BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Inget är
> underhållsfritt, men vill man inte meka/stampa
> så är mekande/stampande avskräckande.
Precis! Det är inte så att underhållet i sig är särskilt krävande, bara det att den glädje/nytta som slentriancyklisten får ut av sitt cyklande är ännu mindre.
Bor man i tätort så finns oftast andra alternativ, man kan gå, ta bussen eller t.o.m. bilen, vilket gör att "straffet" för att inte sköta sin cykel blir minimalt.
Studenten undrade om det var lathet som fick folk att låta bli, fast egentligen handlar det om en investerings- och konsekvensanalys:
- Vad kommer det kosta mig att serva cykeln? (lite kladd och besvär, eller några hundringar)
- Vad kan jag vinna på att serva cykeln (gnisslet försvinner?)
och slutligen
-Vad riskerar jag att förlora om jag INTE servar cykeln? (Blir lite sen pga jag måste vänta in bussen istället)
Om studenten vill vara sin tes trogen så måste han alltså försöka komma på ngt som är ännu mindre underhållskrävande än de lågunderhållslösningar som redan finns idag, eller hitta ett sätt att prispressa Alfine och Rohloffnav tills dess att deras kostnad blir jämförbar med priset på gubbcyklar, vilket jat tycker låter rätt svårt.
Ett annat alternativ är att göra cyklarna mer intressanta för sina ägare, så att det blir mödan värt att ta hand om dem. Är nog lika svårt det, om man inte kan få hjälp av nån samhällspolitisk styrning som dyrare bränsle eller högre biljettpriser på allmänna färdmedel.
Näe jag säger: strunta i nollunderhållsmänniskorna, de kommer ändå aldrig att bli nöjda. Sikta istället på hjälpsamma tillbehör, lägre priser och småförändringar för de som IAF är beredda att ge cykeln en del omsorg:
- djupa/långa stänkskärmar
- viss lastmöjlighet
- kanske ett piffigt centralstöd
- Navdynamo som laddar en cykellampa med hel/halvljusfunktion
- cykellampa som antingen kopplar ur lätt, eller är så hårt integrerad att den blir relativt stöldsäker.
- Ett bra lås, så att man får ha den kvar utan att man drar med sig 1/4 av cykelns vikt i kedjor och byglar.
- vad sägs om två lätt utbytbara styren? Ett rakt för lite långsammare och strulig vintercykling och ett bockstyre för sopade sommarvägar i bra förhållanden.