DHL + lägenhet = alltid hämta paket själv?

Jontas

Medlem
Hej.

Har länge funderat på detta med DHLs utkörning.

Bor i lägenhet och har gjort ett tag. Varje gång jag beställer prylar från Tyskland via DHL, så får jag alltid hämta dem själv.
Och det står alltid att de inte har kunnat leverera till mig, trots att jag varit hemma. Senast det hände var idag.

Är de lata eller är DHL kass? Några fler som har samma upplevelse?

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Förmodligen lata. Står portkoden i
> adressfältet?

Nej, det gör det inte.
Men AVI ligger i postfacket som är i trapphuset. Så någon har ju varit inne och lämnat den. Står PostNord på AVIn.

Jag bor i ett hus och får alltid hämta på utlämningsställen, ända gången jag fått levererat till dörren var när jag beställde via UPS..

Beror på vilken tjänst avsändaren köpt, tror jag. Tar man den "dyra" frakten brukar det ringa ett bud och fråga om man är hemma. Ibland får man ett autogenererat sms där man får välja om det ska gå direkt till ombud eller om det ska köras ut också.

Det beror säkert också på var man bor. Min adress verkar vara klassad som "do not deliver to" hos de flesta transportföretag, men DHL brukar faktiskt funka hyfsat. UPS brukar bara sitta på paketet och vänta på att man ska fråga efter det. Sen får man åka och hämta det själv i ett industriområde en bit bort.

DHL och DHL Express är inte samma sak.
DHL Express levereras av DHL Express hela vägen till dörren. Är man inte hemma får man ett brev och möjlighet att välja ny utkörning, ny adress eller upphämtning på DHL Express Service Point.
Vanlig DHL (om jag får kalla de så utan att vara insatt i vad tjänsterna heter exakt) tas över av PostNord i Sverige och levereras som vilket postpaket som helst.

Jontas skrev:
> Men AVI ligger i postfacket som är i trapphuset.
> Så någon har ju varit inne och lämnat den.
> Står PostNord på AVIn.

Avin kommer med vanliga posten dagen efter att DHL misslyckats leverera, vilket inte är så konstigt om de inte har kod och inte kommer in genom dörren. Posten har tillgång till portkoderna för den vanliga postutdelningen, men det har inte DHL eller PostNords paketutkörning (av konkurrensskäl).

Senast ändrad:
Beställde grejer från Bike Discount, där kan man välja DHL eller DPD.

Så jag vet ej vad det är för DHL leverantör.
Dock så visste jag inte att DHL har två olika sätt att leverera :)

Skulle vara så skönt om man kunde köpa tjänsten "paketmottagning" av ICA eller nån av småbutikerna runt hörnet för en rimlig peng och adressera alla paket dit.

Jontas skrev:
> Beställde grejer från Bike Discount, där kan
> man välja DHL eller DPD.
>
> Så jag vet ej vad det är för DHL leverantör.
> Dock så visste jag inte att DHL har två olika
> sätt att leverera :)

Det som "strular till det", eller iaf gör det lite svårt att veta vad som är vad är väl kanske att tyska posten är typ DHL eller nått. Det heter iaf Deutsche Post DHL.

I Sverige är DPD det vi brukar kalla för Företagspaket och sköts av PostNord.

Det som strular till det ännu värre är att både DPD och DHL lämnar över vissa tjänster till PostNord, så det är inte säkert att det spelar någon som helst roll vad man väljer.

Jag fick leverans med DHL Express en gång. Var inte hemma, så de ville boka en ny tid. Men de kunde bara lova "nångång mellan 8 och 17" vilket funkar sådär halvbra när man jobbar. Och eftersom jag inte ville vara hemma från jobbet så var jag tvungen att hämta ut det hos dem. I det här fallet på Landvetter flygplats 2 mil hemifrån. Jag som trodde att jag hade betalat för att få varan levererad hem... inte 2 mil hemifrån.

Jag har varit ett stort fan av utländska butiker men börjar tröttna nu eftersom jag ofta får hämta paketen långt hemifrån. Och det är inte lätt att veta hur illa det blir i förväg eftersom det inte enkelt går att läsa ut vilka som sköter leveransen i Sverige.

Att handla på nätet är jättesmidigt när det kommer med posten och det hamnar i min ica-butik. Hur svårt kan det vara att ta hänsyn till folk som bor i lägenhet och jobbar om dagarna?

När jag handlat och paketen kommit med nämnda transportör kan man välja om man vill hämta själv el ta emot vid dörren (alltid fått sms om detta), en gång vid porten de andra gångerna vid lägenhetsdörren, mycket praktiskt (om man kan vara hemma dvs).

Här uppe i Umeå så fungerar faktiskt det här med paketutlämning helt lysande. Dom levereras som dom ska och aldrig några problem med att man försöker smita undan leverans.

Tydligen tar inte alla mottagningställen emot paket utifrån, jag hade varit tvungen att åka en halvtimme för att hämta alt få det vid dörren. Då var valet lätt...

Ett annat tips är att välja sin arbetsplats som leveransställe. Inte alla som har den möjligheten, men jag tar alla mina paket till jobbet. En gång har jag har fått gå till närmaste postutlämning ändå, men i 9 fall av 10 levereras det till mitt skrivbord. Och den gången jag fick hämta ut på servicestället så var det rätt smidigt att kunna göra det på lunchen.

Ett problem att handla från bl.a. Tyskland och UK är att avsändarna ofta skickar grejerna som företagspaket, vilket gör att det i grundtjänsten ingår en utkörning dagtid mellan t.ex. 9-17. Även om de som slutligen kör ut paketet (i DPD:s fall är det t.ex. PostNord) misstänker att mottagaren är en privatperson och adressen således en bostad måste ett utkörningsförsök göras enligt avtal.

Jag blev varse när jag beställde från UK för ett par veckor sedan - var tvungen att gå till Postens Företagscenter och inte mitt vanliga utlämningsställe, som för övrigt alltid funkar väldigt smidigt.

ante_hedis skrev:
> Försök att få det till en Service Point så att
> du får hämta ut det i en affär eller liknande,
> då funkar det smidigt! :)

Det var just det att den närmaste service point som tog emot paket utifrån (annars kommer de nära hemma) låg en halvtimme bort som sagt. Någonstans i Huddinge, eftersom jag inte riktigt hade koll på storleken på paketet så hade jag blivit tvungen att ta buss och sedan pendel. Inte så smidigt. Med cykel tar det kortare även om joxig väg.

trib skrev:
> Jag har varit ett stort fan av utländska butiker
> men börjar tröttna nu eftersom jag ofta får
> hämta paketen långt hemifrån. Och det är inte
> lätt att veta hur illa det blir i förväg
> eftersom det inte enkelt går att läsa ut vilka
> som sköter leveransen i Sverige.

Jag har varit med om det vid ett tillfälle. Från Wiggle.

Jag lät helt enkelt paketet gå i retur, reklamerade hos Wiggle med hänvisning till den usla frakttjänst de upphandlat och handlade på annat håll i stället. Har inte vågat köpa där igen. Undrar om de bytt sedan dess?

DPD innebär alltid tre extradagar innan jag får grejerna. De "försöker" köra ut, "misslyckas och lämnar meddelande". Gör så i två dagar innan paketet hamnar på Ica. Och ibland får jag inget meddelande om att paketet ligger på Ica utan jag får gå dit med fraktnumret och be dem kolla om det kommit.

De har för övrigt aldrig lämnat ett meddelande. Min sambo har dessutom varit hemma minst en av gpngerna som de påstår att de försökt leverera. De suger helt enkelt hästpung. Vi har samma problem på jobbet men med diverse fraktfirmor.

Edit: Vi bor i en lägenhet med egen ingång på bottenplan. Ingen portkod men fungerande ringklocka.

Senast ändrad:
Försändelser kan skickas som post eller paket. Både hanteras av DHL i Tyskland, men när försändelsen kommer till Sverige så tar den svenska Posten hand om de försändelser som har skickats som post och svenska DHL tar tagit hand om de försändelser som har skickats som paket.

När vi hade portkod kunde varken DHL eller UPS leverera, även om jag angav portkod vid beställningen. När föreningen tog bort koderna och bytte till bricklås började buden komma upp till dörren och plinga på.

Fullständigs ologiskt, men så är det.

Hubbe skrev:
> Försändelser kan skickas som post eller paket.
> Både hanteras av DHL i Tyskland, men när
> försändelsen kommer till Sverige så tar den
> svenska Posten hand om de försändelser som har
> skickats som post och svenska DHL tar tagit hand
> om de försändelser som har skickats som paket.

Nope där har du fel. Dhl har en rad affärsområden, tyska posten är ett av dessa, budverksamhet ett annat.
När du väljer Dhl i tyska webshoppar är det i princip alltid tyska posten som är tjänsteleverantör och i sverige tar posten över. Samma sak med dpd, svenska partnern är postnord. Sen finns dhl budtjänsten för t.ex. expressbud och det hanteras av dhl logistik i sverige och inte posten. Dessa tjänster är dock i regel dyra varför så klart tyska webshoppar skickar med tyska posten som också heter dhl.
Gällande utkörning funkar det alltid till jobbet men aldrig hem är min erfarenhet.:)

Brukar funka hem till mig, eller så droppar dem på lokala ombudet 200m bort :) det levereras iaf på något sätt liksom. De brukar ofta ringa och höra om jag är hemma.

Till skillnad från UPS då, där paketet åker runt i bilar och ligger som hyllvärmare på centraler.

glitch skrev:
> Nope där har du fel. Dhl har en rad
> affärsområden, tyska posten är ett av dessa,
> budverksamhet ett annat.
> När du väljer Dhl i tyska webshoppar är det i
> princip alltid tyska posten som är
> tjänsteleverantör och i sverige tar posten
> över. Samma sak med dpd, svenska partnern är
> postnord. Sen finns dhl budtjänsten för t.ex.
> expressbud och det hanteras av dhl logistik i
> sverige och inte posten. Dessa tjänster är dock
> i regel dyra varför så klart tyska webshoppar
> skickar med tyska posten som också heter dhl.
> Gällande utkörning funkar det alltid till jobbet
> men aldrig hem är min erfarenhet.:)

Korrekt. Ytterst få vill dock ta till sig detta (inklusive tyskarna) och därför är begreppsförvirringen total.

Tyska posten äger både DHL Express och DHL Freight. När man beställer från tex. Bike-components skickas grejerna med tyska posten även fast spårninglänken går till en DHL sida. Paketet går sedan med svenska posten/Postnord som leverar i Sverige. Avsändaren köper en transporttjänst av leverantören så det är sällan/aldrig leverantörens fel att det inte kan levereras kvällstid eller bytas lev adress (under påbörjad transport) eftersom det är avsändaren som bestämmer vilken tjänst och vilka tillval den vill skicka med. Kan man inte befinna sig hemma under kontorstid bör man ange en adress där man befinner sig dagtid.

Såvitt jag vet så har avsändaren ett fritt val att välja vilken transportör och vilken tjänst de vill skicka med. Givetvis vill tex. webbutiker erbjuda sin kunder en billig frakt och då blir det oftast budget varianten. De flesta transportörer har säkert en tjänst eller tillval för tex. kvällsleverans men då blir det ju ett dyrare pris för frakten.

Ganska självklart tycker jag...

Och ute i verkligheten har parten med ett informationsövertag en lagstadgad skyldighet att hjälpa kunden välja en fungerande tjänst. Hur man utformar den tjänsten är valfritt och kräver inga kvällsleveranser.

Självklart är det valfritt, men inte kostnadfritt. Som köpare så ser man väl till att tjänsten man köper stämmer överens med sina önskemål? Och jag törs nästan slå vad om att dessa webbutiker är väl medvetna om att det är leverans till tex. kl17.

1, Fick SmS av DHL dagen innan leverans där jag kunde svara på SMSet med 1 = Hämta direkt hos ombud eller 2 = utkörning. Jag kunde även i smset tillbaka skicka med en ev. Portkod.

DHL ringde mig två timmar innan leverans. Och levererade till dörren .

Bor i lägenhet.

Problemet är att Posten (Post Nord)är inblandad. Dom struntar helt enkelt att både leverera och avisera. Har sett mitt paket lyftas ur postbilen för att sen direkt lyftas in igen. Fick stopp på stollen som då sa att det var fel på adressen(var ok). Dom kan skriva in i systemet att det inte var någon hemma och dom aviserat. Ingen avi i brevlådan men hittat paketet på utlämningsställe efter lite letande. Troligen aldrig varit på plats.

glitch skrev:
> Hubbe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Försändelser kan skickas som post eller
> paket.
> > Både hanteras av DHL i Tyskland, men när
> > försändelsen kommer till Sverige så tar den
> > svenska Posten hand om de försändelser som
> har
> > skickats som post och svenska DHL tar tagit
> hand
> > om de försändelser som har skickats som
> paket.
>
>
> Nope där har du fel. Dhl har en rad
> affärsområden, tyska posten är ett av dessa,
> budverksamhet ett annat.
> När du väljer Dhl i tyska webshoppar är det i
> princip alltid tyska posten som är
> tjänsteleverantör och i sverige tar posten
> över. Samma sak med dpd, svenska partnern är
> postnord. Sen finns dhl budtjänsten för t.ex.
> expressbud och det hanteras av dhl logistik i
> sverige och inte posten. Dessa tjänster är dock
> i regel dyra varför så klart tyska webshoppar
> skickar med tyska posten som också heter dhl.
> Gällande utkörning funkar det alltid till jobbet
> men aldrig hem är min erfarenhet.:)

?

Just när det gäller DHL från Tyskland vet jag att det finns tjänster där utleveransen sker på olika sätt inom Tyskland eller om destinationen är Sverige.
I jobbet har jag från en leverantör som skickat med DHL alltid fått hämta ut paket via postavi på närmaste ICA. Samma tjänst inom Tyskland körs ut direkt till dörren. Så inte helt lätt att veta för leverantören hur utleverans sker i andra länder.

Här i Falun funkar DHL express utmärkt. jetpak som levererar ringer varje gång. Jag är ju på jobbet men då kan jag säga att de ska lämna paketet för uthämtning på terminalen och då finns det där senare samma dag. Terminalen ligger på vägen hem från jobbet.

Skulle säkert kunna adressera allt till jobbet också men jag har väl kanske lite för god arbetsmoral för att belasta interna postjänsten med det..

eketjall skrev:

> I jobbet har jag från en leverantör som skickat
> med DHL alltid fått hämta ut paket via postavi
> på närmaste ICA. Samma tjänst inom Tyskland
> körs ut direkt till dörren. Så inte helt lätt
> att veta för leverantören hur utleverans sker i
> andra länder.

Det beror på att er leverantör skickar sina paket som vanlig "post". Ganska irriterande i jobbsammanhang :)

Hubbe skrev:
> eketjall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > I jobbet har jag från en leverantör som
> skickat
> > med DHL alltid fått hämta ut paket via
> postavi
> > på närmaste ICA. Samma tjänst inom Tyskland
> > körs ut direkt till dörren. Så inte helt
> lätt
> > att veta för leverantören hur utleverans sker
> i
> > andra länder.
>
> Det beror på att er leverantör skickar sina
> paket som vanlig "post". Ganska irriterande i
> jobbsammanhang :)

Absolut. Problemet ligger i att leverantören skickar 99% av sina grejer inrikes i Tyskland och är naturligtvis nöjda med en tjänst där grejerna kommer till kundens dörr 1-2 dagar senare.
Dom har säkert förhandlat fram ett pris för denna tjänst mtp volymer etc.
När sen vi vill ha ett paket några få gånger år så tar det minst 1v eftersom det försvinner 2 dagar rakt av bara med avi-hanteringen.

Hur lång tid kan man räkna med att vänta på cykel från Tyskland som körs med DHL? Butiken säger att den skickades igår och säger också att det inte går få spårningsnummer. Vet inte ifall det är DHL Express eller vanlig.

Edit: Först och främst lite off topic, sedan mycket off topic då det visade sig att det var Schenker som skulle leverera. Har för mig att det kan dröja.

För egen del ser jag helst att paketen kommer till ett av de lokala serviceställena, mycket lättare att få tag i dem i tid.
Eller direkt till jobbet.
Hem är det sämsta alternativet.
För ett av de sista paketen jag beställde stod det bokstavligen att paketet bara skulle levereras till tomtgränsen.

Tillbaka
Topp