det där med ekerlängder

grolsch

Ny medlem
det där med ekerlängder
Ja, hur ska man kunna veta?!

Tänkte bygga ett par hjul med Surly New Hub Front, Surly New Hub Fixed/Frihjul 135mm bak och Alex TD17 Disc som fälgar.

Hur i hela fridens namn ska jag veta vilken längd jag ska ha på ekrarna? jag tänkte mig radialekrat fram och två-kors bak. Jag har kollat alla tabeller och program, men mina grejer finns inte med. Jag vill helst också beställa ekrar samtidigt som jag beställer grejerna och jag vill heller inte gå upp en prisklass på grejerna bara för att de ska finnas med i en tabell..

Jag frågar er, antingen efter svar på min fråga eller efter ett svar på frågan "vem vet?".

det där med ekerlängder
Använd Spocalc och lägg själv till Alexfälgen i listan. Enl. Alex hemsida (http://www.alexrims.com/product_detail.asp?btn=2&cat=2&id=56) är ERD 538,8mm. Surly New Disc-naven verkar redan finnas i Spocalc. http://www.damonrinard.com/spocalc.htm Om du är osäker på naven så maila Surly och be om måtten.

[edit]
hade tråkigt och räknade lite på 32h 3-kors, ERD 538,8mm (beräknade ekerlängder):
Fram höger: 260,5 mm
Fram vänster: 259,5 mm
Bak höger: 261,3 mm
Bak vänster: 260,2 mm

~K

Senast redigerad av en moderator:
det där med ekerlängder
DT har också en ekerkalkylator. Självklart finns deras egna nav upplagda, men även en del andra tillverkare. Hope ahde iaf förut en guide för att räkna ekerlängder, med deras nav såklart. De hade även en guide för hur man tar fram data om ens egna nav, offsett vänster/höger sida etc. Vad gäller att mäta fälgdiametern, ERD, så kan det vara värt att notera att det är vanlig att den utgår från ett hjul med fälgbroms. Ett hjul med skivbroms bör ha ekrar som är plana med överkant på nippeln när de är byggda, dvs. en skruvmejsel ska inte gå ner i spåret i nippeln!

det där med ekerlängder
Oj, tack gandhi.

Det jag inte förstår är hur det kan bli olika längder på höger och vänster. Det är väl helt symetriskt de där naven? För att förtydliga så är det nav utan skivfäste.

Jag fick det till 243mm fram och 253mm bak... Tur jag frågade!

http://www.surlybikes.com/spew8.html - där finns lite info om naven, men de med 135mm spacing är såklart inte med.

ERD:n stod på produktinfon såg jag nu.

det där med ekerlängder
Symmetriska nav ihop med symmetriska fälgar (det finns ju fälgar med förskjutna ekerhål) ska bli precis samma längd på höger och vänster sida. Har du fyllt i samma antal kors på höger och vänster? Annars skiljer det ju.

det där med ekerlängder
Det här var ju underligt. Nu helt plötsligt gick det att se följande på surlys hemsida:

REAR MOUNTAIN BIKE (135mm spacing)
Fixed threading/freewheel threading
flange diameter (L or R): 54mm
C-T-F (fixed gear side): 37.5mm
C-T-F (freewheel side): 38.5mm

Nu ser jag ju att CTF skiljer på höger och vänster.

FRONT (100mm spacing)
flange diameter (L or R): 54mm
C-T-F (L or R): 32.2mm

Men olika längd fram?

Nu finns alla mått, nu ska det räknas!

det där med ekerlängder
Enligt DT's Spokes Calculator 2.0 så ska jag ha 243,3mm fram på båda sidor och 252,8mm (rounded 253mm) resp. 252,6 (rounded 252mm)

svarta 243mm-ekrar... verkar omöjligt att få tag på.

Hmmm... funderar på om man skulle ha guld-nipplar. vad tror ni om det på ett par helsvarta hjul?

det där med ekerlängder
Ni som är osäkra på att mäta era nav, sök på Spoke lenght calculator på google så kommer massor av sidor fram där man kan beräkna, en hel del av som visar hur man själv mäter de mått på navet som krävs. Jag har hittat flera användbara där förut så på den första träffsidan lär det komma upp nåt dugligt!

det där med ekerlängder
Ok, har lagt in dina navdata i spocalc (damon rinard) och fått följande resultat med 32 ekrar per hjul:

Framhjulalternativ
[cross; left length; right length]
[0; 243,2; 243,2]
[1; 245,5; 245,5]
[2; 251,8; 251,8]
[3; 261,0; 261,0]
[4; 271,4; 271,4]

Bakhjulalternativ
[cross; left length; right length]
[0; 244,0; 244,1]
[1; 246,2; 246,4]
[2; 252,5; 252,7]
[3; 261,7; 261,8]
[4; 272,0; 272,2]

[edit]
Oops! Glömnde nämna att dessa längder gäller för om frihjulet är på högersidan.

Det verkar skilja på C-T-F mellan fixedsidan och frihjulssidan (de tar väl lite olika stor plats), men det blir ändå i praktiken samma ekerlängder på bakhjulets båda sidor eftersom det bara skiljer 1 eller 2 tiondels mm.
~K

det där med ekerlängder
Kom nyss på att det är tre-kors jag ska ha, både fram och bak. Soloekrat är klart snyggast i mitt tycke, men det blir snyggare med samma bak som fram. Soloekrat bak är väl inte att tänka på...

Tack alla för hjälpen, nu fattas bara en beställning!

det där med ekerlängder
Grolsch! Vänta nu. Vilken nippelstorlek kom du fram till att du skulle ha på de där fälgarna?

Kommer nämligen jag med att beställa ett par TD17 till mina hjul men har inte heller någon koll på vare sig ekerlängd eller nippelstorlek.
Naven blir iaf ett par Dura-ace HB-7600 med hög kant (jag vet, dyra nav ska ha dyra fälgar men nu blev det inte så).

/J

Edit: Den där spocalc-länken funkar inte längre.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp