Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Bele

Aktiv medlem
Jag tycker att Visa din misär-tråden innehåller för mycket som inte är misär. Självklart innehåller den en del riktig misär, men felköpta bakväxlar mm hör inte till den kategorin.

Idag har jag inte kunnat cykla av olika skäl. Det är surt, men det kunde ha varit mycket värre. Något värre, men fortfarande inte misär, är att jag i en och halv månad har väntat på en frambroms till en cykel som jag vill använda nu.

Ni fattar temat. Lufta er frustration här istället och låt misären vara just misär.

Kollade över vintercykekn inför morgondagens tur. Finner en brusten eker i bakhjulet... Svär lite över detta... Vet att jag ska ha liggandes några i reserv... Så det kunde vart värre... River av bromsskiva och kassett och monterar ny eker. På med skiva och rengjord kassett. Spänner försiktigt fast kassetten med en skiftnyckel. Fan! Precis när jag tycker jag dragit hårt nog så försvann spänningen... Gängpaj o body... Sliter av kassetten och skruvar i kassett-mutterbricka-fanstyget... Gängar på fint.... På med kassetten igen och börjar spänna åt.. Drar inte lika hårt som vanligt och kassetten sitter där den ska... Det kunde vart mycket värre!

Bengt-re

Aktiv medlem
Första snön kom för några dagar sedan så då beställde jag och monterade dubbdäck på cykeln. Nu när däcken är monterad har snön försvunnit och prognos visar plusgrader. Det kunde ha varit mycket värre.

Jag kopierar.... satte på dubbdäck förra veckan. Massor plus nu - skitroligt, men kunde varit värre.

Belse

Aktiv medlem
Jag kan börja med ett par bilder, inte färska, men hyffsad misär just då...
Böjd titanplatta i handleden ca 2 veckor efter att gipset åkte av från gången innan då plattan sattes in...
1918418_1279619706442_5524330_n.jpg
1918418_1279619746443_4744650_n.jpg
1918418_1279619786444_4602546_n.jpg
1918418_1279619826445_5114299_n.jpg

Valhalla_

Aktiv medlem
Huvva fy fan vilka hemskheter!

Själv hade jag min hittills värsta krasch efter att jag för första gången tagit det nya stora droppet i flottsbro (det bredvid det jättestora). Glad och nöjd med min bedrift när jag precis landat, slappnade jag väl av lite för mycket tills jag några sekunder senare lyckades köra rakt ut i den lilla svängen som kommer ca 30 m efter. Lite "småkrafs" som man inte brydde sig om att fundera på i förväg. For rätt in i en massa stenar och skit, gjorde en otb. Smackade skallen i backen, stukade handen, och blev allmänt blåslagen och förvirrad. Tog mig ca 30 min att minnas vad som hänt, efter att personal förhört mig om vilken dag det är, vad jag heter osv. Börjar kunna cykla försiktigt nu men har i vissa lägen ont. Det var väl inte helt lyckat, men det kunde gått fan så mycket värre.

Arne77

Medlem
Blev av med cykeln förra lördagen. Känner en sån frustration över att inte kunna cykla, inte en enda mil på en vecka, känns tomt, visserligen ett I-landsproblem, men cyklingen har gjort mig gott.

Bele

Aktiv medlem
Lagade en cykel och stack sen iväg ut. I första branta backen efter 1,5 km gick kedjan av. Drivlinan var mycket sliten och det var blott mitt andra kedjebrott under alla år och mil jag har cyklat. Ledde hem cykeln. Provade att springa, men ena knät ville inte. Gav upp och styrketränade istället.

Vet inte vad jag ska göra imorgon, har inget att cykla på förutom racern och den vill jag inte ta ut i det här vädret. Väntar otåligt på reservdelar och verktyg.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det tycker jag absolut. Även Valhallas 30 min innan minnet kom tillbaka hör hemma där.
:giggle:

simson

Aktiv medlem
Beställde en ns eccentric 27.5 al på rea i tisdags , väl medveten om att den har gammal standard som 142x12 bak tex , snigelfrakt såklart det ska ju va billigt . Får ett sms från dhl express att ett paket finns att hämta och rullar dit efter jobbet å då ramen kommit , kul .
Öppnar kartongen , fan fel färg , äh skitsamma den va ju billig ,
men vänta nu va står det på ramen 148boost och 29 alu EVO, otur när det blir fel åt rätt håll så att säga😜👍.
Trevlig helg

Bengt-re

Aktiv medlem
Hade servat, tvättat och oljat cykeln - monterat ny lampa och allt var vacket.

Cyklade sedan två timmar i regn på grus/ler vägar. Ser värre ut än innan meckandet....

Emil777

Aktiv medlem
Huvva fy fan vilka hemskheter!

Själv hade jag min hittills värsta krasch efter att jag för första gången tagit det nya stora droppet i flottsbro (det bredvid det jättestora). Glad och nöjd med min bedrift när jag precis landat, slappnade jag väl av lite för mycket tills jag några sekunder senare lyckades köra rakt ut i den lilla svängen som kommer ca 30 m efter. Lite "småkrafs" som man inte brydde sig om att fundera på i förväg. For rätt in i en massa stenar och skit, gjorde en otb. Smackade skallen i backen, stukade handen, och blev allmänt blåslagen och förvirrad. Tog mig ca 30 min att minnas vad som hänt, efter att personal förhört mig om vilken dag det är, vad jag heter osv. Börjar kunna cykla försiktigt nu men har i vissa lägen ont. Det var väl inte helt lyckat, men det kunde gått fan så mycket värre.
Kul att höra att det var tur-i-oturen. Hoppas du är på G i god tid till nästa säsong!
men...
Skriver för att höra om hur din handled/hand mår. Funderar på själv på läkningstider och rehab...
Jag vurpade v44 (otb) och tog emot mig med handen men bröt inget, enl. läkarundersökning senare på dagen (ej röntgen).
Har fortfarnade ont 7v senare, men handen mår bättre. (Kan nästan stå ut med att göra en armhävning). Det är benbiten i handloven (vad den lillfinger-sidan nu heter, iaf inte båtbenet) som värken kommer från. Jag kan inomhusklättra fint med handen men t.ex. inte öppna en syltburk eller lägga tryck (armhävning) på handen utan stor smärta.
Iaf, fick du något tips gällande din handled som du kan dela ?

mvh
Emil

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Kul att höra att det var tur-i-oturen.
Skriver för att höra om du vill säka hur din handled/hand mår. Funderar på läkningstider och rehab...
Jag vurpade v44 och tog emot mig med handen men bröt inget, enl. läkarundersökning senare på dagen (ej röntgen).
Har fortfarnade ont 7v senare, men handen mår bättre. (Kan nästan stå ut med att göra en armhävning). Det är benbiten i handloven (lillfinger-sidan)
Har inget ont när jag är stilla och avslappnad men i vissa vinklar och när jag gör vissa saker gör det ont. T.ex vid armhävningar (men det går). Ibland strålar det ut i lillfingret och ringfingret. Tror jag har liknande som du, det är yttre delen av handleden och de två-tre yttre fingrarna.

V1 Handen börjar svullna och blir blå.
V2 svullnad börjar lägga sig.
V3 ingen svullnad, inget blått. Börjar kunna greppa saker men svag. Börjar prova att cykla, svårt att bromsa.
V4 kan cykla försiktigt men gör ont och är lite svag.
V5 kan cykla försiktigt men gör ont, börjar bli starkare
V6 Här är jag nu. Fortfarande ont men bättre.

Skulle gissa att jag kommer ha ont i minst en månad till i den takt detta går men jag är hyfsat stark i handen, och jag märker dagligen små förbättringar. Jag kan cykla och jag kan lyfta saker typ stekpanna osv utan större bekymmer, men behöver vara lite försiktig. Går hos sjukgymnast och kör lite rehab övningar osv.

Så det kunde vart värre. Polarn krossade armbågen i höstas när vi cyklade och han är nog nere för räkning till nästa sommar som det verkar. Så jag är glad att jag i alla fall kan göra saker. Och dessutom som en bonus har jag på försäkringen plockat ut en ny likadan hjälm i en färg jag gillar bättre.

Emil777

Aktiv medlem
Har inget ont när jag är stilla och avslappnad men i vissa vinklar och när jag gör vissa saker gör det ont. T.ex vid armhävningar (men det går). Ibland strålar det ut i lillfingret och ringfingret. Tror jag har liknande som du, det är yttre delen av handleden och de två-tre yttre fingrarna.

V1 Handen börjar svullna och blir blå.
V2 svullnad börjar lägga sig.
V3 ingen svullnad, inget blått. Börjar kunna greppa saker men svag. Börjar prova att cykla, svårt att bromsa.
V4 kan cykla försiktigt men gör ont och är lite svag.
V5 kan cykla försiktigt men gör ont, börjar bli starkare
V6 Här är jag nu. Fortfarande ont men bättre.

Skulle gissa att jag kommer ha ont i minst en månad till i den takt detta går men jag är hyfsat stark i handen, och jag märker dagligen små förbättringar. Jag kan cykla och jag kan lyfta saker typ stekpanna osv utan större bekymmer, men behöver vara lite försiktig. Går hos sjukgymnast och kör lite rehab övningar osv. Kunde vart värre. Polarn krossade armbågen i höstas när vi cyklade och han är nog nere för räkning till nästa sommar som det verkar. Så jag är glas att jag i alla fall kan göra saker. Och dessutom som en bonus har jag på försäkringen plockat ut en ny likadan hjälm i en färg jag gillar bättre.

Kul att höra att hoppet lever!

hade ingen svullnad men känner igen mig i problem med stekpannor o kastruller.
Jag får nog räkna med minst 4v till innan jag är ~90%. Undrar och hoppas att handleden är lika stark som innan sen.
-din rehab, är det rörlighet i handled ?
Jag skulle "träna och röra på mig, smärtan styr vad" som vanligt för bra läkning och gör det.

grattis till nya hjälmen 💪😎 och hoppas på att du snart är uppe och kör med den.
(Har du foto på gamla hjälmen?)

Stay happy !

Valhalla_

Aktiv medlem
Kul att höra att hoppet lever!

hade ingen svullnad men känner igen mig i problem med stekpannor o kastruller.
Jag får nog räkna med minst 4v till innan jag är ~90%. Undrar och hoppas att handleden är lika stark som innan sen.
-din rehab, är det rörlighet i handled ?
Jag skulle "träna och röra på mig, smärtan styr vad" som vanligt för bra läkning och gör det.

grattis till nya hjälmen 💪😎 och hoppas på att du snart är uppe och kör med den.
(Har du foto på gamla hjälmen?)

Stay happy !
Jag var hos en naprapat först för att greja lite med rygg osv och om handen sa han typ "använd handen men undvik att lyfta tungt". Tyckte jag behövde lite mer struktur så gick sedan till sjukgymnast och har nu ett träningsprogram där jag kör mestadels rörlighet, men även ett par lättare styrkeövningar med "stressboll" och gummiband. Känns bra.

Gamla hjälmen ser inte så värst trasig ut men har en spricka på ca 7 cm innanför plastskalet i yttre lagret.
IMG_20201109_124402733.jpg

Med "innerhjälmen" utplockad:
IMG_20201212_221700507.jpg

Nya hjälmen:
IMG_20201211_224143229.jpg

Emil777

Aktiv medlem
Jag var hos en naprapat först för att greja lite med rygg osv och om handen sa han typ "använd handen men undvik att lyfta tungt". Tyckte jag behövde lite mer struktur så gick sedan till sjukgymnast och har nu ett träningsprogram där jag kör mestadels rörlighet, men även ett par lättare styrkeövningar med "stressboll" och gummiband. Känns bra.

Gamla hjälmen ser inte så värst trasig ut men har en spricka på ca 7 cm innanför plastskalet i yttre lagret.
Visa bilaga 458857
Med "innerhjälmen" utplockad:
Visa bilaga 458859

Nya hjälmen:
Visa bilaga 458861
Kom att tänka på en kommentar jag fick från en fransos när jag kraschade in i ett träd "säg tack till din hjälm Emil"
Shit, gissar att lerfläcken indikerar var det slog i. Ovärdeligt med full-fejs. Hjälmen din fungerade som den skulle. Tack för att du delade bilderna. Nyttigt att se !

Valhalla_

Aktiv medlem
Kom att tänka på en kommentar jag fick från en fransos när jag kraschade in i ett träd "säg tack till din hjälm Emil"
Shit, gissar att lerfläcken indikerar var det slog i. Ovärdeligt med full-fejs. Hjälmen din fungerade som den skulle. Tack för att du delade bilderna. Nyttigt att se !
Japp, precis där. Det var lerigt den dagen. Ja jag är glad att jag valt en vettig hjälm. Fick iofs lite lättare hjärnskakning, men inget allvarligt.

Emil777

Aktiv medlem
Japp, precis där. Det var lerigt den dagen. Ja jag är glad att jag valt en vettig hjälm. Fick iofs lite lättare hjärnskakning, men inget allvarligt.
Sista frågan, fick du en ersättningshjälm från Bell eller från försäkringsbolaget? Jag har själv en Bell superair och blev nyfiken. Kanske man ska regga sin hjälm hos Bell?
En hjälm är ju dyr, så det blir ju lite plåster på såren om man behöver en ny efter man "använt" hjälmen.

Valhalla_

Aktiv medlem
Sista frågan, fick du en ersättningshjälm från Bell eller från försäkringsbolaget? Jag har själv en Bell superair och blev nyfiken. Kanske man ska regga sin hjälm hos Bell?
En hjälm är ju dyr, så det blir ju lite plåster på såren om man behöver en ny efter man "använt" hjälmen.
Inte provat med bell. Kör via olycksfallsförsäkring.

Hep

Aktiv medlem
- Hur hade du det på hemmakontoret igår då?
- Jotack, sådär.

Jag tänkte passa på att rensa silen i diskmaskinen som krånglat. Fast det var lite mörkt och svårt att se, så jag tände lampan i telefonen och la den i övre korgen som en liten taklampa. Fiffigt. Efter jag rensat silen satte jag på ett kortprogram för att testa. Jodå, det funkade bra och när jag öppnade luckan lyste faktiskt "taklampan" fortfarande.

IMG_0301.jpg

Nu när telefonen fått ligga över natten och torka i en påse med riskorn, funkar den nästan precis som den ska. Enda utmaningen är att det är svårt att ladda den. Så nu ska jag åka ner till applebutiken och erkänna att jag kört telefonen i diskmaskinen och be dem pilla ut det uppsvällda riskornet som sitter fast i laddningshålet. Jag kommer säkert känna mig väldigt framgångsrik.

capercock

Medlem
Drog en semi-vurpa på dagens skogstur, eller snarare en hård nedläggning, vilket resulterade i att ventilen på bakdäcket träffade en smal pytteliten stubbe och gick rakt av. 🤪 Ingen reservventil eller nödslang på mig, så det var bara att promenera den sista, och roligaste, kilometern på rundan.

Men det hade kunnat vara värre.

Booten

Aktiv medlem
Frun har fått jobb vilket innebär att vi måste köpa en till bil då vi bor på landet.. där rök budgeten för en 4:e cykel till mig men... det kunde varit värre....

Manurhin2

Aktiv medlem
På grund av B-kropp så ligger jag och gnyr igen, sjunkande fitness sen augusti med litet omtag i november och sen lite Covid 19. Cyklarna blir iaf inte slitna.
Det kunde varit värre?

Screenshot_20201217-163756_TrainingPeaks.jpg

Lazy_eye

Aktiv medlem
Lagade en cykel och stack sen iväg ut. I första branta backen efter 1,5 km gick kedjan av. Drivlinan var mycket sliten och det var blott mitt andra kedjebrott under alla år och mil jag har cyklat. Ledde hem cykeln. Provade att springa, men ena knät ville inte. Gav upp och styrketränade istället.

Vet inte vad jag ska göra imorgon, har inget att cykla på förutom racern och den vill jag inte ta ut i det här vädret. Väntar otåligt på reservdelar och verktyg.

DET HÄR. Ödmjuk decemberdepp. Älskar det.

Simpa85

Aktiv medlem
I förrgår började det regna in från taket. Men även om huset är i familjens ägo, så hyr vi och problemet är inte mitt att lösa och det verkar vara en lösning på ingång.
Igår kräktes sonen rakt över hela golvet på lådcykeln, men det gick att trösta och torka upp utan större svårighet.
Idag havererade datorn och vägrar boota. Men den hade 9 år på nacken, inget av värde saknas på backupen och jag har råd med en ny.

Kunde varit värre.

BFS

Aktiv medlem
Idag hakade mina hörlurar fast i ett fast föremål för sista gången. De är numera tvådelade ("för den händige"). De har dock överlevt mer än jag trott vara möjligt, de var inte direkt dyra och jag skaffade ett par likadana för nåt år sen (då de sitter såpass bra i mina konstiga öron). Kunde varit värre.

TL84

Medlem
Efter en lång och seg förkylning (inte Covid-19) så såg jag fram emot att göra i ordning hojen för första mtb rundan på tre veckor. Lower leg service stod på menyn och jag rev isär gaffeln INNAN jag inser att den ska ha olika oljor i benen (Fox rythm 34) Efter intensivt googlande inser jag att oljan jag saknar inte finns på en enda svensk sida. Väntar nu på leverans från Tyskland. Segt som fan men kunde ju varit värre!

Drosa

Aktiv medlem
Sista pendlingen till jobbet för i år och då händer det. Vurpa! Tänkte mig inte för och tog en 90 graders sväng som vanligt. Skulle jag inte gjort för det var tydligen halt efter en natt med minus.🤔??? Svartis som ej syntes och cykeln for iväg under mig och jag gick i backen. Skrapsår på höft och knä och har ont i ena armen och båda händerna.🙂 Men det kunde ju vara värre. Gick trots allt bra. Och lite skrapsår läker. Varit med om betydligt värre vurpor.

Manurhin2

Aktiv medlem
Sista pendlingen till jobbet för i år och då händer det. Vurpa! Tänkte mig inte för och tog en 90 graders sväng som vanligt. Skulle jag inte gjort för det var tydligen halt efter en natt med minus.🤔??? Svartis som ej syntes och cykeln for iväg under mig och jag gick i backen. Skrapsår på höft och knä och har ont i ena armen och båda händerna.🙂 Men det kunde ju vara värre. Gick trots allt bra. Och lite skrapsår läker. Varit med om betydligt värre vurpor.
Du kommer inte ens att komma ihåg det snart när glöggpavan är urdrucken. Själv har jag cyklat i 2:30 i SOLSKEN med till Karlstad inflyttad Happyit, det kunde ha varit mycket värre🙂

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer