Det står mellan dessa 2 mtb hjälp

Paris

Medlem
Är nere på 2 hojar nu och är nybörjare så kan inget om dom olika komponenterna så behöver lite guidning..

Trek 6300 WSD

Ram

WSD Alpha Gold Aluminum med integrerat styrhuvud, dubbelkonat underrör med integrerad förstärkning, reducerat överrör, bakstag utan tvärstag, smidda hjulfästen och fästen för pakethållare och skärmar, utbytbart växelöra

Dämpning fram

RockShox Recon Silver med fjäderdämpning, Remote Lockout,retur, styrrör i aluminium, WSD Rider Right-fjädervikt, 14,5" 80 mm slaglängd; 15,5", 16,5", 17,5" 100 mm slaglängd

Storlekar

14.5, 15.5, 16.5, 17.5"

Hjul

Shimano M525 aluminiumnav; Bontrager AT-850 32-hålsfälgar för skivbroms

Däck

Bontrager XR1, kanttråd, 26 x 2,2"

Växlar

Shimano Deore M591, 10-delad

Framväxel

Shimano Deore

Bakväxel

Shimano Deore XT M780 Shadow

Vevparti

Shimano M552, 42/32/24

Kassett

Shimano HG62-10 11-36, 10-delad

Pedaler

Wellgo aluminiumplattform

Sadel

Bontrager Evoke 1 WSD

Sadelstolpe

Bontrager SSR, 31,6 mm, 20 mm offset

Styre

Bontrager Low Riser överdimensionerat, 31,8 mm, 15 mm rise, 9 graders bakåtvinkel

Styrstam

Bontrager Race Lite, 31,8 mm

Styrlager

1 1/8" halvintegrerade semikassettlager utan gängor

Bromsar

Avid Elixir 1 hydrauliska skivbromsar

Handtag

Bontrager Race Lite

CUBE LTD 2012

Cube LTD black 2012
[LTD]
9999kr
Cube LTD black 2012

16", 18", 20", 22"
Alu Superlite AMF 6061 Double Butted, RFR-Geometry, Disc only
black anodized
Rock Shox Recon TK Air, 100mm, Poploc
FSA No.10 semi-integrated
Easton EA30 Oversized
Easton EA30 Lowriser Oversized
CUBE Performance Grip
Shimano Deore XT RD-M780 Shadow 10-speed
Shimano Deore FD-M590, Top Swing 34,9mm, 10-speed
Shimano Deore SL-M591, Rapidfire-Plus, 10-speed
Formula RX hydr. discbrake (180/160mm)
Shimano FC-M552 2-Piece 42x32x24T, 175mm, integrated BB, 3x10 speed
Alex ZX 24
Shimano HB-M475 Disc
Shimano FH-M475 Disc
DT Industry
Schwalbe Rapid Rob Performance 2.25
Impac AV14
pedal Fasten Alu
Selle Italia X1
Easton EA30 31,6mm
Scape Varioclose 34.9mm
black anodized: 12,7 kg

Tack för dom svaren, bra att veta det om dämparen sån hjälp är guld värd.. tycker att Cuben är snyggare men har förstått att man inte ska gå efter utseende heller. Är ca 178cm är det 18" som skulle passa mig bäst? Är det nån som beställt från tyskland i så fall är det krångligt? eller ska man satsa på att leta fram en återförsäljare i sverige (bor i västra götaland) och kanske betala lite extra..

Ska du beställa från Tyskland så ska du ha mycket bättre komponenter för 10k. Cuben är ju fintysk så där kostar märket lite mer, men en bit upp från Deore ska du ändå komma. Den här till exempel kostar ganska exakt 10k med frakt och då får du en Rebagaffel och XT istället för Recon och Deore.

Beställa från Tyskland är nästan lite för lätt, det är bara att klicka runt och skriva in sitt kortnummer och så kommer saker hem.

Storlek är alltid lite vanskligt att gissa på, det handlar så mycket om vad du har tänkt att köra i för terräng och vilken körstil du gillar. Men du är inte fel ute med en 18".

Riktigt snygg cykel beställde du från den sidan www.bike-discount.de eller? vi var ju ungefär i samma längd så hur sitter du på din cube 18" har prov suttit scott och tyckte det blev lite för mycket liggande racing känsla för min smak..

Paris: Japp jag beställde från Bike-Discount. Tycker man sitter aningen upprätt på den, kanske kan gå att justera lite... har funderat på om det går exempelvis att vända styrstammen?? som den är nu pekar den lite uppåt. Men jag tycker man sitter skönt på den. Om du åker till Varberg säljer de Cube på Erlan http://www.erlan.se/startsida-i-44.aspx

rutan: Ja jag tror det var ett riktigt bra pris med tanke på vilka komponenter som sitter på.

cykeln mzi länkade till...cube LTD CC 2011...8430 kr...+ frakt....det måste väl vara ett kanonpris,eller?

shimano xt komponenter...

konstigt att den hadde samma ordinarie pris som ldt team...

Det är ett riktigt bra pris, bättre specad än Radonhojarna för ett par hundralappar mer. Lite tråkig lack kanske.

Det som är snikigt på de hojarna (om man får klaga alls när priset är så lågt) är hjulen. Men om man ska böka runt i skogen som nybörjare så märker(1) man nog ingen skillnad mellan ett par lätta och ett par tunga hjul. Allt är ändå svårt och jobbigt. Det blir ju om inte annat en jätterolig uppgradering senare.

1) Även nybörjare kan göra en jämförelse mellan två hjul på samma cykel - såklart - och uppskattar nog de lättare hjulen mer. Men har man inget att jämföra med så spelar det inte så stor roll.

Tack för alla tips..
Tänkte beställa Cube Ltd cc 2011 (efter tips) när jag såg LTD Pro 29 black anodized kostade bara några hundra mer..
Någon sakkunnig som vet skillnaden på dessa 2, Pro och ltd cc.. Tyska är tyvärr inte i det här fallet mitt modersmål..

Pro 29 är en storhjuling (29 tum istället för det vanliga 26 tum). Liknande komponentniviå, lite tyngre. För för- och nackdelar mellan 26 och 29 tum så får du kolla med sökfunktionen. Det finns massor med trådar och det verkar vara svårt att nå konsenus, minst sagt.

Tillbaka
Topp