det. Men det är klart, man måste ha ett urval
> att byta på innan man inser detta. Slicksen till
> pendlaren kräver grovt riktat våld, dubbdäcken
> ett fast handlag och till däcken på skogshojen
> är det praktiskt med en glasspinne eller nåt
> bara för att få ett litet lyft att börja med.
>
> > ”Skulle vilja ta med cykel inomhus så jag
> vet
> > att den står säkert”
> > ”Omständigt att låsa cykeln, har jag en
> > handväska på åker den ner i backen, och man
> > vill ändå ha ett extra lås, litar inte på
> > cykelns standardlås”
> >
> > ”Jobbigt att behöva ta av och på lysen”
>
> Är det en ren utrymmesfråga finns redan Dahon,
> Moulton, Bike Friday, Brompton, Strida...
> Är hyresvärden panikartat rädd för oljiga
> kedjor så börjar ju remdriften komma nu, men
> får man bara minsta busväder så kommer ju
> vattendropp från cykeln att vara den
> överskuggande största boven.
> Önskemålen om säkrare förvaring handlar väl
> mer om närmiljön snarare än själva cykeln,
> även om mer integrerade lysen t.ex. är nåt man
> skulle kunna prova med.
>
> > ”Tar lång tid att vänta på cykeln på
> > verkstaden, önskar det var enklare att byta
> saker
> > själv, som på en gammal cykel”
>
> Det här är rent önsketänkande, och det enda
> jag kan komma på som skulle göra uttalandet sant
> är om man jämför en gammal enväxlad med en
> modern 5-7 växlad där växevajerspänningen kan
> vara lite knepig att få till.
>
> > ”Man blir så skitig när man mekar, jag
> skulle
> > vilja ta med mig cykeln in i duschen och
> tvätta
> > av den”
>
> Kedja kan bytas mot rem eller kardan, men on du
> inte hittar på nåt kul med nanomaterial eller
> elektrostatisk laddning så kommer cykeln oavsett
> hur den ser ut att fortsätta plocka upp vägdamm
> och föra över det till den som meckar med den.
> Fast ur cykelns perspektiv ser jag inget problem
> med att tvätta den i duschen.
>
> > ”Skulle vilja kunna meka med cykeln själv,
> har
> > jag inte råd en månad blir den bara stående
> > tills jag kan lämna in den på
> cykelverkstan”
> >
> > ”Det hade varit smidigt om man kunde se på
> > cykeln direkt vad varje del var för nått och
> hur
> > man kunde meka med den”
> >
> > ”Man får känslan av att man blir lurad när
> > man lämnar in den på service, att man inte
> kan
> > fixa det själv, man blir utlämnad och man vet
> > igentligen vad man betalar för.
> >
> > ”Bara för att man vet att man inte kan fixa
> det
> > själv köper man en billig skitcykel som inte
> > gör något att den går sönder”
> >
> > ”Det är svårt att veta själv när delar
> > behöver bytas, man får förlita sig på
> > verkstaden”
>
> Dethär är ett utbildningsproblem, inte ett
> designproblem. Man skall vara överjävligt duktig
> som designer om man ska lyckas göra alla delar
> på en cykel självinstruerande ur
> serviceperspektiv vid blotta anblicken. Jag tror
> cykloteket har mek-kurser, kanske ngt som kunde
> lanseras på större skala?
>
> Fast en idé vore ju att skriva på ramen i
> klartext vad det är för bitar som sitter i,
> skulle ju göra reservdelsshopping enklare,
> behöver man inte ens ta fram skjutmåttet för
> att få rätt grejer.
>
> > Ska jag dra alla över en kam och kalla dem
> lata?
>
> Kanske snarare bortskämda. Bilar, båtar mm vet
> man att de behöver service och tillsyn då och
> då. Är man präglad på en gammal gubbcykel så
> är man van att de skall klara sig utan service
> till nåt faller av eller kärvar ihop - vilket
> kan ta åratal. Byter man då upp sig till en
> cykel som kräver 10 min/månad och några
> hundringar om året i service utan att fatta vad
> man gör är det klart att man blir besviken.
>
> >
> > Ska ta ett exempel från bilar där de faktiskt
> > gjort det enklare för användaren ur service
> > Visst känns det lite enklare att klura ut var
> > spolarvätskan är, och var man ska fylla på
> olja
> > för att nämna nåra exempel... Här tycker
> jag
> > man förenklat det för användaren.
>
> Men cykelvärldens motsvarighet till att fylla
> spolarvätska och olja är väl närmast pumpa
> däck och smörja kedja, kanske byta bromsklossar
> också. Och det är grejer som sett likadana ut de
> senaste 30 åren - varken lättare eller svårare
> nu än då.

