DH däck

bebbe

Ny medlem
DH däck
Vill köpa nya däck till min cykel som funkar bättre för Downhill. Det är en Norco six two. Några förslag på vad som funkar bra?

Kolla på den gammla klassikern Maxxis High Roller. Är de fortfarande bra däck eller finns det andra som är mycket bättre?

DH däck
Minions är väl kända som det bättre all-around-däcket.

Själv skall jag satsa på ett par av Continentals nya däck, vet inte om det blir Rainking eller Kaiser men jag tror båda är bra i mönstret och har fint gummi. De är dyra men folk menar på att de även håller längre.

DH däck
DHF = Dh front
DHR = Dh rear

Många kör dock med två framdäck då det skall ha bättre sidogrepp istället för bromsförmåga som jag förstått det.

Vad gäller gummi så är väl vanligast 42a, själv kör jag dock 60a bak så att det håller lika länge som framdäcket.
Hårt håller men ger mindre bra grepp än de mjuka.

DH däck
Highroller är bra, men glider lite lättare i sidled än Minion DHF. I gengäld är de mer förutsebara i sitt beteende, det släpper aldrig plötsligt. Med Minion DHF har man grepp enda tills det släpper, och när det då släpper lägger man sig...

Minoin DHF 42a fram och Highroller 60a bak är en vanlig och bra kombination. Lite överstyrt men förutsebart på alla sätt. Det släpper bak innan det släpper fram vilket iaf. jag tycker är skönt.

DH däck
jag tycker att oskarH tycker bra, jag har tokfel däck iaf.. köpta på rea på cc tror jag det var i mölndal.. dhr både bak o fram så inte konstigt det går sakta och tungt...

DH däck
Min erfarenhet är att High roller är bättre all-round än vad minions är. Framförallt när det är blött och lerigt tycker jag att high roller funkar mycket bättre med bättre rensning.

Jag tror nog att Mårten har en bra poäng om förutsägbarhet också. Minion är möjligen det bästa däcket för torrt underlag men då ska man helst byta till ett par lerdäck när det blir blött och lerigt - kanske overkill för amatörnivå?

Vad gäller gummiblandning beror det mest på hur mycket pengar du vill lägga. Mjukare gummi ger bättre grepp men slits fort. Däck med bra mönster och hårdare gummi greppar förmodligen bättre än mjukt gummi med slitet mönster. Skulle tippa att livslängden på ett par maxxpro däck är ca 5 gånger jämfört med slow reezay. Ganska stor skillnad i pris då...

DH däck
Jag har ett Highroller Maxxpro som har gått sedan 2006. Minion DH super tackyt jag har fram på dh:n börjar se ganska ledset ut nu och det har jag kört en handfull gånger sedan mitten på maj.

SlowReezay känns nästan overkill. Jag har det på trialen och behöver inte ens vara nära det jag vill stå på för att däcket ska suga tag. Det är som en jävla magnet...

DH däck
Schwalbe Muddy Mary med gooey glue fram och triple bak är inte heller att förakta. Ska visst väga runt 1270 gram styck, men om du är ute efter att spara lite vikt så kan du köra den vikbara FR versionen som väger ett par hundra gram mindre. Bra grejjer hur som helst.

DH däck
WTB Timberwolf (2.3") är ett ganska bra höst/vinterdäck också. Det är mer grovmönstrat än minions och high roller, men går samtidigt att köra med även på hårdare underlag som stenar och rötter. Nackdelen kan väl vara vikten som är i överkant, men det finns en lättare version med sämre genomslagsskydd.

product_365946.jpg

DH däck
Regndäck/lerdäck är inte att förakta när det är riktigt blött, det gör enorm skillnad.

Vad du skall ha för däck beror helt på dina ambitioner tycker jag. Kör du bara lite weekend DH för att det är skoj är nog Mårtens förslag finfint. Har du race-ambitioner tycker jag du skall satsa på mer grepp. Jag håller till viss del med om att det är bra med High Roller att de släpper kontrollerat, men i race-situation har jag hellre bra grepp in i det sista och lär mig känna var gränsen går istället. Inte lika roligt när man bara är ute och roar sig kanske, men effektivare om det ska gå fort..

For the record kör jag Maxxis Minion DHF 2.5" 42a fram och bak i tortt och halvtorrt väder, i mycket lera kör jag Maxxis Swampthing 2.35" 42a fram och bak. Jag är dock inte helt nöjd (eller ens särskilt nöjd) med "swamparna", de skär bra i lera men har en väldigt rund profil som inte ger något extra kurvgrepp. De är också sjukt tungrullade, men det är nog alla riktiga lerdäck. Jag har kört High Roller 42a och 60a tidigare.

DH däck
nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Minions är väl kända som det bättre
> all-around-däcket.
>

-1, Minion är mindre allround än High Roller tycker jag. Minion DHF fram och bak har fint kurvgrepp men är mindre allround sett till väder. Kleggar igen fortare än High Rollers.

Dock är Minion DHF 42a ett brasomfan däck. Har själv växlat mellan 2x DHF och 2x High Rollers i sommar. Nu kommer jag gå över på Minion DHF fram och High Roller bak.

Håller med om att Rain King verkar intressant som vinter/höst/vår-däck som alternativ till Swamp Thing.

Senast redigerad av en moderator:
DH däck
Man får nog räkna med både sommar och vår/höstdäck om man vill ha optimalt grep, Maxxis Minions DHF/DHR på sommaren och Continetal Rainking vår/höst är mitt tips (iofs är Maxxis Wetscream bra också men rainking verkar klägga ihop mindre). För fästets skull är det bara mjukaste möjliga gummiblandning, bra grepp och långmilsdäck hör liksom inte ihop :-) T

DH däck
Finns ju en till joker. Michelin DH16 eller vad det nu heter. Michelins 2.5" DH-däck iaf. Går riktigt bra. Storebror DH32 körde Wallner någon gång och tyckte var helt ok. Lite breda dock, 2.7".

DH däck
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns ju en till joker. Michelin DH16 eller vad
> det nu heter. Michelins 2.5" DH-däck iaf. Går
> riktigt bra. Storebror DH32 körde Wallner någon
> gång och tyckte var helt ok. Lite breda dock,
> 2.7".

Finns väl i en UST-version också om jag minns rätt :-) T

DH däck
Ah, nice.

Men dom däcken ser ju helt galna ut. Skulle inte vilja köra dom på svenska banor som ju har en tendens att innehålla både mycket sten och rötter... Sällan det blir ren lera att åka på här.

Usch, däcken på DH-hojen börjar ta slut och det är dags att flytta dom till trialhojen... Men vad fanken ska jag sätta på DH-hojen, det är ju en djungel. :D

Kan inte alla svenska importörer skicka mig en uppsättning av de däck de tror är bäst i sverige på hösten så kan jag testa? :D

DH däck
Har inte kört dom men ett par bofasta här i Åre säger att Continentals Kaiser och Rain King är redigt jävla bra däck. Plus att de, som tidigare nämnts i tråden, skall hålla bra mycket längre trots mjukt gummi o bra grepp.

Nästa par inför hösten blir lätt ett par Rain King för mig.

DH däck
Kör på Kaiser men har bara kört en dag på dem, so far so good iaf. Ganska lika Minions tycker jag, ingen avsevärd körkänsla än så länge.

Är avsevärt billigare i Tysklandet. Kolla actionsports.de vetja. Med frakt kanske de inte blir lika prisvärda men man kanske beställer fler grejer? :)

DH däck
Har kollat lite nu. Tror det blir Minion DHR och DHF Super tacky. Samma hårdhet som 42. Skall prova detta och se hur det känns.

Jäkligt bra tråd annars med en del bra tipps för en amatör som mig :-D

Tillbaka
Topp