Detta har jag blivit utskälld för tråden

Scubamike

Ny medlem
Mötte en mycket äcklig tant med hund mitt i skogen idag
som blockerade väget totalt och börjar gapa.

Tant: HÄR FÅR DU INTE CYKLA!

Glad cyklist: Jasså vem har sagt det?

Tant: Det säger jag.

Glad cyklist: Jasså vem är du då?

Tant: Ja det hör inte hit här ska du inte vara.

Glad cyklist: Ahaa, ska du verkligen vara här då?

Tant: Pfsst!

Glad cyklist: Jag ska be tant att hon hör av sig till
naturvårdsverket och höra vad de säger om saken, hej på dig!

Ja just detta har väl inträffat de flesta här
inne på happy. Vore underhållande att läsa vad
några fler blivit utsatta för, extra roligt är
det ju trots allt när det handlar om okunskap.

Bilagor

• megafon.jpg
    megafon.jpg
    5.8 KB · Besök: 29
Tätt som oftast är det någon som har synpunkter på vad jag gör.

Antingen cyklar jag där jag inte får cykla, eller så är jag en fara för andra eller så borde det förbjudas eftersom jag kan skada mig själv...

Den sista brukar jag bara skratta åt. Ska nog börja svara att det är min väg ur ett tungt narkotikamissbruk och fråga om dom hellre skulle se mig sitta bakom ett hörn och skjuta heroin. Se vad dom säger liksom.

Eller så fortsätter jag bemöta allting lugnt och sakligt och med ett leende. Men jag måste säga att alternativet i föregående stycke är mer lockande.

Blev utskälld av en vuxen brat med vovve på Djurgården för att jag plingade på folk som upptog hela den kombinerade gång/cykelbanan. Enligt honom skulle jag snällt anpassa min hastighet till gångarna som alltid hade företräde och helst passera utan att märkas. Tyvärr var det ingen riktig skylt till gång/cykelbanan så jag visste inte riktigt vad som gällde. Såhär i efterhand kunde jag kanske bitit tillbaka med att han minsann skulle ha sin dammvippa till hund kopplad men man blir ju lätt lite handfallen vid sådana där tillfällen. Dessutom kanske det inte hade varit så konstruktivt.

Sedan har jag fått ett par "DET HÄR ÄR INGEN CYKELBANA" när jag cyklat på asfaltremsor som övergått från cykel- till gångbana utan att det varit markerat. De är ganska bra på det, trafikplanerarna...

Min dotter blev när hon var fem år utskälld när hon cyklade på trottoaren av en gammal gubbe. Han tyckte på fullt allvar att hon skulle cykla ute i trafiken.

I dag 9 år senare när någon argints pensionär skriker åt henne när hon promenadcyklar på trottoaren så svarar hon lugnt: tack för att du påpekar det jag ska tänka på det. Sen cyklar hon lugnt vidare.

Vad de lär sig de små liven :-)

Aningens OT men i Oslo där jag bor cyklar folk fort och hämningslöst precis där dom vill. Mot färdriktning, på trottoarer, dom tar med sig cykeln in i affärer. Och detta är helt accepterat, jag har själv blivit smittad av laglösheten och aldrig blivit åthutad.

Jag har fått en handväska svingad mot mig då jag gled fram på en trottoar dryga 2.5 m bred, letandes efter rätt husnummer.

Jag blev utskälld av en kvinna på häst för några veckor sen när jag cyklade i skymning utan reflexer på mtb:n. Förstod aldrig riktigt vad jag skulle med reflexer till när hon inte hade någon lampa på hästen, men men. Hästen brydde sig inte alls, den både såg och hörde mig, men kvinnan satt väl och sov i sadeln.

Har nog aldrig blivit utskälld i nått cykelrelaterat, men jag fick en redig skrapa när jag tog svängen runt bröddisken på ica i full fart med översteg och allt på inlines för många år sen... polaren som kom strax efter hjälpte väl inte till direkt när han körde omkull i samma sväng och vart liggandes raklång med fötterna bland ketchupen... fast den gången kanske vi gjorde oss förtjänta av lite skäll... :)

dröjde inte länge förrän det satt skylt i dörren med förbud mot inlines och tog säkert fem år innan jag handlade nått där igen...

Jag blev utskälld av en kärring med vidhängande jykke för att jag cyklade på den cykelbana där hon motioneraade odjuret. På min förfrågan om huruvida symbolen på cykelbaneskylten var mest lik en hund eller en cykel fick jag ett gutturalt snäsande till svar.

Lundgren skrev:
-------------------------------------------------------
> Har nog aldrig blivit utskälld i nått
> cykelrelaterat, men jag fick en redig skrapa när
> jag tog svängen runt bröddisken på ica i full
> fart med översteg och allt på inlines för
> många år sen... polaren som kom strax efter
> hjälpte väl inte till direkt när han körde
> omkull i samma sväng och vart liggandes raklång
> med fötterna bland ketchupen... fast den
> gången kanske vi gjorde oss förtjänta av lite
> skäll... :)
>
> dröjde inte länge förrän det satt skylt i
> dörren med förbud mot inlines och tog säkert
> fem år innan jag handlade nått där igen...

HA HA HA! Ibland önskar man att det fanns ett övervakningssamhälle och att alla tabbar fanns på youtube. ;)

Jag blev ju faktistk utskälld av en tant som sa att jag inte såg mig för när hon körde vänstertrafik med sin bil.

Finns en tråd om det här på huppy.

Jag blev utskälld av en farbror för att jag var stillastående med cykel på ett löpspår/vandringsstråk där det sitter cykelförbudsskyltar (Jag misstänker att dessa skyltar inte har någonting med något egentligt förbud att göra, utan att de är uppsatta på eget bevåg av en tokstolle. Men häri har jag inte forskat.). Jag försökte förklara för farbrorn att jag inte cyklat på löpspåret utan kom från stigen där uppe på bergsknallen och endast stod där för att invänta min kamrat. Detta var på intet sätt förmildrande omständigheter tyckte farbrorn varpå han frustande och pustande förklarade för mig att jag minsann var helt livsfarlig. Han jämförde mitt stillastående (med cykel iofs) med om man "i full fart" kört bil på motionsspåret. Farbroderns kvinnliga sällskap, jag gissar att hon var hans fru, såg ganska generad ut när jag försökte utröna precis hur farbrodern tänkte.

Senast redigerad av en moderator:
Senast var väl när en bilist skrek át mig för att jag cyklade pá vägen. Han gjorde även nágra halvdana prejningsförsök.

En annan favorit var när en tant pá häst brákade med deltagarna i ett danskt mountainbikelopp för att dom störde i 'hennes' skog.

Senast i går på väg hem från jobbet, där cykel och gångbana gör en lite höger och sen en vänster sväng brukar gående gena och hamna mitt framför en annan på cykel. Så jag pinglade lite lätt på ett par i 50-60års åldern så dom skulle höra att det kom en cykelist, det gav naturligtvis skäl att kasta okvädnings ord efter mig "du har ju hela j**la cykelbanna........" orkade inte ens ge dom ett väl förtjänt finger. Det hade nog inte gjort dom mer förstående heller lol

SuperApe skrev:
> 1. För att jag plingade

+1

> 2. För att jag inte plingade

+1

mytomspunnen skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1. För att jag plingade
>
> +1
>
> > 2. För att jag inte plingade
>
> +1

Ja, den är jävligt kul. Synd att man inte kan sammanföra människorna som skäller för de två olika förseelserna. De skulle kunna få samtala om huruvida plingande är ett brott eller en service.

Blev utskälld av en dam i bil för att jag inte använde cykelbanan som var var full med barnvagnar o dyl..

Jag låg och pressade så hårt det gick med adrenalin pumpandes ur öronen när kärringen körde upp brevid och vevade ner rutan och sa "-Du ska inte cykla här!".
Sen körde hon om och jag blev vansinnig och spurtade upp till bilen igen "-VA SA DU?" och hon berättade igen att jag inte skulle cykla på vägen. Sen blev det massa svordomar och annat censurerat från min sida...
Till det roliga hör att detta var en 30-väg, jag låg i dryga 40 när hon körde om och sa detta...
Man kanske inte ska kasta sten i glashus???? :-)

Inom en minut hann vi 1) Får skäll och bli prejade av en bilist som tyckte att vi skulle köra på cykelbanan förbi kallhäll/jakan och sedan 2) Bli verbalt och fysiskt hindrade av en gångtrafikant som tyckte att vi skulle köra på vägen istället för på gång/cykelbanan.

Jag tror aldrig jag blivit utskälld. Undra om det har att göra med att jag oftast har hörlurar och vinkar glatt om någon jag inte känner gestikulerar mot mig?

Blev utskalld av en tant med jattestor hund som blockerade gangstig i Lotsjoparken. Det var morkt, vinter och jag var pa vag hem fran Kista springandes med pannlampa. Trots att hon blockerade gangstigen med sin fruktansvart arga hund skrek hon bara "men spring ivag da - hunden ar ju arg!". Tog en liten omvag och fortsatte hemat. Om man aker rullskidor blir hundarna oftast heltokiga - fordelen ar ju annars att man har tva bra "grillspett" i handerna.

Jag har blivit utskäld av landshövdingen, hans fru och hennes lilla pudel. Anledningen var nog att vi streetade uppe vid uppsala slott...

Jag har råkat ut för "inte plinga vid omkörning på cykel/gångbane-", "möte med arg tant och hund i skog-" samt "cykla på trottoaren-"utskällningarna men jag måste säga att jag tycker det är helt OK.

De människor som måste vråla ut sin ilska mot någon cyklist kanske inte gör det när dom kommer hem vilket kan rädda deras förhållande och jag får öva argumentationsteknik. Win/win alltså!

Jag bävar dock för den gång jag i hög hastighet kör in i ett sånt där koppel med "rulle" på. Där första metern är lite tjockare och resten är tunt som en tvättlina och gärna fem meter långt. I mörkret har man inte en sportsmössa att se den och sen ligger man där med cykel, koppel och en ilsk rottweiler i en hög samtidigt som man får en rejäl avhyvling av en medelålders tant med PMS. Hemska tanke. Förbjud!

Har stött på alla typer av människor på lvg-cykeln. Mest irriterade är de som går på ena sidan av cykelbanan med hunden på den andra, och har trots detta mage att ropa en massa saker efter en när man kör förbi dom med små marginaler.

Annars brukar hästägare bli väldigt arga när man kör förbi trots att man lämnar så mycket utrymme det går. Finns dock de som är har lite vett i huvudet. Rullade förbi en häst med ryttare i våras mycket långsamt. Trots detta fick hästen flipp och kastade av ryttaren och sprang iväg. Cyklade självklart tillbaks för att se om hon skadat sig och hjälpte sen till att leta reda på hästen som stod och käkade blommor i en villaträdgård några hundra meter därifrån. Istället för att bli arg lät hon hästen undersöka mig och cykeln för att se att jag inte var farlig.

Är väll som alltid att det finns rötägg till människor oavsett vad dom håller på med.

Spontana "BÖGJÄVEL", "Idiot!" "Ramla!" eller högt nynnaned på cirkus-låten.. Dada dadadad dada dada osv..

Enhjulingscyklisterna verkar väcka mer onåd än tvåhjulingscyklister!

"konstgubbe", "hoppas du ramlar", "va fan.... steeeeeeegra då!!!", "Stick", "sluta stila din jääävel!". "Har du körtkort? - för du vet att du kan bli av med det för sånt här, va?" (arg polis)

Trialtrams verkar vara i paritet med enhjuling.

Sen inte att förglömma 18åringen med nytt körkort och TRE kompressorhorn bakom grillen på bilen, som älskar att tuta var gång han kör förbi en cykelist. Men sist blev en av dom riktigt besviken när jag trött cyklade hem en kväll, inte en ryckning inte ett vänt huvud jag var helt enkelt för trött för att bry mig.

"räcker inte cykelbanan till eller?!" skrek en gubbe på ett sånt här ställe där cykelbanan övergår i trottoarcykling. Svaret blev nej.

X3M skrev:
> Jag bävar dock för den gång jag i hög
> hastighet kör in i ett sånt där koppel med
> "rulle" på. Där första metern är lite tjockare
> och resten är tunt som en tvättlina och gärna
> fem meter långt. I mörkret har man inte en
> sportsmössa att se den och sen ligger man där
> med cykel, koppel och en ilsk rottweiler i en hög
> samtidigt som man får en rejäl avhyvling av en
> medelålders tant med PMS. Hemska tanke. Förbjud!

Det där har polaren provat på. Dragga tax.

Gick ganska bra för den lilla sällskapslimpan, dock.

Stisse skrev:
> X3M skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag bävar dock för den gång jag i hög
> > hastighet kör in i ett sånt där koppel med
> > "rulle" på. Där första metern är lite
> tjockare
> > och resten är tunt som en tvättlina och
> gärna
> > fem meter långt. I mörkret har man inte en
> > sportsmössa att se den och sen ligger man där
> > med cykel, koppel och en ilsk rottweiler i en
> hög
> > samtidigt som man får en rejäl avhyvling av
> en
> > medelålders tant med PMS. Hemska tanke.
> Förbjud!
>
> Det där har polaren provat på. Dragga tax.
>
> Gick ganska bra för den lilla sällskapslimpan,
> dock.

Samma sak var jag med väldigt nära att göra med en ras jag har glömt namnet på (likadan som hunden i tv-programmet Fraiser). En tant i ett radhusområde lukar i blommorna har satt fast sitt djur i den stolpe som håller deras brevlådan. Hunden som inte tidigare var synlig bakom deras blommor och så vidare springer ut framför mig och skäller, jag står så hårt det går på bromsen, kör över kopplet av modell "rulle på" som fastnar i trampan. Dock drog linan ut sig tillräckligt innan jag stannade och djuret klarade sig. Tanten flyger inte helt oväntat fram och frågar med en högljud ton att jag borde se mig för och tittar så att djuret klarat sig. Detta kunde faktiskt ha slutat illa du fnyser hon. Jag fnyser tillbaka att ja jag kunde ju faktiskt ha skadat mig. Hrrmm.

Aaaaah det är ju sjukt vad mycket folk som
det finns i vårat sammhälle som att bara för
att de blev rädda utan anledning tar ut
det i ilska på en. :(

Bilagor

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    27.6 KB · Besök: 42
Ingen utskällning precis, men när jag för många år sen cyklade hem från en bandyfinal i Uppsala iförd tjock jacka och en svart mössa passerar en minibuss förbi med ett gäng rätt packade bandyfans. Skjutdörren på minibussen öppnas och en kille hänger ut och vrålar "Jävla svartskalle" för full hals!

Vet inte om han såg det komiska i att det enda som var svart på min skalle var mössan eller om han var för packad för att inte se nån skillnad. Vi fick oss ett garv i alla fall:)

Oj, då får jag bidra med händelser från irland, på inlines.

Jag hade fräckheten att åka genom ett nackerområde, då stod 10 ungar och kastade sten på mig när jag åkte förbi.

Jag har blivit spottad på när jag åkte förbi människor.

De har hällt vatten på mig från bilar som kört förbi.

De, en gammal sur tant, har vrålat. "Go back to fucking Germany"
Den tog skruv, kärringen fick sig en åthutning, jag är fan ingen tysk.

Jag brukar säja till vuxna som cyklar på trottoarer,tycker att det är hänsynslöst. Annars så har det hänt ett par gånger att bilister ej stannat vid lämna företräde,och att vi har skällt på varandra, tror att många inte tänker på att en cykel är ett fordon.

Stervelo skrev:
> Jag hade fräckheten att åka genom ett
> nackerområde,

????
Jag trodde jag hade hygglig koll på engelska, men det uttrycket känner jag inte till.

OskarH skrev:
> Jag har blivit utskäld av landshövdingen, hans
> fru och hennes lilla pudel. Anledningen var nog
> att vi streetade uppe vid uppsala slott...

Anders Björk är väl en av få moderater som har lite humor. Men jag tror att han har ett jävla humör
också.

Av någon anledning har jag bara fått skäll och bannor av tanter/gummor/kärringar. Aldrig yngre damer eller herrar oavsett ålder. Undrar varför det är så? Har då varit på Nick-spår, Järva, Hellas, Fornstigen, etc.

(Jo med ett undantag, när jag var i 12-årsåldern och cyklade BMX och körde rätt in i en gubbe på en trottoar så han rullade in i en snödriva, men då förtjänade jag verkligen skäll. Blivit lite smartare sedan dess)

Jag brukar vara överdrivet snäll och lyssna o lugnt och stilla förklara eller argumentera. Ofta fungerar det ganska bra. Hoppas man inte tappar tålamoden snart och blir otrevlig eller onödigt spydig. Men ska nog gå ett tag till i alla fall.

Jag har blivit jagad av ett gäng ungdomar i en uppförsbacke i södra Turkiet där den som sprang främst hade en stor kniv. Hann undan men blev ganska uppskakad.

Jag har fått ett antal stenar kastade mot mig i Jordanien av ungar. Bara ett par mindre träffade.

En zigenare i Rumänien svingade mot mig när jag cyklade förbi hann, hann dyka ner mot styret.

Ett gäng zigenare rejsade med mig med deras hästkärra i Rumänien. En arg, full kille, kastade en flaska mot mig, missade, jag drog på ordentligt och lämnade gänget med hästkärran.

Otaliga vardagsincidenter i Sverige med bilar som är arga för man inte cyklar på cykevägarna.

Otaliga hundar har jagat mig och skällt på mig. Bara att dra upp benen när de kastar sig över en eller att göra motattacker.

Stellan feed us med skäll!

Tillbaka
Topp