DH i Säfsen

elvin

Medlem
DH i Säfsen
Är det någon här på forumet som testat downhill i Säfsen? Senaste åren mest åkt några dagar varje sommar i Järvsö deras snällare banor typ Barbro. har Säfsen något liknande?

// Micke

DH i Säfsen
När det öppnade var jag dit, då var det mest snälla banor, de ska väl finnas kvar och sedan har de byggt ut sedan dess. Har tydligen gått bra för dom i sommar, är lite sugen på ett besök.

DH i Säfsen
Jag kan tyvärr inte nu i helgen.

Sen tänkte jag försöka hinna till järvsö innan de stänger för säsongen också. Vad ont om tid det blev helt plötsligt :P

DH i Säfsen
Verkar som Säfsen är ännu snällare än Sälen bikepark. Kan det stämma, eller är det likvärdigt? Vi var med familjen i Sälen i somras och Säfsen ligger ju bra mycket närmare.

DH i Säfsen
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Meh, då jobbar ju jag.

Åhh som sagt är bara om kompisen får ledigt annars vet jag inte när för nästa helg skulle han och frugan ut med husvagnen

DH i Säfsen
42Hz skrev:
> Posta rapport!

+1

Så vet jag om jag ska planera in järvsö nästa helg istället ;-)

DH i Säfsen
Körde i Säfsen för tre år sedan och Järvsö för två veckor sedan.
Klart likvärdigt vad gäller inte-slå-ihjäl-sig-barhet.
Jag upplevde att Järvsö hade något flera lätta kombinationer fast sista tredjedelen var densamma för nästan allihopa. Säfsen kändes lite mindre och klart mindre verksamhet runtomkring (fik, toaletter, lunch, ...) men , om jag kommer ihåg rätt, var det mera variation på nedre delen av berget.

DH i Säfsen
Astraboy skrev:
> Verkar som Säfsen är ännu snällare än Sälen
> bikepark. Kan det stämma, eller är det
> likvärdigt? Vi var med familjen i Sälen i somras
> och Säfsen ligger ju bra mycket närmare.

Är det möjligt? I så fall måste det vara helt platt.....

DH i Säfsen
JockeP skrev:
> Körde i Säfsen för tre år sedan och Järvsö
> för två veckor sedan.
> Klart likvärdigt vad gäller
> inte-slå-ihjäl-sig-barhet.
> Jag upplevde att Järvsö hade något flera lätta
> kombinationer fast sista tredjedelen var densamma
> för nästan allihopa. Säfsen kändes lite mindre
> och klart mindre verksamhet runtomkring (fik,
> toaletter, lunch, ...) men , om jag kommer ihåg
> rätt, var det mera variation på nedre delen av
> berget.

Inte slå ihjäl sig är inget kriterie jag värderar jättehögt. Det brukar ordna sig ändå liksom. Jag vill ha hög flin-faktor sen om det är för att det är snabbt och flowigt eller brötigt och trixigt spelar inte så stor roll.

DH i Säfsen
Är det någon som lyckats hitta en aktuell ledkarta? Hemsidan var lite i torftigaste laget jämfört med JBP.

Det är marginellt närmre till Säfsen än till Järvsö från Uppsala men mindre vägar så restiden är förmodligen densamma eller kanske till och med längre. Hoppas på en positiv rapport. Järvsö är kanon men variation är alltid trevligt. Ser fram emot rapporterna!

DH i Säfsen
42Hz skrev:
> Små och små vägar, det är inga fartkameror. ;)

Dom enda kamerorna är mellan Fagersta och Ludvika, annars kan man åka så fort man törs:)

DH i Säfsen
gordiz skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> > Små och små vägar, det är inga fartkameror.
> ;)

Små jämfört med E4:an som bitvis är skyltad 120 och har mittremsa.

> Dom enda kamerorna är mellan Fagersta och
> Ludvika, annars kan man åka så fort man törs:)

Man får köra duktigt för fort om man skall ta sig fram på kortare tid än vad laglig hastighet upp till Järvsö medger.

Ingen som hittat en ledkarta?

DH i Säfsen
Det finns en app i AppStore där lederna visas med video. Törs inte svara på om det finns nåt för Android.
Annars finns bara fyra leder, en grön, två blå och en "svart". De två blå är roliga. Vargspåret är flowigast med massvis med berms och hopp, Solbergs-Greta är lite snabbare och den svarta (Dobb-Lasse?) går mestadels i fallinjen över en massa kattskallar. Lite variationer finns på toppen för att åka ner i Vargspåret och de byggde på tre olika drops i slutet på Solbergs-Greta tidigare i somras. Den gröna är en riktig nybörjarled som inte bjuder på andra utmaningar än att hinna ducka för plastsvampen halvvägs ner...

DH i Säfsen
Jag som aldrig åkt DH utan bara cyklat stig... det var det roligaste jag och kompisen har gjort sen vi börja cykla, sen att vi nästan bara cyklade dom blå är för att vi är nybörjare men satans vad kul!!!

DH i Säfsen
42Hz skrev:
> Bilder!! :)
>
> Sjukt skoj och jobbigt att köra nerför!

Kommer nån video film i helgen och kanske nå stillbilder om jag får ihop det

DH i Säfsen
Med enkel resa 8 mil vs 20 mil är valet enkelt när junior ska med. Vi dräller in till "hemmabacken" Säfsen på söndag. Själv gillar jag Järvsö mera men junior bestämmer på söndag (as usual).

Vilka mera ser vi där?

Bilagor

• 10525523_267984873404444_1238768762_n.jpg
    10525523_267984873404444_1238768762_n.jpg
    135.4 KB · Besök: 20
DH i Säfsen
42Hz skrev:
> Haha, ja, vi får väl se vem som får hålla åt
> sidan. ;)

vart är bilderna och filmerna?? ???

Tillbaka