Designstudent vill veta era tankar om cyklar.

Så här kanske?

kardan.jpg ht=480

Syns lite dåligt pga mobilbilden och snön, men
* Kardandrift
* Navväxlar
* Skivbroms from och trumma bak

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Om man stampar på sin cykel bli mekandet ännu
> jobbigare.

Är inte "stampa på" gammalt södertugg för att lämna in nåt på pantbank? Då behöver man ju inte mecka alls.

BFS skrev:
> Inget är
> underhållsfritt, men vill man inte meka/stampa
> så är mekande/stampande avskräckande.

Precis! Det är inte så att underhållet i sig är särskilt krävande, bara det att den glädje/nytta som slentriancyklisten får ut av sitt cyklande är ännu mindre.
Bor man i tätort så finns oftast andra alternativ, man kan gå, ta bussen eller t.o.m. bilen, vilket gör att "straffet" för att inte sköta sin cykel blir minimalt.

Studenten undrade om det var lathet som fick folk att låta bli, fast egentligen handlar det om en investerings- och konsekvensanalys:

- Vad kommer det kosta mig att serva cykeln? (lite kladd och besvär, eller några hundringar)
- Vad kan jag vinna på att serva cykeln (gnisslet försvinner?)

och slutligen

-Vad riskerar jag att förlora om jag INTE servar cykeln? (Blir lite sen pga jag måste vänta in bussen istället)

Om studenten vill vara sin tes trogen så måste han alltså försöka komma på ngt som är ännu mindre underhållskrävande än de lågunderhållslösningar som redan finns idag, eller hitta ett sätt att prispressa Alfine och Rohloffnav tills dess att deras kostnad blir jämförbar med priset på gubbcyklar, vilket jat tycker låter rätt svårt.
Ett annat alternativ är att göra cyklarna mer intressanta för sina ägare, så att det blir mödan värt att ta hand om dem. Är nog lika svårt det, om man inte kan få hjälp av nån samhällspolitisk styrning som dyrare bränsle eller högre biljettpriser på allmänna färdmedel.

Näe jag säger: strunta i nollunderhållsmänniskorna, de kommer ändå aldrig att bli nöjda. Sikta istället på hjälpsamma tillbehör, lägre priser och småförändringar för de som IAF är beredda att ge cykeln en del omsorg:
- djupa/långa stänkskärmar
- viss lastmöjlighet
- kanske ett piffigt centralstöd
- Navdynamo som laddar en cykellampa med hel/halvljusfunktion
- cykellampa som antingen kopplar ur lätt, eller är så hårt integrerad att den blir relativt stöldsäker.
- Ett bra lås, så att man får ha den kvar utan att man drar med sig 1/4 av cykelns vikt i kedjor och byglar.
- vad sägs om två lätt utbytbara styren? Ett rakt för lite långsammare och strulig vintercykling och ett bockstyre för sopade sommarvägar i bra förhållanden.

dabac: att strunta i nollunderhållsmänniskorna, en majoritet av Sveriges befolkning (se bara på hur populär Volvo 240 varit) och själva målgruppen, är ju lite konstigt. Och en designstudents uppgift tror jag inte är att prispressa olika cykeldelar eller få köpare att börja meka. Oavsett om folk är lata eller känsliga för smuts kvarstår det faktum att folk (inte vi cykelnördar som kommit på hur enkelt det är att meka en "komplicerad" cykel) avskräcks av en "komplicerad" cykels servicebehov. Så att sträva efter en flexibel men enkel och relativt underhållsfri cykel är inte en dum tanke. Kan den skräddarsys med fabrikstillbehör efter kundens önskemål kan det ju kanske locka också. Hjälpsamheten borde dock ligga på cykelförsäljarens bord, inte på formgivarens.

dabac har precis snubblat på lösningen!

Problemet är att det kostar för lite (både i pengar och lidande) att inte underhålla sin cykel. Alltså måste lösningen vara att se till att det svider ordentligt att slarva.

Förslag:

-Kedja som stelnar totalt i länkarna om den inte är nysmord
-Bromsar som tjuter ordentligt så fort de är aningens misskötta
-Bötesstraff på glappande lager

HaraldN skrev:
> dabac har precis snubblat på lösningen!
>
> Problemet är att det kostar för lite (både i
> pengar och lidande) att inte underhålla sin
> cykel. Alltså måste lösningen vara att se till
> att det svider ordentligt att slarva.
>
> Förslag:
>
> -Kedja som stelnar totalt i länkarna om den inte
> är nysmord
> -Bromsar som tjuter ordentligt så fort de är
> aningens misskötta
> -Bötesstraff på glappande lager

Hmmm, ta det ett steg längre. Landminor som detoneras när en misskött cykel rullar på den?

jag har inte läst allt, men det var väl någon som sade något om att den nostalgiska upplevelsen av kvalite är en gammal cykel som går att cykla med även om den är i så dåligt skick att den närmast är att uppfatta som en rostig skrothög. en cykel som är enkel att utföra underhåll på, och en cykel som funkar fast den egentligen är i helt absurt dåligt skick är väl olika saker? Inte ens driftsäkerhet och att den funkar fast den är totalt nedgången är väl nödvändigtvis samma sak? Sen är det säkert så att få cykeltillverkare idag skulle vilja tillverka något som aldrig går sönder till den grad att man måste skaffa en ny.

HEj!!

Kul att tråden lever vidare av sig själv.

Ser att de fortfarande snurrar in en massa bra idéer!
Jag antecknar dem, ska verkligen tackar alla igen, har ju en BRUTALT stor sammling med bra idéer!

Gillade Nenja:s idé om på ett väldigt enkelt sätt visa när vissa saker på cykeln behöver service, ASG!. Jag gillade faktiskt idén, hitta en bra balans mellan din och dabacs idéer så.....

MVH/Daniel

Studenten gör förstås som han vill hursomhelst. Det jag försökte få fram var:
- Studenten har identifierat ett problem, en grupp människor som är missnöjda med de nuvarande cyklarnas servicebehov
- Studenten tänker sig att han skall främja dessas vardag (och sin egen skolgång) genom att ta fram en ny cykel som skall lösa problemet med cyklars besvärande servicebehov
- Hur studenten än tar i så tror jag inte att han kommer att kunna få fram en underhållsfri cykel(FFA till ett sådant pris som slentriancyklisten är beredd att betala). Men ett minskat servicebehov kan han nog fixa.
- Problemet är nu att eftersom servicebehovet redan idag är så litet på en 3-säsongers, inte-busväders standardcykel så blir inte förbättringen så stor ändå. Tycker man att 10 minuter/år för en kedjedriven, navväxlad, fälgbromsad cykel är jobbigt så lär man nog tycka att 3 minuter/år för en rem/kardandriven, navväxlad, trumbromsad cykel fortfarande är jobbigt. Skulle ha ge alla sina tidigare utfrågade var sitt exemplar av sin nya och förbättrade cykel och sedan fråga dem igen efter 2-3 år så är jag övertygad om att de igen skulle svara att servicen är besvärlig.
-referensgruppens problem kvarstår, vilket ju kan tolkas som att han misslyckats i sitt arbete.

Han kan aldrig vinna mot nollunderhållsmänniskorna, den matchen är avgjord redan på förhand. Bättre då att lägga sin energi nånstans där folk inte begär det omöjliga utan kanske t.o.m. uppskattar vad man gjort.

Volvojämförelsen haltar lite tycker jag, där är ju situationen den omvända. Bilen vet man ska ha service, så när den fortsätter funka utan blir man positivt överraskad. Cykeln tycker de skall funka utan och så blir de besvikna när den pajar.

nenja skrev:
> Hmmm, ta det ett steg längre. Landminor som
> detoneras när en misskött cykel rullar på den?

