Det är inte rättvist eller är jag gnällig??

Lonewolf

Ny medlem
Måste bara få avreagera mig lite då jag känner mig så enormt frustrerad just nu!

Som dem flesta av Er vet så har jag haft lite problem med en nackskada som blev opererad för lite knappt 2 år sedan.
Då visade det sig att akutläkaren som tog hand om mig när skadan uppkom -98 inte gjorde en fullständig undersökning utan antog att det var en viss skada (whiplash) men så var det inte, men när en diagnos är ställd så ändras den inte oavsett vad som framkommer.

Så efter sex (6) års lidande så gjorde en annan läkare (som hade kurage nog att gå emot en kollegas diagnos) det som borde gjorts -98 nämligen en CT röntgen och upptäckte då att det rörde sig om en fraktur på nacken som måste opereras omgående, så efter sex månader i OP kö (det är omgående enligt UAS standard) så blev det fixat.

Den skadan jag hade skulle ha upptäckts -98 om akutläkaren gjort sitt jobb fullt ut, så jag gjorde en anmälan till patientförsäkringen då jag kände mig rejält illa behandlad, anmälan lämnades in okt -04 och man måste säga att det mal långsamt där för efter 18 månader så hade mitt ärende inte ens blivit inregistrerat i datasystemet så att man kunde börja utreda det. Detta kom jag underfund med när jag pratade med dem och då tyckte tom den jag pratade med att jag blivit illa behandlad, så jag fick en handläggare och klassades som högprioriterat fall.

Så idag faktiskt på dagen två år efter att anmälan skickades in så kom svaret och inte alls oväntat så konstaterar patientförsäkringen att ingen läkare eller annan personal inom vården gjort något fel och att jag inte är berättigad till någon som helst ersättning för mitt mångåriga lidande :-(

Det som gör mig argast är att man vinklat anmälningsorsaken till att gälla något annat än vad jag ursprungligen anmälde och som huvudmotiv för avslaget anger man "en trolig medfödd defekt", men grejen är att jag hade inga bekymmer med nacken innan den där misshandeln -98, visst ont i ryggen ibland men det har nog 99% av alla som jobbar i butik och lager med tynga lyft så det räknar jag inte in i detta.

Pga akutläkarens tabbe så har jag fått 6½ år av mitt liv förstörda då jag inte kunnat jobba normalt inte kunnat ha en vettig fritid med olika aktiviteter, kan lungt säga att skadan har hämmat mitt hojande och allt annat som krävt fysisk ansträngning, men enligt dem är det inte ens värt den minsta lilla kompensation för sveda och värk :-(

Man undrar ju vilka misstag läkarna ska begå innan det kvalificerar för att få ersättning?!

Så nu är valet jag måste göra att acceptera beslutet eller samla krafter och göra en överklagan av beslutet!

Bosse, just nu inte på så lysande humör.

kontakta media. och överklaga. Låter som en toppenhistoria i nån av alla tidningar. Och tyvärr är det så att alla behandlas inte lika... Sånt som uppmärksammas i media brukar oftare lösas känns det som.

Hoppas det löser sig.

Min frus moster fick diagnos förkylning, lunginflamation, förkylning, bla bla och bla tills hon var i så dåligt skick att dom kunde konstatera att hon hade cancer lite över allt och hon levde bara någon månad efter det. Hon sökte nog hjälp i över ett år och hon jobbade på lasarettet här i Lund.
Inga av hennes anhöriga orkade bråka om det. Inte precis vanligt att man får rätt.

En polis kan misshandla dig, brandman eldar upp ditt hus och läkaren säger att man har damp och allt är självförvållat och spärar in dig.

Samla dig, ta några andetag och överklaga! Jag håller på med en liknande men mycket mindre historia. Mitt ben (eller eg båda benen i smalbenet) slogs av 1997 och har nu börjat bråka ordentligt igen. Läkaren på Huddinge som behandlade mig när jag kom hem från Norge där skadan skedde valde att enbart fixera skadan istället för att operera!

Det är då själva fan att läkare får komma undan med sånt här, självklart kan alla göra misstag men då ska den drabbade också få upprättelse för det!

Stå på dig och hoppas att du mår bättre nu efter operationen!

