Det här med rätt cykel till användning.

Rsdea

Ny medlem
Här cyklat en hel del genom åren på allt från bmx, räser, mtb hardtail ,mtb fs plus, hybrid och nu har jag en Scott spark. Har så många gånger fått höra tex om du cyklar så bör du ha en cx eller så en enduro eller så en mtb hard tail mm.
Jag cyklar typ 60% grusvägar 30% stigar & 10% procent asfalt.
Men har nu kommit fram till att cykeln jag har nu är den cykel jag använt absolut mest. Den är bekväm man cyklar hyfsat fort på div underlag.
När jag hade hardtail så tyckte jag stig blev tråkigt. Hårt stötigt så det blev mest asfalt och grusvägar med den. Räser blev det bara asfalt och lika där tröttna man på enformigheten men det gick väldigt fort. Plus mtb:n va skit rolig på stigar och riktigt stökiga partier och snö men seg efter grusvägar och asfalt.
Så det blev så att man la ner cyklingen helt då man alltid va tvungen att cykla på specifika ställe för att det skulle bli roligt.
Så nu när suget kom tillbaka fick det bli en fulldämpad xc.
Här aldrig cyklat så mycket som jag gör nu ! Den är ju roligt överallt. Nu är jag långt ifrån nån elit cyklist. Den har ej nån överdriven fjädringsväg men så mycket bekvämare och roligare än hardtail i stök och grusväg. Den går att cykla asfalt rundor med bra fart. Den känns som en riktig allround hoj som funkar till allt men kanske inte bäst på nått.
Men det bästa är att den blir så mycket mer använd än nån annan cykel jag haft för den är så allsidig. Jag cyklar för att det är kul och för att hålla mig i form. Hade ev tänkt köra nåt lopp i sommar för att testa.
Så för er som inte vet vilken sorts cykel ni ska skaffa för att motionera skaffa en xc !
Ville bara dela med mig av mina erfarenheter och kommer säkert få höra massa om att jag har fel.
Fyll gärna på med era erfarenheter av modeller och vad ni tycker ?

Kul att du hittat den cykel som passar för DIN cykling. Men det är högst individuellt, både vad/hur man cyklar och vad man tycker är kul/föredrar.
Så jag vänder mig starkt mot din rekommendation "om ni inte vet vilken cykel ni ska ha, skaffa en xc". Jag skulle snarare säga "om ni inte vet vilken cykel ni ska ha, pröva flera olika". När jag läser din text låter det tydligt att du är en cyklist som tycker skogen är roligast, men cyklar asfalt nån gång inbland. Klart en "snabb" mtb blir valet då. En cyklist som tycker lvg är roligast, men cyklar grusväg och ibland stig landar troligen i en gravel/cx istället.

+1 på ooms.

Jag har av samma skäl som TS landat på något annat, en monster-cx. Lvg är för inlåst, en FS för kapabel på stigarna, en mtb för seg på asfalt. Testa runt och välj det som passar just dig funkade för mig också...

Men, rsdea, härligt att du funnit det DU gillar!

en trampeffektiv, snabb och lätt helfjädrad xc-mtb försvarar alltid sin plats i ett cykelstall.

de cyklar man ser folk verkligen regelmässigt tröttna på och byta bort är hardtails. det finns några undantag förstås, skulle säga bland särskilt duktiga cyklister.

Jo det är klart man ska prova som många nämner.
Men det är inte alltid så lätt att få tillgång att testa allt.
Och som en annan nämner så tröttnar flest folk på hardtail. Men det är ändå det man ser flest folk rekommenderar när folk undrar vad man ska ha för mtb. Den är säkert bäst om man satsar på att vinna cykelvasan då den är mer tramp effektiv och går att köra jävligt fort med en skicklig cyklist. Men en amatör/motionär kommer tycka det är mycket roligare på en fulldämpad xc även fast det går saktare.

Jag tycker att man tenderar till att anpassa sig väldigt mkt till vad man hojar på. Jag hojade HT i många många år. Sedan skaffade jag en FS (om man nu kan kalla Epic för FS?). Och nu blir det betydligt mera stig.

