DF Ons 17/12: On-Line shopping.

Dagens fråga den 17:e i 12:e;

Uppskattningsvis, hur många procent av dina årliga cykel och tillbehörsköp sker On-Line?

Är trenden (för dig personligen) på väg uppåt eller nedåt beträffande On-Line handlingen?

Update: Sker On-Line handeln inom eller utanför Sveriges gräns?

Post Edited (03-12-17 16:26)

Passande fråga idag....

Av årets cykelutgifter är det väl 50/50, men det inkluderar en beg racer jag köpte "på hemmaplan". Annars hade det varit 70/30 i favör för onlineköpen.

Nu med både ny racer och ny mtb kommer de flesta slitdelar att handlas on-line. Trenden är på väg uppåt....

/Ola

Senaste året kanske 90% online. Kommer nog ligga kvar där om det inte händer något radikalt på den svenska marknaden.

Tidigare år betydligt lägre.

SuperApe wrote:

> ca 81,25 %........

*skratt*

Bra uppskattning, det uppskattas. Det visar även att sakerna i Sverige uppskattas på tok för högt. Åter till ursprungsfrågan:

Handlade för första gången nu i höstas, pulsklocka och pedaler. Allt annat har blivit via LBS. Gissar 50% OnLine (pulsklockor är dyra och det har inte investerats särledes mycket i år).

Med tanke på att det var första gången i år är det onekligen en brant stigande trendkurva. Gissar att den stiger mer under 2004.

>> ca 81,25 %........
>
>*skratt*
>
>Bra uppskattning, det uppskattas. Det visar även att sakerna i Sverige >uppskattas på tok för högt. Åter till ursprungsfrågan:

Sedan måste ju den lilla språkpolisdjävulen rycka ut och skälla lite här!

81,25% är alldeles för exakt för att sätta "ca" framför. "Ca 81%" hade räckt gott och väl, eller helst "ca 80%". Men det var nog inte så allvarligt menat, och jag är inte särskillt allvarlig heller... egentligen! Försöker mest fördriva de sista minutrarna på jobbet innan jag får gå hem. =)

Ciao - Nu får jag gå hem. Detärbratackhej!

Jag ligger också nära 81 och en fjärdedels procent av inköpet online.

Man blir så trött när jag har besvärat mig ner till den stora cyklehandlaren i stan och de inte har hemma den där standardprylen som borde finnas.

Då går man till den alltid öppna billiga affären någon stans på Nordirland och fyller nätkassen med delikatesser.

I stort sett allt till vårens cykel kommer från on-linebutiker utomlands - Bike-Discount, Speedgoat, JensonUSA och CRC.

Det enda jag kommer att behöva köpa från en svensk butik är ett hjulbygge plus de prylar som behövs till detta utom naven, då det är smidigare att frakta nav från USA än ett helt hjulset. Blir förmodligen CycleComponents.

Jag har inget större behov av att klämma på komponenterna innan köp, det finns källor på Internet (forum, tillverkarens hemsida, tidningar) som tillhandahåller den information jag känner att jag behöver innan köp.

70-30 till lokala handlarens favör, dock kommer jag att köpa mer on-line i takt med att man blir händigare med at meka själv.
Inte så kul att be om hjälp om man handlar grejorna ngn annanstans.

/GE

En intressant fråga är hur mycket mer skulle man vara villig att betala för att handla hos sin LBS, för att ha någon att vända sig till om någon del strular, för att ha rätt till servicetillsyn, etc. 5 procent mer än webmail priset? 10 procent? Det tror jag, men inte 50 procent.

Per

Per:

Det är just service och uppgradering (lager etc) av cyklar/dämpare som svenska LBSer kan nischa in sig på. Hade jag ägt en heldämpad cykel så skulle jag vara villig att betala för en årlig genomgång av cykeln.

Dr. Spoke verkar ha ett bra koncept på gång, som någon sa försäljning och genomgång av begagnade saker (de tar antagligen provision på det hela), service åt dämpare och heldämpade ramar och också uthyrning av verktyg och mekplats för den som vill och kan fixa själv men inte vill lägga ut en förmögenhet på en hel Park Tools-sats + andra mer eller mindre nödvändiga verktyg.

Övrigt:

Egentligen borde det finnas ekonomiskt underlag även för riktigt dyra cykelprylar i Sverige. Besöker man ett svenskt HiFi-, hembioforum etc. så slås man av att rätt många ändå äger "top of the line"-anläggningar där enbart högtalarna + högtalarkablarna kostar mer än vad man får ge för att köpa alla rammodeller som Seven säljer och sedan bygga upp dem till kompletta åk.
Pengar finns bevisligen (i min trakt, mellersta/norra Sverige) finns det många som utan att blinka köper en ny racingskoter varje år, en ny BMW/Mercedes terrängbil osv. Cyklar är vid denna jämförelse en mycket billig hobby; problemet är att ingen verkar ha marknadsfört MTB-intresset till de kunder som verkligen har pengar att köpa det absolut dyraste på marknaden.

ca 75% online order, ca 25% lbs.

Uppåtgående helt klart, stora prisskillnader allt som oftast.

90% av online ordrarna är utanför sverige, resterande 10% inom.

/Leo

>ingen verkar ha marknadsfört MTB-intresset till de kunder som verkligen har pengar att köpa det absolut dyraste på marknaden.

Ligger nog mycket i det. I USA är det många med goda inkomster som åker MTB. Det verkar dock vara på väg i Sverige.

Per
<http://lowdin.nu>

Obed:

Om jag ska generalisera hårt och brutalt så tror jag inte att den kallade arbetarklassen (om det med det menas den grupp med lägst betalt - städare etc, industriarbetare kan faktiskt tjäna bra) är så värst intresserad av idrott annat än att se det på TV.

Många med högre skolning verkar ha ett intresse av att utöva sporten de är intresserad av, t ex är många läkare i min hemort också golfare, skidåkare, löpare etc.

Om jag ser till mig själv och min omgivning så är mina föräldrar inte speciellt intresserade av att idrotta (ingen av dem har universitetsexamen) medan jag (ek. magister) har ett intresse av att utöva sporten snarare än att se det på TV (vilket jag inte alls tycker är speciellt roligt).

OT:
TommyE och även andra: Det kan nog till stor del bero på att "dagens" unga(nåja, förvärvsarbetande då, +20 eller nåt och uppåt) från arbetarklassen(svår definition tycker jag egentligen, men tillhör den ändå) till skillnad från våra föräldrar faktiskt ser till att värdera fritid och fritidssysselsättning rätt högt förutom jobbet. Vi har helt enkelt insett att livet inte går ut på att jobba ihjäl sig. :-P

Många skaffar familj och barn senare i livet för att få råd att göra det man tycker är roligast för stunden, om det sedan är att resa, cykla mtb eller spela golf må kvitta. Hade jag haft familj och hus, då är jag nästan säker på att mitt cyklande hade haft en annan dimension än idag då jag är singel. Pengarna räcker inte till allt, så det gäller att prioritera här i livet.

/Leo - Teletekniker, 2-årigt gymnasium

För mig sker 99.9% av alla inköp från annat än lbs. Postorder eller över nätet både inom och utom Sverige är vad som gäller. De lokala inköpen är begränsade till slangar, det är vad den lokala cykelnasaren klarar av...sorgligt men sant. Mer och mer av pengarna går utomlands till UK och Tyskland framför allt.

Det hör naturligtvis till saken att jag bor på en mindre ort, Piteå, och är (om jag får säga det själv :-) ) jävligt händig. Sorten som inte blinkar för att byta växellåda i bilen om det skulle behövas typ.
Jag tror att mina inköp till större del skulle ske hos lbs om 1) De vore kompetenta att sälja annat än slangar (vilket de med nöd och näppe klarar) och 2) Jag inte kunde skruva själv.

Hmmm, snacka om att få sig en tankeställare...

Har hitintills i princip enbart handlat av lbs:erna (aldrig till ordinarie pris dock) eller av Evalds (räknar inte det som on line eftersom vi alltid åker dit). Har enbart nyttjat lbs när det rört sig om hjulbygge tidigare - och inte ens det längre; sköter allt på hemmaplan.

Finns helt klart en hel del pengar att spara, så trenden lär nog vara på uppåtgående. Är ändå lite tveksam... Nåja, det skall jag inte älta här! Till alla er som utnyttjar utlandshandlingsmöjligheten - tack för tankeställaren!!! (shit - så konservativ jag är/har varit i vissa lägen *s* Skrämmande!)

En liten lbs klarar sig inte på mtb/racer biten idag. Alla seriösa utövare har kunskapen att skruva själv / få hjälp i klubben. Dessa beställer följdaktligen online pga priset och sortimentet. En liten lbs idag får livnära sig på att laga punkor å vrida upp hjul till Sven Svensson. Ingen glamour där inte..... Man kanske skulle börja svetsa växelöron å serva stötdämpare för Fox bla. , hmmm.... Å så punkan åt Sven då, förståss. Jag är ju snart fritidstekniker..... Å sen bygger man datorer på vintern...ha , så enkelt va...?

*gäsp*... å sen vaknade jag.....

Online: 80-90%, LBS:20-10% uppskattningsvis....
Jag skulle hellre "stödja" LBS:en om de kunde konkurrera prismässigt men framförallt om de hade grejerna hemma och inte som idag
- "Nä, men måste jag så kan jag ta hem det, går det bra om jag beställer det måndag om 2 veckor (om jag kommer ihåg) för då har jag gratis frakt? Och visst kan du få rabatt - 5% på Hallmans listpris",

dvs vänta upp till 3 gånger så länge jmfrt med online och så få betala 20-40% mer för grejerna!!

Jag har inga betänkligheter att gå med mina på nätet inköpta grejer till nån av LBS:erna för hjälp med montage däremot - skulle de komma med undanflykter för att !slippa! ("vevlagerbrotschen har gått sönder"/"det har varit så stor åtgång på styrlagerstjärnor det här halvåret" - vilket har hänt) går jag bara till nästa, vill de inte ha en del iaf av mina pengar så är det deras huvudvärk...dock brukar jag inte fråga efter rabatt vid såna tillfällen:-)

Nog för att diskussionen riskerar att föras på två trådar, men jag tror peter sätter spiken i tummen. Många av oss är nog inte särskilt lönsamma kunder för cykelhandeln, jämfört med Skeppshultkunderna. Finns nog för få cyklister för att lokala cykelhandlare ska kunna vara ett riktigt alternativ till de europeiska drakarna. I synnerhet utanför de större städerna, undantaget borås då.

Mina siffror: 90-10 verkar rimligt. Det jag handlar hos lokala handlare är små grejer eller saker till nedsatt pris.

Vadå inte lönsamma? Förra året (-02)handlade jag för 22.000:- enbart hos Cykloteket i Stockholm och då är hälften av den summan tillbehör, reservdelar och kläder. Vilken Skeppshultskund lägger ner så mycket pengar?

Det går 20 Skepphultare på en seriös MTB:are..... minst..... Å Cykloteket är ingen "liten lbs". En välmående / expanderande cykelbutik som gjort sig ett namn i , just det , Sthlm.....

anki wrote:

> Hmmm, snacka om att få sig en tankeställare...

Kom ihåg att de flesta här är datanördar och tycker att Internet är bekvämare och i vissa fall trevligare än vanliga människor i affär. Därför blir bilden snedförskjuten mot hela cykelsverige. (hade stora bekymmer med vart 'i' skulle sitte i Sverige, definitivt dags för jullov)

Får helt klart räkna in mig bland datanördarna... och ändå så konservativ i den här frågan... skrattretande, men det är tur man kan skratta åt sig själv...

Jullov, semester, kompledigt - och låååångledigt är vad som väntar från tisdag lunch!!! Skall bli underbart!

Tillbaka
Topp