För den som är intresserad:
Har varit dålig att vara online på forumet, men jag har nu klarat 1 år tillsammans med min fatbike! Har också lyckats med att endast använda cykeln och inte bilen en enda gång på ett år, har funnits jobbiga dagar där snöstorm i Umeå har tagit hårt men lite extra kläder och släppa ut lite luft i däcken så har det gått bra ändå!
Kan säga att bara susa förbi folk som sliter med sina cyklar i 1dm snö är väldigt skönt :)
Cykeln har nu rullat 1972km enligt "ProBikeGarage" appen som är syncad till varje tur med alla service intervaller som appen rekommenderat är också utförda. (Smörjning, rengörning, sealant, osv)
Allmänna tips för den som undrar hur det är med fatbike på vintern:
- Kom ihåg att fysikens lagar även gäller stora däck. Innebär alltså att kurvor och ren is fortfarande bör tas med försiktighet!
- Vid så gott som ingen snö så kör jag ca 0,8 bar på fram och bak däcken (1 bar på hösten/Våren). Kör ca 0,3-0,5 bar när det är ca 1dm snö på marken. (OBS! Jag använder tubeless!)
- Kom ihåg att smörja kedjan med en bra WET OLJA!
- Rejäla handskar och en bra halsvärmare är GULD värt!
- Cykla alltid med en väska som du har verktyg för att laga däck och andra justeringar!
Så här kan vissa vägar se ut på vägen till jobbet: (Har man tur så har någon kört där!)
Vevlagret lät inte så bra nu i Juni så den har jag faktiskt bytt med hjälp av Bybike här i Umeå. Ska även byta kedja då den börjar närma sig slutet nu!
Annars har det varit ett bra år!
Jag kommer att sälja denna fatbike nu i sommar p.g.a. flytt till ny stad och annat jobb där jag inte längre kommer att pendla med cykel.
Lägger kanske upp en post här på forumet!