Det blev en Scott Sportster P5

T4kti

Ny medlem
Hej alla cykel-fans hälsar ett nytt ansikte på denna sajt

Jag har funderingar på att köpa en ny cykel, och den ska jag cykla med till gymnasieskolan när vädret tillåter, och cykla runt med lite här o där när jag känner för det. Har tittat på en Crescent Logic 324, eftersom jag vill ha en snabb, ganska lätt cykel. Är den att rekommendera? Är det klokt att lägga ut 5000 kronor på en sån här cykel?

MVH T4kti

Senast redigerad av en moderator:
Varför inte Logic 308 för en 500kr mer istället. Då får du integrerade växlar som tål att man inte bryr sig lika mycket som man behöver göra med 324ans växlar. Sen slipper du skräpet till dämpad framgaffel också. Mitt tips.

eat_dirt: Cykeln väger 14.5 kg, den jag har nu är en tung mtb på 25 kg (inte så känt märke). Sen att du säger att man får mer saker för pengarna om man köper en annan cykel än Crescent och Scott kanske du har rätt i, men jag satsar på kvalitet och inte kvantitet. Har hört att många Amerikanska cykelmärken (som Scott t.ex., fast inte Trek) har lättare att rosta (muttrar osv.). Crescent och andra cykelmärken som sätts ihop i Sverige med svenska muttrar har inte lika lätt att rosta här o var.

cerro: Jag sommarjobbar ju, har lite tajt budget. Men skulle 324:ans växlar krångla menar du, eller vad syftar du på? Och sen framgaffeln går väl att låsa så att det blir samma som om man inte hade haft en dämpad framgaffel överhuvudtaget?

Sen tänker jag kolla på en motsvarande Rex cykel imorgon (om det finns), så det är nog de två märkena som gäller. Förstås, om ingen annan har något annat märke att rekommendera med tanke på vad jag sagt om muttrarna osv. Min kompis har köpt en Felt t.ex. och den har rostiga muttrar efter ett år.

Ang. cykelkategorin som jag letar i, är såna cyklar lättrampade? Att de rullar på bra och så + att man kan komma upp i 45+ km/h ganska lätt i en inte alltför lång raksträcka?

Tacksam för svar :)

T4kti skrev:
-------------------------------------------------------
> eat_dirt: Cykeln väger 14.5 kg, den jag har nu
> är en tung mtb på 25 kg (inte så känt märke).
> Sen att du säger att man får mer saker för
> pengarna om man köper en annan cykel än Crescent
> och Scott kanske du har rätt i, men jag satsar
> på kvalitet och inte kvantitet. Har hört att
> många Amerikanska cykelmärken (som Scott t.ex.,
> fast inte Trek) har lättare att rosta (muttrar
> osv.). Crescent och andra cykelmärken som sätts
> ihop i Sverige med svenska muttrar har inte lika
> lätt att rosta här o var.
>
> cerro: Jag sommarjobbar ju, har lite tajt budget.
> Men skulle 324:ans växlar krångla menar du,
> eller vad syftar du på? Och sen framgaffeln går
> väl att låsa så att det blir samma som om man
> inte hade haft en dämpad framgaffel
> överhuvudtaget?
>
> Sen tänker jag kolla på en motsvarande Rex cykel
> imorgon (om det finns), så det är nog de två
> märkena som gäller. Förstås, om ingen annan
> har något annat märke att rekommendera med tanke
> på vad jag sagt om muttrarna osv. Min kompis har
> köpt en Felt t.ex. och den har rostiga muttrar
> efter ett år.
>
> Ang. cykelkategorin som jag letar i, är såna
> cyklar lättrampade? Att de rullar på bra och så
> + att man kan komma upp i 45+ km/h ganska lätt i
> en inte alltför lång raksträcka?
>
> Tacksam för svar :)

14.5 kilo var ju inte lite direkt, måste ju finnas mycket lättare alternativ, utan att gå upp i pris?

Sen det med dämpad framgaffel, visst går det att låsa, men den väger mycket mycket mer än en motsvarande stel skulle göra, plus att det är ytterligare en sak som kan gå sönder/krångla.

Med rätt däck så ska det nog inte vara några problem att cykla snabbt på dem.

T4kti skrev:
> Har hört att
> många Amerikanska cykelmärken (som Scott t.ex.,
> fast inte Trek) har lättare att rosta (muttrar
> osv.). Crescent och andra cykelmärken som sätts
> ihop i Sverige med svenska muttrar har inte lika
> lätt att rosta här o var.

Vet inte om det ar ett saljartrick men for men later det som varldens snack. Att muttrar och sa blir lite rostiga kan man inte gora sa mkt at, savida man inte har titanskruvar. Skruvarna pa min trek har borjat rosta, men det paverkar inte alls prestandan...
Annars skulle ja rada dej att kolla pa Nishikis hybrider, ja har sj aldrig cyklat pa de, men har hort en hel del goda ting ang. deras hybrider haer.
lank: http://nishiki.se

Ok, kul att folk svarar :)

Men det du säger reagerar jag lite på, för det var en person som skrev något i denna tråd som rekommanderade att köpa en Crescent logic 308, vilken inte har dämpad framgaffel men en identisk ram, och den väger 15.5 kg och kostar nära 6000:-, 500 spänn dyrare än den 14.5 kg lätta (/tunga?) 324:an. Den är ju 8-växlad (har jag för mig) och den 324:an är 24-växlad, vet inte vilken av växlarna som väger mest. Sen så gillar jag dämpning, det är ju inget fel med det verkar det som.

Det finns svenska muttrar som rostar fortare än du kan säga retarderkylare. Det är inte vart skruven/muttern är gjord som är det intressanta, utan vilket material och vilken ytbehandling den fått.
Om säljaren vill framhäva Crescentens kvalitet genom de "svenska" skruvarna tycker jag ärligt talat att du skall se om det finns en annan butik du kan få hjälp att få köpa din cykel.

Å så ett stort välkommen till Happy såklart! =)

Enda sättet att slippa skruvar som rostar är att ha den tort.. lr sätta dit rostfria skruvar av något slag.

cresent hade inte jag valt i första hand.. har aldrig gillat dem.. en kompis köpte en sådan förra året. heldämpat billig sak för 7k. Väger lätt 20kg.. jämför den med min gamle bilteman så e biltema cykeln mycket skönare.

Tack plumse!

Ska höra med ägarn för en lokal cykelaffär i min stad. Jag hade en Rex när jag var liten som jag (eller fadern min rättare sagt) köpte där och så har resten av familjen köpt sina cyklar där och så har vi sålt några beg. cyklar till honom också. Han är enå sån där ärlig försäljare som inte kommer med några tricks, som sagt ska hälsa på honom imorgon i hans butik, sen får jag se vad jag kommer fram till!

eat_dirt skrev:
> Om du gillar dämpad framgaffel och vill ha det
> så ska du såklart köpa en cykel med det!
> Och som någon innan sa, kolla Nishiki.

Vet inte riktigt om jag vågar lägga ut 5000+ spänn på en cykel som jag inte har hört namnet på innan, ärligt talat. Sen så har inte de modellerna jag kollar på framdämpning eller heltäckande stänkskydd som ingår.

eat_dirt skrev:
> Om du gillar dämpad framgaffel och vill ha det
> så ska du såklart köpa en cykel med det!
> Och som någon innan sa, kolla Nishiki.

Vet inte riktigt om jag vågar lägga ut 5000+ spänn på en cykel som jag inte har hört namnet på innan, ärligt talat. Sen så har inte de modellerna jag kollar på framdämpning eller heltäckande stänkskydd som "ingår".

Ja det är bra!

Bäst att låta bli att lyssna på allt snack på happy, alla försöker bara tjäna pengar.
Bättre att gå till ett stort företag som berättar hur det är och varför deras cyklar är bäst :)

Begagnat is the shit om du vill ha något prisvärt. Det har funnits ett par nishiki till salu här för under fyratusen som hade passat dig perfekt om det varit rätt storlek. Men kolla blocket.

Crescent 308:an hade jag annars verkligen rekommenderat före 324. Rullbromsar och navväxlar - vinnande komination för en brukscykel! Hållbart, funktionellt och praktiskt på alla sätt. Och snygg var den ju också. En halvbra/-dålig dämpad framgaffel tycker jag inte är något plus alls, snarare tvärtom.

Verkar bara vara jag som bryr mig om vikten på cykeln?
En tung cykel kan vara så grymt tråkig och osmidig att släpa runt på samtidigt som en lätt hoj istället är kvick och uppmuntrar till att cykla mer och snabbare :P

En kompis köpte för några år sedan någon Crescent logic ltc eller vad den hette, den såg lätt och snabb ut, men vägde säkert över 20 kg (tänkte han inte på innan köpet. Det tog bara någon månad innan han helt slutade cykla.

eat_dirt skrev:
> Verkar bara vara jag som bryr mig om vikten på
> cykeln?
> En tung cykel kan vara så grymt tråkig och
> osmidig att släpa runt på samtidigt som en lätt
> hoj istället är kvick och uppmuntrar till att
> cykla mer och snabbare :P
>
> En kompis köpte för några år sedan någon
> Crescent logic ltc eller vad den hette, den såg
> lätt och snabb ut, men vägde säkert över 20 kg
> (tänkte han inte på innan köpet. Det tog bara
> någon månad innan han helt slutade cykla.

Logic 324 väger 14.5 kg, det är närmare 10 än 20. Sen om man ska ha en lite lättare cykel så kostar det tusenlappen mer.

Vill du ha mycket cykel för pengarna är det nog inte Crescent du ska välja.
Vilken klibba cykeln har lär inte vara det som avgör om det är kvalitet eller inte. Titta på vad som sitter på och vad cykeln väger kommer du nog upptäcka att Crescent inte precis utmärker sig (inte positivt iallfall). Varför inte beställa från någon internet affär om du inte hittar något bra i granskapet. Cykelnetto verkar ha några cyklar "Marin" för under 5000kr. Då lär du få vida mer för pengarna än du får från en crescent.
Annars är ju begagnat svårslaget, iallfall i småhålorna där inte fixitrenden snott de bra begagnadobjekten. En gammal åttiltalsracer med bredare däck tex scwalbe marthon borde vara optimal till vad du beskriver som användningsområde. Den är lätt, hyffsat robust, riktigt snabb, och har hyffsat lågt intresse från cykeltjuvarna.

Ok, men vill helst ha en ny, gillar garantier :P. Har kollat på en Scott sportster p6, länk: http://www.scottusa.com/product.php?UID=9783

Den ser fin och lätt ut, väger mindre än Crescent:arna jag kollat på: 12.4 kg. Dessutom är den billigare, så är denna värd att satsa på (tänker på märket på dess delar också)?

Senast redigerad av en moderator:
Det enda som var lite sämre på Scotten var att kassettens minsta kugg hade 14 tänder vilket motsvarar ungefär två växlar lättare jämfört med Crescenten, samt att den har 7-delad kassett. I övrigt var de fullt jämförbara vad jag kunde se.
En grej som du skall vara beredd på är att få lite problem med tummarna ifall det sitter Acera-reglage till växlarna. Åtminstone om det är den sorten som satt på mitt pendlar-härke. En uppsättning växelreglage kostar inte så mycket. Det finns helt ok gripshift-reglage på Clas Ohlson som skulle kunna funka bra ifall du skulle få problem.
Jag skulle nog valt Scotten. Tänk bara på att lägga med ett par rejäla lås i budgeten! Clas Ohlson har ett bra för 200 spänn. Tror det blev testvinnare i GP i våras.

Tack för ett seriöst svar och tips plumse :)

Jag cyklade idag med min glädjedödande cykel till den lokala cykelaffären. Letade efter en Scott P6, men den fanns inte, så jag tittade på och provcyklade en Scott P5 istället, den kostar ca 4300:- där. Lägger man dit 500 spänn så får man lysen o skärmar fram o bak, ett godkänt lås, (abus säkerhetsnivå 8), och självriskeleminering. Tycker den var jätteskön att cykla på, rullade på som, som, ja den rullade på riktigt bra iaf! Lätt var den också! Så jag ska nog köpa den cykeln snart.. :)

Hehe, precis ;) cykeln är köpt nu! :D 4300 spänn för Scott P5 + allt jag skrev innan fast med en halogen-lampa! Sen så fick jag min gamla mtb såld, egentligen ville försäljarn inte köpa in den, men fick ändå 500:- för den, den var ju ganska rostig, tycker egentligen han borde fått betalt för att ta in den ;)

Tack för all er hjälp här på happy mtb! Jag blev iaf happy (:

Btw, ska cykla en 70 km (om inte mer) på onsdag hade jag tänkt :P Får bli jungfru-turen. Karlskrona-Ronneby (fram o tillbaka) är det planerat, någon som bor i närheten?

Tillbaka
Topp