[DH/FR] slaglängd 160, 180 el 200???

Spännande, hade du magnesium-länk på din demo?

Skall bli kul att se vad du kommer fram till iaf, men tänk på att åtminstonde jag tror att geometrin är minst lika viktig som vikten när det gäller att få en cykel lite smidigare. Undvik allt för flack gaffelvinkel och långt kedjestag vilket många DH-räsers kan ha.

nenja Har inte mag-link nu nej, så där kapar man ytterligare 200g på en ny demo-ram..

Mats :Dom är fina men 200+ single pivot avskräcker mig lite. Får ev. omvärdera efter provrullning av din. Blir nog lite ängårdslek i helgen om du vill med ut.

Bionicon Ironwood

image_6482.jpg ht=500

200-100mm travel 64,5-71 grader HA.

Skall nog gå att bygga under 15kg. Tyvärr är det Singel-Pivot...

Min busjonne ger 66,5 grader med 160mm slag fram :)

Med en 66a eller Totem skulle den bli choppad :O

Ska du busa seriöst tror jag den håller för avsevärt mer än en socom. Den kyss överröret tog av en stor sten i Verpan efter en vådlig luftfärd på 4 meter (utan cyklist på) trodde jag hade knäckt ramen. Det blev en liten repa... En Socom är vad jag har förstått ett tåvlingsinstrument. Ihopskruvat enkom för Chris Kovarik och slätbanan i Sea Otter. Inget landningsställ.

(Har bara läst första inlägget)

Men vad är ditt problem Fredrik? =) Du har en pansarvagnsutrustad prophet som fan skulle gå att cykla i Gesunda med utan problem! Lätt o smidig men ändå stark.

Då är det klart du ska ha en riktigt downhillhoj när du har tillgång till en lift!
Socom med boxxer vore sweet.

Lycka till.

Hmm, min ibis mojo carbon hoppas jag gör allt det där för mig. talas 36rc2 fram och dhx5 bak. Klart någon stordropshoj blir det aldrig men det är jag inte intresserad av heller.

Låter väl rimligt att du köper en hoj som matchar det du har "nära" dig, sen hyr på den där veckan per år när du åker stora berg?

Single pivot är inget att frukta. Om de så heter Morewood eller Santa Cruz. Vågar man föreslå en Santa Cruz Bullit kanske? :-)

/Leo - fortfarande väldigt nöjd med min SC Bullit som går som tåget överallt, XC i Göteborg, DH i Åre eller AM i alperna...

Sen handlar det väl inte alltid om att ha den cykel som passar den plats man bor på bäst heller, vill man enbart köra nedför (DH) även om det är i Göteborg och banorna sällan är i WC-klass så kommer man trivas bättre och ha roligare med en DH-rigg.

Jag tänker så att visst banorna är kanske inte riktigt vad man önskar, men köper man en kompromiss som man är halvnöjd med för att den passar Göteborg bättre så lär man ångra sig de veckorna man faktiskt får göra vad man verkligen tycker är kul.

Edit: Just det, hade ngn vikten på Demo8?

Senast redigerad av en moderator:
Att en ram har singel pivot (SP) behöver inte betyda att den är svampig. Där handlar det om var pivoten är placerad och dessutom så är ju så gott som alla dampare konstruerade idag att ta hand om de negativa egenskaperna men SP. Visst, en horst är ju alltid en horst :-)

Leo: Klart du kan föreslå Bulliten, du har ju visat år efter år att det är en allrounder.

Någon som har erfarenhet av både fräsigt länkage och single pivot på en nedförscykel?

Hade varit riktigt kul att få Jämföra Demo8 med Yeti 303R.

En fördel med SP antar jag är att det är lite lättare att hålla ner vikten, 303R ligger på 10.5 pound.

nenja: Jag har Horst-länk på min Nicolai Helius FR som funkar fint för nerför och har Singel Pivot på min Nicolai UFO-ST. Det är på platten som jag upplever skillnad samt att Horsten är mer progressiv.

Så länge den inte känns märkvärt slöare, mindre explosiv osv i nedförsbackarna så spelar det mig ingen roll, det är ju ändå där den hör hemma. :)

Nej precis, det viktigaste för en SP är var den är placerad. UFO-ST:s pivot placering är optimal för för 38T men jag kör med 36T och det funkar fint. Om vi träffas inom rimlig tid så kan du få testa min hojj för att känna på SP.

Jo, vore sweet. Nackdelen är väl att vi inte just lär synas förens jag har (om) ny cykel. ^^

Börjar bli riktigt nyfiken på Yet 303R DH, ganska fin viktmässigt och geometrin ser ut att vara riktigt fin. Antingen superlåg med 64 grader styrvinkel eller låg med 65, inte allt för långt kedjestag osv. Hmmm.... :P

Stervelo : Hyra hoj blir det inte tal om, kommer om allt går vägen köra ca 2-3 hela veckor och ett antal 3-dagars weekends på större berg. Vill inte åka runt med skramligt hyrskit heller.

Miche : Att dämparna tar bort pedalgung vill jag inte veta av, tänker inte köra med pro pedal. Då tappar man ju känsligheten för småsten och annat nerför. Om man kan välja, varför inte ta en konstruktion som inte behöver PP?

nenja skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som har erfarenhet av både fräsigt
> länkage och single pivot på en nedförscykel?

Ja, jag gick från SP på min Yeti till FSR på min Demo och jag vill inte gå tillbaka. Slipper nu brake jack när man är trött och bromsar för mkt och ramen gungar inte heller lika mycket när man sprintar.

Men visst, olika placering av pivot gör säkert mkt skillnad.

Socomen börjar gå bort från listan pga lite väl klen dimensionering.

jag har kikat på nya formula one, den verkar vara ett bra tänk men hur den upplevs vet jag inte?

Vikten vet jag heller inte?

Det finns så sjukt mycket att välja på och mycket är ormolja.

Synd att man inte kan prova innan! Det borde finnas uthyrare med flera olika modeller, och om man hyr cyklar för låt säga 2000:- över två dagar så skulle man få motsvarande rabbat vid ett köp.

//k

Westman: Jag har i princip satt Pro Pedalen till noll lika så Bottom Out:en, jag märker ingen större skillnad faktiskt. Någon brake jack har jag heller inte upplevt, ville faktisk ha lite brake jack.

303R har zero loss skrivet på svingen så jag antar att den går lika bra som stora 303an. Sägs att den bara flyter på oberoende om man bromsar eller trampar på. Inget brakejack eller gung.

Westman skrev:
> Miche : Att dämparna tar bort pedalgung vill jag
> inte veta av, tänker inte köra med pro pedal.
> Då tappar man ju känsligheten för småsten och
> annat nerför. Om man kan välja, varför inte ta
> en konstruktion som inte behöver PP?

Tycker inte man ska bry sig för mkt om att en DH cykel ska vara så supertrampvänlig heller, kör man riktig downhill så ligger de flesta av oss och bromsar bra mkt mer än vad vi öser på och trampar fullt. Min Stab är inte så värst trampeffektiv men så länge det bara lutar utför tänker jag inte ett dugg på att det gungar och har sig lite. Visst den är ganska olidlig om man ska transportera sig en bit men det är ju de flesta DH cyklar med kletiga däck och 18-20kg vikt.
Men ska man bygga en riktigt lätt bike så är det ju såklart smart att börja med nått som är lättrampat från början :)
Apropå mer BOS så ser nya Morewood Makulu riktigt mumma ut och Commencalen ovan var ju inte så fel heller!

Westman skrev:
> Albion skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Go all out ;-)
> >
>
> Ja tack. :)

+1!!!! Ge Mig!

Albion skrev:
> Hehe, samma tanke :-)
>
> Apropå BOS...
>

VILKEN AV LÅDORNA LIGGER MIN I ???
Kommer bli så sjuuuuukt!!!!!!!

Skit också. Idag har jag kört lite på mats412's Morewood Izimu (SP med 8.2") och Jons Racebike dragster(SP med 9") och båda var fasen kanonbra att trampa. Jag får helt enkelt revidera min uppfattning.

Å andra sidan är det kanske bra, fler ramar att välja på om jag inte behöver vara anti SP..

Sunn Radical, Morewood Izimu, Commencal Supreme, Session 88, Racebike, 224 Evolution, Yeti 303-R
Någon som har tips på var man kan hitta bra pris/rea på någon av dessa?

F.M.A. :Jag provade strl L på båda hojarna. Mats morewood i storlek L med 65mm styrstam var riktigt bra för mina 188cm.

Ja, låg vikt är grymt. Det kommer jag satsa på så därför vill jag utgå från en lätt ram.

F.M.A skrev:
> Albion skrev:
> -----
> > Hehe, samma tanke :-)
> >
> > Apropå BOS...
> >
>
>
> VILKEN AV LÅDORNA LIGGER MIN I ???
> Kommer bli så sjuuuuukt!!!!!!!

Den översta som är öppnad för att montera rätt monteringskit i såklart... ;-)

Westman skrev:
> Sunn Radical, Morewood Izimu, Commencal Supreme,
> Session 88, Racebike, 224 Evolution, Yeti 303-R
> Någon som har tips på var man kan hitta bra
> pris/rea på någon av dessa?

Smörgåsbord med fina hojar det där...
Devinci wilson ska vara en riktigt lätt ram oxå om den gillas av herrn.

vertical skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > Sunn Radical, Morewood Izimu, Commencal
> Supreme,
> > Session 88, Racebike, 224 Evolution, Yeti 303-R
>
> > Någon som har tips på var man kan hitta bra
> > pris/rea på någon av dessa?
>
> Smörgåsbord med fina hojar det där...
> Devinci wilson ska vara en riktigt lätt ram oxå
> om den gillas av herrn.

Den är absolut också en kandidat. Såg att freeborn säljer. Synd att den bara finns i limegrönt/grått som lös ram, men det kanske kan se bättre ut i verkligheten.

Robin skrev:
> Lapierren är ju billig också! ;)

Haha ja visst är det käckt?! :D

Funderade lite på det där med Demo 8 vs 7. Som jag nämnt så tror jag Demon är en skön rackare om man vill ha en smidig dh-duglig hoj, däremot tycker jag 64 grader styrvinkel är lite att ta i.
Jag jämförde geometrin på dem och ja... Ser någon skillnaden?

1-2.jpg

Edit: Nu tänkte jag efter en gång till, kan det vara just lägre gaffel som gör skillnaden i styrvinkel? Det skulle ju innebära att de har i princip samma geo? Fast å andra sidan har ju Demo 7 lite kortare bakdämpare vilket borde påverka styrvinkeln åt andra hållet... Hmmm, någon som har det hela klart för sig?

Jag skyller på att jag är trött men, får inte Demo7 också ungefär 64 grader om man sätter på en 200mm-gaffel istället för 180mm?

Edit: Kanske skulle nämna att anledningen att jag grubblar på skiten är att jag funderar på hurvida en Demo 7 med dubbelkronat är en mer passande "lekfull gbg-DH" än vad Demo 8 är.

Ingen som har någon teori på hur mkt det gör på geometrin att man byter till 200mm-gaffel istället för den 180mm som sitter där original? :)

Tillbaka
Topp