Det är F*N magiskt

Fiffi

Aktiv medlem
Det är F*N magiskt
Ett tips som säkert alla småbarnsföräldar är helt medvetna om men det finns säkert fler som går att frälsa. Tvättservetter för barn är fan magiska när det gäller att få bort skit från cyklar.
Köp ett pack nu och glöm dina problem. Finns vid blöjorna och barnmaten.

//F

Bilagor

• tvättservett.jpg
    tvättservett.jpg
    69.6 KB · Besök: 278
Det är F*N magiskt
Jag skulle dock akta mig för att tvätta barn med dem. Har inte prövat, men det tar emot på samma sätt som det gör att torka av barn med bensin.

Det är F*N magiskt
Det är nog en bra idé att använda våtservetter till cykeln istället för barnen:

Cetremoniumbromide - Kan orsaka hudirritationer och irritationer i ögon.
Citronsyra - Irriterar ögonen vid direktkontakt.
Natriumbensoat - Misstänks kunna vara allergiframkallande och orsaka kontakturtikaria (nässelutslag).
Bensoesyra - Måttligt irriterande för hud och ögon. Kan orsaka kontaktallergier hos känsliga personer.
Limonene - Klassas som miljöfarligt ämne. Ämnet har irriterande egenskaper med påvisad risk för kontaktallergi och överkänslighet.
Parfym - Parfymer misstänks generellt kunna orsaka överkänslighetsreaktioner och vara allergiframkallande.
2-Fenoxietanol - Medelhög giftighet vid förtäring, irriterande för ögonen.
Butylparaben, Etylparaben, Methylparaben (M.H.B, Propylparaben (P.H.B.)
Långvarig eller ofta upprepad kontakt kan i enstaka fall orsaka överkänslighet med allergiskt kontakteksem som följd.

http://www.minbebis.com/vatservetter.html?videoCategoryId=3

Det är F*N magiskt
Påpekande:
Det är inte innehållsförteckningen på någon servett i Snutens inlägg utan bara allmän fakta. Däremot finns vissa av ämnena i de flesta av våtservetterna. http://www.testfakta.se/img/2007/4/19/11684.pdf

Instämmer i att det verkar bäst att undvika att låta någon levande organism (inklusive barn) komma i kontakt med de flesta av servetterna.

Senast ändrad:
Det är F*N magiskt
Jag torkar mitt barns rumpa med t-shirt och vatten. Har gått åt några tröjor nu, men man kan ju inte använda våtservetterna. De är ju jättefarliga! Dock grymma för cykelrengöring.

Det är F*N magiskt
Tomtefar skrev:
-------------------------------------------------------
> Påpekande:
> Det är inte innehållsförteckningen på någon
> servett i Snutens inlägg utan bara allmän fakta.
> Däremot finns vissa av ämnena i de flesta av
> våtservetterna.
> http://www.testfakta.se/img/2007/4/19/11684.pdf
>
> Instämmer i att det verkar bäst att undvika att
> låta någon levande organism (inklusive barn)
> komma i kontakt med de flesta av servetterna.

Helt riktigt Tomtefar. Tack för påpekandet. Läs länken ni som är intresserade.

Det är F*N magiskt
Magnus79 skrev:
> Jag torkar mitt barns rumpa med t-shirt och
> vatten. Har gått åt några tröjor nu, men man
> kan ju inte använda våtservetterna. De är ju
> jättefarliga! Dock grymma för cykelrengöring.

Nu vet jag inte om detta är ett vagt svar på min kommentar... men om du inte förstod mitt inlägg så kan jag upplysa dig om att mitt inlägg inte handlade om rumptvätt... Trasiga och slutanvända strumpor, kalsonger och t-shirts, etc... som rivs i lämpliga bitar funkar alldeles utmärkt för cykelrengöring.

Det är F*N magiskt
@thomalin, nä det var inte ett svar på ditt inlägg snarare en reaktion på vart tråden tog vägen. Trådskaparens tips är ju kanonbra. Tyckte själv att det var grymt bra med våtservetter att torka cykeln med. Går åt två stycken i veckan typ.

Det är F*N magiskt
@Snuten: tack för innehållsdeklarationen! Har länge misstänkt att våtservetterna innehåller allt annat än tvål och vatten eftersom de tar bort allt från allt.

