Det här med växelöron på gamla hojar

floff

Ny medlem
Tänkte byta lite växlar till biltemagrejer på min fådda rex, eftersom jag kör på göra-sketa-hög utväxling med ett frihjul som jag hade i förrådet när det första valde att öppna sig och sprida ut sig över Göta Älv-bron i november.

Men, då är det ju så att de på biltema har vanliga bakväxlar och en sån med lixom inbyggt växelöra. Den ville jag inte ha för jag tyckte den var ful. Då började jag titta på det här med ett växelöra. Eller rättare sagt, jag gick till Sportson och Cykelringen. I omvänd ordning förklarade de för mig att nä DET GÅR INTE alls det. För det är så himla krångligt med växelöron som har utfasningar för ramen och ditten datten och skiljer på årsmodeller å grejer. Lite nedstämd gick jag hem, monterade av växelen och fann att, som jag lite misstänkte, de ville nog inte visa att de inte visste. För där är inga avfasningar eller något sådant.

Ja, det var en lång saga om ett litet växelöra. Men nog fan borde det funka med en sådan här:
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4219#params:nid=101561&t=Info

eller en sån här:
http://derailleurhanger.com/images/basic.jpg

Eller en sån här:
http://www.jofrab.se/commercePortal...9&rubrik=cyk10V%e4xlar%d6vrigt&sk=&altrubrik=

Eller? Spelar det så fantagalaktiskt stor roll att monteringshålet för bakväxeln hamnar på millijävlametern rätt, om det nu skiljer så mycket mellan axelhålet och monteringshålet.

Upplys mig, oh ni visa (så kanske ni får se mina ombyggda skrothojar sen)

edit: Glömde bilderna ju!

Bilagor

• DSC00168.JPG
    DSC00168.JPG
    52.9 KB · Besök: 25
  • DSC00169.JPG
    DSC00169.JPG
    49.2 KB · Besök: 20
  • DSC00167.JPG
    DSC00167.JPG
    47.1 KB · Besök: 23
  • DSC00166.JPG
    DSC00166.JPG
    41.8 KB · Besök: 21
Senast redigerad av en moderator:
Alltså, om man har en cykel avsedd för infällda, utbytbara växelöron så kan det vara rätt pyssligt att hitta rätt sort - där hade de rätt. Men det du visar på bilden är inte ett sådant. Det är höga odds på att du kan använda nån av de där, om du nu tycker att växlar med inbyggd hängare är så fula.

Grejen är nog att varianten med lösa, generella växelöron inte är så vanlig i Sverige. Har man en hygglig växelhoj så har den ett inbyggt växelöra och har man en budgethoj så har den hängaren inbyggd i bakväxeln istället.

Det där borde funka. Du kan nog till och med kapa av en bit av örat och svetsa fast på gaffeländan (eller be nån göra). Förutsatt är det är av stål förstås. Det som är viktigt är att örat kommer rakt.

Senast ändrad:
Att jag tyckte växeln var ful kanske var att ta i. Det var nog mer att jag var obstinat & tittat på en annan.
Jag frågade specifikt på båda ställena efter ett växelöra som INTE var infällt/infasat eller vad man ska kalla det. Och fick ändå kalla handen. Nåja. Det ligger inte så mycket pengar i växelöron kanske.

Jag tyckte det inbyggda örat på den här http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4219#params:nid=101816&p=1&t=Info var (den har biltema) väldigt lik växelörat på min befintliga (och de där generella varianterna). Alltså inget infällt eller så. På gaffelbenet på ramen är det väldigt ofasat. Dito på örat (höger & vänster gaffelben är närmast identiska).

Men för att inte missförstå som jag alltid gör: Om jag använder befintligt växelöra, vad finns då för hinder mot att hänga på en http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=4219#params:nid=101812&t=Info ? (denna har Biltema också, till ungefär halva priset)

Det jag kokar ner det till är: funkar inte generella växelöron med nyare bakväxlar (utan växelöron)?

Förutsatt att jag byter till ett passande frihjul (om det spelar ngn roll). När du säger att den ska hamna rakt, är det lixom rakt som i rakt vertikalt eller rakt som i inte inåt eller utåt från hjulet/ramen?

Det är så svårt att bygga med växlar! Nästa ram blir fix!

floff skrev:

> Men för att inte missförstå som jag alltid
> gör: Om jag använder befintligt växelöra, vad
> finns då för hinder mot att hänga på en
> http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?nid=42
> 19#params:nid=101812&t=Info ? (denna har Biltema
> också, till ungefär halva priset)

Det väsentliga är om du har gängor i växelörat. Det framgår inte riktigt på det du har i handen eftersom det sitter en skruv med mutter på baksidan. Eller, det borde ju gå ändå när jag tänker efter. Det är ju bara att pröva om du kan skruva på örat på en växel med hjälp av muttern.

När du säger att den
> ska hamna rakt, är det lixom rakt som i rakt
> vertikalt eller rakt som i inte inåt eller utåt
> från hjulet/ramen?

Växeln får inte peka snett i förhållande till hjulet. Hur den pekar framåt och bakåt är inte lika kinkigt.

floff skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag frågade specifikt på båda ställena efter
> ett växelöra som INTE var infällt/infasat eller
> vad man ska kalla det. Och fick ändå kalla
> handen.

Engelskan är lite bättre på det här. Där skiljer man ofta mellan Derailleur hanger, och adapter claw. Det du har kallas oftast för adapter claw.

floff skrev:
> Det ligger inte så mycket pengar i
> växelöron kanske.

Då har du tydligen inte titta på priset för en del av de infällda, modellspecifika varianterna...

Jag tror på exklusivitetsprincipen.
- fina ramar har inbyggd hängare, ofta utbytbar
- fina växlar har inte inbyggda hängare
- vill man ha fin växel, så förutsätts det att man har fin ram
- alltså blir generella växelöron en udda pryl för en rätt begränsad marknad

floff skrev:

> Jag tyckte det inbyggda örat på den här
> 19#params:nid=101816&p=1&t=Info var (den har
> biltema) väldigt lik växelörat på min
> befintliga (och de där generella varianterna).
> Alltså inget infällt eller så. På gaffelbenet
> på ramen är det väldigt ofasat. Dito på örat
> (höger & vänster gaffelben är närmast
> identiska).

Du har helt rätt, det är inget speciellt konstigt med den sortens fäste. Låter tillverkaren använda samma gaffelände för flera olika cykeltyper helt enkelt. Samma gaffelände för bägge sidor tillochmed.

floff skrev:

> Men för att inte missförstå som jag alltid
> gör: Om jag använder befintligt växelöra, vad
> finns då för hinder mot att hänga på en
> 19#params:nid=101812&t=Info ? (denna har Biltema
> också, till ungefär halva priset)

Sannolikt inget alls. Det finns en justerskruv på bakväxlar som reglerar växelns lutning framåt/bakåt. Den skall stödja på en lite klack på hängaren. På dina bilder är fingrarna i vägen, så jag kan inte se riktigt om du har en sån klack eller inte.

floff skrev:

> Det jag kokar ner det till är: funkar inte
> generella växelöron med nyare bakväxlar (utan
> växelöron)?

De gånger jag provat så har det inte varit något problem. Det som skulle kunna spöka är att växeln hamnar 5-8 mm längre ut, så man kanske kan få problem med att nå hela vägen till det innersta drevet. Har dock inte hänt mig än...

floff skrev:

> Förutsatt att jag byter till ett passande frihjul
> (om det spelar ngn roll).

Antagligen inte, även om det finns några fällor. Bäst odds för bra funktion kräver att antalet växlar i växelväljaren stämmer med antalet drev och att slaglängden i växelväljaren och växel stämmer med delningen mellan dreven. Stannar man inom Shimano kommer man långt med att bara räkna växlarna.

Åh, vad gulligast ni är! Jag ska SPRINGA iväg och köpa växelöron till höger och vänster nu. Det jag har beställt i växelväg är shimanokassett (eller ja shimanokompatibel) och shimano(kompatibel) växel.

Tittade idag på växelöron, som itne var för generella. Det är DÄR alla pengar ligger! Trofan att man slutade med platta växelöron.

Det här blir inom en månad, förhoppningsvis en ombyggd (den är skitsnygg som jag har den i huvet iaf!) hoj.

Tillbaka
Topp