6) Vad saknar du hos din cykel eller kanske rent allmänt på cyklar?

Skruvar i rostfritt eller annat beständigt material. Smörjnipplar. Ljudlösa växlar och bromsar. Punkteringssäkra däck. Ram som är lätt och styv men ändå slagtålig. Komponenter som är lätta att rengöra och som tål högtryckstvätt.

Bra det, jag blir bara lite lätt upprörd om folk tror att jag redan bestämt mig för vad jag ska göra.

Jag hävdar att min tes inte är fel. Tror bara att vissa tänker för mycket utifrån sig själva.

Men jag vill helt enkelt arbeta med cykelns uttryck och enkelhet, det betyder inte som sagt att plocka bort grejer på den och göra en sparkcykel.

Jag ska dra igång en blogg där alla kan följa arbetet, tror ni som inte hänger me i mitt tankesätt kommer förstå mer då.

MVH/Daniel

TBone skrev:
> -----
> > Var inte meningen att göra dig upprörd, du
> > verkar ha tagit åt dig av det jag skrivit, ber
> om
> > ursäkt.
>
> Nejdå, jag är inte alls upprörd. Det finns
> inget att be om ursäkt för. De frågor jag
> kommer med är faktiskt för din skull, faktiskt.
> För jag tror nämligen att din gruntes är fel.
> Om du kan svara på frågorna jag ställde på ett
> sätt som styrker din tes så kanske jag har fel.
> Men jag misstänker att du genom att besvara
> frågorna kommer komma till en slutsats som inte
> styker din ursprungstes.
>
> Jag kan ha fel, men jag tror att (here we go
> again..) om du konkretiserar vad de upplevda
> svårighterna består i så kommer du att lyckas
> bättre i ditt arbete.

Standardcyklar mekar man ju aldrig med? Inte ens om de blir krockade, då hojar man vidare med en brantare styrvinkel bara. 10-20 år mellan kedjesmörjningarna och 25-50 år mellan däckbytena.

Men gör så att punka försvinner, så du man ta en cykel av idag och kalla den underhållsfri.

Och kan man dessutom göra så att det är superenkelt att låsa den på ett stöldsäker sätt (och helt omöjligt att låsa den på dåliga sätt, typ slanglås i framhjulet) så är succén garanterad.

Industridesigner. skrev:
> Jag hävdar att min tes inte är fel. Tror bara
> att vissa tänker för mycket utifrån sig
> själva.

Det där påståendet gör mig lite lätt upprörd. Eller egentligen inte, men jag tyckte det var ganska kul.

) Vad är din ålder? Kön? 41 man

2) Vad har du för cykel/cyklar, vilken använder du till vad? 7st, 2 pendling resten träning

(Om du har en cykel specifikt för vardagsbruk eller pendling så hänvisa gärna till dem i kommande frågor)

3) Vilken eller vilka faktorer går du efter när du köper cykel. Om du har flera, numrera dem i den ordning du anser viktigast) Fyndfaktor på begagnatmarknaden, några år gamla fincyklar för lite pengar

4) Vad är bra med din cykel, förutom själva åkkänslan, vad är det som gör att du gillar den? Speciella funktioner? Eller vad är snyggt? Om det går, visa cykeln eller ange märke och modell pendlare, 2 x skeppshult (populär med dubbdäck och stc), ok kvalitet, lagom trista för att det ska bli en kick att cykla på fincyklarna. Rullbroms, Reelight belysning, continentaldäck med punkaskydd = lite mek och fix.

5)Vad tycker du om skötsel och underhåll på din cykel, vad är jobbigt? Vad är enkelt? enkelt att meka med fincyklarna, de billigare pendarhojjarna är krångligare om nåt händer. Förvånansvärt bra funktion med kedjeväxel på året-runt-pendlare i stockholms slask.

6) Vad saknar du hos din cykel eller kanske rent allmänt på cyklar? inget, man får det man betalar för, grejjorna funkar bra och jag tror inte det går att konstruera något som blir bättre än kedjedrift vad gäller vikt och förluster i systemet. Keep it simple...

7) Nämn en produkt som du anser uttrycker kvalité och enkelhet. Behöver inte vara cykelrelaterad, ange flera gärna flera och förklara varför.

Stiga Snowracer. Barnen kör nu på min gamla från typ 1977 och de har toppenkul!

Gamla damcyklar med rundram, cykelglädje och kvalitet, perfekta i stan och på en grusväg i skogen.

8) Nämn en produkt som du anser uttrycker kvalité och enkelhet som DU använder dagligen eller regelbundet. (kan vara t.ex någonting på jobbet, hemma eller något som just du använder pg.a av sjukdom eller funktionshämmad.) Nokia 5110, äldsta telefonen på kontoret, bra batteritid, hänger sig aldrig.

9) Övriga tankar och ideér som ploppar upp, skriv ner dem här! Form är inget utan funktion. Se tex skeppshult z (har en sån också), felkonstruerad och utställd på tekniska muséet...

/J :)

Daniel,

Det är ingen som anklagar dig för flum eller flashighet, förutom de vanliga semi-trollen då. Men de har du nog redan sett förbi. Du behöver inte rättfärdiga din process. Den är säkert by-the-book.

Om du formulerat dig lite mindre jämförande mellan cykelägande förr och nu, kanske du fått mindre mothugg. Det är trots allt så att de flesta här har koll, och vet med sig av erfarenhet att cyklar är mer standardiserade och mer "underhållsvänliga" nu en förr.

Dessutom känns din tes, eller hypotes ska man nog kalla det förr, något krystad. Jag är rätt säker på att om man listar och rangordnar barriärer till varför folk inte cyklar så kommer "krånglig service" inte att hamna högst på listan.

Folk är vanedjur, folk är lata, folk tror det är farligt, folk tror de blir snodda, folk tycker det är dyrt.

Men vi är alla atypiska cykelägare här. Det har du rätt i.

oxr skrev:
> -----
> > Jag hävdar att min tes inte är fel. Tror bara
> > att vissa tänker för mycket utifrån sig
> > själva.
>
> Det där påståendet gör mig lite lätt
> upprörd. Eller egentligen inte, men jag tyckte
> det var ganska kul.

Antar att du mena att jag baserat min tes på mig själv. i så fall för 15:e gången i dag, nej.

Men de är ganska kul faktiskt.=)

Industridesigner. skrev:
> Bra det, jag blir bara lite lätt upprörd om folk
> tror att jag redan bestämt mig för vad jag ska
> göra.

Det är nog för att det framstår som det, eftersom

> Jag hävdar att min tes inte är fel.

trots att det inte framkommit något som styrker den, snarare tvärt om.

> Tror bara
> att vissa tänker för mycket utifrån sig
> själva.

Vilket är en dubberiktad gata, som de säger i amerika.

Och, för att bara ta en av mina personliga käpphästar: sluta med att citera hela inlägg som går att läsa i tråden preci ovanför det du skriver, det tillför ingenting. Sluta speciellt upp med skriva din text ovanför citaten, det är bara knasigt och något som MS hittade på i Outlook för att de var galna.

Jag tycker det Rippa säger är ganska nära vad många nog tycker:

Rippa skrev:
> Daniel,
>
> Det är ingen som anklagar dig för flum eller
> flashighet, förutom de vanliga semi-trollen då.
> Men de har du nog redan sett förbi. Du behöver
> inte rättfärdiga din process. Den är säkert
> by-the-book.
>
> Om du formulerat dig lite mindre jämförande
> mellan cykelägande förr och nu, kanske du fått
> mindre mothugg. Det är trots allt så att de
> flesta här har koll, och vet med sig av
> erfarenhet att cyklar är mer standardiserade och
> mer "underhållsvänliga" nu en förr.
>
> Dessutom känns din tes, eller hypotes ska man nog
> kalla det förr, något krystad. Jag är rätt
> säker på att om man listar och rangordnar
> barriärer till varför folk inte cyklar så
> kommer "krånglig service" inte att hamna högst
> på listan.
>
> Folk är vanedjur, folk är lata, folk tror det
> är farligt, folk tror de blir snodda, folk tycker
> det är dyrt.
>
> Men vi är alla atypiska cykelägare här. Det har
> du rätt i.

Industridesigner. skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Industridesigner. skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag hävdar att min tes inte är fel. Tror
> bara
> > > att vissa tänker för mycket utifrån sig
> > > själva.
> >
> > Det där påståendet gör mig lite lätt
> > upprörd. Eller egentligen inte, men jag tyckte
> > det var ganska kul.
>
>
> Antar att du mena att jag baserat min tes på mig
> själv. i så fall för 15:e gången i dag, nej.

Nej, det var inte det jag menade. Det jag menade var att du hävdar att din tes inte är fel, och om någon annan inte håller med om det är det för att de tänker för mycket utifrån sig själva. Jag tycker mest att det låter som ett sätt att avfärda argument som talar mot ens egen tes.

Industridesigner. skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Är det den här cykeln du är ute efter?
> >
> >
> http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/nordic_line/s
>
> > treet/s620s/
>
> Precis.
>
> Tänk på allt som tagits upp i den här tråden,
> där har vi svaret.
>
> MVH/Daniel

Då passar jag på att länka till mitt första inlägg i den här tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1076522/1076914#msg-1076914

actionbent skrev:
> Största problemet är väl att få folk att sluta
> tro att cykel är en evighetsmaskin som inte
> behöver service. Man varken servar själv eller
> lämnar in till verkstad innan cyklen har gått
> sönder och då blir man jätte förvånad.

+1

Du har fått ohyggligt många fler balanserade och nyanserade svar än de flesta som ber om gratisarbete får.

Kanske om du i din tur ville dela med dig av vad folk på gatan upplever som svårmekat kanske du skulle framstå som mindre konstig? Eller är det hemligt?

Morgondagens "smarta" lösningar gör ju att dagens lösningar blir omoderna och räknas som komplicerade (jämfört med den nya lösningen). Även om många system och lösningar på cykeln är standardiserade idag så kommer det ju en ny variant nästa år, och året därpå...

Men, nu måste jag tänka om tror jag... Jag har bara levt på denna jord i drygt 26 år och min första riktiga cykel var en Nishiki Bombardier (MTB), 16 tum (gissningsvis 14 år gammal). Jag cyklar fortfarande på den när den rätta pendlaren är (stulen!) eller på service.
Jämför jag med frugans 14 år modernare Merida (MTB) så har det faktiskt inte hänt speciellt mycket innovativt. Ett extra drev bak, förmodligen en annan typ av vevlager och styrlager, förstärkta fälgar har tillkommit.
Men - det krävs fortfarande specialverktyg för att byta kassett och framdrev. V-bromsar är bättre än Canti men ungefär lika bökiga (och skitiga) att justera. Kedjan blir precis lika skitig på båda cyklarna.

De icke-happyiter som du frågat, vilka cyklar har de jämfört? Nu och 20 år sedan, eller nu och 40 år sedan?

Dåligt struktur i det här inlägget känner jag... men för att svara på några av frågorna:
1) 26, man

2) Specialized Epic - enbart träning (XC)
Marin Eldrigde Grade SS - till/från jobbet, transporter inom staden då bilen känns överflödig
Nishiki Bombardier - pendlar-reserv dito

3) Kvalité - pendlarcykeln får t.ex. inte rosta ihop efter att ha stått ute i halvår.
Underhållsfritt - viktigt på vardagscykeln, mindre betydelse på träningshojjen.
"Kostnaden" kanske skulle vara argument för många, men eftersom man ofta får vad man betalar för så är det svårt att rangordna priset.

4) Epic: Brain-dämparen, cykeln känns inte svampig men sväljer ändå ojämnheter. (tveksamt om du kommer ha dämpare på din prototyp, men någon innovativ dämpare vore kanske lämplig isåfall..?)
Vardags/jobb-cykeln: Enkelheten. Ett drev fram, ett bak, inga fastfrusna växelwires.. Att den inte väcker uppmärksamhet gör att klåfingriga individer förhoppningsvis låter bli den.

5) Lagerdemontering/spänning känns obekvämt, men det har nog mest att göra med oerfarenhet. Bromsjustering, drivpaket, däck/slang är "vardagsmat" och kan ibland vara nästan småkul att pyssla med. =)
Reflektion: Är det inte så att det man "kan" känner man sig trygg med att utföra.. serva stötdämpare är inget jag direkt längtar efter, men det känns nog bra efteråt, när jag väl tagit mig ann den och vet hur det fungerar. Samma sak gäller förmodligen "Svensson" som köper en cykel och sedan lämnar in den för service. Okunskap i kombination med lathet kanske?

6) Smart belysningslösning för vardagscyklar. Löstagbara lampor med batterier rapplar alltid och blir kvarglömda i regnig väderlek... Kvalitétslösning som tål att sitta på året om.

7) Första jag kom att tänka på (använde senast): Köksskålen "Margrete". Stabil och rejäl, ingen ica-maxi-skål där någon försökt använda så lite plast som möjligt i gjutformen...

Nämn en produkt som du anser uttrycker kvalité och enkelhet. Behöver inte vara cykelrelaterad, ange flera gärna flera och förklara varför.

8) Min goretex-skaljacka. Andas bra, tål ruggigt höstväder och kalla vintermornar med en fleecejacka under.

Orv skrev:
> 6) Vad saknar du hos din cykel eller kanske rent
> allmänt på cyklar?
>
> Skruvar i rostfritt eller annat beständigt
> material. Smörjnipplar. Ljudlösa växlar och
> bromsar. Punkteringssäkra däck. Ram som är
> lätt och styv men ändå slagtålig. Komponenter
> som är lätta att rengöra och som tål
> högtryckstvätt.

Plus ett på det, skruvar i vanligt järn och fulkrom går säkert bra i 95% av världen men inte där man saltar vägarna, så som i Sverige. Korrosion över huvudtaget går hårt åt känsliga delar om man pendlar/cyklar i slaskväder. Typiskt sånt som är lätt att snåla med som tillverkare utan att det märks, till att börja med i alla fall! En nivå högre på bakväxeln säljer bättre.

-

En vettig 'standardhoj' med rätt marknadsförning är nog det som krävs.

Själv skulle jag kunna tänka mig en modul-variant då många vet hur de vill ha just 'deras' cykel. Lite som med bilar där du har en grundmodell, sedan plockar man på det som man har råd med och prioriterar.

Gunden en vettig men rätt 'naken' hoj.

Grund + vinterpaket (rejäla skärmar, dubbdäck) +fet belysning
Grund + transportpaket (pakethålare fram+bak med väskor) + stabilare hjul
Grund + komfortpaket (fjädrad framgaffel, fetare sadel, nvaväxel) + ballongdäck
Grund + sportpaket (lättare komponenter, lätta hjul, finare växlar)
Grund + urbanpaket ('stöldsäkrade' prylar, rejäla lås)
Grund + Dennispaket (du får kanske en cykel, kanske inte)

Kanske välja färger och lite blingprylar, det gäller ju att få upp statusen för cykeln som transportmedel igen!

Du lyssnar ju inte! Jag har full förståelse för din tes men du är redan frånsprungen av de stora giganterna. Du kommer 10 år för sent! Problemet nu är att kommunicera att man har löst det till konsumenterna, vilket inte är en designfråga utan en marknadsföringsfråga. Det i sig är ett jätteproblem i en bransch där många gamla luttrade reparatörer vill fortsätta byta Fauber-vevar med stämjärn när de har en liten paus från tändstiftsbyte på gräsklipparen.

Det som saknas är en Quick-steps-to-maintenance, typ som följer med en ny dator för att man ska förstå att sladden med grön propp ska stoppas in i kontakten som är grönmärkt. Om sen säljaren går igenom den färgglada broschyren så är du i hamn!

Industridesigner. skrev:
> Du har rätt, jag ångrar att jag nämnda "gamla
> cyklar" och "kronancykel".
>
> Det frustrerande är bara att inte tror på min
> tes men de har heller inga alternativa lösningar
> att erbjuda.

Den tes är/var att cykelägandet blivit krångligare nu än förr. Det är det inte alla som köper rakt av. Glöm inte att många här är yrkesfolk och akademiker och en tes är för många något som skall ledas i bevis för att sedan bekräftas eller förkastas.

Jag tror snarare du ska formulera dig i stil med. "Ett av problemen jag vill lösa är den upplevda krångligheten eller tröskeln vid cykelinköp för oinvigda".

Men du har säkert rätt i att, oavsett hur simpelt det faktiskt är, "vanligt" folk tycker det verkar krångligt att serva och underhålla en cykel. Men vaddå? Det gäller ju det mesta. Är man inte nörd inom ett område så lämnar man ju iväg det till någon som kan.

Lycka till. Alla byggstenar finns på marknaden för din typ av cykel redan. Det är bara en frågan om rätt konfiguration.

HEJ! Antagligen mitt sista inlägg i den här tråden.

Ja jag är verkligen tacksam för alla svar.

Tack för bra diskussioner och bra tips.

Tycker det är sjukt kul att folk tagit sig tid. Jag hade räknat med kanske 30-40 svar under hela veckan.

Jag kommer därför avsluta den här tråden, för nu har jag VÄLDIGT mycket att sammanställa.

Självklart Android och ni andra, jag ska presentera alla resultat och sådant senare.

Jag vill dock vara lite hemlig just nu, det finns två till arbeten på skolan som rör cyklar och viss information vill jag hålla för mig själv tills arbetet är klart då det faktiskt handlar om en viss konkurrens.

Som sagt, kommer lägga upp adressen till projektets blogg när den kommit igång så man kan ta del av projektet och diskutera och kritisera vidare.

Jag kommer att bestämma datum för mina träffar i Sthlm och Umeå där ni alla är välkommna.
Jag bjuder på fika och vi har workshops och samtal och utvärderingar av mina koncept.

Jag kommer att starta upp en till tråd senare i veckan där jag mer kommer inrikta mig på utseendet hos en cykel, färg och form.

MVH/Daniel

Android skrev:
> Du har fått ohyggligt många fler balanserade och
> nyanserade svar än de flesta som ber om
> gratisarbete får.
>
> Kanske om du i din tur ville dela med dig av vad
> folk på gatan upplever som svårmekat kanske du
> skulle framstå som mindre konstig? Eller är det
> hemligt?