Det börjar ju bli kallt ju!

Vagueism

Aktiv medlem
Hej cyklister!

Jag har pendlat (14km enkel) sedan sommaren och därmed rört mig mer än någonsin tidigare. Det vill jag fortsätta med. Jag har egentligen bara cyklat med merinotröja och shorts hittills. Men igår onsdag var det kallt och jag tittade in i ett par sportaffärer utan att veta vad jag egentligen behöver.

Jag har som mål att cykla hela vintern och undrar hur jag skall tänka med klädinköp i allmänhet och jacka i synnerhet.

1) Är det en bra höststrategi att ha en lagom tät (prasslig) vindjacka nu och ha tunn ylletröja under. Och varmare tröjor när temperaturen går ner?

2) Eller en jacka som håller värmen redan nu? Som kan räcka en bit in i vintern? Gore Windstopper?

Satsa på tunna lager så är det lätt att justera efter dagens temperatur. Vindjacka med ett tunnare underställ/annan långärmad tröja och några tunna långa tights borde väl fungera ett tag till. Eller så skaffar du benvärmare och fortsätter med shorts.

Alternativ 1 alltså.

Själv pendlar jag i jeans, vanlig *TEX-jacka och bara skjorta under tills det kryper mot nollan. Fryser första halvan och småsvettas andra men så har jag hälften så långt som du har.

För vintercykling till jobbet ner till -10 har jag följande på mig och har aldrig frusit:

1. Ullsockar
2. Fotskydd
3. Cykelbrallor
4. Tights
5. Funktionströja
6. Vintercykeljacka (Vaude Softshell)
7. Balaklava

Tittar solen fram kan det bli varmt, men jag duschar ändå alltid på jobbet.

Balaklavan har jag bara på mig om det är riktigt kallt - men den är faktiskt riktigt skön att ha på sig! :)

Just nu kör jag med långärmat merinounderställ, långärmad tröja sen vindjacka ibland på morgonen. Med vindjackan känns det som man lätt klarar ner till nollan. Sen kan man variera med kortärmat underställ eller vanlig tröja + armvärmare. Lager is the shit.

På benen är det lite tjockare "höst/vår"-shorts och benvärmare. Blir lätt kallt i skrevet om man kör med "vanliga" shorts.

Fötterna så är det neoprenöverdrag som gäller på morgonen (snart iaf) och sen utan hemåt. När det blir kallare så åker vinterskorna fram.

Satsa på en tunnare jacka helt enkelt. Den har du mer nytta av resten av säsongen också.

No shit!

2012-09-20_07-52-16_HDR.jpg

:(((

Tät jacka tycker jag endast funkar när det regnar. Det blir lätt bastu på insidan. En jacka med vindavvisande panel på bröst/framsida arm och mer ventilerade material på rygg, armhålor fungerar bättre under kall/torra förhållanden.

Har en fluerocerande Gore softshell-jacka. (windstopper) Funkade hela förra vintern med variernade lager under (ibland underställ ibland underställ + fleece) Skulle inte kalla den direkt varm i sig. om du inte är låååång (xxl är på gränen till för kort för mig) så är den ett bra köp. Har avtagbara armar vilket för den till klockren väst svala höst och vårdagar (körde morgonturen innan jobbet så igår morse)

Ett par Vaude vintertights från XXL köpte jag och de är skönare än alla andra bibs jag har.

en vaude hjämlmössa och en buff runt halsen är bra också, men händer o fötter är viktigast, resten blir ju varmt efter 10 minuters trampande.

Jag körde hela förra vintern med en kombination av följande:

-Långa cykelbyxor i någon "roubaix"-version från DHB.
-Underställ/långkalsonger i syntet
-Underställströja i syntet
-En till underställströja i syntet
-Långärmad cykeltröja
-Tunn vind/regnjacka (Craft active convert - praktiskt att kunna ta av ärmarna vid behov).

Mössa/vantar/buffs/strumor/osv efter behov.

Det fungerade ner till -10 och det enda jag frös om var fötterna. Blev lite förvånad över att det inte behövdes tjockare kläder.

Tänk vindtätt ytterst och fyll på för värmens skull innanför. Funktionsunderställ underst. Var rädd om fingrar och tår. Ordentliga handskar och vindtäta skoöverdrag.

Handskar glömde jag - väldigt viktigt - där fryser man först, imho.

Kör längdskidshandskar av lite tjockare variant. Är det riktigt överjävligt så tar jag ett par tunnare handskar under (ridhandskar).

Man lär sig den hårda vägen att illröda fingrar efter att ha fått värma upp dem i ett handfat fyllt med varmvatten =inte= är bra för att knappra på tangentbordet hela dagen sedan.

Softshell är klockrent ytterst om du frågar mig. Förra året drog jag dock en skaljacka (typ tierra) i goretex ytterst några tillfällen. Då blev softshell mellanlager. Men allt hänger ju på sträcka/tempo. Jag klär mig som för längdskidor men med ett lager till på överkroppen. (två lager om det blåser satan eller är under -10) Sen vill man ju slippa handla grejer i onödan. En skaljacka i goretext är helt ok att cykla i, speciellt om den är ventilerbar under armarna typ. Huva (som klarar en hjälm) är gött när det är snöblandat regn. (ingen hit för sikten dock)

Tillbaka
Topp