Har precis samma känsla, har hittat precis rätt. Kör kanske 80% stig, helst så stenig och stökig som möjligt med mycket hopp och dropp, övrig är transport till stigen. Har haft uppehåll på 20 år och nu skaffat en 29” trailhoj (Stumpjumper) och har så grymt skoj. Funkar till nästan helt allt jag kör, allt från lokala XC tävlingar till enduro i Gesunda. Letar alltid luckor att sticka ut igen.

erolwi sa:
Har precis samma känsla, har hittat precis rätt. Kör kanske 80% stig, helst så stenig och stökig som möjligt med mycket hopp och dropp, övrig är transport till stigen. Har haft uppehåll på 20 år och nu skaffat en 29” trailhoj (Stumpjumper) och har så grymt skoj. Funkar till bra till allt jag kör, allt från lokala XC tävlingar till enduro i Gesunda. Letar alltid luckor att sticka ut igen.

erolwi sa:
erolwi sa:
Har precis samma känsla, har hittat precis rätt. Kör kanske 80% stig, helst så stenig och stökig som möjligt med mycket hopp och dropp, övrig är transport till stigen. Har haft uppehåll på 20 år och nu skaffat en 29” trailhoj (Stumpjumper) och har så grymt skoj. Funkar till bra till allt jag kör, allt från lokala XC tävlingar till enduro i Gesunda. Letar alltid luckor att sticka ut igen.

Ja det gäller verkligen att hitta rätt hoj för att man ska tycka det är kul. Det jag menade med mitt inlägg med rekommendationen av xc hoj är om man vet att man vill börja cykla så är en fs xc hoj bra att börja med. Eftersom dom fungerar till typ all slags cykling. Så kan man sen inrikta sig på mer specifik hoj om man tycker tex ren skogsåkning är rolig. Sen har väl priset en viss inverkan på upplevelsen ?

Det bra med att köpa hardtail först är att man hinner lära sig vilken typ av cykling man vill göra, utan att kasta ut för mycket pengar.

Något jag ofta hör folk vill byta bort är heldämpade XC-hojar, för att dom inser att det är mycket roligare med stökigare åkande, men det är trist att byta när man redan lagt ut så pass mycket pengar.

Själv ny på cykling men förstår mig inte på dilemmat om rekommendationen av att köpa hardtail o SEN köpa heldämpat. Snacka om slöseri med pengar.

Lika bra att köpa en heldämpad direkt... Jag har en ren XC cykel men insett att jag nog skulle vilja något mer lättkört utförs, kanske en Canyon Neuron, men vill absolut inte byta mot den jag har, så blir att spara till en andra cykel istället :)

Tror helt klart att en fulldämpad XC cykel som Scott Spark eller Scalpel Si är de bästa cyklarna att börja med. Mycket cykel för pengarna och de är mycket välbyggda och galet roliga att cykla på. Snabba som tusan är de, både på lvg, grus och skog med bråkiga rötter. De fungerar liksom till allt. Så om man är ny och endast har EN cykel, så är ju detta alternativ bäst då man kan hänga på överallt utan att halka efter eller behöva stå över för att cykeln inte fungerar i sammanhanget.

O köper man något rejält från början har man nåt att BYGGA på, alltså uppgradera delar om man känner för, istället för att köpa en helt ny cykel för att man köpte hardtail från början...

eucalyptus sa:
Själv ny på cykling men förstår mig inte på dilemmat om rekommendationen av att köpa hardtail o SEN köpa heldämpat. Snacka om slöseri med pengar.

