DH-problem...

DH-problem...
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Riktiga DH-sulor, men lågt tryck. 1,5 bar bak
> när jag kolla. Men bucklar man fälgen utan att
> dämparen bottnar?

Kan nån förklara för en oinvigd vad en hårdare fjäder tillför om nu ts inte bottnat? Är det att man kan ratta av på kompressionen eller?

/fåtöljsittare med filt över knäna

ps. Det är uppenbart för lågt ringtryck. Plus that dangerous inside line. :)

DH-problem...
åberg skrev:
> Kan nån förklara för en oinvigd vad en hårdare
> fjäder tillför om nu ts inte bottnat? Är det
> att man kan ratta av på kompressionen eller?

mer prylar att skylla sin avsaknad av teknik på?

DH-problem...
mattel skrev:
> åberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan nån förklara för en oinvigd vad en
> hårdare
> > fjäder tillför om nu ts inte bottnat? Är det
> > att man kan ratta av på kompressionen eller?
>
> mer prylar att skylla sin avsaknad av teknik på?

Framförallt, nya prylar att skylla sin avsaknad av teknik på .

DH-problem...
åberg skrev:
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Riktiga DH-sulor, men lågt tryck. 1,5 bar bak
> > när jag kolla. Men bucklar man fälgen utan
> att
> > dämparen bottnar?
>
>
> Kan nån förklara för en oinvigd vad en hårdare
> fjäder tillför om nu ts inte bottnat? Är det
> att man kan ratta av på kompressionen eller?
>
> /fåtöljsittare med filt över knäna
>
> ps. Det är uppenbart för lågt ringtryck. Plus
> that dangerous inside line. :)

Det undrar jag också. Om TS inte bottnar så är det väl snarare mer följsam fjädring som behövs för att spara fälgarna.

1,5 bar låter förövrigt väldigt lågt. Jag genomslagspunkade/bucklade fälgen 4 ggr på den övre, steniga delen, av Kristin i Järvsö förra säsongen. 2,3 bar i mitt Minion bak och 25% sag.

DH-problem...
Bucklar du fälgen så ska du justera däckstrycket. Bottnar du dämparen ska du ha hårdare fjäder till dämparen. Du ska inte peta på däckstrycket för att du bottnar dämparen och du ska inte byta fjäder för att du bucklar fälgen.

Anpassa fjädern så att du utnyttjar hela slaget, och välj ett däckstryck som ger dig en kompromiss du kan leva med. Det du balanserar mellan med däckstrycker är grepp, rullmotstånd och motståndskraft mot genomslag. Ibland vill man offra fälgen för att få bättre grepp. Ibland tar väljer man bra rull och offrar grepp o.s.v. För övrigt låter 1,5 bar väldigt lågt. Jag brukar ligga mellan 2.0 och 2.5 bar bak beroende på terrängen.

Om det är så att hjulet blir skevt, men att du inte får bulor på fälgen, då deformerar du hjulet utan att slå igenom däcket. I så fall behöver du ett starkare bakhjul och /eller lära dig köra mer följsamt.

DH-problem...
marran skrev:
> Kan någon förklara för mig var Jofa skriver att
> han inte bottnat?

Har han inte skrivit någotdera. Men med tanke på vem vi pratar om förutsätter jag att allt bottnat hela tiden.

DH-problem...
Rattnalle skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Kan någon förklara för mig var Jofa skriver
> att
> > han inte bottnat?
>
> Har han inte skrivit någotdera. Men med tanke på
> vem vi pratar om förutsätter jag att allt
> bottnat hela tiden.

Jag måste missat något. Vem skrev att han inte bottnat?

DH-problem...
marran skrev:
> Kan någon förklara för mig var Jofa skriver att
> han inte bottnat?

Jag tolkade detta som att han inte har bottnat dämparen:

jofahjalm skrev:
> Riktiga DH-sulor, men lågt tryck. 1,5 bar bak
> när jag kolla. Men bucklar man fälgen utan att
> dämparen bottnar?

DH-problem...
H. skrev:
> marran skrev:
> -----
> > Kan någon förklara för mig var Jofa skriver
> att
> > han inte bottnat?
>
>
> Jag tolkade detta som att han inte har bottnat
> dämparen:
>
> jofahjalm skrev:
> -----
> > Riktiga DH-sulor, men lågt tryck. 1,5 bar bak
> > när jag kolla. Men bucklar man fälgen utan
> att
> > dämparen bottnar?

