Detta med cykelbyxor...

Detta med cykelbyxor...
Ska kan ha paddingen på in- eller utsidan?

1384534925492-l3yy91xk5wmh-700-80-jpg.10270
Beror på om man hunnit tvätta eller inte.

Detta med cykelbyxor...
Hejsan! Jag är ny här på forumet. Kul att vara med. Är relativt nybörjad på detta med cykling och det är en del frågor som hopar sig nu och då. Min senaste fundering gäller kläder; byxor närmare bestämt. Många framhåller komforten av ett par "blöjbyxor" när man cyklar, och jag funderar på att skaffa ett par. Nu verkar det ju dock vara så att hela idén med att köpa och använda cykelbyxor går förlorad ifall man "envisas" med att bära underkläder under byxorna och att de fyller sin fulla potential ifall man har dem närmast kroppen...! Men då måste de ju tvättas efter varje användning!? Håller materialet för en sådan behandling? Tål det tvätt på 60°? Och vad gör man om man är ute på en långcykling/semester i Sverige eller någon annanstans i Europa? Det är ju långtifrån säkert att man hittar en campingplats eller vandrarhem med tillgång till tvättmaskin varje, eller i värsta fall varannan dag!
Jag har alltid kört mina BIB i 60° oavsett vad råden säger (gäller alla L1 & de flesta L2 oavsett sport). Lager 3 i 40°.
BIB med blöja är bekvämt och använder de utan kalsonger. Personligen skulle aldrig lägga över 2000:- för ett par, de flesta jag har har hållt bra oavsett om det står Craft, Giordana, Salomon eller något annat på dem.
Har ett par kalsonger från Craft med blöja som jag använder tillsammans med shorts eller långa byxor utan blöja.

Detta med cykelbyxor...
Hejsan! Jag är ny här på forumet. Kul att vara med. Är relativt nybörjad på detta med cykling och det är en del frågor som hopar sig nu och då. Min senaste fundering gäller kläder; byxor närmare bestämt. Många framhåller komforten av ett par "blöjbyxor" när man cyklar, och jag funderar på att skaffa ett par. Nu verkar det ju dock vara så att hela idén med att köpa och använda cykelbyxor går förlorad ifall man "envisas" med att bära underkläder under byxorna och att de fyller sin fulla potential ifall man har dem närmast kroppen...! Men då måste de ju tvättas efter varje användning!? Håller materialet för en sådan behandling? Tål det tvätt på 60°? Och vad gör man om man är ute på en långcykling/semester i Sverige eller någon annanstans i Europa? Det är ju långtifrån säkert att man hittar en campingplats eller vandrarhem med tillgång till tvättmaskin varje, eller i värsta fall varannan dag!
Jag köpte två par bib blöjbyxor kanske 2017( swedemount och Craft) har kört med dessa mer än hälften av gångerna jag cyklar, och hälften av de gångerna kör jag utan kalsonger. när man är ute över 3h och håller högt tempo kan jag känna att kalsongerna blir blöta och blir mer skavbenägna. annars är det lite hugget som stucket, säkerligen beroende på hur känslig man är. Jag tror som någon tidigare skrev att det handlar mer om material på underkläderna och var sömmar sitter (nu cyklar jag mest i standard bomullskalsonger dock). När jag cyklar utan kalsonger ser jag till att jag är ren innan. jag tvättar Bibsen kanske var 3e-5e tur, hur mycket salt som samlas beror på hur balansen i kroppen är och hur mycket man svettas. På vintern har jag bibs och ett par långa tajts över(med eller utan kalsonger underst). Jag vet inte varför man ska tvätta i 60 grader heller, jag lämnar inte ränder i byxorna och även bajs löser upp sig tidigare än så. Duschar alla här i 60 grader?

Det absolut bästa i mina ögon med Bibs är just hängslena, de gör att allt sitter bra!,

Detta med cykelbyxor...
De flesta ursprungliga frågorna har väl besvarats någon enstaka gång bland snart 150 inlägg. Men för viss konsensus (eller inte).

Personligen: kör jag inte underkläder under.. Jag skulle vilja ha bibs med hänglsen som kan knäppas loss fram för snabb nummer 1 bakom ett träd. Ärmlös "brynja" under är fina fisken oavsett kyla eller värme. Jag tvättar det mesta träningsrelaterat i 40 med sporttvättmedel (flytande). Ja det går att cykla flera dagar i rad i samma sunkiga cykelbyxor, jag har testat, men vissa är kanske känsligare än andra.

Gällande längre cyklingar som var en av huvudfrågorna hos TS så kan man ha med sig i alla fall två par att alternera med. Vissa "långcyklingsproffs" på tuben verkar rekommendera två par av olika modell så att man får en "ny" pad att sitta på efter ett par dagar. De verkar ofta köra ett par tre dagar i samma byxa utan problem.

Detta med cykelbyxor...
Om man är ganska hård i stjärten så kan kallingar och (stretch)jeans funka kortare sträckor. En 20-milare jag körde blev lite tröttsam på slutet men inte farligt. Så allt under 10 mil borde vara safe.

Detta med cykelbyxor...
Det verkar oväsentligt och du känner att du får stöd för det i länken?
Ja det är väl oväsentligt eftersom bakterier inte gör skada i kalsongerna och i länken säger de efter tester att bakterier inte dör vid 60 grader. Vilket också stöds av livsmedelsverket som säger att ex campylobakter dör vid 50 grader om de utsätts för det i 3 h men i 60 grader efter 1h och 72 grader efter minuter.

Detta med cykelbyxor...
Ja det är väl oväsentligt eftersom bakterier inte gör skada i kalsongerna och i länken säger de efter tester att bakterier inte dör vid 60 grader. Vilket också stöds av livsmedelsverket som säger att ex campylobakter dör vid 50 grader om de utsätts för det i 3 h men i 60 grader efter 1h och 72 grader efter minuter.
Ja, det är inte exakt det länken säger. Jag läser det inte som en uppmaning att tvätta i lägre temp.

Detta med cykelbyxor...
Ja, det är inte exakt det länken säger. Jag läser det inte som en uppmaning att tvätta i lägre temp.
Fattar vad du menar, men oavsett så är det ju så att bakterier inte dör vid 60 grader i tvättmaskinen så det är inte ett argument att tvätta i 60. Vill du döda dina bakterier får du tvätta i sprit eller höja till 90. eller så skiter du i bakterierna eftersom de ändå gör dig 0 skada.

Att bakterier ens togs upp i tvättdebatten var ju för att överläkaren vill stoppa smittspridning i tvättstugor och då berörs ju endast de som har gemensamma tvättstugor.

Det är ju bara min åsikt men jag skiter i mina bakterier och vad du gör med dina bakterier :)

Detta med cykelbyxor...
Fattar vad du menar, men oavsett så är det ju så att bakterier inte dör vid 60 grader i tvättmaskinen så det är inte ett argument att tvätta i 60. Vill du döda dina bakterier får du tvätta i sprit eller höja till 90. eller så skiter du i bakterierna eftersom de ändå gör dig 0 skada.

Att bakterier ens togs upp i tvättdebatten var ju för att överläkaren vill stoppa smittspridning i tvättstugor och då berörs ju endast de som har gemensamma tvättstugor.

Det är ju bara min åsikt men jag skiter i mina bakterier och vad du gör med dina bakterier :)
Du skiter även på dina bakterier. Sen kan en ju fundera över oddsen på en infektion i mellangården, vid t ex skav, med ett par rena byxor vs ett par inte lika rena byxor.

Detta med cykelbyxor...
Du skiter även på dina bakterier. Sen kan en ju fundera över oddsen på en infektion i mellangården, vid t ex skav, med ett par rena byxor vs ett par inte lika rena byxor.
Nej jag skiter sällan i cyckelbyxorna. Sedan vet jag inte vad du tror om bakterier men du får inte infektioner av dina egna bakterier, utan av smuts och andras virulenta bakterier. vore konstigt annars då folk med analsprickor eller hemoröjder förmodligen hade dött av infektioner. Hela resonemanget låter ju ungefär lika vetenskapligt som när sjätteklassarna skräms av tjejbaciller. Fattar du hur mycket bakterier du har i din mun? Det är mer än i ditt anus iaf.
Men det är klart flyttar du bakterier från rumpan till munnen börjar det bli farligt, så ge fan i att slicka i Bibsen.

Bakterier och kläder är inget som bör diskuteras ihop.

Detta med cykelbyxor...
Om man inte tvättar pulsbandet => inte klok
Om man man vill tvätta sina brallor i 60 => inte klok

Det är inte lätt det här. Jag får slänga mina T shirt när de börjar lukta. Hände ALDRIG när jag var ungkarl och körde ALLT i 60.

Detta med cykelbyxor...
Angående längre turer utan tvättmöjligheter så kan man oftast hitta någonstans att vaska av byxorna och sig själv. Görs det på kvällen så hänger man upp byxorna för tork, görs det mitt på dagen så byter man om och låter byxorna torka på cykeln.

Detta med cykelbyxor...
Jag har en disktrasa i linne. Om den börjar lukta och jag tvättar den i 40 grader så börjar den lukta igen nästan direkt. Tvättar jag den däremot i 60 grader så blir den luktmässigt som ny. Jag tolkar det som att det är nåt som har med lukten att göra som försvinner/dödas vid 60, men inte vid 40. Troligtvis bakterier, men kan ju vara nåt annat också.

Detta med cykelbyxor...
Man får ju skilja på bakterier och bakterier. Att det luktar illa efter ett tag pga bakterier är en sak. Att ens rövbakterier är "skadliga" och orsakar sjukdomar är något annat. Som sagt, när är bibsen äckliga och smutsiga? Efter 5 minuters eller 5 timmars gnuggande? Jag har faktiskt vid tillfällen även använt vanliga kalsonger mer än en dag och har överlevt även detta

Detta med cykelbyxor...
Nej jag skiter sällan i cyckelbyxorna. Sedan vet jag inte vad du tror om bakterier men du får inte infektioner av dina egna bakterier, utan av smuts och andras virulenta bakterier. vore konstigt annars då folk med analsprickor eller hemoröjder förmodligen hade dött av infektioner. Hela resonemanget låter ju ungefär lika vetenskapligt som när sjätteklassarna skräms av tjejbaciller. Fattar du hur mycket bakterier du har i din mun? Det är mer än i ditt anus iaf.
Men det är klart flyttar du bakterier från rumpan till munnen börjar det bli farligt, så ge fan i att slicka i Bibsen.

Bakterier och kläder är inget som bör diskuteras ihop.
Om det stärker ditt eget bias och får dig att må bra så är det helt ok från min sida att du rullar runt i grisiga cykelbyxor (lägg inte upp dem här på K&S som nya och nästan oanvända bara). Avseende infektionsrisken kring användandet av rena vs inte lika rena cykelbyxor så tror jag den diskussionen skall föras med Melhus snarare än här på Happy.

Lev väl och mota gärna Olle i grind som siste man i klungan.

Detta med cykelbyxor...
Äntligen! Som jag har längtat efter det här (ot)ämnet, tror det varit mer än ett år sedan "vad gör man åt äckel/disktrase-lukten" sist var uppe till diskussion.
Tror det mesta har repeterats, men låt mig göra en sammanfattning från den andra tråden (minns inte vad den hette), färgat av mina åsikter:

De bakterier som orsakar sur disktraselukt kallas i texten äckelbakterier.

Det är inte äckelbakterierna själva som luktar, det är deras "avgaser". Därför kan det mycket väl vara kvar äckelbakterier efter tvätt utan att det luktar - om man torkar det snabbt så dom inte hinner komma igång.

Är det fuktigt trivs äckelbakterierna och nuppar friskt och får många barn, som avgasar på. Det är alltså viktigt att torka snabbt, både efter användandet och efter tvätt.

Och jag passar på att ta också detta: Torka snabbt i torktumlare?
"Men det sliter ju hårt på kläderna, se bara på luddfiltret", nej, det som hamnar i luddfiltret skulle annars hamna i lägenheten och/eller andra ställen där brukaren befinner sig.