Lätt att vara smart från sidlinjen men det känns som du bör överklaga. Om inte annat för att slippa gräma dig över att du inte gjorde det i framtiden. Kör medan du har pulsen uppe och ev mentala kräkningar över sakernas tillstånd kan du ju alltid få cyniska kommentarer på här ;)

Sverker_olofsson.jpg

Jo jag gillar inte tanken på att lägga mig och ge upp, är liksom inte riktigt min grej ;-)

Som salt i såren så har jag sedan dryga två månader börjat få tillbaka samma symptom som innan operationen men i lindrigare form även om nivån är i ökande, så jag lyckades få till en CT röntgen igår och om tre veckor får jag träffa doktorn för en dom.
Hoppas då få besked om att allt sitter kvar på rätt ställe men jag är lite orolig att något rört på sig och sitter fel och återigen klämmer på någon nerv, eftersom det blivit problem efter så lång tid utan problem.

Men ingen ide att kasta yxan i sjön i förtid ;-)

Ska prata med PSR och höra hur gången är för överklagande för det är det jag lutar åt, skulle det bli tvärnit så har jag turen att känna både bra advokater och media folk men hoppas att det inte ska behöva gå så långt!

Bosse, nu på lite bättre humör tack vare Happys stödtrupper ;-)

PeaceDog skrev:
-------------------------------------------------------
> ...läkaren säger att man har damp...

Jag har DAMP å dyslexi (å lite annat...). Vägen till en korrekt (tror jag den här gången...) diagnos har dock varit lång och full av märkliga läkares felaktiga slutsatser. Dyskalkyli, depression, utmattningssyndrom, ålderskris, m m avverkades under ca 10 år innan jag hamnade "rätt". Nu har jag gått i terapi i flera år, har fått relativt effektiv medicinering och stöd till ett fungerande jobb. Trots att diverse misstag från sjukvården tar jag det med (ett för mig) relativt lugn. Människor gör misstag (inte minst jag...) och att bli arg på dom hjälper inte ett dugg, utan skapar bara onödigt stora konflikter. Kan man som jag inte hantera vissa situationer så värst bra tar man hjälp av någon som är bättre på det. Innan jag insåg det hamnade jag i upprepade konflikter med läkarna. Det är rätt meningslöst då läkare oavsett specialitet är bland de mest prestigefyllda personer jag har råkat ut för, undantaget XC-svetton och fotofanatiker...

:)

Det är mänskligt att fela, men som jag brukar säga:
"Det är inte hur man kom till att göra fel som är det viktiga, utan vad man gör efter något gjorts fel"

Jag blir förbannad, men inte på första läkaren som uppenbarligen hade en dålig dag eller inte visste bättre.Jag blir rejält förbannad på den vansinniga sjukvårdsinrättning vi har i detta land som tillåter en sån nonchalens när felet uppdagats. De som behandlat klagomålet borde förlora sina jobb omedelbart och pyssla med något annat. Kanske flippa burgare nånstans?

Vem är du egentligen mest missnöjd med, att läkaren gjorde fel 98 måste man kunna acceptera annars är det svårt att få ett fungerande system. En läkare måste ha rätt att ge fel diagnos annars vågar de inte göra något villket är värre. Jag känner för dig att du har förlorat sex år men håller inte riktigt med om ansvarsbördan.

-Åke

Lonewolf skrev:
> Pga akutläkarens tabbe så har jag fått 6½ år
> av mitt liv förstörda då jag inte kunnat jobba
> normalt inte kunnat ha en vettig fritid med olika
> aktiviteter, kan lungt säga att skadan har
> hämmat mitt hojande och allt annat som krävt
> fysisk ansträngning, men enligt dem är det inte
> ens värt den minsta lilla kompensation för sveda
> och värk :-(

Inte för att förringa dina problem på något sätt, men vi verkar ha ganska olika sätt att definiera "förstört liv". Visst kan läkare göra fel, det vore konstigt om det aldrig hände. Förvisso borde man även kunna erkänna sitt misstag och eventuellt kompensera dig.

Men handen på hjärtat, hur mycket bättre skulle du må idag av att få en hög med pengar som kompensation för detta? Du kan ju inte få tillbaka dina 6 år ändå. Hur vet du ens att det är läkaren du har nu som inte gör ett misstag? Det är jättelätt att vara efterklok, men är det isåfall inte bättre att lägga energin på att försöka förhindra att detta händer någon annan?

För det verkar inte som att du blivit av med något jobb pga detta. Det verkar heller inte som att din familj har lämnat dig pga detta. Du har inte kunnat leva på det sätt som du *velat* leva pga detta, men tyvärr är det ju så att ibland händer saker som man inte har kontroll över som gör att man inte kan få det precis som man vill.

Tycker du inte att dom pengarna du vill ha som kompensation skulle göra bättre nytta någon annanstans än i din ficka? Du har ju t ex upplevt vårdköerna själv, önskar du inte att någon annan kunde få slippa uppleva det du upplevt? Eller är det bara en ny cykel du vill ha?

JT skrev:
> Inte för att förringa dina problem på något
> sätt, men vi verkar ha ganska olika sätt att
> definiera "förstört liv". Visst kan läkare
> göra fel, det vore konstigt om det aldrig hände.
> Förvisso borde man även kunna erkänna sitt
> misstag och eventuellt kompensera dig.
>
> Men handen på hjärtat, hur mycket bättre skulle
> du må idag av att få en hög med pengar som
> kompensation för detta? Du kan ju inte få
> tillbaka dina 6 år ändå. Hur vet du ens att det
> är läkaren du har nu som inte gör ett misstag?
> Det är jättelätt att vara efterklok, men är
> det isåfall inte bättre att lägga energin på
> att försöka förhindra att detta händer någon
> annan?
>
> För det verkar inte som att du blivit av med
> något jobb pga detta. Det verkar heller inte som
> att din familj har lämnat dig pga detta. Du har
> inte kunnat leva på det sätt som du *velat* leva
> pga detta, men tyvärr är det ju så att ibland
> händer saker som man inte har kontroll över som
> gör att man inte kan få det precis som man
> vill.
>
> Tycker du inte att dom pengarna du vill ha som
> kompensation skulle göra bättre nytta någon
> annanstans än i din ficka? Du har ju t ex upplevt
> vårdköerna själv, önskar du inte att någon
> annan kunde få slippa uppleva det du upplevt?
> Eller är det bara en ny cykel du vill ha?

Säger du samma sak till nån som blivit misshandlad? Att de inte (egentligen) förtjänar några pengar som ersättning, det gör ju ändå inte blåmärkena mindre? Jävligt lustigt resonemang. Visst kanske det vore mer rimligt att kölhala rätt människa i systemet, men jag tror inte det är det heller som du tycker... Så hur ska man kunna ersätta någon som förlorat flera år av sitt liv i onödan på annat sätt än med pengar?

Henrik VXT skrev:
> Säger du samma sak till nån som blivit
> misshandlad? Att de inte (egentligen) förtjänar
> några pengar som ersättning, det gör ju ändå
> inte blåmärkena mindre? Jävligt lustigt
> resonemang. Visst kanske det vore mer rimligt att
> kölhala rätt människa i systemet, men jag tror
> inte det är det heller som du tycker... Så hur
> ska man kunna ersätta någon som förlorat flera
> år av sitt liv i onödan på annat sätt än med
> pengar?

Jag skrev ingenstans att att han inte förtjänar några pengar. Ungefär såhär skrev jag: "Förvisso borde man även kunna erkänna sitt misstag och eventuellt kompensera dig."

Sen vet jag inte vilken värld du lever i som jämställer ett läkarmisstag med en misshandel? Resultatet må vara detsamma, men omständigheterna är jävligt olika. Tror du att världen är så svart och vit? Vill du ha dödsstraff på alla brott oxå oavsett hur allvarligt brottet är? Tror du att läkaren gav fel diagnos med syfte att inte göra sitt jobb rätt?

Verkligheten funkar inte på det sätt som (uppenbarligen du) många tror att man bara enkelt kan dra en gräns nånstans och sedan säga ett det ena är bra och det andra är dåligt. Det finns en våldsamt stor gråzon där det i princip är omöjligt att bara bestämma vad som är rätt eller fel.

JT skrev:
> Jag skrev ingenstans att att han inte förtjänar
> några pengar. Ungefär såhär skrev jag:
> "Förvisso borde man även kunna erkänna sitt
> misstag och eventuellt kompensera dig."

Jag tyckte i princip hela ditt inlägg skrek att du tyckte det var onödigt av honom att vilja ha pengar och ifrågasatte nyttan av det - således "inte förtjänar".

Edit Jag missade ett frågetecken. Förtjänar att hånas för det. (Se under)

Senast redigerad av en moderator:
Henrik VXT skrev:
> > Vill du ha dödsstraff på alla brott oxå oavsett hur
> > allvarligt brottet är?
>
> Jaså, det är jag som är antingen eller, du vet
> ju uppenbarligen mer om mina åsikter gällande
> dödsstraff än vad jag själv vet.

Jag vet inte din åsikt. Det var därför jag frågade. När en mening slutar med ett frågetecken så är det en fråga.

> Det jag var intresserad av var just själva skadeståndets vara eller icke
> vara. I båda fallen har någon fått lida för
> att nån annan gjort något dumt och dessa ska då
> kompenseras på något sätt.

Javisst, det håller jag med om. I detta fallet har han dock fått avslag på kompensation. Därför undrade jag hur långt man ska gå och hur viktigt det egentligen var. Vi vet väldigt lite om fallet och har bara Lonewolfs version. Jag tror inte Lonewolf ljuger, men hur vet vi här på happymtb att den första läkaren gjort något fel, eller snarare *inte* gjort något han kanske borde? Vi är varken läkare eller är särskilt insatta i fallet.

Jag har en cancersjuk mamma vars första behandling inte hjälpte, vilket gjorde att hennes tumörer växte "i onödan". Hon fick ett år senare en annan behandling som hade bättre effekt. Hade den andra behandlingen satts in från början så hade hon sluppit att gå i ett år med smärta i hela kroppen. Tycker du att vi borde kräva kompensation för detta oxå? Läkaren trodde att den första behandlingen skulle hjälpa, men det gjorde den inte. Jag kan ju inte gå och gräma mig över detta och inte fasen skulle några pengar göra någon skillnad. För mig är det viktigaste att min mamma mår bättre nu än då. Varken jag eller min mamma skulle må bättre av en sedelbunt i fickan.

Det finns ju inga exakta gränser för mänsklig interaktion. Lonewolf har tydligen blivit misshandlad och fått en nackskada. Tänk er två scenarier:

1: Lonewolf kommer in på akuten skadad, men nykter, artig och möjlig att diskutera med. Läkaren har då troligen bra möjligheter att ställa en så korrekt diagnos som det går att göra.

2: Lonewolf kommer in på akuten lika skadad som ovan, men skitfull, otrevlig, nerspydd och totalt omöjlig att få ett vettigt ord ut. Läkaren kan i detta fall eventuellt inte göra ett så värst bra jobb.

Ska verkligen läkarens ansvar för resultatet vara exakt samma i de två exemplen?

;)

Jag har suttit ganska mycket på akuten och sett hur jävla otrevliga många människor är mot personalen. Har man otur blir man inplockad direkt efter att någon otrevlig dåre har gjort läkare och sköterskor på riktigt dåligt humör.

Jag har vid ett par tillfällen haft så pass ont att jag har svimmat av i väntrummet. Ena gången det hände så började en kille som hade ont halsen gapa om att jag gick före i kön när sköterskorna släpade iväg mig. Jag tror inte han fick så bra service sen... :D

Åke skrev:
> Vem är du egentligen mest missnöjd med, att
> läkaren gjorde fel 98 måste man kunna acceptera
> annars är det svårt att få ett fungerande
> system. En läkare måste ha rätt att ge fel
> diagnos annars vågar de inte göra något villket
> är värre. Jag känner för dig att du har
> förlorat sex år men håller inte riktigt med om
> ansvarsbördan.
>
>
> -Åke

Jag är mest missnöjd med att mina försök att få tillstånd en ny undersökning då problemen inte gick över/förbättrades och huvud orsaken till deras vägran att hjälpa mig var att en diagnos hade ställts och den ändrar man inte på då det bryter mot läkarnas kåranda.

Trots att jag blev bara sämre hela tiden och drogs med ständigt ökande värk så nonchalerades mitt problem och orsaken var varje gång den samma, jag har gjort minst ett halvdussin försök från -98 och framåt att få till en ny undersökning av min skada men nekats varje gång enbart pga att jag redan har fått en diagnos!

Orsaken att jag fick hjälp a v den läkare som opererade mig var att jag började utveckla förlkamningssymptom som en föäljd av skadan och då bedömdes det som så illa att jag fick rätt till en ny och bättre undersökning.

Visst gör vi alla fel och det är fullt mänskligt men man måste stå för sina misstag och framförallt dra lärdom av dem.

Bosse

Lonewolf skrev:
> Jag är mest missnöjd med att mina försök att
> få tillstånd en ny undersökning då problemen
> inte gick över/förbättrades och huvud orsaken
> till deras vägran att hjälpa mig var att en
> diagnos hade ställts och den ändrar man inte på
> då det bryter mot läkarnas kåranda.

Kårandan går att bryta men då måste man vara en jävel på att snacka och veta vilka trådar man ska dra i. Inte så lätt att göra det om man inte mår bra dock.

> Trots att jag blev bara sämre hela tiden och
> drogs med ständigt ökande värk så
> nonchalerades mitt problem och orsaken var varje
> gång den samma, jag har gjort minst ett
> halvdussin försök från -98 och framåt att få
> till en ny undersökning av min skada men nekats
> varje gång enbart pga att jag redan har fått en
> diagnos!

Jag känner folk som har flyttat till ett annat landsting för att få bättre hjälp. Kan vara enda vägen ut för vissa. Nu verkar just nackskador dock vara extra besvärliga i alla landsting, då så många har whiplash-skador orsakade av bilolyckor. Då blir det extra krångligt när försäkringsbolagen lägger sig i processerna. Det rör sig om rätt" mycket pengar och då står den enskilde patienten sig slätt i kampen mot prejudikaten.

> Orsaken att jag fick hjälp a v den läkare som
> opererade mig var att jag började utveckla
> förlkamningssymptom som en föäljd av skadan och
> då bedömdes det som så illa att jag fick rätt
> till en ny och bättre undersökning.

Förlamning kan dom väl inte gärna ignorera hur gärna dom än vill. Sen är det väl ändå så att just nackskadebehandling har gått framåt ganska mycket på senare tid? Det bromsas av många tills det inte går att hålla emot en ny behandling eller ett nytt sätt att se på det, men när det väl släpper så går den sen ganska fort. Neuropsykiatrin för vuxna som jag har erfarenhet av är ett tydligt exempel på det.

> Visst gör vi alla fel och det är fullt
> mänskligt men man måste stå för sina misstag
> och framförallt dra lärdom av dem.

Jo, det är klart. Pengar är givetvis det första man tänker på, men ibland kan det imho vara nog att känna sig nöjd med att lyckats tydliggöra det som man utsats för så andra slipper råka ut för det. I mitt fall kan inga pengar i världen kompensera den långa tid jag diagnosticerades hit och dit, men för mig som t ex inte hade någon karriär att tala om är just pengarna inte så viktiga. Att det har ordnat sig dräggligt till slut är belöning nog.

:)

JT skrev:
> Lonewolf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Pga akutläkarens tabbe så har jag fått 6½
> år
> > av mitt liv förstörda då jag inte kunnat
> jobba
> > normalt inte kunnat ha en vettig fritid med
> olika
> > aktiviteter, kan lungt säga att skadan har
> > hämmat mitt hojande och allt annat som krävt
> > fysisk ansträngning, men enligt dem är det
> inte
> > ens värt den minsta lilla kompensation för
> sveda
> > och värk :-(
>
> Inte för att förringa dina problem på något
> sätt, men vi verkar ha ganska olika sätt att
> definiera "förstört liv". Visst kan läkare
> göra fel, det vore konstigt om det aldrig hände.
> Förvisso borde man även kunna erkänna sitt
> misstag och eventuellt kompensera dig.

Jo jag vet mycket väl att det händer då jag drabbats ganska hårt av det, min EP beror på en läkarmiss vid födseln, mitt hjärtfel beror på en läkarmiss under narkos i båda fallen ljög och manipulerade läkarna sig ur sin skuld, man gick tom. så långt att man förstörde journalhandlingar för att få bort bevis mot dem och personalen tvingades ljuga för at skydda läkarna :-(

Så kom inte och tala om för mig att det händer att läkare gör fel!
>
> Men handen på hjärtat, hur mycket bättre skulle
> du må idag av att få en hög med pengar som
> kompensation för detta? Du kan ju inte få
> tillbaka dina 6 år ändå. Hur vet du ens att det
> är läkaren du har nu som inte gör ett misstag?
> Det är jättelätt att vara efterklok, men är
> det isåfall inte bättre att lägga energin på
> att försöka förhindra att detta händer någon
> annan?

Nej dem åren är borta och det har jag accepterat men vad jag vill uppnå är att agera väckarklocka så att nästa patient som kommer in får rätt vård från början, det är den stora vinsten för mig inte pengarna och att få officiell upprättelse.
>
> För det verkar inte som att du blivit av med
> något jobb pga detta. Det verkar heller inte som
> att din familj har lämnat dig pga detta. Du har
> inte kunnat leva på det sätt som du *velat* leva
> pga detta, men tyvärr är det ju så att ibland
> händer saker som man inte har kontroll över som
> gör att man inte kan få det precis som man
> vill.

Jag hade ett välavlönat IT Jobb när detta hände som jag tvingades sluta pga långvarig sjukskrivning efter den så fick jag nytt jobb som säljare med bra lön men efter en tid så blev smärtorna så stora att jag blev sjukskriven igen och förlorade jobbet, totalt har jag fått och tvingats lämna 5 olika jobb under dessa år och tvingats leva på sjukpenning , A-kassa eller någon annan form av minimi ersättning istället för den klart högre lön jag hade haft om jag kunnat behålla jobbet.

Nej familjen lämnade mig inte då jag inte hade/har någon annan familj än min mor kvar i livet och hon överger mig aldrig!

Det enda jag velat under denna tid är att kunna leva ett normalt liv att gå till jobbet umgås med folk och vara ute och göra trevliga saker, gå och handla min mat och bära hem den själv och bara få uppleva hur det är att vara smärtfri i ett helt dygn.

Men detta har inte fungerat då jag tvingats leva på starka värkmedeciner (oftast morfinbaserade) för att överhuvudtaget kunna hålla mig upprätt och kunna göra någonting överhuvudtaget.

Så jag tycker inte att jag begär något onaturligt utan bara ett vanligt liv!
>
> Tycker du inte att dom pengarna du vill ha som
> kompensation skulle göra bättre nytta någon
> annanstans än i din ficka? Du har ju t ex upplevt
> vårdköerna själv, önskar du inte att någon
> annan kunde få slippa uppleva det du upplevt?

Det enda jag vill ha är det som jag fölorat i utebliven inkomst under dem år som jag gått sjuk då jag nu vet att jag kunnat fått hjälp redan -98 med denna skada och kunnat sluppit allt detta, och det tycker jag inte är för mycket begärt eller?!

Ibland så behöver systemet ruskas om och detta kan fungera så att vårdapparaten blir mer effektiv framöver för att slippa hamna i denna situation och då har jag ju uppnått just det Du nämner och som även är mitt mål för jag önskar ingen att behöva gå igenom vad jag gjort.

> Eller är det bara en ny cykel du vill ha?
Den var så låg så jag kommenterar den inte ens.

Bosse

Lonewolf:
Du får ursäkta mitt första inlägg. Jag tolkade ditt första inlägg som om det var pengarna du var ute efter och reagerade på detta. Nu förstår jag att det ligger betydligt mer bakom och kan bara ursäkta att jag skrev på det sättet som jag gjorde.

JT skrev:
> Lonewolf:
> Du får ursäkta mitt första inlägg. Jag tolkade
> ditt första inlägg som om det var pengarna du
> var ute efter och reagerade på detta. Nu
> förstår jag att det ligger betydligt mer bakom
> och kan bara ursäkta att jag skrev på det
> sättet som jag gjorde.

Det är lungt, jag är av naturen förlåtande som person.

Bosse

Jag har också anmält en läkare men han gick fri. En dag ringde en från socialstyrelsen för de tyckte att det var ovanligt många anmälningar mot den läkaren. Tror läkaren fick ändrade arbetsuppgifter sen. Det finns svagheter i anmälningssystemet. Kanske var Lonewolfs läkare ovanligt slarvig ovanligt ofta och behöver vidareutbildas? Det kan missas som det ser ut idag.
Det finn en till brist i systemet: återkoppling till tidigare läkare. Om första läkaren ställer fel diagnos så är det svårt att få rätt diagnos på samma VC/sjukhus sedan. I mitt fall bytte jag vårdcentral och fick hjälp. Jag frågade då om det fanns något system att återkoppla informationen om mitt öde till den första läkaren och det finns det inte i "mitt" landsting. Det är inte ens säkert att läkaren kan få tag på min journal om han nu skulle vilja. Så när nästa person med andningsbesvär kommer till den läkaren kan han mycket väl missa astma och dubbelsidig lunginflamation igen och ge diagnosen gnällig kärring. Även om läkaren skulle vilja är det inte säkert att han kan lära sig av ett "praktikfall".
Lonewolf, jag önskar dig lycka till.

Själv hade jag ont i mitt vänstra knä och sökte för det.
Läkarna sa att det var en ledbandsskada så det var bara att träna muskulärt.
jag gjorde så men jag hade fortfarande ont.
Kunde inte nudda insidan av knät utan att det gjorde svin ont.
I två år sökte jag för mina besvär hos olika läkare och instanser.

Efter drygt två år så röntkade dom mitt knä och fann en tummör.
Operation omgående blev medicinen.

Jag tycker givet vis att dom skulle röntkat mig direkt men det gjorde dom inte.
Hade dom gjort det så skulle jag inte behövt haft sådana besvär så länge.

Men tycker jag att jag blev felbehandlad NEJ !!

Läkarn ville med all sanorlikhet mig sitt allra bästa.
han gjorde inte detta med flit och satt hemma och gnuggade händerna och skratta.
Nej han gjorde så gott han kunde med den informationen han hade.

Vist kan man vara bitter att det inte blev anorlunda men han är en mäniska och alla gör fel.
Öka istället pengaran till sjukhusen så dom får mer resurser och kan upptäcka fler fel.
Skäll inte på dom som försöker göra det bättre för dom som lider.

Inse att så här är det och kör vidare istället.

Jag vet jag stavar som en kratta men jag kan inte bättre

Mer pengar till svenskalärarna m.a.o.? ;-)
Sedan man började använda ordet "Besparingar", har det bara krisat ihop sig på område, efter område...
Sparbanken/Spar för banken/Sveddbank blev av med 4000 anställda under tiden de valde sin nu gamla fingerfärgslogga. Lönekostnaderna förblev oförändrade. Bara som ett exempel, Helge!

Hur mycket tjänar man på att inte ta en röntgenbild? Ovisshet, långt gångna tumörer, felbehandlingar, långtidssjukskrivningar och mentalt lidande för patient och dess omgivning?

Njaee... Ja e´skäptisk! ;-) Väntar på att själv bli djupfryst, och uppsnittad i skivor, för att se resultatet av en idiotisk nacklandning.. För vad jag upplever själv, gäller inte?

Det enda som hjälper är att sjukvården får mera pengar, Stötte resurser så dom kan hitta fler fel och lösa fler sjukdomar.

Detta är då min persoliga uppfattning.
Jag tycker inte man ska häng ut en läkare bara för att regeringen har dragit åt svångremmen så det inte fins resurser att göra alla tester som läkarna vill.

Jag har själv legat på operations bordet 6 gånger så jag kan ett och annat om sjukvården och hur den fungerar eller inte.

Som sagt mina egna högst personliga synpunkter.
Häng inte ut låkarna utan dom som sänker resurserna till dom.

Mvh Kari

Ps. Min flickvän är lärare men vad hjälper det när man har att göra med träd Ds.

KÖr hårt klart du ska ha kompensation för ditt onödiga lidande =)
P.s
Nån som vet någon advokatfirma som är bra på att få försäkringsbolagen att betala ut pengar från en olycksförsäkring ?
6 år har gått sen jag fick min ryggskada och dom ber mig bara att skicka in nya papper hela tiden =(
förstår det här med att ge upp ingen mening dom kommer aldrig att betala men fan heller .......

Deli skrev:
> Själv hade jag ont i mitt vänstra knä och
> sökte för det.
> Läkarna sa att det var en ledbandsskada så det
> var bara att träna muskulärt.
> jag gjorde så men jag hade fortfarande ont.
> Kunde inte nudda insidan av knät utan att det
> gjorde svin ont.
> I två år sökte jag för mina besvär hos olika
> läkare och instanser.
>
> Efter drygt två år så röntkade dom mitt knä
> och fann en tummör.
> Operation omgående blev medicinen.
>
> Jag tycker givet vis att dom skulle röntkat mig
> direkt men det gjorde dom inte.
> Hade dom gjort det så skulle jag inte behövt
> haft sådana besvär så länge.
>
> Men tycker jag att jag blev felbehandlad NEJ !!
>
> Läkarn ville med all sanorlikhet mig sitt allra
> bästa.
> han gjorde inte detta med flit och satt hemma och
> gnuggade händerna och skratta.
> Nej han gjorde så gott han kunde med den
> informationen han hade.
>
> Vist kan man vara bitter att det inte blev
> anorlunda men han är en mäniska och alla gör
> fel.
> Öka istället pengaran till sjukhusen så dom
> får mer resurser och kan upptäcka fler fel.
> Skäll inte på dom som försöker göra det
> bättre för dom som lider.
>
> Inse att så här är det och kör vidare
> istället.
>
> Jag vet jag stavar som en kratta men jag kan inte
> bättre

äh, va fan. låt han söka. de där var vad DU gjorde, o om du e nöjd me de, ok, bra för dig. men ja tycker lonewolf skulle gå vidare med detta!

Svåra frågor det här. Egentligen borde man väll hålla sig undan sånna diskutioner där man riskerar att få fler ovänner än vänner. Men borde inte den springande punkten rent allmänt i skadeståndsresonemanget vara som i övrig juridik? Jag syftar på att "uppsåtet gör brottet". För att hårddra det hela var läkarens uppsåt att förstöra Lonewolfs liv för de nästkommande sex åren? Ursäkta att jag använder ditt fall som makabert exempel men vi alla kan nog annta att så inte var fallet. Då återstår att han skulle gjort sig skyldig till någon form av brottslig försummlighet. Känn på det ordet; brottslig försummlighet. Det är ganska starkt. Jag är ingen jurist men för mig känns det som tex köra bil och smsa sammtidigt eller liknande. Något som man vet är en väldigt dålig idé men gör iallafall. Tredje varianten skulle väll vara att han är inkompetent, helt enkelt oduglig. Hur fillantropiskt vore det att straffa någon för det? Om så är fallet är det nog det där abstrakta fenomenet "systemet" som bör ses över. Lätta på anklagelserna mot den enskilda läkaren som förmodligen har ett hästjobb att sortera mellan alla som behöver hjälp. Tyvärr är verkligheten sådan att vi inte kan göra jätteundersökningar på alla som dyker upp på vårdaparatens tröskel. Någon måste sortera och då är det tyvärr ofrånkommligt att fel begås och sådana som har verkliga besvär faller imellan.

Vad är egentligen lösningen på de här problemen? Skall man ha rätt till flera oberoende undersökningar? Låter givetvis sunt ur ett rent rättsperspektiv men hur går det då med de redan ansträngda resurserna? Bekymmren med prestige innom läkarkåren har jag ingen relation till då jag endast varit i kontakt med vården ett fåtal gånger. Men det är ju defenetivt något som låter skrämmande som ytterligare spär på behovet av rättssäkerhet. Frågan är hur och om inte det här egentligen är ett delikat problem för våra folkvalda? Såhär från sidlinjen känns det som att Lonewolf har råkat utt för ett systemfel. Vi, samhället dvs svenska folket, är helt enkelt inte bättre än såhär? Då är frågan vart skall anklagan i skadeståndsanspråken riktas? Mot läkaren, vårdsystemet, politikerna eller svenska folket?

Hursomhelst, nog med svammel. Jag önskar dig all lycka och medgång men din överklagan. Jag vet inte hur det är i den här instansen men normalt sätt är det så att desto längre man går i överklagandeprocessen desto kompetentare personal behandlar den. Har någonstans brutits mot uppställda rutiner och instruktioner så har du givetvis rätt till kompensation och jag tycker du skall löpa hela linan ut för att få det tillfredsställande uträtt.

I all välmening.

//Erik

Deli skrev:
> Det enda som hjälper är att sjukvården får
> mera pengar, Stötte resurser så dom kan hitta
> fler fel och lösa fler sjukdomar.
>
> Detta är då min persoliga uppfattning.
> Jag tycker inte man ska häng ut en läkare bara
> för att regeringen har dragit åt svångremmen
> så det inte fins resurser att göra alla tester
> som läkarna vill.
>
> Jag har själv legat på operations bordet 6
> gånger så jag kan ett och annat om sjukvården
> och hur den fungerar eller inte.
>
> Som sagt mina egna högst personliga synpunkter.
> Häng inte ut låkarna utan dom som sänker
> resurserna till dom.
>

> Mvh Kari
>
> Ps. Min flickvän är lärare men vad hjälper det
> när man har att göra med träd Ds.

Det är inte frågan om att hänga ut en enskild läkare utan bara att jag faktiskt utnyttjar det skyddsnät som sjukvården inrättat i form av patientförsäkringen/patienombudsmannen som är till för att hjälpa drabbade patienter och jag tycker att mitt fall är så allvarligt att det borde falla under vad som kan anses som fel.
Visst alla gör fel men dem flesta av oss får stå för konsekvenserna av våra begådda fel men det slipper läkare, poliser och politiker och det är det jag inte tycker är rättvist för enligt grundlagen så ska vi alla behandlas lika inför lagen men det är inte på det viset.

Bara 6 vändor då ligger Du +20 efter mig så bara kämpa på ;-)

Visst är det en resursfråga för jag bad akutläkaren om att få göra en CT som komplement till den slätröntggen som gjordes när jag ändå var där men fick avslag med motiveringen att "det kostar alldeles för mycket att göra en sån när det bara är en whiplash", med facit hand ångrar jag att jag inte satte mera press och krävde en CT men som sagt det är lätt att vara efterklok ;-(

Bosse

Tillbaka
Topp