DF Mån 19/4: Gick något sönder i helgen?

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Helgen som var bjöd på underbart väder och jag förmodar att de flesta här var ute med sina cyklar.

Frågan lyder: gick något sönder på cykeln under helgens övningar? Punka, skeva hjul, rambrott etc?
Blev det isåfall dyrt?

/Anders

Bäkväxeln gick sönder först (kunde laga av delar från en annan föredetta bakväxel= 0 kr) och bakväxelörat gick av senare (har ej hittat rätt sort än...kostar nog ca 300 kr om jag hittar. Eventuellt tillverkar jag dem själv vilket kommer dela kostnaden i tio)

Upptäckte igår att bakhjulet glappar i sidled i ramen. Visade sig vara en länkpunkt i ramen som är glapp. Blev allmänt matt men vid tvätt såg det ut som det bara behöver skruvas åt.

Har inte vågat kolla än men det var nog lugnt.

Antar att Harri svarar för sig själv, men här är en bild (igen):
040418%201411%20DCP_0196%20Harris%20oljel%c3%a4ckage.jpg

Cyklarna höll.
Men farmors gamla spegel fick en smäll i ramen, och glaset sprack på min 13th floor elevators-affisch. Sen vet jag inte hur det blir med soffan, vi fick ett flertal bultar över när vi hade satt ihop den..

Fick in en monstergren i framväxel/drev också, trodde att jag skulle pajja nya framväxeln! Men det var inte så farligt som tur var..

Saknar en sådan här enormt mycket just nu:
FK4213.jpg

$9 skulle dom ha i utlandet, någon som har koll på om man kan köpa i Sverige?!

Harri, den där är inte kritisk för gaffelns funktion. Det är bara juster-ratten för returdämpningen. O-ringen är till för att den inte ska vrida sig på egen hand.

Rinner det olja ur hålet har du större problem :-I

jomper skrev:
> Rinner det olja ur hålet har du större problem :-I

Hmm, nu när du nämner det så har jag ju plockat bort den tidigare utan att olja rinner ut...

Undrar vad jag har gjort för fel då, måste ha missat något kritiskt när jag plockade ihop gaffeln igen efter 'renovering'?

Där fick man för att man skulle snåla och fixa på egen hand! :(

Får nog detaljläsa manualen igen, synd att jag inte har någon bra sprägskiss på gaffeln, i västa fall får jag väl be LBS:en att ta en titt på den.

Harri: Jag skulle inte vilja kalla det för att snåla. Du har ju berikat dig med erfarenhet. Läckan lär dig bara ännu mer. Fast motion får man förstås inte.

Jag är allmänt jäkligt förundrad över hur bra prylarna egentligen håller. Det är faktiskt ortoligt med tanke på vilka krafter cykeln utsätts för.

Peppar, peppar!!!!

Jilster

Mankis knäckte ramen på sin fulldämpade hoj i helgen... vi delar hans sorg.. så nu blir det tävlingspremiär på en Hardtail.. dock en KHS.. så inte ska han grina illa! ;-)

Precis, ramen gick åt pipan. Trist. Får hoppas HTn är pigg nu när den får göra tävlings comeback ;.)

Jag böjde bromshandtaget 90-grader men det gick fint att böja tillbaka. Annars var det väl några nya repor på ramen och ännu en skruv som slets bort från mina DMR V12 pedaler. Jag skall svänga förbi Cykloteket idag och höra vad man kan förvänta sig av ett par 1000kr pedaler egentligen.

jag har skrapmärke typ överallt men min Kona mår jättebra trots åldern (född 1997) och helgens misshandel.
/Simon

Det går ju sönder saker hela tiden tycker jag, men helgen var stökig. Drog stora framklingan i en sten så en "tand" gick - ingen fara, men störande. Kedjan gick av dagen innan. Punktering 2 gånger senaste veckan. Tur att man är så GRYM på att meka....;)

Verkar som mitt FSA ISIS vevlager håller på och ger sig snart, den har börjat glappa lite nu i vår. Kan delvis bero på att jag börjat utsätta den för lite högre dropps och hopp än normalt... ;-) Blir nog nytt vevparti strax, ihop med nytt lager. Undrar vad man ska köpa för något, Saint kanske, eller Middleburn 7...?

/Leo

Njae...inte i helgen men idag pajjade hållaren till min VDO cykeldator....

Det finns bara ett ord.....KRÄK!

Jo just ja...mina bromsbelägg la av idag också...nu gnisslar det bara mot skivan...suck

Det är klart...det är ju måndag.

//Andreas

Just det, mina skivor kvittrar av någon anledning. Väldigt irriterande men han jag cyklar med tycker nog det är bra att höra var jag är :-)

jag lyckades tappa en galje(!) av gjutjärn på min avanti comp -04 så att en flisa färg gick bort. Jag slapp göra illa mig iaf, värre gick det för galjen. Funkar det att måla över med nagellack eller ska man gå till en bilhandlare?

Min hälsa gick sönder i helgen.

Mådde ganska bra och gav mig ut på en fin sväng i solens sken. 4,5 mil senare är jag hemma och mår rel väl men är lite trött då spåret var krävande. Påföljande dag rinner näsan och halsen svider. Hostar och snörvlar. Cykeln glänser som tidigare men jag känner mig slut som artist.

"Förkylning är en nära döden upplevelse"

;~}

Gick av på precis samma ställe som den förra, där länkaget färster i sittröret.

Så nu blir det till att hita nått nytt, lite sugen på endera en Giant eller en Specilized.

c-man skrev:
"Funkar det att måla över med nagellack..."
Kona rekommenderade nagellack till mig när jag frågade efter lämplig färg att fylla i repor med.

Hör av dig om du vill prova min. Nu är den dock kittad för lite busåka med brett riserstyre och 2.3:or.

Kanske skulle ta en sväng snart igen vi som bor i Gävle?
Kunde inte i helgen men hänger gärna på nästa gång om det passar.

Vi var 7 st som körde i lördags och 3 i söndags så det går att få ihop folk i alla fall, är väl bara att någon anslår tid och plats så kan väl dom som vill haka på.

mankis skrev:

> En CyclePro Sol, den första gick sönder efter ca 100 mil och
> den andra höll drygt 200.

Uh-oh!

Så här ser CP Sol ut: <http://www.team-cr.com/cp_sol.html>

Så här ser Crescent Draupner '02 ut: länk

*håller tummarna*

Jupp, är samma ram, även Mongoose har en hoj byggd på samma grundram. Tror jag så den där cykeln på Bockstensturen förra året.

Min gick av på samma ställe.

mankis skrev:

> Jupp, är samma ram, även Mongoose har en hoj byggd på samma
> grundram. Tror jag så den där cykeln på Bockstensturen förra
> året.

Den stod på en vit Toyota och såg ledsen ut, när den inte vallades fram i skogen efter sex mil...

> Min gick av på samma ställe.

Då är det bara att invänta nästa rambrott då :)

Beklagar sorgen!

Har du bra garantier genom CyclePro? De verkar lite skakiga som tillverkare just nu?

Tror Crescent har 10 års ramgaranti och 5 års lackgaranti (vad nu det är värt på en MTB).

Annars kanske hemförsäkringen täcker det?

Nu har jag fixat dämparen!

Nu lär det hända något exceptionellt om den skall gråta igen, 'justerkolven' inne i dämparkolvröret (undrar vad delarna egentligen heter?!) hade rört sig upp en bit så att olja kunde smita förbi O-ringen.

Förmodligen på grund av att jag pressat fast en pennkork på skruvhatten, fast jag tycker inte lufttrycket borde ha varit så pass stort för att åstakomma det.

Hur som helst kommer det inte inträffa igen eftersom jag tillverkade ett plaströr som hindrar justerkolven från att röra sig uppåt igen! :)

En dålig dag på cykeln i skogen är alltid bättre än en bra dag på jobbet!

Post &Auml;ndrad (04-04-21 08:44)

42Hz skrev:

> Nu har jag fixat dämparen!

Grattis :)

> Förmodligen på grund av att jag pressat fast en pennkork på
> skruvhatten, fast jag tycker inte lufttrycket borde ha varit så
> pass stort för att åstakomma det.

Uhm, pressade du inte dit pennkorken för att det redan läckte olja?

> Hur som helst kommer det inte inträffa igen eftersom jag
> tillverkade ett plaströr som hindrar justerkolven från att röra
> sig uppåt igen! :)

Vad går sönder istället då?

:-D

> > Nu har jag fixat dämparen!
> Grattis :)

Tack!

> > Förmodligen på grund av att jag pressat fast en pennkork på
> > skruvhatten, fast jag tycker inte lufttrycket borde ha varit
> så pass stort för att åstakomma det.
>
> Uhm, pressade du inte dit pennkorken för att det redan läckte
> olja?
>
Tja, då droppade det lite, så den kanske inte satt i botten som den skulle från början?

> > Hur som helst kommer det inte inträffa igen eftersom jag
> > tillverkade ett plaströr som hindrar justerkolven från att
> röra sig uppåt igen! :)
> Vad går sönder istället då?
> :-D

Allt? ;)

Bakväxeln har ju klarat sig rätt bra så det kanske är den som ryker nästa vända?

Har inte riktig koll på vilken garanti som gäller CP har ju byt ägare och strulat en del men har en väldigt hjälpsam Lbs som hjälper mig.

Kanske har du det felfria exemplaret :-)

mankis skrev:

> Har inte riktig koll på vilken garanti som gäller CP har ju byt
> ägare och strulat en del men har en väldigt hjälpsam Lbs som
> hjälper mig.

Bra det! Har även jag handlat via LBS så man slipper krångla med frakter och sånt iaf. Hoppas man slipper frakturer bara, kan göra ont när det går sönder...

> Kanske har du det felfria exemplaret :-)

Vi får väl se :)

Känner du till om även Mongoose lider av samma problem?

Jag har börjat stressa min cykel med hårdare körning i skogen och mindre grusväg samt ett och annat dropp. Hoppas den håller genom BST i år :)

Tillbaka
Topp