Vad gäller tester av tvätt i 60 °C. Såvida inte något hänt senaste åren är det väldigt varierande om tvättmaskiner når upp i 60°, och om dom gör det kan det vara väldigt små perioder, och även då antar jag att tvätten inte direkt genomdränks av 60°s vatten.
Dock verkar det som att lukten ("avgaserna") försvinner effektivt vid 60°, och inte försvinner helt vid 40°? Man skall då lukta direkt efter tvätt. Och, som ovan, äckelbakterierna är kvar ändå.
EDIT: Troligtvis försvinner även en del av bakterierna vid 60°-tvätt, i varierande grad beroende på tvättmaskin, men aldrig helt.

För några år sedan började mina handdukar lukta ganska snabbt efter 60°-tvätt. Körde 90°, det hjälpte ett tag, men äckelbakterierna kommer ju tillbaka och 60°-tvätt hjälpte som sagt inte.
Började då hänga handdukarna på ett ställe där luften rör på sig lite bättre, har sedan inte haft problem, räcker med 60°.

Är också noga med träningskläder, torkar dom snabbt efter träning/tvätt, har alltid kört 30° mild tvätt, inga problem med lukt efter x antal år.
Det enda jag haft problem med är hjälmen, var lite dålig på att torka den efter passen, nu sköljer jag av hjälmen med lite milt tvättmedel och sätter en fläkt framför den.

Alltså:
Se till att torka snabbt, både efter användande och tvätt. Vill man bli av med bakterierna helt och inte bara lukten är det 90° som gäller.

Senast ändrad:
Detta med cykelbyxor...
La till en liten friskrivning i tidigare inlägg:

EDIT: Troligtvis försvinner även en del av bakterierna vid 60°-tvätt, i varierande grad beroende på tvättmaskin, men aldrig helt.

Äntligen! Som jag har längtat efter det här (ot)ämnet, tror det varit mer än ett år sedan "vad gör man åt äckel/disktrase-lukten" sist var uppe till diskussion.
Tror det mesta har repeterats, men låt mig göra en sammanfattning från den andra tråden (minns inte vad den hette), färgat av mina åsikter:

De bakterier som orsakar sur disktraselukt kallas i texten äckelbakterier.

Det är inte äckelbakterierna själva som luktar, det är deras "avgaser". Därför kan det mycket väl vara kvar äckelbakterier efter tvätt utan att det luktar - om man torkar det snabbt så dom inte hinner komma igång.

Är det fuktigt trivs äckelbakterierna och nuppar friskt och får många barn, som avgasar på. Det är alltså viktigt att torka snabbt, både efter användandet och efter tvätt.

Och jag passar på att ta också detta: Torka snabbt i torktumlare?
"Men det sliter ju hårt på kläderna, se bara på luddfiltret", nej, det som hamnar i luddfiltret skulle annars hamna i lägenheten och/eller andra ställen där brukaren befinner sig.

Vad gäller tester av tvätt i 60 °C. Såvida inte något hänt senaste åren är det väldigt varierande om tvättmaskiner når upp i 60°, och om dom gör det kan det vara väldigt små perioder, och även då antar jag att tvätten inte direkt genomdränks av 60°s vatten.
Dock verkar det som att lukten ("avgaserna") försvinner effektivt vid 60°, och inte försvinner helt vid 40°? Man skall då lukta direkt efter tvätt. Och, som ovan, äckelbakterierna är kvar ändå.

För några år sedan började mina handdukar lukta ganska snabbt efter 60°-tvätt. Körde 90°, det hjälpte ett tag, men äckelbakterierna kommer ju tillbaka och 60°-tvätt hjälpte som sagt inte.
Började då hänga handdukarna på ett ställe där luften rör på sig lite bättre, har sedan inte haft problem, räcker med 60°.

Är också noga med träningskläder, torkar dom snabbt efter träning/tvätt, har alltid kört 30° mild tvätt, inga problem med lukt efter x antal år.
Det enda jag haft problem med är hjälmen, var lite dålig på att torka den efter passen, nu sköljer jag av hjälmen med lite milt tvättmedel och sätter en fläkt framför den.

Alltså:
Se till att torka snabbt, både efter användande och tvätt. Vill man bli av med bakterierna helt och inte bara lukten är det 90° som gäller.

Detta med cykelbyxor...
Äntligen. Ett tvärvetenskapligt folkligt förankrat inlägg. Som går hem i stugorna helt enkelt!
;p
Det har jag svårt att tro, inte en enda källhänvisning vad jag kan se. Fast det är klart, det behöver inte diverse allvetande människor heller använda sig av fast att de träder fram med kunskapens anspråk så det kanske är en fullt godkänd studie. :sneaky:

Detta med cykelbyxor...
Det har jag svårt att tro, inte en enda källhänvisning vad jag kan se. Fast det är klart, det behöver inte diverse allvetande människor heller använda sig av fast att de träder fram med kunskapens anspråk så det kanske är en fullt godkänd studie. :sneaky:
I mitt senaste inlägg hänvisar jag till mitt tidigare inlägg, du kanske missade det?

Detta med cykelbyxor...
Senaste årets långturer har gjorts i cykelbyxa för 150kr. Visserligen rea, men de två tidigare paren jag köpt av samma modell har kostat 400kr. Ingen superkvalitet då sömmar börjar ge upp efter ett par tre år. Men de är sköna, och snygga.

Detta med cykelbyxor...
Jag har slarvat bort länken, men det var någon organisk kemist och hemmafru (gissa landet) som för ett par år sedan systematiskt gick igenom olika tvättemperaturer och tvättmedel och sedan odlade kulturer i petriskålar. Om jag minns rätt så var slutsatsen att temperatur inte hade någon nämnvärd inverkan, men däremot så dödade vittvättmedel effektivt bakterier. Tror upprinnelsen var familjens återkommande problem med fotsvamp och vita sockor blev lösningen.

Vet inte om vita bibs är ett alternativ...

Detta med cykelbyxor...
Är inte tvättmedlets främsta uppgift att lösa upp och skölja bort smutsen? Om bacillerna dör eller ej kan kvitta så länge de inte är kvar i kläderna.
Och poängen med högre temperatur är väl att det höjer effektiviteten på smutslösandet? Om några fler baciller dör är det bara en bonus men kanske inte det primära syftet. Eller missar jag något?

Detta med cykelbyxor...
Är inte tvättmedlets främsta uppgift att lösa upp och skölja bort smutsen? Om bacillerna dör eller ej kan kvitta så länge de inte är kvar i kläderna.
Och poängen med högre temperatur är väl att det höjer effektiviteten på smutslösandet? Om några fler baciller dör är det bara en bonus men kanske inte det primära syftet. Eller missar jag något?
Om dom dör och stannar kvar i kläderna eller tvättas bort spelar ingen större roll i mina "försök", se mitt tidigare inlägg om tvätt av handdukar i 60° resp. 90°. Som jag skrev så är det inte bakterierna i sig som luktar.

Läste ett test en gång i Råd & Rön (tror jag) som stämmer bra med mina erfarenheter. Enligt det testet så var det få tvättmaskiner som höll 60° vid 60°-program. Vet inte vad dom mätte, men borde vara bland kläderna, och inte vid vatteninsläppet.

Detta med cykelbyxor...
Om man inte tvättar pulsbandet => inte klok
Om man man vill tvätta sina brallor i 60 => inte klok

Det är inte lätt det här. Jag får slänga mina T shirt när de börjar lukta. Hände ALDRIG när jag var ungkarl och körde ALLT i 60.
Då är jag helt klart dubbelidiot eftersom jag inte tvättar pulsbandet och alltid kör cykelbyxorna i 60° ?

Oavsett vad experter säger så blir träningskläder fräschare om de körs i 60° än i 40°. Jag har vissa L2 som används vid framförallt löpning som i regel körs i 40° men till slut måste de gå en runda i 60° annars luktar de bara de blir fuktiga.

Ps. Ja, jag låter alltid mina kläder torka direkt jag använt dem.... Ds.

Tillbaka
Topp