Lika bra att köpa en heldämpad direkt... Jag har en ren XC cykel men insett att jag nog skulle vilja något mer lättkört utförs, kanske en Canyon Neuron, men vill absolut inte byta mot den jag har, så blir att spara till en andra cykel istället :)

Tror helt klart att en fulldämpad XC cykel som Scott Spark eller Scalpel Si är de bästa cyklarna att börja med. Mycket cykel för pengarna och de är mycket välbyggda och galet roliga att cykla på. Snabba som tusan är de, både på lvg, grus och skog med bråkiga rötter. De fungerar liksom till allt. Så om man är ny och endast har EN cykel, så är ju detta alternativ bäst då man kan hänga på överallt utan att halka efter eller behöva stå över för att cykeln inte fungerar i sammanhanget.

O köper man något rejält från början har man nåt att BYGGA på, alltså uppgradera delar om man känner för, istället för att köpa en helt ny cykel för att man köpte hardtail från början...

Visst, men det är inte många som känner sig bekväma med att lägga ut 30-40 på sin första cykel....för många går smärtgränsen under 10.000, då är det inte så mycket att välja på, utan i mtbväg blir det en ht... sedan kan det ju vara så att den typen av cykling man trodde sig skulle göra inte var så kul som man föreställt sig, eller att det inte var ens grej i huvudtaget.

Därför kan det vara bättre att känna sig för på något billigare...som sagts tidigare, det finns inga universallösningar, alla har olika preferenser.

eucalyptus sa:
Tror helt klart att en fulldämpad XC cykel som Scott Spark eller Scalpel Si är de bästa cyklarna att börja med. Mycket cykel för pengarna och de är mycket välbyggda och galet roliga att cykla på. Snabba som tusan är de, både på lvg, grus och skog med bråkiga rötter. De fungerar liksom till allt. Så om man är ny och endast har EN cykel, så är ju detta alternativ bäst då man kan hänga på överallt utan att halka efter eller behöva stå över för att cykeln inte fungerar i sammanhanget..
Lycka till att hänga på Pelotonen med en sån... Eller menar du på fullt allvar att den räcker till i klungkörning i 40-50 blås med ideliga igångdrag "utan att halka efter"?

det är sant h g j. första skogscykeln kommer bli lärpengar. och att direkt gå på en hoj för ett par månadslöner är risky business, man vet från början inte var man kommer att hamna.

gjorde själv så att jag köpte en beggad helfjädrad hrmm 26a. egentligen bara för att prova på. snabbt åkte det på en kortare styrstam, så var den cykeln närmast rätt ok. billig i inköp och stabilt lågt tredjehandsvärde.

kunde förstås köpt en beggad hardtail, det finns gott om dem. ett helt ok koncept. men att inleda sin mtb-karriär med en ny ändå rätt kostsam ht och med snabbt sjunkande värde skulle jag närmast avråda ifrån.

Senast ändrad:
ooms sa:
Lycka till att hänga på Pelotonen med en sån... Eller menar du på fullt allvar att den räcker till i klungkörning i 40-50 blås med ideliga igångdrag "utan att halka efter"?

Ska man tro trådarna här på Happy så är det vad många MTB-cyklister ägnar sig åt. 32t klinga räcker inte långt, att uppgradera till närmare 40t (helst oval) är det första dom gör.

Senast ändrad:
eucalyptus sa:

En helt ok hardtail med med en gaffel som inte är en hoppstylta och med helt ok komponenter kan man hitta för kanske 6-10k på nätet. Ca 15k på cykloteket. En fs på samma nivå blir nästan dubbelt så dyr, dvs 12-20k på nätet och ca 30k på cykloteket. I mitt tycke lite väl mycket om man inte vet om man ens vill fortsätta.

ooms sa:
eucalyptus sa:
Tror helt klart att en fulldämpad XC cykel som Scott Spark eller Scalpel Si är de bästa cyklarna att börja med. Mycket cykel för pengarna och de är mycket välbyggda och galet roliga att cykla på. Snabba som tusan är de, både på lvg, grus och skog med bråkiga rötter. De fungerar liksom till allt. Så om man är ny och endast har EN cykel, så är ju detta alternativ bäst då man kan hänga på överallt utan att halka efter eller behöva stå över för att cykeln inte fungerar i sammanhanget..

till det där duger inte en mellanmjölks instegs hardtail heller. och i ett tidigt lopp kan man ha riktigt roligt även på en icke långloppsoptimerad cykel. blir man biten av just den flugan köper man väl en cykel som är särskilt bra till det. grejen är att dessa snabba fs xc är väldigt bra till det mesta bara de förses med lämpliga däck.

eucalyptus sa:
De fungerar liksom till allt. Så om man är ny och endast har EN cykel, så är ju detta alternativ bäst då man kan hänga på överallt utan att halka efter eller behöva stå över för att cykeln inte fungerar i sammanhanget.

Går självklart inte att argumentera emot att en FS generellt är snabbare än en HT i allt utom möjligtvis grusvägrallyn och dylikt. Så det skippar jag ;-)

Däremot tycker jag det kan vara på sin plats att belysa det gamla vanliga mantrat: Cyklisten och inte cykeln är det absolut viktigaste. Finns ingen typ av normalt förekommande cykling man ska behöva stå över för att man sitter på en HT i stället för en FS. Tycker jag då. Kör själv mestadels helstelt och det enda område där jag direkt känner att jag hamnar i underläge jämfört med medföljande FS är tekniska utförslöpor. Men det går det med :-)

kais01 sa:
ooms sa:
eucalyptus sa:

till det där duger inte en mellanmjölks instegs hardtail heller. och i ett tidigt lopp kan man ha riktigt roligt även på en icke långloppsoptimerad cykel. blir man biten av just den flugan köper man väl en cykel som är särskilt bra till det. grejen är att dessa snabba fs xc är väldigt bra till det mesta bara de förses med lämpliga däck.
Nä, just det. De är bra till det mesta, inte "allt" som eucalyptus skrev. Hade han utelämnat lvg i sitt inlägg hade jag inte reagerat.

Måste vara skönt att kunna skjuta på 30000 för att testa att cykla lite. Eller blir det en fincykel med en gång för 55k? För att sen byta till rätt typ av cykel i alla fall....

Jag trodde jag hade bra ekonomi men lite hämningar finns kvar.

Hellre en bra ht m bra komponenter än en skit xc fs med instegs komponter.

kais01 sa:
de cyklar man ser folk verkligen regelmässigt tröttna på och byta bort är hardtails. det finns några undantag förstås, skulle säga bland särskilt duktiga cyklister.

Hehe, jag har en instegs-HT och är väldigt nöjd med den. Har cyklat överallt med den varje vecka i 1, 5 år och har inte tröttnat. Är absolut inte en särskilt duktig cyklist heller. En HT har sina fördelar!

Med det sagt så kommer jag förmodligen göra som de flesta och gå över till FS inom kort för att testa något nytt. Just nu ligger Canyon Neuron AL 7 bäst till. Riktigt billig, tillräcklig slaglängd och HA för att klara utförslöpor samt lätt i vikt (för det priset i varje fall). Inte riktigt en XC men jag hoppas den inte blir för seg på grus/asfalt. I mitt fall vill jag ha en FS för jag vill testa mer trail men samtidigt ha en allround hoj som funkar till allt.

HT:n kommer vara kvar så att kompisar som kommer o hälsar på kan låna (flyttade till Spanien för drygt ett år sedan, det är trevligt att cykla här).

ooms sa:
kais01 sa:
ooms sa:
eucalyptus sa:

Nä, just det. De är bra till det mesta, inte "allt" som eucalyptus skrev. Hade han utelämnat lvg i sitt inlägg hade jag inte reagerat.

det vete fan. landsväg på en fs xc är väl inte definitionen av njutbar ergonomi, och igångdrag i 40-50kmh är krävande. men en vätternrunda skulle han kanske orka med om vettiga däck är monterade. folk cyklar jorden runt på betydligt sämre cyklar.

fullblodshojar fs kring 10 kg med rätt utväxling tillåter saker man inte riktig kan tro. körde t ex över tranebergsbron på väg till hellas häromåret, rocket ron 2,25 fram, thunder burt bak. 60+ kmh i takt med bilarna nedför och ett par lycraboys passerade.

nej de däcken var inte optimala i hellas. kört med stadigare doningar där sedan.

Senast ändrad:
ooms sa:
Hade han utelämnat lvg i sitt inlägg hade jag inte reagerat.
Nu tror jag att det menades lvg i "MTB-utförande" (dvs allt ifrån korta transportsträckor på några kilometer till vinterträningsrundor i vinterväglag då en MTB är att föredra mot en lvg-cykel med 25mm däck) och inte enligt gällande Happy-praxis att när det nämns lvg så ska det vara 100% direkt dvs tajt lycraställ och sällskapa med andra med renodlade lvg-cyklar/cyklister.

Vidare tror jag att det menades mera att en rapp FS XC kan vara snabbare på lvg jämfört med t.ex. en FS Enduro-hoj eller en HT Trail-cykel med köttiga däck och traktorutväxling...

Visst, det är klart att en truck är snabbare än en traktor på en racingbana.
Om det är "bästa allround-mtb" som avses kanske man ska skriva det, och inte skriva att "cykeln" funkar till ALLT utan att halka efter...

Örjan Lax sa:
ooms sa:
Hade han utelämnat lvg i sitt inlägg hade jag inte reagerat.
Nu tror jag att det menades lvg i "MTB-utförande" (dvs allt ifrån korta transportsträckor på några kilometer till vinterträningsrundor i vinterväglag då en MTB är att föredra mot en lvg-cykel med 25mm däck) och inte enligt gällande Happy-praxis att när det nämns lvg så ska det vara 100% direkt dvs tajt lycraställ och sällskapa med andra med renodlade lvg-cyklar/cyklister.

Vidare tror jag att det menades mera att en rapp FS XC kan vara snabbare på lvg jämfört med t.ex. en FS Enduro-hoj eller en HT Trail-cykel med köttiga däck och traktorutväxling...

Exakt detta. Den är snabbare än tyngsta Enduro-hojen med traktorbreda däck så man kan fortfarande köra asfalt utan att det går alltför sakta.

Vad jag menade med landsväg är att cykeln klarar allt. Har aldrig sagt att man ska hänga på landsvägscyklisterna, för ska man cykla med i sen klungan o spinna konstant i 50+km/h - varför köper man då en MTB från första början? ;)

ooms sa:
Om det är "bästa allround-mtb" som avses kanske man ska skriva det, och inte skriva att "cykeln" funkar till ALLT utan att halka efter...
Men det här är väl ett mtb-forum? ;)

ooms sa:

Men LVG fanns ju inte ens på världskartan. Han har väl ingen lust att hålla på och raka benen och ha vita ankelsockor heller.

jonte987 sa:
Måste vara skönt att kunna skjuta på 30000 för att testa att cykla lite. Eller blir det en fincykel med en gång för 55k? För att sen byta till rätt typ av cykel i alla fall....

Det är mer en vanesak än ren ekonomi.

Och hämningar går att nöta bort har jag förstått.

Sen ser jag lite charm i att köra lite enklare/billigare grejor. Inbillar jag mig. Vi får se efter säsongen om jag kan stå för det.
Jag är väl lite speciell också som drömmer om enduro men antagligen borde ha en xc. Även detta får utvärderas till hösten.

Raggamuffin sa:
jonte987 sa:

Det är mer en vanesak än ren ekonomi.

ooms sa:
Örjan Lax sa:
ooms sa:
Men det här är väl ett mtb-forum? ;)
Om man är några år efter sin tid, ja.
Det var liksom ett skämt, och en recitering på vad folk brukade skriva förr i tiden här lite retsamt när lvg började blandas in. :)

För övrigt så gissar (vet :) jag att en lvg-cykel har en avsevärt större "sämre-koefficient" på riktigt svårkörd stig jämfört med en FS XC, jämfört med det omvända där FS XC på asfalt/landsväg inte alls har lika hög "sämre-koefficient" jämfört med en lvg-cykel.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp