Det blev en Fatbike

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Gjorde en tråd för ett tag sedan där jag funderade på vilken fatbike/MTB det skulle bli, kändes som att jag gick igenom varenda cykel och en hel del research för varje.
Till slut så landade jag på en fatbike ändå!

Tanken med denna tråd är att dels visa vad jag kommer / har gjort med den och förhoppningsvis kan folk som är nyfiken på en fatbike fråga eller kika genom denna tråd.
Jag kommer försöka ta bilder och göra lättare "guider".

Allt som skrivs här av mig är självklart min erfarenhet och det jag tycker/tänker om cykeln.
Tips och tricks är självklart välkommet men ska innehålla något konstruktivt!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Valde att köpa en Fatbike från återförsäljaren XXL. Det blev en White 7fat Pro 20. Storlek M/17.
White skickade med monteringsverktyg, ventilverktyg, reflexer, instruktioner och även extra lackfärg för eventuella skador i framtiden.

Det blev en fatbike för att jag vill både kunna köra MTB leder, pendla året om utan problem och även göra längre utflykter/äventyr både på vintern och sommaren. Sedan får vi också se hur pass mycket man kan göra med en fatbike!

Det absolut första inköpet som gjordes var det jag tyckte var helt nödvändigt för att jag skulle kunna börja pendla och använda cykeln i skogen. (Pedaler följes exempelvis inte med).
Därför så blev den första beställningen så här:
1584869496360.png

Tyvärr blev det så att xxl beställningen (cykeln) kom betydligt snabbare än beställningen från bikester. Såååå jag kunde inte hålla mig och tog gamla cykeln in till xxl/biltema och köpte lite enklare saker så att jag i alla fall kunde använda cykeln tills beställningen från bikester kommer! (Förväntad 2020-03-25)

Dessa varor köpte jag för att montera/kunna använda cykeln tills att jag gör rent och börjar om med ovanstående varor!
Det blev också en flaska muc-off rengöring från xxl och bromsrengörning från biltema för när nya sakerna kommer så tänkte jag göra rent och smörja in allt igen då jag även tänkte tubeless konvertera fatbiken ändå! (Dokumenteras för att visas här senare!)

Första bilden efter montering (Justeringar ej gjorda och ingen kvalité på bilden).
1584870371908.png

Första natt turen runt en sjö (Måste investera i en riktigt bra lampa.. eller två!)
Experimenterade lite med placering av broms/växelreglage och lufttryck men så otroligt roligt det var att cykla på fatbiken! WOW! Trodde det skulle vara väldigt trögt men om jag jämför med min gamla stål farfar cykel så är det mycket enklare skulle jag säga. Största skillnaden är väl att man inte rullar lika enkelt utan man måste trampa mer. Klättringen nu är löjligt enkel! Har fortfarande inte testat lättaste växeln dock.
1584870449280.png

UPDATE: 2020-03-24
Fler saker har kommit! Bland annat så är tubeless kittet här men det blir montering och test framåt helgen!
Monterade de nya MTB pedalerna, flaskhållaren och mobilhållaren! Tyckte det blev snyggt och praktiskt! Kladdade rikligt med Shimano fett på pedal gängorna!
1585033178722.png

Känner att stänkskärmar är nästa inköp! Blev rejält lerigt trots att det inte ens hade regnat.. Blir en tur till Jula och testa deras stänkskärmar och komplettera med skärmar som sitter där hela tiden.

Tycker att handtagen och sadeln inte riktigt passar mig.. Därför tänkt att införskaffa mig "ergo" handtag som både går att använda i trails samt pendling, börjar med lite billigare handtag från Red Cycling products (tycker om deras grejor hittils!).
Sadeln ska också bytas men tänkte göra det riktigt och "mäta" hur stor sadel man ska ha!
1585033480669.png

EDIT: 2020-03-26
Prövade att höja sadeln något extra och nu känns det som att problemen är borta. Kommer dock åka förbi By bike nästa vecka för att testa deras kudde och eventuellt se om dom erbjuder en "bikefit".
Nu sitter också stänkskärmarna där! Det blev SKS-Germany från xxl istället då jag inte tyckte att det glänsande materialet från Julas stänkskydd passade plus att SKS snabbfäste var riktigt härligt!
Tycker att SKS är något för tunn och kort dock men verkar inte finnas något som är större som jag har hittat än. Funderar på att tillverka/modifiera något eget! Blir en utmaning för att få det snyggt dock! Sommarens projekt.
IMG_20200325_180136.jpg

Jag kommer att komplettera med dessa skärmar när de kommer med posten. Dom kommer få sitta där hela tiden.

EDIT: 2020-03-28
Nu är fatbiken tubeless konverterad! Kommer att testa och se hur pass bra detta håller innan jag uppdaterar nedanstående post med hur jag gjorde. (Kommer video också!) Mitt mål var inte att spara varenda litet gram så förvänta er inte någon super metod!
Allt känns dock bra. Det var ett lite mindre läckage när jag först pumpade upp däcket men det gick till sig efter några hjul snurr.

Vi får hoppas att allt håller sig!

Update: Ungefär 3 timmar efter montering gick jag ner till cykeln och titta hur däcket såg ut.
Inget läckage av sealant vad jag kunde se. Trycket har sjunkit ca 0,1 bar men det beror nog på det första läckaget.
Snurrade hjulen ett tag på varje sida och sedan pumpade upp till 1 Bar som får vara under natten.

Update: Inte pumpat på 2 dagar nu. Håller trycket fint! Till helgen skall jag pröva köra låg tryck i skogen!
Hoppas för övrigt på lite nya varor som borde komma hit imorgon!

Uppdateras och mer inlägg inom kort!

Senast ändrad:

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
GUIDER/TIPS
Jag kommer här skriva information hur jag monterat/modifierat något på min fatbike där förhoppningsvis någon kan använda sig utav samma metod. Det är inte det enklaste att hitta information om just fatbike enligt min erfarenhet.
Om någon har tips på något som bör synas så får ni gärna skriva/säga till så kan vi få in det i samma tråd.
(Det som tipsas ska vara testat av någon på detta forum dock inte bara någon random på internet).

TUBELESS KONVERTERING
Innan du använder denna metod: Detta fungerade för MIG och det kanske inte fungerar för DIG.
Men förhoppningsvis fungerar det för många!

Däck och fälg som jag har på min fatbike:
  • Schwalbe Jumbo Jim Performance 26x4.8 Addix
  • Sun Ringlé Mulefüt 80SL 32h

Material:

Verktyg:

Timelapse video:
Klicka här för att titta.
(Har i skrivande stund använt i 1 vecka. Håller väldigt fint!)

Förklaring:

Förklaringen skrivs i ordning med ovanstående video

1. Tvätta fälgen noga med antingen isopropanol, bromsrengörning eller liknande för att få bort all fett från fälgen.
    Kom ihåg att torka fälgen så att det inte finns någon fukt kvar. (Jag lät fälgen också ligga medans jag arbetade med den andra).
  2. Nu är det dags att sätta dit gorilla tejpen. Jag började på andra sidan ventilhålet för att inte riskera någon skarv där. Sätt dit gorilla tejpen så nära kanterna som möjligt.
    Kom ihåg att hålla tejpen sträckt medans den lindas runt hela fälgen.
    I mitt fall så använde jag 48mm tejp. Det är därför jag lindar fler gånger. Om du har möjlighet att använda fullbredd på tejpen så gör det!
    Notering: Om du har väldigt liten fäst yta på fälgen så använd en kniv för att skära bort lite av fälgbandet!
  3. Stryk ut tejpen mot fälgen för att få den att fästa riktigt! Var noga med att trycka ner tejpen i yttre kant för att få den tät också!
  4. Jag använder också gorilla tejpen i mitten över skarven för att jag inte blev nöjd med skarven i mitten. (Detta blir självklart mer vikt med jag har inte beroendet att spara minsta lilla gram).
    Kom ihåg att sträcka ordentligt för att hålla det fint!
  5. Stryk ut tejpen återigen!
  6. Hitta ventilhålet och gör ett väldigt litet snitt i tejpen!
    Pressa sedan något som passar hålet för att sedan få genom ventilen smidigt.
  7. Jag lägger en till mindre tejp bit över ventilhålet för säkerhetsskull.
  8. Nu ska vi använda slangen för att sätta dit däcket riktigt och även få tejpen att sätta sig lite mer!
  9. Smörj in gummi kanten på däcket med diskmedel eller liknande som har smörjande effekt men som dunstar efter ett tag! (Jag använde mycket diskmedel i en sprayflaska och blandat med vatten).
  10. Glöm inte att sätta däcken i rätt riktning om det finns!
  11. Vik in kanterna i fälgen.
  12. När båda sidorna är inne så drar jag ut kanterna med händerna så mycket som möjligt för att underlätta när vi ska pumpa.
  13. Pumpa!
  14. Pumpa tills att båda sidorna har satt sig riktigt. (Det finns små markeringen runt däcket närmast fälgen för att visa att den satt sig riktigt.) Det ska poppa!
    För mig var det runt ca 0,8 bar.
  15. Jag pumpade upp till ca 1,5 bar för att verkligen låta tejpen sätta sig medans jag arbetar med nästa däck!
Nästa däck på videon så är ovanstående lista redan avklarad och nu ska vi fortsätta!
I ditt fall så skulle du börja från början i listan och sedan gå vidare nedan:

1. Drick något gott!
  2. Ta bort ventilhuvudet eller alternativt håll i ventilen tills all luft i slangen är ute!
  3. Tryck försiktigt ner ena sidan av däcket så att den lossnar!
    Vi vill ha ena sidan kvar för att lättare sätta med en vanlig pump!
  4. Ta ut slangen och montera den nya tubeless ventilen. (Dra inte åt för mycket! Endast med fingerkraft!)
  5. Spraya lite extra diskmedel runt fälgen för att underlätta för gummit att glida rätt.
  6. Ta bort ventilhuvudet för att få in så mycket luft som möjligt i nästa steg.
  7. Pumpa snabbt och få in så mycket luft som möjligt!
    (Inte säker om det behövs pumpas snabbt men det kändes bra!)
  8. Fortsätt tills att det poppar!
    Det var även här runt 0,8 bar för mig.
  9. Släpp ut all luft igen och gör rent från överflödigt diskmedel.
  10. Häll i lämplig dos "sealant" Jag använde ca 120ml per däck.
  11. Sätt på ventilhuvudet och pumpa upp däcket till ca 1 bar.
    (Det kommer förmodligen bli lite läckage så 1 bar kändes lämpligt).
  12. Snurra och skaka däcket så att geggan hamnar överallt!
Sätt på hjulen och ta en tur om du vill för att få allt att lägga sig fint!

Kontrollera hur ofta din sealant skall bytas ut och/eller fyllas på!

------------------------

Senast ändrad:

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Härligt med fatbike! :)
Jag har också en White.

När det gäller skärmar så kör jag med dessa:

2 st Muckynutz sitter alltid på å de andra två monteras snabbt vid behov.

frid!Visa bilaga 407296
Sweet! Exakt så där jag hade tänkt mig fast med Julas skärmar just nu då! Det blir ju riktigt bra när det är illa ute eller för längre turer. Blir absolut BBB skärmar om Julas är skit!
Vi båda har en Trygg-Hansa livboj i bakgrunden :sneaky:

velovin

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Kul att du gillar hojen! Fatbike är verkligen annorlunda, mestadels på ett bra sätt.

Blir lite fundersam över ditt tubeless-kit, om det är för 35 mm fälgar lär du få problem.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Grattis till Fatbike!
Jag var på Nydalasjön (oklart om det är den på bilden) i helgen, och det var minst sagt spännande med odubbat. Skogsstigarna liknade mest rodelbanor, och på sjön hade det nog varit mer lämpat med skridskor.

Kul att du gillar hojen! Fatbike är verkligen annorlunda, mestadels på ett bra sätt.

Blir lite fundersam över ditt tubeless-kit, om det är för 35 mm fälgar lär du få problem.
Funderade också över det, men det verkar vara längden på ventilerna.
Någon form av tubelesstejp kommer TS också att behöva, eller lägga en beställning på fattystrippers.

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Grattis till Fatbike!
Jag var på Nydalasjön (oklart om det är den på bilden) i helgen, och det var minst sagt spännande med odubbat. Skogsstigarna liknade mest rodelbanor, och på sjön hade det nog varit mer lämpat med skridskor.

Funderade också över det, men det verkar vara längden på ventilerna.
Någon form av tubelesstejp kommer TS också att behöva, eller lägga en beställning på fattystrippers.
Japp, det är från Nydalasjön!
Förstår att ni titta på längden då jag tyckte det också var kort längd men det verkar ska vara ungefär den storleken vad jag kunde hitta.
Vill först öppna däcket och kika lite men det blir nog dubbelhäftad tejp och sträckfilm :)
Kanske blir fattystrippers senare, gillar deras "reflex" lösning men det blir nog efter corona krisen då jag inte vill att paketet eventuellt fastnar i tullar p.g.a. inspektion i flera veckor. Vi får se!

Senast ändrad:

Pepperazzi

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Förstår att ni titta på längden då jag tyckte det också var kort längd men det verkar ska vara ungefär den storleken vad jag kunde hitta.
Nej, det var nog om det varit bredd på tejpen, och inte ventillängden.

Slå gärna till på någon extra flaska TL-gucka, 60ml/däck är nog i minsta laget för en fatbike.

velovin

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Japp, det är från Nydalasjön!
Vill först öppna däcket och kika lite men det blir nog dubbelhäftad tejp och plastfolie :)
Kanske blir fattystrippers senare, gillar deras "reflex" lösning men det blir nog efter corona krisen då jag inte vill att paketet eventuellt fastnar i tullar p.g.a. inspektion i flera veckor. Vi får se!
När jag rullade på feta däck spenderade jag fånigt mycket tid med att konvertera mina fälgar med dubbelhäftande och plastfolie. Det funkade aldrig, tyvärr. Landade istället på i sammanhanget lätta men tåliga DH-slangar från Specialized, typ 26x3.0. Blev samma viktimässigt, och punkade bara någon enstaka gång.

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
När jag rullade på feta däck spenderade jag fånigt mycket tid med att konvertera mina fälgar med dubbelhäftande och plastfolie. Det funkade aldrig, tyvärr. Landade istället på i sammanhanget lätta men tåliga DH-slangar från Specialized, typ 26x3.0. Blev samma viktimässigt, och punkade bara någon enstaka gång.
Vad fick du för problem när det inte gick med plastfolie?
Några varv av detta eller ännu bättre sträckplast/pallplast så borde det vara tåligare än de flesta materia (Så länge däcket har konstant tryck som verkar mot fälgen).
Jag kommer att testa oasvett då det är något jag har hemma så det är bara vätskan och ventilerna jag betalar för och den eventuella tiden då! 😉
Vill jag senare få bort allt så löser jag det och då blir det fattystrippers!

velovin

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Vad fick du för problem när det inte gick med plastfolie?
Några varv av detta eller ännu bättre sträckplast/pallplast så borde det vara tåligare än de flesta materia (Så länge däcket har konstant tryck som verkar mot fälgen).
Jag kommer att testa oasvett då det är något jag har hemma så det är bara vätskan och ventilerna jag betalar för och den eventuella tiden då! 😉
Vill jag senare få bort allt så löser jag det och då blir det fattystrippers!
Dels så burpade däcket av fälgen, dels läckte vätskan in mellan lagren av folie. Allmänt kladdigt och bökigt.

Fattystrippers fanns knappt då, men de verkar vara en säkrare lösning.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Jag har bara provat med Fattystrippers, men fick det tätt vid första försöket på båda däcken. Det svåraste var att blåsa däcken på plats, behövdes lite extra händer och en ordentlig kompressor för att sätta 5" xxl snowshoes.

Först nu har jag börjat få lite läckage, däcket tomt efter 2-3 dagar, men har lyckats spåra det till ventilen som pyser lite.

MathiasJ

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Bra val av cykel👍 trivs också bäst på fatbike fast det står både en ht och en fs i garaget men ska det köras fort och stök eller tempo grusväg så blir det nog någon annan tycker man mest glider runt med fatbiken men trivs bra med det för det mesta så man hinner njuta av naturen och se sig runt😊 Rekomenderar mjuka skärmar lägg den där zefalen i framgaffeln och skaffa denna modell
https://m.bikester.se/bbb-fatfender-bfd-35r-staenkskaerm-svart-554688.html bak och
https://m.bikester.se/bbb-fatfender-bfd-35f-staenkskaerm-svart-554685.html fram så är du relativ ren vid hemkomsten också🙂
Har man skarpa skärmar spricker de lätt när man kör omkull eller råkar sparka till de haft flera olika men dessa mjuka har funkat bra.
IMG_20200318_183009188_HDR.jpg

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Riktigt fin bild där du! Kommer absolut bli de där skärmskydden om inte Julas blir bra!
Ah, förstår vad du menar! Men för mig är det också därför det blev en fatbike. Har tillräckligt högt tempo för att kunna ta mig till arbetet snabbt och även hem. Om jag vill köra stigar så har jag inga problem att hålla en bra hastighet för mig.
Vill jag åka snabbare så fuskar jag med en Polaris kaos på vintern ;)

Vi får se i framtiden dock om jag känner behovet av en annan cykel men just nu är det bara för att kunna användes året om, "äventyr" på diverse fjäll och inte behöva bry sig om hinder på vägen! Älskar cykeln hittills och den är så sjukt mycket lättare att cykla än min gamla stål farfar cykel.

quattroman

Ny medlem
Det blev en Fatbike
Jag nöp en Interceptor på nattrean förra veckan och fick den igår. Skruvade ihop den idag men har inte hunnit iväg på tur än. Köpte även SKS Fatboard skärmarna. Letar efter bra lås och annat nu.

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Det sket sig med tubeless konverteringen just nu.. Förmodligen beror det på att jag behöver en kompressor (prövade med 16g CO2 tuber).
Inte än säker om jag ska pröva igen fast med en kompressor eller beställa fattystrippers direkt för att sedan konvertera!

Prövade med pallplast men antingen ploppade inte kanten dit eller så sprack pallplasten på kanten och luft började sippra genom allt. (Använda mig utav sopa för att smörja gummit och se vart luften läcker).

Miracle

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Härligt med en fatbikare till i gänget! :)

SKS fatboard har jag också haft. De är tyvärr för små på alla ledder och skyddar dåligt. Kolla på BBB:s variant ovan å då kanske ihop med muckynutz. Ger ett nästan heltäckande skydd.

frid!

quattroman

Ny medlem
Det blev en Fatbike
Tack 😃
Hmm... okej. Jag kommer även att jobbpendla så bra skydd kommer att behövas. Får nog kombinera olika skärmar för att det ska fungera. Måste använda egentillverkade egoläppar idag men farten kommer att sjunka kraftigt så problemet kommer inte att vara samma.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Tack 😃
Hmm... okej. Jag kommer även att jobbpendla så bra skydd kommer att behövas. Får nog kombinera olika skärmar för att det ska fungera. Måste använda egentillverkade egoläppar idag men farten kommer att sjunka kraftigt så problemet kommer inte att vara samma.
Eller så skaffar man riktiga skärmar. :cool:

Communitybild-2020-03-11-02-31-17_600x600.jpg

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Har idag gjort tubeless konverteringen! Det kändes bra och verkar inte vara några läckage än.
Ska ut efter att jag skrivit detta inlägg och snurra/titta lufttrycket igen!
Det blev en lösning där målet är att det ska fungera och inte spara minsta möjliga lilla gram.
Lyckades få däcket sätta sig på första försöket med en track pump så det är ju bra!

Kommer att uppdatera ovanstående inlägg med material, lite text och en "förrådsverkstad timelapse" på proceduren!

Senast ändrad:

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Härligt med en fatbikare till i gänget! :)

SKS fatboard har jag också haft. De är tyvärr för små på alla ledder och skyddar dåligt. Kolla på BBB:s variant ovan å då kanske ihop med muckynutz. Ger ett nästan heltäckande skydd.

frid!
Tack! Det känns underbart!

Ser ut som jag kommer att kombinera om det fortfarande är värdelöst så blir det BBB istället!

AndreasDai

Aktiv medlem
Det blev en Fatbike
Fick hem några nya stänkskärmar som jag ville testa.. Är osäkert om dessa passar.. Vad tror ni? (Ignorera baklampan!)
1585954609970.png

Fram och bakskärmar.

Funderar lite på att kanske lacka framskärmarna med typ plastidip matt svart.

Alternativet är att köra muckynutz fram också. När det är slasigt så slänger man på SKS/BBB bara!

quattroman

Ny medlem
Det blev en Fatbike
Det intressanta är hur de fungerar i praktiken..? Inga supermodeller vi trampar omkring på 😁 Ska se om jag hinner få på mina skärmar imorgon som jämförelse 😀

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer