Det här med cykelkorg

Göttmos

Medlem
Det här med cykelkorg
Köpte nyligen en Cannondale EQ DLX som jag är mycket nöjd med förutom cykelkorgen fram:
1000006588.jpg

Tyvärr så fungerar den inte så bra för mig. Småsaker ramlar ju ut. Kanterna är för låga så jag kan inte ha min ryggsäck stående. Lägger jag ner ryggsäcken får den inte heller plats och jag får dra runt ett bagageband för att den inte ska ramla av. Dessutom så blir den lite trögstyrd och framlampan på styret täcks.

Så jag har funderat på att skaffa en korg och sätta på pakethållaren istället. Tydligen finns det något standard sätt, AVS. Jag vet inte om jag har det eller om jag ska titta på någon universalkorg?
1000006589.jpg

Det här med cykelkorg
Köpte nyligen en Cannondale EQ DLX som jag är mycket nöjd med förutom cykelkorgen fram:
Visa bilaga 680823

Tyvärr så fungerar den inte så bra för mig. Småsaker ramlar ju ut. Kanterna är för låga så jag kan inte ha min ryggsäck stående. Lägger jag ner ryggsäcken får den inte heller plats och jag får dra runt ett bagageband för att den inte ska ramla av. Dessutom så blir den lite trögstyrd och framlampan på styret täcks.

Så jag har funderat på att skaffa en korg och sätta på pakethållaren istället. Tydligen finns det något standard sätt, AVS. Jag vet inte om jag har det eller om jag ska titta på någon universalkorg? Visa bilaga 680824
Du har inga AVS fästen bak, så det blir någon standardhistoria till korg isf

Det här med cykelkorg
Facit är att man köper valfri trådkorg i lämplig storlek, som man sätter fast med ett antal buntband av god kvalitet antingen på fram- eller bakpakethållaren. Finns trådkorgar på Jula, Bauhaus osv, eller så går man till sin lokala återbruksaffär och köper en rostfri korg från en frysbox. Rostfritt håller för evigt och brukar vara "hårda" och fina.

Vilken form som är bäst beror på en massa faktorer såklart, och man kan behöva leta runt lite innan man hittar en lämplig.

Såhär ser en av mina korgar ut, men den är bara en av flera olika jag provat på olika cyklar.

IMG_9034.jpeg

IMG_9033.jpeg

Det här med cykelkorg
Jag förstår.

Men är det bättre eller sämre med korg bak än fram? Tycker framhjulet blir svårstyrt på min cykel. Däremot på min gamla damcykel som hade mer traditionell korg så var det lättare märkligt nog.
Det är väl smak som bak, men precis som du säger så kan en för tung och och otymplig korg fram påverka styrningen olika mycket. Däremot så är det väl många som gillar att ha korgen fram så att man ser sina prylar om man skulle råka tappa något eller liknande

Det här med cykelkorg
Förlåt men shit vad ni krånglar till det nu för tiden :) En 100% fungerande cykelkorg bak, lasten hamnar på rätt ställe med låg tyngdpunkt, inget ramlar ut... säkras med ett litet hänglås om man vill det. 0 hipsterfaktor.

Visa bilaga 681203
Jag tycker om denna typ av korg. Finns på lågprisvaruhus för ca 100 kronor. Praktiska, lätta att ta av/med in i butik och lägga sina varor i, kan flyttas mellan cyklar, när dom inte är på är dom ur vägen Enda nackdelen är väl att det inte är så stilenligt.

Det här med cykelkorg
avs är rätt smidiga, dem har en adapter för att få det att funka med andra pakethållare

själv föredrar jag nog korg fram, med några spännband för att säkra lasten. så ser man om nåt händer, med korg bak kan ju allt skumpa ur vid en trottoarkant utan att man vet

Tillbaka
Topp