Det kunde ha varit mycket värre!-tråden

Kanske är fel sport om ärr oroar.

Bara jag ska ha knäskydd som skaver tror jag mina kommer vara lugnt. Det är ju ok på morgonen..
Tvätta och sätt på skavplåster hade jag gjort sagt va.
Jag trampade av halva hälen i trappan hemma pga tofflor för några dagar sen så inget är säkert. Kunde varit värre, flip flop en vecka nu

Kan Assos Skin Repair Gel används även för sådana här sår?
Jag har använt Assos-salvan några gånger för mindre sår i en viss region.
För mig har den salvan löst problemen väldigt snabbt utan synliga/kännbara bieffekter.
Det finns väl flera andra liknande salvor som också bör kunna fungera, kanske Jukon-salva
eller Inotyol?

Ok, sitter som fan på hälen men möjligen svettas jag inte på den
Är det typ detta du menar? De sitter rätt bra men de ska en ju låta sitta kvar ett par dagar till skavsåret läkt, inte hålla på att byta varje dag. Då förlorar de sin magiska verkan.
Screenshot 2026-08-06 22.24.29.webp

Kan Assos Skin Repair Gel används även för sådana här sår?
Jag har använt Assos-salvan några gånger för mindre sår i en viss region.
För mig har den salvan löst problemen väldigt snabbt utan synliga/kännbara bieffekter.
Det finns väl flera andra liknande salvor som också bör kunna fungera, kanske Jukon-salva
eller Inotyol?
Kan någon påminna mig om vilken salva som bör användas vid inflammerade hårsäckar i samma region? Dvs ej öppna sår. Orkar inte gå igenom hela underlivs-tråden.

Edit: alsolgel?

Är det typ detta du menar? De sitter rätt bra men de ska en ju låta sitta kvar ett par dagar till skavsåret läkt, inte hålla på att byta varje dag. Då förlorar de sin magiska verkan.
Visa bilaga 845851
Ja såna. Kanske borde låta det sitta men vågar inte med bad o 30 grader varmt. Det är inget skav utan ett stort hål.
Har 70 tals trappa med stora gjutna skivor. Satte foten i toffla för långt bak så steget över drag av en bit

Det kunde ha vart värre.
Har länge saknat verktyg för att kolla slitage på kedjan, köpte ett billigt för 79:- hos Bikester.
Så nu behöver 3 av 4 cyklar i stallet nya kedjor…🫣
Är det ett verktyg som mäter "rätt" eller som riskerar att överskatta slitaget?

Finns ett antal trådar i ämnet här, t.ex.

Är det ett verktyg som mäter "rätt" eller som riskerar att överskatta slitaget?

Finns ett antal trådar i ämnet här, t.ex.
Köpte denna, å jag får ursäkta mig. 83:- kostade den och inte 79:-.

Sen om den är bra eller vet jag ej.

Köpte denna, å jag får ursäkta mig. 83:- kostade den och inte 79:-.

Sen om den är bra eller vet jag ej.
Att mäta kedjan monterad på cykeln med en tumstock (el likn tumgraderat) kräver inget inköpa av speciellt mätverktyg, för de av oss som har en tumstock åtminstone
och mäter kedjeslitaget på rätt sätt
Vill man ändå ha ett specialverktyg är #9 i den av @GoranS länkade tråden en bra start

Packar inför ett eller två dygns cykling på Vallåsen. Ingen vet. Vi ska bo i husbil mellan varven. Har en hund och en 3,5 åring. Imorgon ska det tydligen regna. Hatar verkligen att packa och just nu ser det ut som att vi ska vara borta ett år alternativt flytta hemifrån helt 🤷‍♀️. Well well. Det kunde varit värre men just nu känns det som att det närmar sig misär-tråden 😅.

Packar inför ett eller två dygns cykling på Vallåsen. Ingen vet. Vi ska bo i husbil mellan varven. Har en hund och en 3,5 åring. Imorgon ska det tydligen regna. Hatar verkligen att packa och just nu ser det ut som att vi ska vara borta ett år alternativt flytta hemifrån helt 🤷‍♀️. Well well. Det kunde varit värre men just nu känns det som att det närmar sig misär-tråden 😅.
Lika bra att fylla på, det är en bit till närmsta närbutik från campingen på Vallåsen.

Nu får tant ta och förklara sig, i denna eller valfri gravel-tråd.
Okej, here we go (harkel). Vi har 5 km till närmsta ICA. Vill jag cykla dit är det med livet som insats längs en 70 väg där sporten från bilisterna verkar vara att köra så fort de kan och så nära cyklisterna det bara går. Jag vill kunna cykla till ICA och handla lite onödiga saker ibland. Nyss upptäckte jag att det finns massor av skojiga grusvägar till nämnda affär. Där kan jag cykla med mindre risk att bli dräpt av bil framförd av The Stig 🙄, kul är det också! Tycker att min halv-enduro inte riktigt gör jobbet. Den är liksom lite för grov och tung. Så, idag har jag haft det lite trist och så dök en billig gravel på mig. Tänkte: ingen minns en fegis och körde på.

(Hur jag berättade för sambon? Visade bild, frågade om han tyckte att det var en fin cykel. Fick "ja" till svar och sa: "Bra för jag har precis köpt den 😆.)

Mycket ot nu kanske...

Okej, here we go (harkel). Vi har 5 km till närmsta ICA. Vill jag cykla dit är det med livet som insats längs en 70 väg där sporten från bilisterna verkar vara att köra så fort de kan och så nära cyklisterna det bara går. Jag vill kunna cykla till ICA och handla lite onödiga saker ibland. Nyss upptäckte jag att det finns massor av skojiga grusvägar till nämnda affär. Där kan jag cykla med mindre risk att bli dräpt av bil framförd av The Stig 🙄,
Alla här instämmer nog att i ditt enda brott är att ha väntat så länge med köpet. Jag har själv 2,5 km till närmsta ICA, vill man ta bil blir det längre, och säkert 500m av cykelrutten är grus. Hade aldrig klarat mig utan grushojen, eller räsern med 32mm slicks då såklart..

Alla här instämmer nog att i ditt enda brott är att ha väntat så länge med köpet. Jag har själv 2,5 km till närmsta ICA, vill man ta bil blir det längre, och säkert 500m av cykelrutten är grus. Hade aldrig klarat mig utan grushojen, eller räsern med 32mm slicks då såklart..
Håller med. 5 km till Ica låter som anledning till minst en tre-fyra cyklar i min värld.

Jag är också precis fyllda 40, men förstår inte hur det har det minsta med cykelköp att göra..😇

Vilken ytlig artikel! Tre rader lång, typ. Om något som egentligen till och med hör hemma i misär-tråden; folk som levt ett liv fullt av utmaningar och i en viss ålder när tillräckligt många faktorer sammanfaller, såsom slitiga småbarnsår, utmanande arbetsliv, konstant egenhändigt uppställda prestationskrav och andra saker som förändras av naturliga skäl, varpå tillvaron blir ohållbar. Motorcykelköpet är ju det man skojar om som kris, medan allt det andra går allmänheten mer obemärkt förbi.

Regina Möller verkar gansk oinsatt, minst sagt!🤯

TinyTempest har det eller kommer att få det mycket mindre värre med gravel-köp-behovet uppfyllt - ta del av nymodigheterna och så. Somliga här minns säkert samma glädje, när cykelkedjan kom.

(Hur jag berättade för sambon? Visade bild, frågade om han tyckte att det var en fin cykel. Fick "ja" till svar och sa: "Bra för jag har precis köpt den 😆.)
Jag köpte cykel nummer åtta för en månad sen när övriga familjen var bortrest. Om inte min uppmärksamma dotter hade sagt "vad är det där för cykel?" hade det nog min sambo aldrig märkt att det hängde en till cykel i garaget 🙂

Vilken ytlig artikel! Tre rader lång, typ. Om något som egentligen till och med hör hemma i misär-tråden; folk som levt ett liv fullt av utmaningar och i en viss ålder när tillräckligt många faktorer sammanfaller, såsom slitiga småbarnsår, utmanande arbetsliv, konstant egenhändigt uppställda prestationskrav och andra saker som förändras av naturliga skäl, varpå tillvaron blir ohållbar. Motorcykelköpet är ju det man skojar om som kris, medan allt det andra går allmänheten mer obemärkt förbi.

Regina Möller verkar gansk oinsatt, minst sagt!🤯
Väldigt OT nu (men det kunde ha varit mycket värre), jag har hittills observerat följande stadier hos mig och bekanta:

20+ Lajvar vuxen, med viss/omfattande hjälp
30+ Fullvärdig vuxen, utan stödhjul
40+ Inser att det här med vuxen inte var lika kul som man trodde och återfaller till barn/tonårsbeteende, fast med bättre ekonomi. Sammanfaller passande nog ofta med att barn blir äldre och blir mer självgående.

Har några år kvar till 50, blir spännande att se vad som väntar härnäst.

Senast ändrad:
Väldigt OT nu (men det kunde ha varit mycket värre), jag har hittills observerat följande stadier hos mig och bekanta:

20+ Lajvar vuxen, med viss/omfattande hjälp
30+ Fullvärdig vuxen, utan stödhjul
40+ Inser att det här med vuxen inte var lika kul som man trodde och återfaller till barn/tonårsbeteende, fast med bättre ekonomi. Sammanfaller passande nog ofta med att barn blir äldre och blir mer självgående.

Har några år kvar till 50, blir spännande att se vad som väntar härnäst.
Helvete, jag skrev precis i motorcykeltråden helt utan att notera mitt inlägg i den här tråden nyss.🤯😂

Hur fort cyklar du egentligen!
Det där med stadier är ju intressant. Lära sig cykla är väl steg 1. Sen att ha likadan cykel som skolkompisarna, 2. När djupa intesset kommer blir det en specialcykel, 3, t ex racer eller MTB. 4 är väl att optimera med tillbehör och utbytesgrejor. 5 att byta cykel till dyraste och vassaste varianten. Putsa, olja och gnida är 6. 7 att hjälpa andra med sina stora kunskaper och djupa erfarenhet, medan cykeln står still. 8 testamentera cykeln till någon.

Tillbaka
Topp