[DH/FR] slaglängd 160, 180 el 200???

Westman

Aktiv medlem
Hej,

Jag blir galen. Hur jag än vrider och vänder på det kan jag inte bestämma mig om jag ska satsa på en 160-hoj, en 180-hoj eller en 200-hoj. Millimeter slaglängd fram/bak alltså.

Jag har en 140-hoj som andracykel som går som lek och skogshoj. Vill inte att min "stora" cykel ska bli för klen och lik den utan fortfarande kapabel att köra hårt nerför med. Samtidigt har jag märkt på sistone att en bra dämpad 160-cykel är roligare på 70% av stigarna man kör än vad en full on 8" DH-cykel är. Mest pga av att 160-hojen är lättare, svarar bättre på tramp och är skönare att kasta runt och leka med. Bara den har tillräckligt flack styrvinkel (flackare än 67)

Samtidigt är det svårt att tjafsa med känslan en 8" dubbelkronad DH-cykel ger nerför rejält stökiga banor eller i högsta fart.

GAH! Jag kan ju inte ha tre cyklar, vad ska man satsa på?

Ärketyp 1 (160): SX Trail / Intense SS / Commencal Mini DH med Fox 36 eller Lyrik. Typvikt ca 15.5-16.5kg

Ärketyp 2 (180): Iron horse 7-point / Demo 7 med Totem Coil, typvikt ca 17.5-18.5kg

Ärketyp 3 (200): Demo 7.7 / Session 88 / Socom med BlackBoxxer / 888, typvikt ca 17.5-18.5 kg

Typ 1 är nog roligare i Gesunda, svartrejs, Oslo etc medan ärketyp 3 är roligare i alperna. Eller missar jag något? Kategori 2 hamnar liksom i kläm.

Kompromissa och välja en ram från kategori 1 med en 180-gaffel istället?

Vänta på nya Intense Uzzi och köpa en 160-gaffel och en 200-gaffel och växla mellan slaglägena och ha två hojar i en?

Jag kan inte bestämma mig vilken hojtyp jag ska välja. Dagens i-landsproblem.

Senast redigerad av en moderator:
He he, välkommen till I-lands klubben.
Har samma frågor, har inga svar!
Fast en Socom är ju rätt fin...med nya Boxxern, mmmm!

vad är syfte om man jämför 2 o 3? 2 är ju för mycket dh för att använda bra till syfte 1. Men gör inte 3 bättre ren dh-jobb än 2? Eller blir det för mycket fjädringsväg som man mest trampar bort?

rejser skrev:
-------------------------------------------------------
> vad är syfte om man jämför 2 o 3? 2 är ju för
> mycket dh för att använda bra till syfte 1. Men
> gör inte 3 bättre ren dh-jobb än 2? Eller blir
> det för mycket fjädringsväg som man mest
> trampar bort?

Det hade varit bra om vi hade kunnat enas om att för svensk DH så är typ 3 onödig och en av typ 2 med rätt inställda dämpare är roligare / tillräcklig.

Jag tror vi måste enas om typ 1/2 eller typ 2/3 här. Kan man inte posta en omröstning/poll? :)

Westman skrev:
> GAH! Jag kan ju inte ha tre cyklar, vad ska man
> satsa på?

Redan här det gick det fel ;-)

Utöver en stighoj på 130-140mm, vilket du ju har, hade jag satsat på en Intense SS/Specialized SX Trail/Reign X/liknande. Alltså en 170mm-hoj (jaja, 6.6" eller 6.7") med klar dragning mot utförsåkning. Löjligt kapabla hojar som med en 170-180mm (luft)gaffel och hyfsad, men inte på något vis extrem, kittning i övrigt ganska lätt ramlar in kring 16-16,5kg.
Jag vill påstå att en dylik hoj duger, och är njutbar, för 90% av all utförsåkning.

Svår fråga.
Du vill inte ha för mycket för att det begränsar. Men du vill inte ha för lite för att inte bli begränsad när du stöter på något...

Lycka till ;)

Varför välja? Kanske någon av nedanstående så får du i princip Typ 1, 2 och 3 och betalar endast för en hojj ;-) Du behöver bara en multitool för att välja vilken av typ 1, 2 eller 3 du vill ha för tillfället ;-) Med luftdämpare så kan du hamna på 16.5 kg för UFO-ST:n och lite lättare för Helius-ST:n alltså viktkriteriet för Typ 1.

Nicolai Helius ST (Horst)
X-Freeride | Freeride | Local DH
Travel - 160/180/200/220 mm
weight 4,0 kg (Size M, anodised, excl. shock)

Nicolai UFO ST (SP)
X-Freeride | Freeride | Local DH
Travel - 165/175/185/195 mm
weight: 4,3 kg (Size M, anodised, excl. shock)

Hade tidigare samma lyxproblem .
Jag hade en Commencal mini dh med en 66a fram vilket var en grym hojpa men eftersom den endast rullade som dh hoj så var jag ju självklart nyfiken på steget till dubbelkronad och var d innebär .
Med facit i handen så var mitt steg till en Devinci wilson 200 mm fram och ca 230 mm bak helt rätt steg . Jag börjar nu få upp farten och vågar nu hålla rakare linjer och dundra rakt på/in i större saker :)
Men enligt mig så ska man passa sig för dom riktiga dh-loken men lång hjulbas som e ultrastabila i högre farter , dom verkar bli lite trista i typ sthlms miljö och en del spår i gesunda .

GO WILSON !
Prisvärd och hyffsat trampvänlig med sin horstlänk .

Ps. Så har den 4 st olika inställningar där man justerar bb höjd , gaffelvinkel och hjulbasen , dh och freeride typ .

Nu har ju inte jag motsvarigheten till din 140-gungare. Jag köpte min Intense SS som en kompromiss för stigcykling<->gesundaåkning<->alpåkning. Bortsett att jag inte använder den till dess tänkta användningsområde (SlopeStyle :)funkar den rätt bra. Det är klart, skruvar man till bakdämpen för DH (soft linjär) får man räkna med att det blir rätt degigt att trampa även en sådan hoj. Allra bäst trivs vi på stökiga och lutande stigar.

Då min Z1 inte alls lirar med cykeln i övrigt har jag funderat på vad gaffel som motsvarar kompromissen där bak. Pga vikt och DH-mässighet har jag släppt tanken på 180-gafflar och tänker satsa på en kompetent 160. Troligtvis en Fox Float eller Vanilla 36 RC2. Bra möjligheter till olika kompressionsinställningar och möjligen prgressivitetsinställningar tycker jag är viktigare än olika slaglängder för att få en mångsidig gaffel.

Fast jag erkänner...Socom f%n både ballare och snyggare. Den med en 180mm luft-Boxer borde kunna bli riktigt fin...

Fjärdebrunn skrev:
> Kan man köra gubb-DH med 200mm och DC? Då blir
> det ju dubbelt skämmigt att banga på stordroppen
> :)

Nu vet jag inte om jag förståt d hela rätt men vågar folk inte köpa en hoj med 200 mm fjädringsväg för att då måste dom tex åka utför stora foxdroppet i åre ?

// En nyfiken som har mycket fjädring och kommer aldrig åka utför det, men har förhoppningsvis självkänslan att inte behöva bry sig ;)

Gör du en resa till alperna om året och känner att Demon är för maffig för Norden hade jag sålt demon och hyrt hoj i alperna om du känner för kralligare där nere...

Meningslöst att ha en hoj som man använder max 1v :)

Hmm, det här är riktigt lurigt. Användningsområdesoptimering och överlapp..

Förtydligande : Har inget emot en 8" hoj men vill isf hålla vikten på minimum och trampresponsen uppe. Dvs det får bli lätta hjul och slangar, minst 170-vevar etc. Dvs hojar med över 8" göre sig icke besvär, vill inte ha någon soffa utan få lite feedback från marken. Därav min snegling mot kortare slaglängd. Har ju blivit lite såld nu när jag kör min kortslagiga prophet som lekhoj, det är ganska roligt med responsiva cyklar!

En tanke är ju annars att sätta på en mer DH/FR-tålig bakdämpare på propheten och låta den täcka användningsområde 1. Och så skaffa sig en 2/3a och hålla vikten på minimum.

Ja byt dämpare på profeten och sen bygger du en 15kilos Session så har du två lika tunga hojar fast med olika fjädringsväg att välja på. Skiitbilligt...

Personligen tycker jag att följande stall är optimalt: xc(ht el fs 100)+am(ht el fs 120-140)+dh(200)+helstel 29"+ev lvg räser+pendlar/fyllehoj

160 klassen kan vara bra om man leker mycket i typ gesunda

westman, prova min Morewood när du får tillfälle. Efter i morgon är den ännu lättare...

Vill man ha en lätt-lätt gaffel kolla in White brothers Groove RACE på 2.4 kg @ 180 mm slag.

mats412 skrev:
> westman, prova min Morewood när du får
> tillfälle. Efter i morgon är den ännu
> lättare...
>
Gärna! Det skulle kunna vara en fin kandidat. Lätt och svarar hyfsat bra på tramp gissar jag?

> Vill man ha en lätt-lätt gaffel kolla in White
> brothers Groove RACE på 2.4 kg @ 180 mm slag.

Den har jag dregglat lite över. Var inte så dyr som jag trodde heller faktiskt (allt är relativt). Frågan är väl om den håller samt hur mycket underhåll en sådan kräver. Får konsultera Jon lite.

Intense Socom med totem solo air?
Intense SS med 66:a? (ren robbie-style, han klarar sig ju ganska fint på den i NWD 9).
Corsair Malstrom med 66:a?
Santa Cruz Nomad med Lyrik?
Specialized SX Trail med Fox 36?
Iron Horse Sunday med totem?
osv osv.

Det handlar väl mer om vad du har för åkstil kan jag tycka. Är du en som kör med mindre tanke och mer "mosa på rakt över" så är väl lite mer dämpning att föredra. Är du istället smidig som katten kan du ju dra dig neråt i slaglängd för att även spara in vikten. Själv har jag funderat många gånger på just detta men då jag själv vet att jag mer kör utan tanke och mer bara håller i mig och låter hojen göra mycket av jobbet så trivs jag bättre på en hoj med 8" och mer i dämpning. Men även jag har gått i tankarna till att gå ner lite i slag och lägga mig runt 7" istället, typ Transition Dirtbag, SX, Intense SS osv osv.

Skulle jag vara i din sits skulle jag välja en lite "större" hoj byggd med lättare delar. En Socom med Totem ger dig nog med dämpning för att åka i alperna men samtidigt behåller du smidigheten då du kör den med SC istället för DC. Bygg den vidare med lätta delar och du har en hoj du bör kunna pendla en bit med samtidigt som du har en hoj som tål en del misshandel. Förslag på spec-lista (kort):

Ram: Intense Socom med Vivid eller CCDB
Gaffel: Totem Solo air
Bromsar: Avid Elixir CR
Växlar: Sram x.9/x.0
Styrlager: CK
Vevar: Gravity Light
Pedaler: NC17 Sun Pin III/Straitline
Hjul: Deemax/Egenbyggda
Däck: Maxxis
Styrstam/Styre: Funn...typ.
Sedan är väl övriga delar upp till smak eller någe sånt.

// Fischer

fischer89 skrev:
> Skulle jag vara i din sits skulle jag välja en
> lite "större" hoj byggd med lättare delar.

Vi tänker lite i samma banor nu. :)

> Ram: Intense Socom med Vivid eller CCDB
> Gaffel: Totem Solo air
> Bromsar: Avid Elixir CR
> Växlar: Sram x.9/x.0
> Styrlager: CK
> Vevar: Gravity Light
> Pedaler: NC17 Sun Pin III/Straitline
> Hjul: Deemax/Egenbyggda
> Däck: Maxxis
> Styrstam/Styre: Funn...typ.
> Sedan är väl övriga delar upp till smak eller
> någe sånt.
>
> // Fischer

Eller t ex :

Socom
DHX5 / BOS S'Toy + ti (Litar inte på Vivid, för många som haft problem med dessa)
Boxxer Team 2010
SLX-vevar, Saint resten, racerkassett
I-fly
Pro 2 / 721
Sud Pin III

Borde landa på ca 17 blankt.

Som sagt, något åt det hållet i alla fall. DC eller SC kommer väl tillslut också handla om vad som känns bäst för just dig men jag skulle som sagt välja en Totem just för att få den lite mer lekfull och smidig. Det är mycket möjligt att något sånt kan bli en annans kommande bygge...när man väl gör sig av med sin befintliga hoj.

// Fischer

rent teoretiskt tyckte jag att det var en bra idé som nån sa med 160bak och 180fram. Du skulle varit med när grymma hojen erbjöd 10cm bak, och boxxern hade himmlande 100mm!

Socom verkar vara väldigt flexig... Man skall inte överdriva hur styv en hoj behöver vara, men Intense har fått mycket kritik för det här.

Jösses amalia. Och nej det är inte hjulet!

Bilagor

• !cid_000501c80383$65655d00$4ef5f953@computer.jpg
    !cid_000501c80383$65655d00$4ef5f953@computer.jpg
    61.8 KB · Besök: 37
Jag kommer nog själv köra vidare på 8"-buse men en FR-hoj är absolut inte fel. Som du själv säger så slutar det oftast med att framför allt gbg-dh till och med gör sig bättre med en sådan lite smidigare cykel.

Mindre än 180-gaffel tycker jag verkligen inte du skall gå, mindre än Demo7 t.ex. hade jag själv aldrig gott om jag hade en tramp&bus-cykel som du faktiskt har.

Skulle jag köra något smidigare än Demo8 så skulle det bli en Demo7, och om jag sedan då skulle känna för det uppgradera till en DC-gaffel.

Själv tycker jag så mycket om just Demo8 för att den låter mig köra en relativt redig DH-cykel fast behålla lekfullheten med kort kedjestag. Hade gärna betalt extra för Gamblerns ställbara styrvinkel dock, vore riktigt kul att kunna känna på skillnaderna mellan 65 & 64 på exakt samma cykel.

Jag tror föresten att det bara är just en grad i styrvinkel som skiljer dem åt, möjligen något i länkaget också men styrvinkeln/gaffeln gör skillnaden i hjulbas och BB-höjd vilket verkar vara deras enda geo-skillnader.

Blir nog till att prova att köra med "högläget" på bakdämparfästet, en grad brantare styrvinkel, lite mindre hjulbas (eller hur?) till priset av ett lite högre BB.

Kanske blir bättre mellan de stökiga racen, när stackarn ändå går som lek&bus/tight&trix-åk...

Edit: Sätt inte griller i huvudet på mig nu... Demo8 Demo8 Demo8... ^^

kebarb skrev:
> reign x, totem byggd till ca 15kg = bra bus piller

Jo, men kära Westman är väl ute efter ett renodlat nedförs-åk att äga ihop med sin 140mm-hoj?

Jag hade ångrat mig den dagen jag fick göra vad jag verkligen ville, susa full rulle nedför lite stökigt helvete i åre eller ngn alp. :)

Alla hojjar är ju kompromisser fast olika mycket. Jag tror att min hoj går att köra allt med förutom extrem DH och långlopp...

Vilka egenskaper hos ramen är det du behöver från en DH?

Vidare, vilka egenskaper är det du INTE vill ha från en DH?

Slaglängden bak?

Vikt?

Pedalvänlighet?

Gaffelvinkeln?

Hållbarheten?

Hjulbasen?

BB höjden?

osv..

Jag tror att det finns gott om cyklar att välja på som man kan bygga med egenskaper väldigt lik en DH cykel men med betydligt sämre hållfasthet. Detta är ett mycket bra alternativ för oss som är <70kg och inte behöver överbyggda DH monster ens i Åre ;-)

En Reign X exempelvis med längre gaffel får väldigt flack gaffel vinkel, har bara 6.7" (ca 170mm) slag bak och är tämligen lätt, kan utrustas med coildämpare.

En SX med totem skulle nog också kunna vara ett alternativ.

Skulle iofs. knappast vara ett alternativ för en 100kg DH biff som gillar att droppa dock.

Detta är alltså en par AM/FR hojjar som konverteras till DH light.

Jag tror att 160mm gaffel upplevs på gränsen till för kort i Åre även om det är en riktigt fin gaffel, gillar man att köra fort så är nog en 180mm SC gaffel en bättre kompromiss.

Genom att gå igenom en liten lista med vilka egenskaper man vill ha och vilka man inte vill ha så kan man lätt utesluta väldigt många ramar, och på den vägen få en handfull kvar att välja mellan.

En kompromiss förblir dock en kompromiss! Minst 2 cyklar i varje stall.

;-)

//K

Mitt etniska handikapp binder mig att inte hava fler än fyra cyklar, det är bara profeten som får ha fler än fyra..

Eller vänta nu, var det fruar?

Måst slå upp det där så att jag lär mig en gång för alla!

//K

kebarb skrev:

> Jag tror att 160mm gaffel upplevs på gränsen
> till för kort i Åre även om det är en riktigt
> fin gaffel, gillar man att köra fort så är nog
> en 180mm SC gaffel en bättre kompromiss.
>

Min egen erfarenhet säger oxo att det går en gräns nånstans vid 170-180 mm slag för cykling i Åre och liknande. Beror givetvis på VAR i Åre man åker och hur man kör, men ska man ta sig ner från Skutan, så känns det inte bra med mindre slaglängder.

En annan egenskap som jag tycker spelar in kraftigt är gaffelvinkeln. En flackare gaffelvinkel kan göra att en ngt kortslagigare hoj känns lite tryggare. IMHO.

lachamello skrev:
> kebarb skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag tror att 160mm gaffel upplevs på gränsen
> > till för kort i Åre även om det är en
> riktigt
> > fin gaffel, gillar man att köra fort så är
> nog
> > en 180mm SC gaffel en bättre kompromiss.
> >
>
> Min egen erfarenhet säger oxo att det går en
> gräns nånstans vid 170-180 mm slag för cykling
> i Åre och liknande. Beror givetvis på VAR i Åre
> man åker och hur man kör, men ska man ta sig ner
> från Skutan, så känns det inte bra med mindre
> slaglängder.
>
> En annan egenskap som jag tycker spelar in
> kraftigt är gaffelvinkeln. En flackare
> gaffelvinkel kan göra att en ngt kortslagigare
> hoj känns lite tryggare. IMHO.

Jag tror precis som du att gaffelvinkeln spelar in väldigt mycket och är något av det som begränsar möjligheterna till en mångsidig nedförshoj. Har du brant blir cykeln smidig & rolig men osäker när det är brant och stökigt och så tvärt om med en flack styrvinkel.

Något annat som jag också inbillar mig gör mycket för lekfullhet vs stabilitet är som sagt kedjestaget. Ett långt sådant gör din cykel stabil och ger dig längre hjulbas medans ett kort gör cykeln kortare, smidigare och mycket lättare att lyfta fronten på.

Själv tror jag att dessa faktorer är mycket viktigare än slaglängd, självklart gör mycket slaglängde att din cykel blir lite mjuk och svampig men så länge den är byggd för nedförsåkning tror jag inte det finns någon anledning att gå under 180mm. På med lite lågfartskomp och en inte allt för mjuk fjäder så är den inte alls så farligt svampig längre och du behöver inte kompromissa bort stensväljarkapacitet. :P

Westman, är du på något vis missnöjd med din Demo7? I så fall med vad? Mina egna teorier är att just den ramen är något av den ultimata nedförskompromissen. :)

Westman skrev:
> Hej,
>
> Jag blir galen. Hur jag än vrider och vänder på
> det kan jag inte bestämma mig om jag ska satsa
> på en 160-hoj, en 180-hoj eller en 200-hoj.
> Millimeter slaglängd fram/bak alltså.

Jag förstår inte frågeställningen. Du försöker alltså välja bara en av dessa? Varför i allsindar då?

Jag kan meddela herrskapet att jag också kommit fram till att 160mm blir för kort och för likt min andra hoj. De egenskaper jag vill åt är flack gaffelvinkel, sunday/demo-lågt bb, slaglängd 180-200. De egenskaper jag inte vill åt är massa, tunga hjul, svampighet och pedalgung. Mer än 200mm vill jag inte ha för att jag inte behöver mer och för att jag inte vill ha svampigheten som det ger.

Lutar fortfarande åt en lättviktsvariant av DH-räser. 180-200 bak och fram, och så ett lite lättare hjulset. Ett par Mavic Crossmax SX skulle sitta fint på en Session 88, Sunn Radical eller Socom.

I slutändan kommer det ändå behöva bli en kompromiss av världsliga (ekonomiska) skäl, men man kan ju filosofiera. 16kg hoj med 200 fram och bak inkl DH-däck? Ja tack. Men kanske lite väl dyrt.

Uselt att så många lättvikts-DH ramar ändå har 83mm bb och 150x12 bak. Intensens/Demons stora fördel är som jag ser det 73mm bb (så man kan köra Shimano) och 135mm bak så man slipper tunga genomgående axlar och nav. Visst finns det lätta varianter även till 83 och 150, men betydligt dyrare.

Som sagt, allt blir nog en ekonomisk kompromiss i slutändan.

Nenja : Nej, är inte missnöjd med min sjua. Vikten kunde få vara lägre dock. Ska räkna lite och se om merkostnaden för någon av ovannämnda ramar ger en större viktminskning om man spenderar den på andra delar (ti-fjäder, crossmax sx, xt-vevar etc) istället.

Tillbaka
Topp