Regndäck/lerdäck är inte att förakta när det är riktigt blött, det gör enorm skillnad.
Vad du skall ha för däck beror helt på dina ambitioner tycker jag. Kör du bara lite weekend DH för att det är skoj är nog Mårtens förslag finfint. Har du race-ambitioner tycker jag du skall satsa på mer grepp. Jag håller till viss del med om att det är bra med High Roller att de släpper kontrollerat, men i race-situation har jag hellre bra grepp in i det sista och lär mig känna var gränsen går istället. Inte lika roligt när man bara är ute och roar sig kanske, men effektivare om det ska gå fort..
For the record kör jag Maxxis Minion DHF 2.5" 42a fram och bak i tortt och halvtorrt väder, i mycket lera kör jag Maxxis Swampthing 2.35" 42a fram och bak. Jag är dock inte helt nöjd (eller ens särskilt nöjd) med "swamparna", de skär bra i lera men har en väldigt rund profil som inte ger något extra kurvgrepp. De är också sjukt tungrullade, men det är nog alla riktiga lerdäck. Jag har kört High Roller 42a och 60a tidigare.