Det är F*N magiskt
bergljung skrev:
> @Snuten: tack för innehållsdeklarationen! Har
> länge misstänkt att våtservetterna innehåller
> allt annat än tvål och vatten eftersom de tar
> bort allt från allt.

Som jag skrev ovan så är det ingen innehållsdeklaration, bara fakta om ämnena som till viss del förekommer i våtservetterna.
Tvål och vatten, två grundämnen eller? ;)

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...sg=AFQjCNE8QwqMDljXml-5jKa9QKXlFlwBeQ&cad=rja

"Blandning av ämnena 5-klor-2-metylisotiazolinon och 2-metylisotiazolinon kallas ofta Kathon. Blandningen används som konserveringsämne i vissa kemiska produkter och även som biocid, dvs ett bakteriedödande medel, i andra sammanhang. Den förekommer i vissa kosmetiska och hygieniska produkter som hudkrämer, tvål, schampo och badolja.
....
Kathon är ett av de mest allergiframkallande konserveringsmedel som förekommer i konsumentprodukter och kan orsaka skadliga långtidseffekter i miljön."

Det är F*N magiskt
Vad är det för fel på att använda en bilsvamp som man klipper sönder i olika format? Dom är ju bara att tvätta så är de som nya igen. Gissar på att man kommer åt bättre med dem eftersom man kan klämma in dem i trånga utrymmen och sen expanderar.

/Christian

Det är F*N magiskt
Miss Lycka skrev:
> Framför allt så tål inte barnrumpor tvål och
> vatten.
Fast i det här fallet handlade det om våtservetter som man använder när småbarnen skiter ner sig där man inte har tillgång till rinnande vatten och tvål, ty dom små anarkisterna bajsar när dom är bajsnödiga och inte bara hemma i badrummet när och mor och far vill... :-) T

Det är F*N magiskt
Köpte sådana funkar kanske som nödlösning fick dock använda ett gäng för att få cykeln någorlunda ren detta var efter en tvätt av den + en massa papper då man mest drog runt skiten på ramen.
För att få cykeln riktigt skinande så är detta det bästa jag har hittat hitills.
http://www.cyclecomponents.com/2/sv...gsmedel-2/pedros-bike-lust-polish-350-ml.html

Men tack för förslaget det var helt klart värt ett försök

Senast ändrad:
Det är F*N magiskt
Det var inte så värst konstiga saker i de tvättlappar (Coop X-tra våtservetter oparfymerade) jag köpte förra veckan. Rätt ordinära ämnen som återfinns i de flesta hygienprodukter.

Trots det blev det magiskt rent när jag tvättade av cykeln i går! 6-7 tvättlappar gick åt och gjorde cykeln skinande ren, utan massa ludd som torkar kvar. Grymt bra tips! 72 tvättlappar i förpackningen ger många tvättar!

Det är F*N magiskt
Snuten skrev:
> Det är nog en bra idé att använda våtservetter
> till cykeln istället för barnen:
>
> Cetremoniumbromide - Kan orsaka hudirritationer
> och irritationer i ögon.
> Citronsyra - Irriterar ögonen vid direktkontakt.
> Natriumbensoat - Misstänks kunna vara
> allergiframkallande och orsaka kontakturtikaria
> (nässelutslag).
> Bensoesyra - Måttligt irriterande för hud och
> ögon. Kan orsaka kontaktallergier hos känsliga
> personer.
> Limonene - Klassas som miljöfarligt ämne. Ämnet
> har irriterande egenskaper med påvisad risk för
> kontaktallergi och överkänslighet.
> Parfym - Parfymer misstänks generellt kunna
> orsaka överkänslighetsreaktioner och vara
> allergiframkallande.
> 2-Fenoxietanol - Medelhög giftighet vid
> förtäring, irriterande för ögonen.
> Butylparaben, Etylparaben, Methylparaben (M.H.B,
> Propylparaben (P.H.B.)
> Långvarig eller ofta upprepad kontakt kan i
> enstaka fall orsaka överkänslighet med
> allergiskt kontakteksem som följd.
>
> http://www.minbebis.com/vatservetter.html?videoCat
> egoryId=3

Ids inte kommentera FUD:et en efter en just därför att det är FUD.

Det är F*N magiskt
Razzr skrev:
> Lär ju repa cykeln styggt

Å hudå vad hemskt? Det är ju som att träna boxning och vara rädd för ett ärr.

Det är F*N magiskt
"Den 28 januari 2005 konstaterade EU:s vetenskapliga kommitté för förbrukningsprodukter, SCCP, att man inte kan utesluta att konserveringsämnena, propylparaben, butylparaben och isobutylparaben, kan ha hormonrubbande effekter.

En expertgrupp inom EU har kommit fram till att de vanligaste parabenerna, methylparaben och ethylparaben är säkra att använda i kosmetika och hygienprodukter. Däremot finns en osäkerhet kring propyl- och butylparaben och därför pågår fortfarande utvärdering av nya studier av dessa parabener. "

http://www.sverigeskonsumenter.se/LAGAR/FAKTA/PARABENER/

Parabener hittar man i många hygienartiklar. Går ganska lätt att undvika dem om man orkar kolla innehållsförteckningen. Försöker undvika hyfsat seriöst när det gäller mitt eget bruk och så gott som 100% när det gäller mitt barn. Kör lite på säkerhetsprincipen så gott jag kan och orkar när det gäller det mesta.

Det är F*N magiskt
Inga parabener i tvättlapparna jag köpte. I testfakta-testet räknar de upp citronsyra och natriumbensoat som "skadliga". Jovisst, man drunknar i vatten också.

Det är F*N magiskt
tmalm skrev:
> Va e FUD för nåt?
>
> /T

Googla och finn:

Alt 1:
"FUD är en förkortning som står för Fear, Uncertainty, and Doubt (rädsla, osäkerhet och tvivel) och är en marknadsföringsteknik som går ut på att skrämma kunden till att avstå från konkurrenters produkter genom att, utan att säga det rakt ut, låta förstå att dessa produkter innehåller mystiska och farliga defekter. FUD ersätter en objektiv granskande inköpsprocess med ett beslut som baseras på känslorna akronymen består av."

Alt 2:
"FUD är även en förkortning för Forskning-Utveckling-Demonstration, dvs ett steg mer än Forskning och utveckling"

Källa i båda fallen det otroligt pålitliga Wikipedia
http://sv.wikipedia.org/wiki/FUD

Det är F*N magiskt
geologen skrev:
> Inga parabener i tvättlapparna jag köpte. I
> testfakta-testet räknar de upp citronsyra och
> natriumbensoat som "skadliga". Jovisst, man
> drunknar i vatten också.

Inga parabener i tvättlapparna vi (ibland) använder när det blivit kaos i blöjan på ställen där man inte har tillgång till vatten. Inte vad jag kan se åtminstone...

Det är F*N magiskt
Jacoba sa:
Men frågan kvarstår. VILKEN våtservett tvättar bäst? Här kunde kanske Happy göra ett trevligt konsumenttest?

Skaplig bump!

Ica Basic. Punkt. Inte en massa tjafs som aloe vera, luktämnen etc och är ffa billigast. Tvättar bort skit från cykel och olja (el färg om man målar) från händer lika bra! 11 spänn för 72 st.

(På cykel brukar jag dock dra av med fuktig trasa efter, brukar ju faktiskt bli någon ful hinna från tvättlappar, men de tar ju bort smutsen istället för att hålla på med trasor från början. Super på vintern när man inte vill blöta ner cykeln för mycket!)

Det är F*N magiskt
Jacoba sa:
Men frågan kvarstår. VILKEN våtservett tvättar bäst? Här kunde kanske Happy göra ett trevligt konsumenttest?

Såhär med barn nr 3 skulle jag säga att de flesta tvättservetter är likvärdiga i rengöringsförmåga. Däremot skiljer återförslutningen som kan göra de bästa våtservetter torra som hushållspapper när man väl öppnat förpackningen.

Det är F*N magiskt
Slama sa:
Jacoba sa:

Såhär med barn nr 3 skulle jag säga att de flesta tvättservetter är likvärdiga i rengöringsförmåga. Däremot skiljer återförslutningen som kan göra de bästa våtservetter torra som hushållspapper när man väl öppnat förpackningen.

Man måste ju förvara en öppnad förpackning med öppningen neråt, amatörer! ;-)

Tillbaka
Topp