Nja, men kanske en cykel på leasingavtal, med en elektrisk koppling nånstans i drivlinan, kopplad till en timer inställd på ett lagom serviceintervall. Om man inte rullar förbi handlarn/uthyrarn en gång om året och byter "sin" cykel mot en annan så får man permanent frihjul.
Styre, sadel, och andra personliga anpassningar flyttas förstås snabbt över till den "nya" cykeln.

dabac: Nu går du väl lite väl fort fram när du antar att cykeln han tar fram gör målgruppen besvikna och arbetet misslyckas? Målgruppen tvekar ju eftersom de inte vill pilla med cykeln i onödan. Oavsett om det bara är att vinkla ett bromsbelägg. Krångligt/dyrt med service i deras ögon. De vill heller inte lära sig meka. De cyklar nollunderhållarna minns behövde ju ingen service. De rullade ju i åratal utan service. Sen att "alla" krånglande växlar löses med lite olja i växelhöljena och några varv på justerskruven spelar ju ingen roll när "växlarna hackar". Cykeln får stå. De som inte begär det omöjliga är mycket mindre än målgruppen (som jag inte alls tror begär det omöjliga). Jag tror cykelhandlarna skulle kunna erbjuda en årlig snabbservice på nya cyklar några år framåt för att lösa servicebehovet. Det skulle många uppskatta. Och är det en bra cykel så blir det ju bara bra PR för dem och deras cykel: "Nä, det var inget att åtgärda i år heller. Men nästa år får du nog byta däck."

Jag har fö aldrig servat en Volvo. Bara bytt trasiga grejor och bytt olja.

Edit: stvafel

Senast redigerad av en moderator:
Android skrev:
> Hemligheten ligger i att framställa cykeln som
> värd att vårda. Viktig, rentav.

MacIntosh nya produkt: iBike. :)

BFS skrev:
> dabac: Nu går du väl lite väl fort fram när du
> antar att cykeln han tar fram gör målgruppen
> besvikna och arbetet misslyckas?

Om syftet är att göra hela målgruppen nöjd så lär han misslyckas. Den lägre underhållskrävande cykeln kommer gå samma väg som thighmastern, trappmaskinen, resesymaskinen, yogamattan, gymkortet - alla exempel på saker knutna till aktiviteter som borde göras men som väldigt sällan verkligen behöver göras. Gillar man inte aktiviteten ifråga/eller tycker den är tillräckligt viktig så låter man bli helt enkelt.

Om syftet är att ta fram ytterligare en cykel som gör i stort sett samma jobb som andra cyklar, fast bara en aning annorlunda - ja, då lär han förstås lyckas.

BFS skrev:
> Målgruppen tvekar ju eftersom de inte vill pilla med cykeln i
> onödan.

Sen är det ju inget som hindrar att ett påtvingat cykelbyte skulle göra några i referensgruppen nöjda. Nån kan det ju alltid finnas som har en speciell hang-up som försvinner vid ett cykelbyte. Men då tillhör man ju inte riktigt nollunderhållsgruppen heller.

dabac skrev:

> Om syftet är att göra hela målgruppen nöjd så
> lär han misslyckas. Den lägre
> underhållskrävande cykeln kommer gå samma väg
> som thighmastern, trappmaskinen, resesymaskinen,
> yogamattan, gymkortet - alla exempel på saker
> knutna till aktiviteter som borde göras men som
> väldigt sällan verkligen behöver göras. Gillar
> man inte aktiviteten ifråga/eller tycker den är
> tillräckligt viktig så låter man bli helt
> enkelt.

Ska man göra alla nöjda kan man lika gärna hoppa från en bro. Men om syftet är att nå fram till så många potentiella köpare som möjligt är det ju en idé att nå ut till hälften av den stora gruppen istf 90% av en liten. Konceptet "odödlig cykel" funkade förr och fungerar än idag. Blocket är fullt av gamla pålitliga cyklar (har en själv) som inte behöver mycket omsorg. Och med attityden "Gillar du inte cykeln så ta bilen" säljer man inga cyklar.

> Om syftet är att ta fram ytterligare en cykel som
> gör i stort sett samma jobb som andra cyklar,
> fast bara en aning annorlunda - ja, då lär han
> förstås lyckas.

Jo, den ska ju inte göra nåt annat än att vara en cykel. Men, som jag fattat det, enkel och pålitlig som en gammal härk, men med bättre kvalitet än en Kronan. Och nytt tänkande och lite fiffiga lösningar. Såna finns det inte gott om (om man inte räknar in de sjuväxlade damcyklarna med navdynamo som är väldigt anpassade efter köparnas behov, dock inte män).

erik h skrev:
> Heureka! Servicefri och kvalitet såpass att den
> håller i minst 50 år. Billig också:
>
> http://213.132.112.100/images/94/9419435858.jpg

Billig nu ja, när den var ny kostade den en 4-500kr tror att en genomsnittlig månadslön var på sådär 1200kr. Så i runda slängar kostade den motsvarande 8-10.000kr ny. Vettefan om det är billigt.

Detta är kärnan i debatten enligt mig.

Det är absolut inga problem att få en cykel som klarar sig med minimalt underhåll under väldigt lång tid om man betalar de pengarna, speciellt inte om man accepterar en eller treväxlat , skitbromsar och en vikt på 14-15kilo. Bredvid varje kvalitetshoj av idag borde det finnas en skylt med motsvarande modell från förr och ett omräknat inköpspris.

BFS skrev:
> Konceptet
> "odödlig cykel" funkade förr och fungerar än
> idag. Blocket är fullt av gamla pålitliga cyklar
> (har en själv) som inte behöver mycket omsorg.
......
> Men, som jag fattat det, enkel och
> pålitlig som en gammal härk, men med bättre
> kvalitet än en Kronan.

Då har vi tolkat hans självpåtagna uppdrag lite olika. Jag trodde han siktade på en design som skulle vara så lättunderhållen att (majoriteten av) referensgruppen skulle bli nöjd.
Det tror jag inte han fixar, för det man inte tycker är kul kommer i princip alltid att vara jobbigt oavsett hur lite tid och möda det egentligen drar.
Att bygga nåt som är "same, same but different" och aningens bättre kan han nog lyckas med däremot.

> Och nytt tänkande och
> lite fiffiga lösningar. Såna finns det inte gott
> om

Nä, så hemskt vanliga är de inte. Men trots allt så finns de redan, så innovationsvärdet på den nya designen blir ju inte så hög. Att marknadsföra vad som finns så att kunderna hittar fram till rätt produkt hade ju funkat ungefär lika bra som att rita ngt nytt. Frågan kvarstår dock om den blir tillräckligt underhållsfri för att tysta referensgruppen och om slentriancyklisten är beredd att betala för den högre kvaliteten och de fiffiga lösningarna.

> Och med attityden "Gillar du inte cykeln så ta
> bilen" säljer man inga cyklar.

Jag förstår inte vad du fått det där ifrån. Vad jag har sagt är att om inte cyklingen i sig uppfattas som ett mervärde så har de flesta andra alternativ att lösa sin transport med om inte cykeln är tillgänglig - alltså blir det inte särskilt kritiskt att alltid hålla cykeln rullande.

dabac skrev:

> Då har vi tolkat hans självpåtagna uppdrag lite
> olika. Jag trodde han siktade på en design som
> skulle vara så lättunderhållen att (majoriteten
> av) referensgruppen skulle bli nöjd.
> Det tror jag inte han fixar, för det man inte
> tycker är kul kommer i princip alltid att vara
> jobbigt oavsett hur lite tid och möda det
> egentligen drar.
> Att bygga nåt som är "same, same but different"
> och aningens bättre kan han nog lyckas med
> däremot.

En gammal enpetare måste ju hamna under kategorin lättunderhållen. Och göra en cykel enkel och väldimensionerad (för "vanligt" bruk) tror jag inte är nån omöjlighet. Nån totalt revolutionerande cykel är dock svår att bygga, det håller jag med om.

> Nä, så hemskt vanliga är de inte. Men trots
> allt så finns de redan, så innovationsvärdet
> på den nya designen blir ju inte så hög. Att
> marknadsföra vad som finns så att kunderna
> hittar fram till rätt produkt hade ju funkat
> ungefär lika bra som att rita ngt nytt. Frågan
> kvarstår dock om den blir tillräckligt
> underhållsfri för att tysta referensgruppen och
> om slentriancyklisten är beredd att betala för
> den högre kvaliteten och de fiffiga lösningarna.

En vanlig, fast modern, cykel tror jag skulle tilltala många. Även bilburna och köpstarka män. Men då ska det nog till att den skiljer sig lite från mängden.

> Jag förstår inte vad du fått det där ifrån.
> Vad jag har sagt är att om inte cyklingen i sig
> uppfattas som ett mervärde så har de flesta
> andra alternativ att lösa sin transport med om
> inte cykeln är tillgänglig - alltså blir det
> inte särskilt kritiskt att alltid hålla cykeln
> rullande.

Jag fick det från:
> Gillar man inte aktiviteten ifråga/eller tycker den är
> tillräckligt viktig så låter man bli helt
> enkelt.

Transport är ju ingen aktivitet. Många "ickecyklister" struntar tyvärr i mervärdena som cyklingen ger. Och med en "komplicerad" cykel blir mervärdet först att ta cykeln till verkstaden eller smutsiga fingrar.

BFS skrev:
> Jag fick det från:
> > Gillar man inte aktiviteten ifråga/eller tycker
> den är
> > tillräckligt viktig så låter man bli helt
> > enkelt.

Ah, men det är ju inte JAG som föreslår att de ska ta bilen. Jag bara återger tankegången som låter en strunta i en lågprioriterad och ouppskattad aktivitet.

Byter man ut "cykelunderhåll" mot "mangla underkläder" så stämmer det rätt bra på hur jag skulle tänka IAF...

servicefri i 1dag kanske, en sån knäcker åtminstone jag på max 3 veckor. Kan gå snabbare om man får för sig att börja gena offroad
erik h skrev:
> Heureka! Servicefri och kvalitet såpass att den
> håller i minst 50 år. Billig också:
>
> http://213.132.112.100/images/94/9419435858.jpg

dabac skrev:

> Ah, men det är ju inte JAG som föreslår att de
> ska ta bilen. Jag bara återger tankegången som
> låter en strunta i en lågprioriterad och
> ouppskattad aktivitet.

En ickecyklist fungerar ju inte på samma fantastiska sätt som vi och tar bilen (eller annat alternativ) med minsta möjliga ursäkt tillhanda. Så, genom att minimera ursäkterna blir en cykel mer tilltalande.

> Byter man ut "cykelunderhåll" mot "mangla
> underkläder" så stämmer det rätt bra på hur
> jag skulle tänka IAF...

Och fanns det bara underkläder som krävde "lite enkel mangling" (ur en manglares synvinkel) skulle jag gå commando-style. Även om mangling skulle ha ett mervärde. :)

"http.//"www.leasingcykel.com/

har inte riktigt läst igenom hur det funkar men låter smart.

Senast redigerad av en moderator:
jamen. ok försöker göra den till länk men nä... vafan.. copy paste helt enkelt men det är ni väl för lata över.

BFS skrev:
> En ickecyklist fungerar ju inte på samma
> fantastiska sätt som vi och tar bilen (eller
> annat alternativ) med minsta möjliga ursäkt
> tillhanda.

Letar man tillräckligt ivrigt hittar man alltid nåt!

> Så, genom att minimera ursäkterna
> blir en cykel mer tilltalande.

Se ovanstående rader. Men det är klart, nån som står och väger kanske man alltid kan vinna över.

> Och fanns det bara underkläder som krävde "lite
> enkel mangling" (ur en manglares synvinkel) skulle
> jag gå commando-style.

Trodde väl jag skulle hitta en jämförelse som gick hem!

>Även om mangling skulle
> ha ett mervärde. :)

Lite vardagsedge kanske, chansen att klämma sig riktigt illa?
Räcker inte den kicken längre så får man väl börja mangla iförd lång, dinglande slips....

dabac skrev:

> Letar man tillräckligt ivrigt hittar man alltid
> nåt!

Det går att hitta på ursäkter också. Såna har jag hört gott om, tex: 19,9 grader="För kallt", 20,1 grader="För varmt" och "Jo, men jag vill cykla." Jojo...

> Se ovanstående rader. Men det är klart, nån som
> står och väger kanske man alltid kan vinna
> över.

Fast de som har en ursäkt (löjlig i en cyklists ögon), tex "krångliga" växlar kan ju gilla en snygg/ny/hållbar/funktionell basiccykel. Finns hopplösare saker att ge sig på.

> Trodde väl jag skulle hitta en jämförelse som
> gick hem!

Mycket bra jämförelse. Manglingsfria kalsonger, om de inte fanns innan, skulle vara en underklädesrevolution, trots att de egentligen inte skiljde sig speciellt mycket från manglingskalsonger.

> Lite vardagsedge kanske, chansen att klämma sig
> riktigt illa?
> Räcker inte den kicken längre så får man väl
> börja mangla iförd lång, dinglande slips....

Eller mangla commando-style...Hardcore.

geologen skrev:

> Nej, aluminium i ram och gaffel är ett måste.
> Folk sköter oftast inte om sina cyklar. De står
> ute eller i fuktiga källarförråd, blir fuktiga
> och rostar lätt.
>

Det är därför man skall använda rostfritt stål.

Aluminium är känsligt för saltkorrosion, om ytbehandlingen skadas, aluminium lider dessutom (om än bara teoretiskt) av risken för utmattning.

DIRAVI skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Nej, aluminium i ram och gaffel är ett måste.
> > Folk sköter oftast inte om sina cyklar. De
> står
> > ute eller i fuktiga källarförråd, blir
> fuktiga
> > och rostar lätt.
> >
>
>
> Det är därför man skall använda rostfritt
> stål.
>
> Aluminium är känsligt för saltkorrosion, om
> ytbehandlingen skadas, aluminium lider dessutom
> (om än bara teoretiskt) av risken för
> utmattning.

Hur många cyklar har ni sett som rostat sönder av?

DIRAVI skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Nej, aluminium i ram och gaffel är ett måste.
> > Folk sköter oftast inte om sina cyklar. De
> står
> > ute eller i fuktiga källarförråd, blir
> fuktiga
> > och rostar lätt.
> >
>
>
> Det är därför man skall använda rostfritt
> stål.
>
> Aluminium är känsligt för saltkorrosion, om
> ytbehandlingen skadas, aluminium lider dessutom
> (om än bara teoretiskt) av risken för
> utmattning.

Rostfritt är både jättedyrt och svårt att bearbeta, har man ingen väldigt bra anledning och en kund som är beredd att betala är det nog bäst att låta bli.

mytomspunnen skrev:

>
> Hur många cyklar har ni sett som rostat sönder
> av?

En. Av ngn anledning så satt en bit skumgummi nedpressat ung. halvvägs i sadelstolpen på min stationsräser. På vägen hem en gång så började cykeln svaja lite konstigt. Trodde först att nån komiker hade roat sig med leken "böja cykelhjul" ända tills jag insåg att svajandet följde tramprytmen och inte hastigheten. Röret hängde ihop med en tunn remsa, men för varje tramptag så skevade hela ramen.

lleberg skrev:

> Rostfritt är både jättedyrt och svårt att
> bearbeta, har man ingen väldigt bra anledning och
> en kund som är beredd att betala är det nog
> bäst att låta bli.

Jovisst, det är jättedyrt, så materialkostnaden för en ram blir kanske det dubbla, 100:- istället för en femtiolapp.

Välger man rätt kvalitet av rostfritt är det presis likadant att bearbeta som motsvarande stål som nte är rosttrögt.

Och bearbetningen på en cykelram är inte särskilt komplicerad, rören skal kapas till rätt längder, ändarna notchas, och en del av rören skall bockas/klämmas lite, innan de svetsas ihop.

DIRAVI skrev:
> lleberg skrev:
>
> > Rostfritt är både jättedyrt och svårt att
> > bearbeta, har man ingen väldigt bra anledning
> och
> > en kund som är beredd att betala är det nog
> > bäst att låta bli.
>
>
> Jovisst, det är jättedyrt, så materialkostnaden
> för en ram blir kanske det dubbla, 100:-
> istället för en femtiolapp.
>
> Välger man rätt kvalitet av rostfritt är det
> presis likadant att bearbeta som motsvarande stål
> som nte är rosttrögt.
>
> Och bearbetningen på en cykelram är inte
> särskilt komplicerad, rören skal kapas till
> rätt längder, ändarna notchas, och en del av
> rören skall bockas/klämmas lite, innan de
> svetsas ihop.

Och sedan att det är jävligt mycket jobbigare att just svetsa det rostfria stålet är ju nästa sak. Det är jäkligt lurigt att behålla de rostfria egenskaperna nära svetsfogen, vilket gör att svetsat rostfritt stål har sämre korrosionsegenskaper är icke rostfritt..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp