Det var en gång en skev framgaffel.

alverman

Medlem
En vän skänkte sin krashade Specialized Sequoia till mig – allting på cykeln höll, förutom framgaffeln (bild kommer senare) – den är smått böjd. Lämnade in på Specialized verkstad, ingen framgaffel i Specialized lager – inte heller hittade dem någon annan gaffel från annat varumärke som passade ...

Så, nu till min fråga. Kan en verkstad bända tillbaka framgaffeln? Eller behöver ringa hulken? Eller borde det inte göras öht då framgaffeln kommer försvagas?

En vän skänkte sin krashade Specialized Sequoia till mig – allting på cykeln höll, förutom framgaffeln (bild kommer senare) – den är smått böjd. Lämnade in på Specialized verkstad, ingen framgaffel i Specialized lager – inte heller hittade dem någon annan gaffel från annat varumärke som passade ...

Så, nu till min fråga. Kan en verkstad bända tillbaka framgaffeln? Eller behöver ringa hulken? Eller borde det inte göras öht då framgaffeln kommer försvagas?
Det är en unicrown stålgaffel på dessa eller hur? Beroende på hur den är böjd är det ibland möjligt att rikta tillbaka, rören kallböjs ju vid tillverkningen av gaffeln. Men man bör ha viss förståelse för vad man gör så kanske inget man vill rekommendera på ett forum så här. Inga särskilt stora krafter behövs utan man gör det för hand.

Frågan om verkstad är svår, tror det är långt ifrån all verkstäder som har kunskapen och omöjligt att veta i efterhand hur de gjorde så jag hade hellre riktat själv.

Normalt sett röstar jag på slangklämmor, buntband, och kanske svets.

Men då gäller det ofta att bromsa ett händelseförlopp eller förhindra en snabb katastrofal utveckling.

Jag skulle inte bryta tillbaka gaffeln och våga lita på att den stannar där...

Gafflar är billiga, sunkiga men hela är sannolikt gratis om man hittar någon som ens orkar kasta den efter en.

Röstar för att skrota gaffeln och hitta en annan.
Men en bild skulle kunna förändra min åsikt.

Normalt sett röstar jag på slangklämmor, buntband, och kanske svets.

Men då gäller det ofta att bromsa ett händelseförlopp eller förhindra en snabb katastrofal utveckling.

Jag skulle inte bryta tillbaka gaffeln och våga lita på att den stannar där...

Gafflar är billiga, sunkiga men hela är sannolikt gratis om man hittar någon som ens orkar kasta den efter en.

Röstar för att skrota gaffeln och hitta en annan.
Men en bild skulle kunna förändra min åsikt.
gäller inte saken en tapered stålgaffel med fästpunkter och genomgående axel? det är inget som jag visste var gratis. nån får gärna slänga en efter mig.
gaffel.png

Gratis tror jag blir svårt, men ersätta är ganska lätt:

Gratis tror jag blir svårt, men ersätta är ganska lätt:

Med 70 dollar frakt blir det kanske billigare att köpa en kolgaffel med gratis frakt:

Jag tycker 3kg per ben, men har även sett 3kg för hela gaffeln och 1kg per ben. För en gaffel som kostar det fyrdubbla. Just för en superbillig kinesgaffel så skulle jag inte sätta mycket vikt på den, speciellt som det inte är sagt något om vikten alls.

I en stålgaffel så skulle kunna lasta till gängorna går upp utan att vara speciellt orolig.

Tillbaka
Topp