"Det börjar med en nål..."

TBone

Aktiv medlem
"... och slutar med en silverskål" heter det i det gamla talesättet.

Här finns det äntligen oomkullrunkeligt bevis på att NS-byggen, och i synnerhet Lagombras NS-byggen, förstör naturen. Man kan kanske tycka att en liten träspång inte är så mycket att bråka om, men det leder tydligen till att folk tror att det är ok att ta med sig ett par hundra ton grus ut i skogen och bygga barnvagns-NS.

NsSabbarSkogen.jpg ht=481

För den som inte hänger med i var bilden är tagen: Bilden är tagen i Siklaskiftet, där Lagombras NS-byggen stod i skogen när de byggdes. Nu är rätt mycket av skogskänslan borta. Finns det någon som har en bild på den där spången innan grusvägen byggdes?

Haha! Så här med facit i hand så kan det kännas som att det var onödigt att bitcha om diselmannens byggen.

Men vem var först, hönan eller ägget? Anlade de måhända grusvägen där för att på så sätt jaga bort cyklister därifrån?

Fältet är öppet för ohejdade transpirationsteorier.

STalle

Fässberg skrev:
-------------------------------------------------------
> "oomkullrunkeligt" ???

Det är svenska: Ett gammalt språkligt mög som blivit kvar mellan engelskan och ryskan. Det betyder, i en grov översättning: 'impossible to shake till it falls'.

Tycker trots allt det roligaste är att de verkligen varit måna om att spara NS-byggerna och annat liknande i Sicklaksiftet (inte bara den på bilden högst upp) när de la den där grus-autobahnen.

Måste ändå sticka lite extra i ögonen på de som klagat mest (typ han "naturvännen stig (?)" som klagat i mitt-i-nacka" etc) att när kommunen väl är där och röjjer så ser de till att spara alla byggen.

Senast redigerad av en moderator:
Jäkligt grymt om de asfalterar grusvägen då kan även inlineåkare nyttja den, och rullskideåkare och gocartförare och ja jag vet inte men ni kan fylla på med fler.

Jag kom på en till Minimotoförare.

Stelben skrev:
> Jäkligt grymt om de asfalterar grusvägen då kan
> även inlineåkare nyttja den, och rullskideåkare
> och gocartförare och ja jag vet inte men ni kan
> fylla på med fler.
>
> Jag kom på en till Minimotoförare.

Rullstol, permobil, rullator

Jaa, äntligen!
segwaysiSicklaskiftet.jpg ht=289

Och det är dom här som kommer att jag bort psyklister som till äventyrs råkar befinna sig inom skotthåll från "vår" nya Urban jungle-autostrada.
segway-anti-mtb_684090n.jpg ht=451

JLarsson skrev:
> Är det NICK-spåret mystis?

Nej, så teknisk terräng har vi inte där. Det där är på en helt annan plats i sverige. Jag sparar svaret till frågan om var till bildgåtatråden.

Oavsett vad är det riktigt tråkigt för oss som gillar att cykla där, men i sommar har vi säkert flera nya roliga alternativ att cykla istället som vi inte hittat om det inte vore för det här.

Men ärligt talat, är inte hela grejen värsta stormen i ett vattenglas? Visst är det tråkigt, det var en fin stig. Och visst är det lite ironiskt att "de" klagat på att cyklister förstör i skogen och sedan gör "de" såhär. Men bevarandet av sicklaskiftet är inte direkt en världsangelägenhet...

Man kan ju hoppas att det blir färre fotgängare i övriga skogen. Fast skall man få folk att där med hundar, barnvagnar och andra tillbehör så får vi nog sätta upp skyltar att det är en cykelbana. Det finns ju inget som lockar fotgängare som det. :)

Sprockets skrev:
> Man kan ju hoppas att det blir färre fotgängare
> i övriga skogen. Fast skall man få folk att gå
> där med hundar, barnvagnar och andra tillbehör
> så får vi nog sätta upp skyltar att det är en
> cykelbana. Det finns ju inget som lockar
> fotgängare som det. :)

hehe, jag tror att de personer som gått på de stigarna tidigare tycker de är lika tråkigt och kommer också gå på andra stigar istället. Fanns ju ett skäl att de gick där istället för på grusvägarna runt om. Så det problemet kommer vara precis samma. Möjligtvis har man ett bra argument nu mot de som tycker man förstör skogen när man cyklar?

Shit vilken nice tråd!

Ser ju nästan ut som att de har lagt grusvägen runt lagombras bygge.

Det kallar jag respekt för sporten!!!

mytomspunnen skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det NICK-spåret mystis?
>
> Nej, så teknisk terräng har vi inte där. Det
> där är på en helt annan plats i sverige. Jag
> sparar svaret till frågan om var till
> bildgåtatråden.

Är bilden tagen på fjäderholmarna?

MoeJoe skrev:
> Väldigt synd på fina Sicklaskiftet.

Det kan man kanske tycka vid en första spontan tanke. Men, sicklaskiftet innehåller så mycket alternativa stigar att det inte spelar någon större roll för cyklingen. Dessutom tar vägbygget effektivt död på stignazisters gnäll om cykling på stig. Nu finns här svart på vitt vad som "förstör" mest. Dessutom kan man hänvisa stignassar till den DEDIKERADE gångbanan som nu finns - om de skulle känna sig kränkte av cyklister i skogen.

Undrar om dom ska flisa grusvägen något, som den är nu duger den fan inte att springa på med all sten och allmänt grova finish. Intressant val med motionspårsbredd anpassad för lasbil också :-/ T

Smart drag, att göra NS till mainstream och tillgängligt för alla! Nu borde vettvillingarna tröttna snart, och lära sig virka istället. Få ned vårdkostnaderna något.. Snitsla med blinkdioder, så är saken biff! ;-)

Det ser faktiskt mest ut som en improviserad "byggväg" när man ser den i dagsljus, 5-6 meter averkningsbredd och mellan 3-4 meter bred grov grusväg, ungefär som ett motionsspårsmotorväg :-( T

Är inte den nya leden till för att göra de hårt jobbande Hammarby sjöstads människorna också ska ha en möjlighet att komma ut i naturen och koppla av? Nu tycker jag ni bevakar ert egna intresse lite väl egocentriskt.

Först fab 5 stylade de om den lugg slitna, lopp bitna Hammarby skidbacke till en designer kulle med delad gräsklippnings vecka under sommar månaden. Sen kommer dessa designleder i sann USA, SUV standard.

Vad kommer härnäst? Kommer man klippa små designade formade pudlar av både tall och gran?

Ser fram mot nästa upptåg.

var ut och sprang lite där i sicklaskiftet idag och det gick ju bra, men för att cykla är det nog bäst om det är lite fruset. Annars kan däcken skära i det där sandgruset de lagt ut. Det var iaf så när jag för några veckor sen cyklade cross runt Flaten, där de också lagt ut sånt där jox. Får nog säga att det var mysigare med stigarna än sånt här barnvagns-autobahn det blivit nu...

jag tycker gott man kan anägga mer i siklaskiftet och nackareservatet. Det går inte att ha ett fantastiskt naturområde intill en storstad och bara tillåta vandring. har man orörd skog som krav får man söka sig lite längre från stockholm än 500m.

anlägg löparspår, elljusspår, skidspår, ridspår, borrbulta upp klätterbara väggar etc. Gör området tillgängligt och attraktivt för så många som möjligt.

Det stora hotet är inte en till grusväg utan bebyggelse. Det finns betydligt fler stockholmare som skulle vilja att det byggdes på marken än att det var kvar som grönområde.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_2255361.svd

INTE läst tråden över huvudtaget men,
Fan va folk ska klaga på NS-byggen det förstör inget, Ni förstör fan mer skog genom att köpa tidningen i ett år än om ni bygger en ns sluta shöta ;)

"Vi har satt som mål att bli en miljon människor i Stockholm" - Kristina Alvendal.

"Kvantitet är en kvalitet i sig" - Josef Stalin.

Flippad_unge skrev:
> INTE läst tråden över huvudtaget,

Anja Gatu den andra?

Gott slut!!

Tillbaka
Topp