Det här med att raka benen?

Jocke skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Ja benrakning är onekligen provocerande. Folk
> blir mycket provocerade av män som rakar benen
> och av kvinnor som inte rakar benen. Antar att det
> beror på att det bryter om de gängse
> skönhetsidealen och könsnormerna i samhället.

Eller Kvinnor som inte rakar sig under armarna, ojoj får man inte göra inte bra ;)

Jocke skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där med manlighet verkar jobbigt, många
> > godtyckliga regler...
> >
> > Sedan är det alltid fascinerande hur
> provocerande
> > benrakning är, det är verkligen helt
> omöjligt
> > för många nybörjare att inte lite raljerande
> > ifrågasätta det på samma gamla vanliga
> sätt...
> > Tänk vad nytt och fräscht det hade varit om
> > någon helt enkelt hade sagt att de tycker att
> > håriga ben är snyggare, och skippade alla
> > sexistiska, homofobiska och allmänt
> inskränkta
> > föreställningar, för det är ju en estetisk
> > fråga detta och inget annat.
> >
> > Allt tjafs om massage, sårskorpor och
> aerodynamik
> > är ju bara en del av förnekelseperioden :)
>
> Ja benrakning är onekligen provocerande.

Jag kan definitivt påstå att jag inte tycker att det är provocerande med rakade ben. Däremot får jag uppfattningen av flertalet svar här att folk blir provocerade när man ställer frågan (kanske för att de har rakade ben).

Jag ville bara veta om det fanns sakliga argument som rent praktiskt tillför något bra om man har rakat benen. Inte snyggt, skönt, gulligt, av respekt för sporten, sexigt osv.

Kolfibercowboy skrev:

> > Chips någon?
>
>
> Hahaha, tack. Jag fick tydligen inte ställa den
> frågan.

Jag tycker att du blir lite väl utfryst för att du håller fast vid vad du tycker trots att det antagligen är fler som tycker likadant.

Men jag håller inte med dig när det gäller värdegrunden. Antingen gör man det för att man vill eller för att man tror att det finns fördelar eller så skiter man fullständigt i det. Man kan besluta åt sig själv men inte åt någon annan. Könsidealen hör inte hit. Jag tänker fortsätta vara hårig tills jag ser en uppenbar fördel med att inte vara det, då kanske jag ändrar mig. Men som det känns nu är jag nog hellre på tvären än hakar på drevet. Jag kommer inte vinna något lopp om jag så skulle raka bort vartenda hårstrå på kroppen. Min fru tycker nog att jag är ungefär lika jobbig med som utan hår på benen. Så jag väljer att vara nöjd ändå.

Jag rakade benen i mars för att testa.
I och med att jag har cyklar i vardagsrummet så rättfärdigar det beslutet...

Känns skönt i sängen, och känns märkligt småsvettigt i jeans första veckan. Kanske jag gör det igen, vem vet...

Rakade ben eller inte - inget att hetsa upp sig för, men man kan bli upphetsad av känslan att ha nyrakade ben - häri ligger orsaken till att många rakar sina ben, precis som många ansar och trimmar sina lurviga skrev.

Hasse#7 skrev:
> Kolfibercowboy skrev:
> -----
>
> > > Chips någon?
> >
> >
> > Hahaha, tack. Jag fick tydligen inte ställa
> den
> > frågan.
>
> Jag tycker att du blir lite väl utfryst för att
> du håller fast vid vad du tycker trots att det
> antagligen är fler som tycker likadant.
>
> Men jag håller inte med dig när det gäller
> värdegrunden. Antingen gör man det för att man
> vill eller för att man tror att det finns
> fördelar eller så skiter man fullständigt i
> det. Man kan besluta åt sig själv men inte åt
> någon annan. Könsidealen hör inte hit. Jag
> tänker fortsätta vara hårig tills jag ser en
> uppenbar fördel med att inte vara det, då kanske
> jag ändrar mig. Men som det känns nu är jag nog
> hellre på tvären än hakar på drevet. Jag
> kommer inte vinna något lopp om jag så skulle
> raka bort vartenda hårstrå på kroppen. Min fru
> tycker nog att jag är ungefär lika jobbig med
> som utan hår på benen. Så jag väljer att vara
> nöjd ändå.

Som sagt, tack. Jag tycker inte heller jag förtjänar den här responsen. Och precis som dig väljer jag att inte raka benen förrän jag får veta några uppenbara fördelar och det var just dessa jag frågade efter.

Vad jag tycker är förvånande är att så många verkar bli så provocerade av frågans natur att de inte kan ge ett seriöst svar.

Nåja, jag ger nog upp snart och ägnar mig åt cykling istället för sandlådeaktiviteter på nätet. Lär nog dröja innan jag visar mig här igen. Kanske var det som var syftet med alla svaren också.

Är det någon som rakar armarna? :)

*När man vurpar och skrapar upp armarna kan det ju vara bra att inte har massa hår ivägen för sårskötselns skull.

*Efter kullerstensåkning a la Paris-Roubaix har ju även armarna fått ta mycket stryk, så vid därför är det ju viktigt att man int har massa hår som hindrar massören att göra sitt jobb.

*Att aerodynamiken blir klart mycket bättre av att raka armarna är ju en självklarhet.

Skämt åsido. Att man ställer frågan här på happy säger är väl ett tecken så klart som något att man inte är redo för benrakning än. Jag rakar inte heller mina ben men är förhållandevis ny i mer "seriösa" cykelsammanhang (happy är ju iofs inte alltid så seriöst). Har väl lite svårt att identifiera mig själv med helt hårfria ben. Å andra sidan vet jag inte om jag någon gång kommer att känna annorlunda.

Jag vill förövrigt också har svar på frågan hur långsam man kan vara och ändå komma undan med rakade ben :) För mig är det ju lite som att trampa omkring på 50+ tkr räser och vara sjukt långsam.

Appel skrev:
> Alltså...
>
> Jag tycker den intressanta frågan är:
> Hur långsam får man vara innan det blir pinsamt
> att komma med rakade ben?

Intressant. Och för att dra resonemanget till sin spets borde det vid någon styrkenivå finnas en jämviktspunkt där det är EXAKT på hårstrået lika pinsamt/icke pinsamt att komma med orakade ben som rakade..

ercaen skrev:
> Är det någon som rakar armarna? :)
> mm...mmm...
+1 på hela den sammanfattningen

Man får bara vara sjukt långsam med rakade ben på en svindyr racer om man är extremt gammal och själva bragden är att man cyklar alls.

Kolfibercowboy:
Jag är ju inte helt säker på att jag begripit vad som är din eller någon annans värdegrund. Borde nog ha skrivit med det. Klart du skall hänga kvar på Happy! Om alla tyckte likadant så fanns det ju varken forum eller humor.

Jag rakar mina ben en gång per år, inför cykelveckan i Alperna/Dolomiterna med gubbarna. Har blivit tradition som inte kan rubbas på :-)

Får sedan ständiga kommentarer om det på jobbet efter hemkomst, då jag oftast går i shorts så länge vädret tillåter. Men det bjuder jag på ;-)

Om inte annat så retar det alltid nån...

Hasse#7 skrev:
>
> Man får bara vara sjukt långsam med rakade ben
> på en svindyr racer om man är extremt gammal och
> själva bragden är att man cyklar alls.

Man får väl i begreppet snabb väga in faktorer som ålder. Med andra ord kan en äldre cyklist räknas som snabb vid samma medelhastighet som en yngre som inte kan räknas som snabb, citeris paribus.

Jag har kört hela kroppen med epilator, didnt know when to stop :)
Har också testat att raka större delen av kroppen. Jag gjorde det för att jag är luden och på sommaren kan det kännas som att alltid ha underställ på, dessutom tycker jag hårlöst är snyggare i allmänhet och i lycra i synnerhet.

Mina erfarenheter är att epilatorn gjorde ont, benen var lugnt, men skinkorna och bröstet sved, och prickig blev jag. Otippat eller? Resultatet blev i alla fall bra (när det prickiga lagt sig).

Rakning då? Känns skönt precis när det är klart och ungefär en halv dag efter, sedan blir hela kroppen som ett sandpapper och som tidigare nämnts är det en kass idé att nöta sadel på rakad röv. Bölder blev slutresultatet.

Nuförtiden klipper jag bara lite då och då hela kroppen med trimmer och finputsar benen med hyveln lite tll behovs. Raka hela kroppen med hyvel är fördjävla jobbigt i längden. Ryggen vaxas till sommaren. Sådär, var det facit eller?

Mycketvillhamer skrev:
> Jag har kört hela kroppen med epilator, didnt
> know when to stop :)
> Har också testat att raka större delen av
> kroppen. Jag gjorde det för att jag är luden och
> på sommaren kan det kännas som att alltid ha
> underställ på, dessutom tycker jag hårlöst är
> snyggare i allmänhet och i lycra i synnerhet.
>
> Mina erfarenheter är att epilatorn gjorde ont,
> benen var lugnt, men skinkorna och bröstet sved,
> och prickig blev jag. Otippat eller? Resultatet
> blev i alla fall bra (när det prickiga lagt
> sig).
>
> Rakning då? Känns skönt precis när det är
> klart och ungefär en halv dag efter, sedan blir
> hela kroppen som ett sandpapper och som tidigare
> nämnts är det en kass idé att nöta sadel på
> rakad röv. Bölder blev slutresultatet.
>
> Nuförtiden klipper jag bara lite då och då hela
> kroppen med trimmer och finputsar benen med hyveln
> lite tll behovs. Raka hela kroppen med hyvel är
> fördjävla jobbigt i längden. Ryggen vaxas till
> sommaren. Sådär, var det facit eller?

Ja! Det var mycket utförligt. Jag tänker nog avvakta med all rakning utom ansikte ett tag till. Dessutom har jag kommit på att jag nog är ett relativt ohårigt cykeltroll trots att jag inte rakar mina ben.

Kolfibercowboy skrev:
> Jocke skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det där med manlighet verkar jobbigt, många
> > > godtyckliga regler...
> > >
> > > Sedan är det alltid fascinerande hur
> > provocerande
> > > benrakning är, det är verkligen helt
> > omöjligt
> > > för många nybörjare att inte lite
> raljerande
> > > ifrågasätta det på samma gamla vanliga
> > sätt...
> > > Tänk vad nytt och fräscht det hade varit om
> > > någon helt enkelt hade sagt att de tycker
> att
> > > håriga ben är snyggare, och skippade alla
> > > sexistiska, homofobiska och allmänt
> > inskränkta
> > > föreställningar, för det är ju en
> estetisk
> > > fråga detta och inget annat.
> > >
> > > Allt tjafs om massage, sårskorpor och
> > aerodynamik
> > > är ju bara en del av förnekelseperioden :)
> >
> > Ja benrakning är onekligen provocerande.
>
>
> Jag kan definitivt påstå att jag inte tycker att
> det är provocerande med rakade ben. Däremot får
> jag uppfattningen av flertalet svar här att folk
> blir provocerade när man ställer frågan (kanske
> för att de har rakade ben).
>
> Jag ville bara veta om det fanns sakliga argument
> som rent praktiskt tillför något bra om man har
> rakat benen. Inte snyggt, skönt, gulligt, av
> respekt för sporten, sexigt osv.

Hmm, är inte de bra argument för att raka sig då? Som att klippa håret eller raka bort skägg/mustasch

Själv kör jag en latmaskrakning nu för tiden för att jag tycker det är för jobbigt att raka sig.
Kör med hårtrimmern så har man ju nästan rakat sig och slipper stubben som blir.

42Hz skrev:
> Har svårt att bestämma mig, rakar nog bara ena
> benet i sommar!

Då blir det avrapportering och utvärdering till hösten för dig!

Tille skrev:
> Argument smargument. Det är jätteläskigt att ta
> ett beslut och att göra som man vill.

Ja, hur skulle det se ut? Framförallt när vi kommer till en så livsviktig sak som kroppsbehårling.

mankis skrev:
> Rakade av benen i går så nu...

...så nu:

Handcykel.jpg ht=386

?

Kan man inte bara göra som somliga ovan och erkänna att man tycker det är snyggt, eller "ser snabbt ut". Det är ju OK med kläder och cyklar, varför inte även benen.

Så behöver man inte trassla in sig i folklore om massage, aero och skrapsår.

(När man kör mountainbike är det för övrigt inget problem med hår i sår).

erik h skrev:
> (När man kör mountainbike är det för övrigt inget problem med hår i sår).

Det är för att man inte saltar stigarna om vintern?

Pluko skrev:
> Man blir lättare!

1,5 gram/ben om man är lurvig som jag. jag vet, jag har vägt.

Jag rakar sommartid för att jag är CYKLIST.
Vintertid ersätter lurvet minst en långkalsong.

Hittade länken till en sorts "rakningstraditionsförklaring" som jag läste för ett par år sedan. Detta då ur en amerikans perspektiv:

"I started racing in 1952 and that’s when I started shaving my legs. The European professional riders shaved their legs because they were riding the big stage races like the Tour de France and the Giro d’Italia.

Stages were long back then, sometimes in excess of 180 miles. (289.6 km.) They needed some serious massage therapy at the end of each day in order to have the leg muscles supple and relaxed ready to go again the next morning. It is neither comfortable for the cyclist or the masseuse to be massaging hairy legs."

Här är länken, http://davesbikeblog.blogspot.com/2008/06/why-do-cyclists-shave-their-legs-only.html. Jag tycker det är skrivet med en skön ton och parallellen han drar till Pamplona och Julgranar är roliga ;-)

Den här är också fin på answers.com:
---
Why do bike riders shave their legs?
In: Sports [Edit categories]

A: [Improve]
because they can go faster because there is less friction.
---

Senast redigerad av en moderator:
Om en man inte rakade ansiktet (helt eller delvis) skulle det vara lite avvikande. När såg ni senast en man med ett oansat helskägg? Sen kan man dra in huvudhårlängd och komplicera ännu mer.

Fikasvettot skrev:
> När såg ni senast en man med ett oansat helskägg?

Det faller nog på definitionen av man, som tycks en aning fluffig i den här tråden, men var gång jag ser mig själv i spegeln...

fredrikw skrev:
> Om du hade orkat söka hade du hittat massa
> trådar där alla tänkbara argument tas upp. Läs
> där och ta ett beslut själv för fasen, hur
> svårt kan det vara?

Med den inställningen skulle nog nya trådar i forumet kunna minskas ganska rejält...kanske tom så att det skulle börja kännas dött?
(Var tvungen att kolla klockslaget på inlägget fredrikw, kändes som en "måndag-morgon-reaktion";)

Förövrigt måste jag nog hålla med om att en del blir jävligt kitsliga av den hår/här frågan, som väl är helt befogad som alla andra frågor om sådant man inte vet.
Börjar det bli gamla bittra gubbar utan tålamod som dominerar forumet?

Skulle gärna raka benen eftersom jag tycker det hänger ihop med att satsa på cyklingen - tyvärr känner jag mig alltför långsam för att "vara värdig". Har som mål att förbättra min nivå avsevärt under närmaste 12 månaderna och om det går som jag hoppas skall jag fira genom att raka benen ;)

Campobella skrev:
> Någon som har tips på en bra epilator då? Finns
> ju en del o vælja på.

Jag har en Braun Silk-épil 7 som jag tycker funkar bra, vattentät och med en liten lampa så man ser håren ordentligt. Markant mycket bättre än den första epilatorn jag köpte som var den billigaste jag hittade (minns inte ens vilket märke det var).

JPL,
det tröttsamma är ju att det hela tiden är samma ifrågasättande som återkommer om och om igen, och det handlar ju sällan om ett genuint intresse utan snarare att den som sätter igång diskussionen vill hittar argument mot att raka benen, något som för en vuxen människa kan te sig lite märkligt.

Fredrik: Gör det olika ont att använda din dyrare jämfört med den billiga? För några år sedan köpte jag en riktigt billig som jag tycker gör alldeles för ont... (ja, kalla mig mesig om ni vill ;)

silverman834 skrev:
> Fredrik: Gör det olika ont att använda din
> dyrare jämfört med den billiga? För några år
> sedan köpte jag en riktigt billig som jag tycker
> gör alldeles för ont... (ja, kalla mig mesig om
> ni vill ;)

Jag tycker faktiskt att det var skillnad, sedan om det är inbillning eller inte har jag ingen aning om. Tillverkaren säger ju att det ska vara så i alla fall :)

Smärtan är ju värst första gången, sedan när man underhållsepilerar är det ju inte så farligt alls.

JPL skrev:
>
> Förövrigt måste jag nog hålla med om att en
> del blir jävligt kitsliga av den hår/här
> frågan, som väl är helt befogad som alla andra
> frågor om sådant man inte vet.
> Börjar det bli gamla bittra gubbar utan tålamod
> som dominerar forumet?

Frågan i sig kanske inte är så konstig men följer man upp med att skriva "Det går nog emot all min tro på det manliga släktet att man ska raka benen" så tycker jag inte det är så konstigt att ett antal personer reagerar och att det blir den del oseriösa svar.

fredrikw skrev:
> JPL,
> det tröttsamma är ju att det hela tiden är
> samma ifrågasättande som återkommer om och om
> igen, och det handlar ju sällan om ett genuint
> intresse utan snarare att den som sätter igång
> diskussionen vill hittar argument mot att raka
> benen, något som för en vuxen människa kan te
> sig lite märkligt.

Så sant, så sant...å andra sidan brukar vi griniga gamla bittra gubbar bemöta nya foruminnevånares ogillande mot trams-trådar med "det är ju frivilligt att läsa trådarna"....så vi får väl kanske vända samma argument emot oss som ser nya trådar med slitna ämnen dyka upp allt som oftast.

Å andra sidan har du hängt några år fler än jag här, så jag kanske ska avvakta och se hur kinkig jag blir framöver... ;)

Själv tycker jag det är jobbigt att skägga av mej även i ansiktet och har full förståelse för de som vill undersöka hur tunga argument det finns för släta ben, innan man lägger ner tid och möda på att kalhugga även benen.....och framförallt "det finns inga dumma frågor, bara dumma cyklister"! :)

Med ganska obefintlig egen erfarenhet av rakade ben så försöker jag mig på ett svar.

Om du är i hyfsad form så gör en rakning att musklerna syns bättre, du känner dig mer trimmad och mer slimmad/aero på cykeln. En positiv boost för självförtroendet, ser man mer fit ut så känner man sig snabbare. Gentemot konkurrenter så är det väl en fördel att visa upp ett par vältrimmade styltor som ser mer tränade ut än ett par orakade dito. Cykling handlar om BEN..."hur känns benen idag...fan du ser stark ut i benen osv osv", därför är inte armrakning intressant, armar är inget viktigt redskap i landsvägscykling.

Jämför med andra sporter så är det ganska lätt att se kopplingen. 100m löpare, längdhoppare, trestegshoppare, häcklöpare....rakar också sig, antagligen med samma motivering....alla sporter där folk vill känna sig "snabba" i exponerande tajta kläder har utövare som rakar sig. Men ingen ställer frågan varför Usain Bolt rakar benen.

Sen finns det sporter där folk kanske inte tajta kläder eller har behov av att känna sig aerosnabba men där det är viktigt att se bra ut på TV. Ex fotboll, där det springer runt mååånga rakade ben på planen. Skillnaden mot cykling är att det är först när du kommer på TV som rakade ben blir viktigt i fotboll (det här är min personliga teori...).

Jocke skrev:
> JPL skrev:
> -----
> Frågan i sig kanske inte är så konstig men
> följer man upp med att skriva "Det går nog emot
> all min tro på det manliga släktet att man ska
> raka benen" så tycker jag inte det är så
> konstigt att ett antal personer reagerar och att
> det blir den del oseriösa svar.

Ja idag då alla förväntas vara mer eller mindre mediatränade, slipade i att skriva eller undvika politisk inkorrekthet, så blir det reaktioner när det slinker med rader som egentligen är menade för att slå an en lättsam ton......men som kanske är olyckligt formulerade.

Jag tror att de flesta förstår vad personen i fråga vill ha sagt med de raderna, och fördomsfullt eller ej....generellt är det säkert vanligare att kvinnor rakar benen än män och att man som okunnig i ämnet spontant tolkar det hela som kvinnligt är kanske inte så konstigt?

Det är väl bara diskussionen som är provocerande egentligen? Som inlineOla skriver så är det många män som rakar benen. Jag gör det själv i perioder, det är absolut INGEN som lägger märke till det. Hade jag berättat om det hade det säkert provocerat, men vem fan kollar in/råstirrar på mina ben liksom?

Kolfibercowboy: det uppenbara är väl att testa själv? Gillar du känslan så ok, gillar du det inte så växer det ut snabbt igen (tar någon månad för en fjunis som jag). Du kommer inte att sakna håret sådär jättemycket under tiden. Svårt att tro att frun skulle bry sig särskilt faktiskt.

Det riktigt skrämmande i den här tråden är väl att det finns folk som antyder att de går till jobbet i kortbrallor? För att ro iland det stuntet MÅSTE man vara professionell cyklist. Eller fotbollsspelare...

lh skrev:
> Det riktigt skrämmande i den här tråden är
> väl att det finns folk som antyder att de går
> till jobbet i kortbrallor? För att ro iland det
> stuntet MÅSTE man vara professionell cyklist.
> Eller fotbollsspelare...

Eller välja en arbetsgivare där självaste ägaren springer runt i shorts...

lh skrev:
> Det riktigt skrämmande i den här tråden är
> väl att det finns folk som antyder att de går
> till jobbet i kortbrallor? För att ro iland det
> stuntet MÅSTE man vara professionell cyklist.
> Eller fotbollsspelare...

Är det värst att gå i kortbrallor eller för korta brallor till jobbet?
Och OM man nu går i kortbrallor, ror man hem det enklast med rakade eller orakade ben?

schture skrev:
> Vad är så skrämmande med arbetsplatser där
> arbetsgivare och arbetstagare går i shorts?

Brist på respekt för yrket?

Tillbaka
Topp