+1

DH-problem...
Mashimaro skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > marran skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kan någon förklara för mig var Jofa
> skriver
> > att
> > > han inte bottnat?
> >
> > Har han inte skrivit någotdera. Men med tanke
> på
> > vem vi pratar om förutsätter jag att allt
> > bottnat hela tiden.
>
>
> Jag måste missat något. Vem skrev att han inte
> bottnat?

Väldigt många verkar utgå från det i alla fall. Eftersom man specifikt rekommenderar att inte pilla på fjädern utan bara däcktryck till exempel.

Dessutom tror jag fjädern kan spela roll även om man inte bottnar.
Den här gången tänkte jag göra som vanligt och ta ett helt hypotetiskt resonomang. En mjuk fjäder ger Jofa säg 40% sag. Det är ingen galen siffra (beroende på hoj såklart) men helt klart i det högre spannet. Det betyder att cykeln i jämvikt har 60% av slaglängden kvar. För att inte bottna skruvar Jofa på en massa kompressionsdämpning. Dämperiet spikar vid de snabbaste kompressionerna och Jofas fälg blir knycklig, typ.

Jag vet som sagt själv av erfarenhet att fast jag inte upplevde bottning som ett stort problem och ytterst sällan fick punka var just en hårdare fjäder lösningen på mina fälgknyckelproblem en gång, och det var inte för att jag inte provat att pumpa däcken ordentligt hårt.

DH-problem...
Sen bara för att fortsätta bråka, så tror jag att Jofa inte kört speciellt mycket på coil-dämpare, och det kan vara lite lurigare på dem att märka om man använt hela slaget eller inte, det finns ju ingen o-ring att titta på. Och Bottom out-bumpern ger en saftig men ändå mjuk rampning, så det måste inte nödvändigtvis klonka jättemycket för att man har slut på slag.

Senast ändrad:
DH-problem...
Vilken nagelbitare detta blir! Hjulet höll ihop tills jag började köra Kristin. Nu är det en total katastrof igen. Jag kan heller inte få tag på en ny fälg här, jbp har bara xcfälgar inne...

Om någon ska upp till Järvsö under fälgen och kan få med en fälg så skulle jag vara otroligt tacksam.

Jag är klart ovan vid fjäder och jag tror inte bottning är ett jätteproblem. Det andra stora droppet på Kristin gjorde slarvsylta av hjulet och där bottna jag säkert, fast det är högt och utan bra landning.

Min dämpare är en Kage så jag har ingen högfartskompression att leka med. Jag försökte mäta sag med 225 fjädern och fick det till 3 cm vilket ska vara ok, men det går ju typ inte att mäta och tro på resultaten p.g.a ramens utformning. Nu ska jag basta, knäcka bärs och försöka berga mitt sargade hjul. Imorgon blir det 250fjäder och 12 bar i däcken.

DH-problem...
Du kan väl byta mot en av fälgarna i den lokala fallosen?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    210.8 KB · Besök: 21
DH-problem...
Alltså. Efter att ha sett klippet på Facebook kan jag garantera alla och envar att det är inte däcktrycket som är problemet. Vi snackar serious case in the briefcase.

Jofa behöver kraftigare fälgar, bättre spårval och eventuellt justering av bakdämparen.

En buckla är en sak, men här snackar vi ju totalt förnedrade fälgar.

DH-problem...
Den som tror att fjäderhårdheten gör nån större skillnad mot genomslag kan ju prova följande:

– Vänd cykeln uppochned.
– Tag fram en slägga.
– Dräm till för kung och fosterland på däcket, rakt in mot navet och i fjädringsvägens riktning.
– Undersök skadorna.

Jag sätter en platta öl på att fälgen är sallad utan att fjädringen bottnat, nästan oavsett hur lågt tryck eller mjuk fjäder det är i den sistnämnda. Detta på grund av masströgheten i hjulet.

DH-problem...
H. skrev:
> Alltså. Efter att ha sett klippet på Facebook
> kan jag garantera alla och envar att det är inte
> däcktrycket som är problemet. Vi snackar serious
> case in the briefcase.
>
> Jofa behöver kraftigare fälgar, bättre spårval
> och eventuellt justering av bakdämparen.
>
> En buckla är en sak, men här snackar vi ju
> totalt förnedrade fälgar.

Något värre än videon han postade på förra sidan alltså?

DH-problem...
jofahjalm skrev:
>
>
> Jag skyller på det andra hucket på Kristin...

Stiligt, det ser ut som en polares framhjul gjorde efter en stilig framhjulslandning. Finns det någon rak yta på hjulet?

DH-problem...
Fråga Gunnar O om du kan låna ett hjul från hans Glory (om jag minns rätt) som han sällan kör på!

Eller kanske köpa med tanke på att chansen att han vid lån återfår det i körbart skick är rätt låg...

DH-problem...
Scut skrev:
> Kan garantera att hyra med försäkring är bra
> skit. Skrota, byt in, skrota, byt in, skrota, byt
> in, skrota, lämna in, åk hem.

Instämmer. Min tjej skrotade sin hyrcykel igår i Järvsö och vi lämnade bara in den utan problem. Sedan är väl frågan är hur det är att sätta på hjulet på sin egen hoj. Kanske lite invändningar från hyran på det? Men vad vet jag.

Ps: Jag som är typ sämst på DH lyckades inte ens skrota något på min cykel igår.. (Bara en tur iofs i Kristin) Hur fan lyckas du med allt Jofahjalm? Ds.

Senast ändrad:
DH-problem...
Fick byta in 3 hojar och en fullface nu i veckan.. skulle även behöva byta i min skrotade kropp också. Skyller sista hojen, halva kroppen och hjälmen på jofa..

Men kolla om de inte kan hyra dig ett hjul/sälja en fälg. Vet att de bytte en spräckt fälg på en dh idag(en av dem på midsommarstången) och borde rimligtvis ha fälgar i reserv.

DH-problem...
Billiga fälgar och byta ofta är en väg att gå...
En annan väg är att köra med Mavics MAXTAL-legering med svetsad skarv. Detta kan ju förstås bli dyrt om man byter fälg så fort det blir några bucklor, men för mig så kan jag köra mer än dubbelt så länge på MAXTAL än vanlig mjukost.
Dessa dyra Mavic-fälgar blir även dom väldigt buckliga i kanterna, men dom tappar inte formen på samma sätt som mjukostfälgar.

Med andra ord så kan jag köra dubbelt så länge på Mavic EX 729 / EX 721 än om jag kör på EX 325.
729 / 721 håller sig hyfsat raka och runda även om fälgkanterna ser bedrövliga ut medan 325 lätt blir som ett skevt ägg med ännu plattare fälgkanter.

DH-problem...
Jag inser att jag kör som sån jävla mes, är inte i närheten av såna här problem. :)

Men, oavsett, för mesen jag, så skulle jag genomslagspunka mest hela tiden med 1.5 Bar när jag kör DH, Får hålla mig runt 2. I hellas kommer jag undan med 1.6-1.7 bak.

Så, 1.5 ser helt puckat lågt ut i mina ögon. Prova att dra på runt 2 bar i alla fall. Sen om du kör så hårt som du verkar göra skulle jag nog rekommendera att du drar i en gnutta över 2 bar med.

Trasslet med så mjukt däck är nog att fjädringen inte börjar röra på sig innan du gått igenom hela däcket.

Min enda claim to fame är att jag lyckats spränga en slang i däcket i åre utan något genomslag. :) Slangen sprack på insidan i skarven. Hög fart, förlåt mesfart, i stenig terräng.

DH-problem...
Scut skrev:
> Fick byta in 3 hojar och en fullface nu i veckan..
> skulle även behöva byta i min skrotade kropp
> också. Skyller sista hojen, halva kroppen och
> hjälmen på jofa..
>
> Men kolla om de inte kan hyra dig ett hjul/sälja
> en fälg. Vet att de bytte en spräckt fälg på
> en dh idag(en av dem på midsommarstången) och
> borde rimligtvis ha fälgar i reserv.

Bah! Jag minns klart och tydligt hur du ville backflipa andra droppet på Kristin medan jag bönade och bad om att få cykla Malin i mystempo.

Jag hoppas det är ok med kroppen idag. Och för poängräkning så duger inte knäckt visir för att +1a en hjälm. Det finns inga lätta vinster :)

DH-problem...
jofahjalm skrev:
> Ska testa detta med reducerad ofjädrad massa, har
> fått tag på xc fälg. På lördag konmer jag
> vara så satans snabb. Braaaap!

Stackars fälg! :-)

DH-problem...
Testar detta med xc-fälg på DHn. Låg roterande massa, låg ofjädrad vikt, snabb acceleration ur kurvorna. Att banta hjulen med ett kg ska vara som att banta en partner med 6 kg. Delaltimmat med ett hopeklistermärke för lite extra #bling. Ett ganska dåligt bygge redan från start eftersom jag tröttna...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    80.7 KB · Besök: 25
DH-problem...
jofahjalm skrev:
> Då var den fälgen smälld. Braaaap!

Haha. Det går bra nu.

Tillbaka
Topp