Detrail bikes, Stig 115

Elvisp

Medlem
Detrail bikes, Stig 115
Tänkte kolla om någon har erfarenhet av dessa cyklar, mer specifikt Stig 115?
Jag vet att det finns en artikel här och lite kommentarer till den men det känns lite sparsamt och det vore kul att veta om det är fler som har en sån och kunde dela med sig av sina upplevelser.
Jag har svårt att hitta fler recensioner men går i tankarna på att skaffa mig en.

Detrail bikes, Stig 115
De har ett showroom där du kan prova på i Borås om det är i närheten för dig? Har själv inte provat en 115 så kan dessvärre inte hjälpa mer än så.

Detrail bikes, Stig 115
De har ett showroom där du kan prova på i Borås om det är i närheten för dig? Har själv inte provat en 115 så kan dessvärre inte hjälpa mer än så.
Jo jag vet att de har det men tyvärr är det lite långt för mig att åka ”bara för att kolla”.
Jag har förstått att de verkar som kompetenta cyklar,

Detrail bikes, Stig 115
De har ju ett "rullande showroom" också! Kanske något av dessa ställen är närmre?

30 juni Eksjö – Ränneslättsturen
7 juli Rättvik – Mörksuggejakten
28 juli Norberg – Engelbrektsturen
31 aug Varberg – Bockstensturen
8 sept Boxholm – Stenbocksturen

Detrail bikes, Stig 115
Jag stötte på han som vann Stig 115 här i Hallstahammar. Frågade om jag fick prova lite och vi cyklade tillsammans en bit då jag var på väg till mataffären. Jag har en Top Fuel 9.7 2021 annars som referens. Jag upplevde den som väldigt lik min egen cykel. Lite längre, flackare och följsammare fjädring. I samma segment annars. Jag hade lätt köpt den om den fanns då jag köpte min. Lätt och trampeffektiv. Till för allt där du tar dig fram för egen maskin.

Detrail bikes, Stig 115
Jag stötte på han som vann Stig 115 här i Hallstahammar. Frågade om jag fick prova lite och vi cyklade tillsammans en bit då jag var på väg till mataffären. Jag har en Top Fuel 9.7 2021 annars som referens. Jag upplevde den som väldigt lik min egen cykel. Lite längre, flackare och följsammare fjädring. I samma segment annars. Jag hade lätt köpt den om den fanns då jag köpte min. Lätt och trampeffektiv. Till för allt där du tar dig fram för egen maskin.
Jag var initialt inne på en Top Fuel och har sen velat mellan lite olika modeller, vill ha något gör så bra på stigen och på CV och jag tror att Detrail Stig 115 är den bästa kompromissen så det låter bra! ?

Detrail bikes, Stig 115
Skulle vänta in nästa bokslut innan jag slår till, men det är kanske bara är jag.

Detrail bikes, Stig 115
Nog behöver de pengar in men det blir ju inte heller några pengar in förrän någon köper heller.
Men det är väl "bara" ramen som de står för garantin?
Jag kommer köra något lopp i långloppscupen så ska försöka hinna med att känna och klämma där.

Detrail bikes, Stig 115
Har i tidigare trådar nämnt att jag har testat cykeln. Tycker den känns väl så bra som t ex en väl-specad top fuel. Bakändan är en bra kompromiss och cykeln känns rapp samtidigt som den är komfortabel. Inget fel på den cykeln imo.

Detrail bikes, Stig 115
Efter lite funderade så bestämde jag mig för att slå till på en Stig 115; https://www.detrailbikes.com/sv/produkt/stig-115/ . Uppgraderade även till ett par kolfiberhjul från Hunt. Efter två rundor så kan jag inte annat än att säga att jag är supernöjd med cykeln! Mottagandet från Detrail via mail och telefon var också kanon när jag hade frågor! Efter beställning så fick jag cykeln levererad efter ca 1 vecka. Rekommenderas!
DSCF6021.jpeg

Detrail bikes, Stig 115
Bumpar tråden med en jämförelsefråga:

Detrail Stig 135 med valen performancefjädring och trådlös drivlinan eller Scott Spark St 900? Vad väljer du och varför?

Detrail bikes, Stig 115
Trail-ram vs stigifierad XC-ram. Användningsområde överlappar en hel del, men Stig 135 borde klara högre hopp och stökigare stig. Spark var tidigare max 50 cm dropp.

Troligen ganska olika sittställning, där Spark normalt är mer framåtlutad och optimerad för trampning i hög fart med sin kortare head tube. Spark har mindre utrymme för dropper. Vet inte hur mycket "St" ändrar på, förutom 140 mm slag fram, men borde vara samma ram som andra spark i prisklassen.

Detrail bikes, Stig 115
Tackar för återkoppling. Nära ett beslut…
Scott har normalt en del speciallösningar med NUDE-bakdämpare, twin lock och styre/styrstam som kan göra det krångligare och dyrare med service. Jag är dock inte uppdaterad på senaste modellen av spark (jag har den förra, en från 2018). Man får vara noggrann om man är mellan storlekar på grund av relativt långt sittrör på spark, så man får plats med dropper i max ute.

Har bara provcyklat en Stig 135 med Pike lite kort på motionsspår. M/L kändes betydligt högre fram än min spark L med flat bar och 130 gaffel, men rise på styre och högre slag fram kan säkert påverka en del.

Senast ändrad:
Detrail bikes, Stig 115
Beslutet fattat: släppte Scott och gick på en svensk. En Stig 135 med Öhlins gaffel och dämpare samt trådlös växling. Allt paketerat i färgvalet ”svart/granit” och rullandes på Crankbrothers alu.

Och prel leverans från Detrail fredag innan de går på semester! Jultomten kommer tydligen även under sommaren.

Kan bara säga gott om företaget så här långt om support och stöd i alla mail och ett telefonsamtal, även utanför 07-16. Nu får cykelfolket som gillar skogsstök en rekommendation: funderar ni på dem, gå vidare. Jag påstår att hälften av affären är kontakten, andra halvan är fruset och leran i ansiktet.

Bilder kommer på skönheten från norr, när den flyttat hem.

Detrail bikes, Stig 115
Beslutet fattat: släppte Scott och gick på en svensk. En Stig 135 med Öhlins gaffel och dämpare samt trådlös växling. Allt paketerat i färgvalet ”svart/granit” och rullandes på Crankbrothers alu.

Och prel leverans från Detrail fredag innan de går på semester! Jultomten kommer tydligen även under sommaren.

Kan bara säga gott om företaget så här långt om support och stöd i alla mail och ett telefonsamtal, även utanför 07-16. Nu får cykelfolket som gillar skogsstök en rekommendation: funderar ni på dem, gå vidare. Jag påstår att hälften av affären är kontakten, andra halvan är fruset och leran i ansiktet.

Bilder kommer på skönheten från norr, när den flyttat hem.
En riktigt skön hoj. Grattis!

Detrail bikes, Stig 115
Sådär. 23 mil senare och solsken i ryggen kommer en liten ”recap”. Vad gäller allt från kommunikation och support inför och under köp hänvisar jag till föregående inlägg. Bara 2 tummar upp!

Det är roligt och laborera med SAG och rebounden, däremot kräver det mer specialkunskaper än vad jag nånsin kommer ha. Alla möjligheter till inställningar på gaffel och dämpare finns, så hitta din optimala vridning på alla vred och kör!

Cykeln har gått en del stig och en del XC på befintliga banor i Boden (Gruvberget). Transportsträckorna med originaldäck är kanske inte roliga, men det får man se som träning istället. Givetvis borgar detta för ett par kolfiberfälgar och smalare däck i framtiden.

Hybrisen trädde in och cykeln fick en wrapning också, det känns väldigt bra mentalt även om det inte räddar ramen och komponenter från träd eller buskar som står i vägen.

Jag har provat och gå tillbaka till min Scott RC 900 WC för och jämföra geometrin på cyklarna och antingen är det en stor skillnad eller så blir det en mental påverkan som faktiskt saktar ner mig stundtals. Men i terrängen är det till Stig:s fördel, j****r vad den är rapp runt och över rötter och sten. Det blev en markant skillnad och där ger jag cred till Öhlins. Som man säger på skidspråk: ”earn your turns”. Det gäller även här, trampa upp och njut ner!

Jag kan ej uttala mig om valet mellan antingen Stig 115 eller 135, men jag tror att 135 är mer allround. Den uppfyller mina behov i alla terrängtyper och ska snart få sin dos av mer skogsstök med fler hinder.

Framtida målsättning: Cykelvasan 2026. Nu kör vi!!!

Bilagor

• IMG_5445.webp
    IMG_5445.webp
    905 KB · Besök: 79
Detrail bikes, Stig 115
Cykeln har gått en del stig och en del XC på befintliga banor i Boden (Gruvberget). Transportsträckorna med originaldäck är kanske inte roliga, men det får man se som träning istället. Givetvis borgar detta för ett par kolfiberfälgar och smalare däck i framtiden.
Tror inte det är just smalare däck du behöver men mer lättrullade däck gör stor skillnad. Kul att du gillar cykeln!

Detrail bikes, Stig 115
Vilken intressant tråd, jag tycker också att deras cyklar ser toppen ut - i synnerhet Stig 115. Och jag vill gärna supporta ett svenskt initiativ!

Är lite rädd att lägga en (dyr) beställning till ett sådant litet företag. Är det förskottsbetalning eller kan man betala efter leverans? Och vad händer ex med garantin om de beslutar sig för att lägga ner om ett år eller två?
Man är ju inte osugen att stå utan garanti på ramen, eller ännu värre utan cykel men tomt på kontot.

Hur tänker ni?

Detrail bikes, Stig 115
Efter lite funderade så bestämde jag mig för att slå till på en Stig 115; https://www.detrailbikes.com/sv/produkt/stig-115/ . Uppgraderade även till ett par kolfiberhjul från Hunt. Efter två rundor så kan jag inte annat än att säga att jag är supernöjd med cykeln! Mottagandet från Detrail via mail och telefon var också kanon när jag hade frågor! Efter beställning så fick jag cykeln levererad efter ca 1 vecka. Rekommenderas! Visa bilaga 712256
Fortfarande nöjd med hojjen efter lite tid? Är sugen på en sådan jag med...

Detrail bikes, Stig 115
Vilken intressant tråd, jag tycker också att deras cyklar ser toppen ut - i synnerhet Stig 115. Och jag vill gärna supporta ett svenskt initiativ!

Är lite rädd att lägga en (dyr) beställning till ett sådant litet företag. Är det förskottsbetalning eller kan man betala efter leverans? Och vad händer ex med garantin om de beslutar sig för att lägga ner om ett år eller två?
Man är ju inte osugen att stå utan garanti på ramen, eller ännu värre utan cykel men tomt på kontot.

Hur tänker ni?
Betala med kreditkort så får du kanske tillbaka pengarna om cykeln inte levereras. Kontrollera kortvillkoren, gäller inte bankkort utan kredit till exempel.

Detrail bikes, Stig 115
Betala med kreditkort så får du kanske tillbaka pengarna om cykeln inte levereras. Kontrollera kortvillkoren, gäller inte bankkort utan kredit till exempel.
Ser ut som att de accepterar faktura också såg jag.

Men frågan är vad som händer om de lägger ner och man behöver köpa ett nytt stag eller liknande. Då finns ju inga reservdelar.

Detrail bikes, Stig 115
Ser ut som att de accepterar faktura också såg jag.

Men frågan är vad som händer om de lägger ner och man behöver köpa ett nytt stag eller liknande. Då finns ju inga reservdelar.
Att tillverkare finns kvar är väl lite det man betalar 5-10 kkr extra för när man köper Trek, Scott eller Specialized. De har även testat ramarna mer och längre tid, antar jag. Blir dyrare att återkalla ju mer som säljs.

Kan vara värt att kolla upp mindre tillverkares resultat innan köp. Någon här kanske vet hur man gör det?

Detrail bikes, Stig 115
Att tillverkare finns kvar är väl lite det man betalar 5-10 kkr extra för när man köper Trek, Scott eller Specialized. De har även testat ramarna mer och längre tid, antar jag. Blir dyrare att återkalla ju mer som säljs.

Kan vara värt att kolla upp mindre tillverkares resultat innan köp. Någon här kanske vet hur man gör det?
Sant. Synd att det handlar om mer än 5-10k dessutom.
Oavsett hur ramen klarar tester är det ju helt avgörande om man kan få tag i en reservdel även efter 4-5 år. En kracsh eller en sten på fel ställe så kan hela cykeln vara förstörd annars. Så det blir svårt att motivera köp känner jag - fast jag vill och tycker Stig 115 ser helt fantastisk ut. Perfekt cykel för mig.

Detrail bikes, Stig 115
Det finns flera företag som kan reparera kolfiber, det blir i stort sett osynliga reparationer och kostar antagligen mindre än att köpa en ny del. Just det hade inte oroat mig så mycket, det är faktiskt en fördel med kolfiber jämte aluminium som få vill ta på sig att reparera professionellt.

Detrail bikes, Stig 115
Sant. Synd att det handlar om mer än 5-10k dessutom.
Oavsett hur ramen klarar tester är det ju helt avgörande om man kan få tag i en reservdel även efter 4-5 år. En kracsh eller en sten på fel ställe så kan hela cykeln vara förstörd annars. Så det blir svårt att motivera köp känner jag - fast jag vill och tycker Stig 115 ser helt fantastisk ut. Perfekt cykel för mig.
Nu är väl det här en katalogram? Alltså brukar samma ram finnas med andra namn och ofta även direkt från kinesiska shoppar. Så även om Detrail försvinner kan det gå att få tag på likadana ramar. Exakt vilken katalogram det här är får man förstås forska lite i.

Sen håller jag inte med om att ”hela cykeln blir förstörd” om du får en skada på ramen. Den går ofta att laga som Jomper påpekar, plus att just ramen nästan är det billigaste på hojen? Om ramen spricker kan du ju antagligen flytta prylarna till en annan ram.

Så visst. Surt om företaget försvinner, det gör att saker blir mer komplicerade förstås. Men kanske inte en fullständig katastrof ändå, det bör gå att lösa det mesta på egen hand. Det är det du betalar mindre för. :-)

Detrail bikes, Stig 115
Nu är väl det här en katalogram? Alltså brukar samma ram finnas med andra namn och ofta även direkt från kinesiska shoppar. Så även om Detrail försvinner kan det gå att få tag på likadana ramar. Exakt vilken katalogram det här är får man förstås forska lite i.

Sen håller jag inte med om att ”hela cykeln blir förstörd” om du får en skada på ramen. Den går ofta att laga som Jomper påpekar, plus att just ramen nästan är det billigaste på hojen? Om ramen spricker kan du ju antagligen flytta prylarna till en annan ram.

Så visst. Surt om företaget försvinner, det gör att saker blir mer komplicerade förstås. Men kanske inte en fullständig katastrof ändå, det bör gå att lösa det mesta på egen hand. Det är det du betalar mindre för. :-)

Nja det var väl inte open mould rakt av utan med vissa justeringar utifrån från input från Alistair Becket som haft ett finger med i spelet på en herrans massa märken genom åren..

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp