DHL - måste man hämta i Rosersberg?

• Trådstartare Trådstartare FSS
  • Start datum Start datum

FSS

Ny medlem
I min enfald handlade jag två styrstammar på eBay från Tyskland och får det hela levererat med DHL.

Tydligen har DHL varit på leveransadressen som även är min bostad och försökt leverera under kontorstid då jag givetvis jobbar. So far so good... Nu vill de att jag beställer en ny utkörning till leveransadressen under dagstid. Alternativt att jag cyklar ut till Rosersberg, jag har ingen bil och lånar jag en blir bensin dyrare än att beställa på nytt med Schenker.

Jag fick inte tag på nån på DHL Rosersberg innan de stängde utan bara DHL (Express). Är det nån som lyckats styra om sitt paket till jobbet eller närmare "Service Point"?

Tummen upp för Posten/Schenker som gladeligen lämnar paketet på närmsta "Service Point" för avhämtning under en kvällspromenad.

Suck...

Om du kontaktar dem så kan du få en fullmakt där de frånsäger sig allt ansvar och sen lägger paketet utanför dörren. Hur lämpligt det är att göra beror ju givetvis på hur säkert det är att lägga saker utanför din dörr.

Ja, det är hopplöst. Kan du, så välj att leverera till jobbet om det är bemannat dagtid. Om inte, så kanske nån bekant som är arbetslös, semesterledig eller pensionerad ha möjlighet att ta emot det?

DHL i Stockholm är hopplösa. De vägrar använda sina "servicepoints" och om man t.ex. betalat med PayPal så kan bara avsändaren ändra adressen.

/En som hämtat paket i Rosersberg

Har betalt med Paypal ett flertal gånger och då jag ej varit på min hemadress dagtid så har jag alltid kunnat hämta på närmaste servicepoint

Nja, jag har ett Schenker Privpak 1 km hemifrån men fick ta bilen 19 km enkel väg i lördags till ett annat ombud. Så de är inte bättre tyvärr.

FSS skrev:
> Tummen upp för Posten/Schenker som gladeligen
> lämnar paketet på närmsta "Service Point" för
> avhämtning under en kvällspromenad.
>
> Suck...

Efter lite om och men fick jag tag på en fullmakt där tjommarna på DHL avsäger sig allt ansvar men lämnar paketet utanför dörren i trapphuset imorn. Fortsättning följer...

Om man ville ha det skickat till en "Service Point" eller till sitt jobb gick det bra om man fick den som skickade sändningen att ringa eller maila in. Dock skulle DHL ha mer betalt då så det är väl tveksamt om nån liten östtysk firma går med på det för en så liten sändning.

Nästa gång handlar jag av nån som skickar med Schenker eller dylikt, aldrig mer DHL...

Senast ändrad:
DHL är exceptionellt efterblivna. När jag bodde i Linköping och DHL misslyckades med att leverera vid första försöket, då kördes mitt paket iväg till Norrköping för upphämtning. Även fast det finns en servicepoint 20m från min dörr och att det finns en större mottagningscentral i Linköping.

Beställer man ett paket med tyska DHL skickas det inte med DHL, utan deutsche post och då blir det slutligen posten som levererar i Sverige. Vill man se vart paketet befinner sig i Sverige så måste man ringa posten....Har inte heller fått någon AVI i flera fall och fått söka upp paketet själv.

Summa sumarum, DHL suger!!!!

Senast ändrad:
Det verkar onekligen som att DHL och hemleverans till privatpersoner är som olja och vatten.

Är det kanske så att DHL fokuserar på företagsmarknaden, och inte har rutiner/system/ork att hålla på med leverans till jobbiga privatkunder? Varför i hela världen fattar inte e-handelsföretagen det då och anlitar andra speditörer, eller är DHL så pass billiga att man skiter i det och/eller kan visa upp fejkade powerpoints på hur hög leveransprecision och kundnöjdhet de har? :-)

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Det verkar onekligen som att DHL och hemleverans
> till privatpersoner är som olja och vatten.
>
> Är det kanske så att DHL fokuserar på
> företagsmarknaden, och inte har
> rutiner/system/ork att hålla på med leverans
> till jobbiga privatkunder? Varför i hela världen
> fattar inte e-handelsföretagen det då och
> anlitar andra speditörer, eller är DHL så pass
> billiga att man skiter i det och/eller kan visa
> upp fejkade powerpoints på hur hög
> leveransprecision och kundnöjdhet de har? :-)

Säkert anlitat sådana där konsulter som kunde visa att allt var frid och fröjd och inte allt för omfattande change management behövde implementerats. Ledningen blir nöjda, konsulterna får sitt arvode och kommer säker kontaktas vid konsultation även nästa gång eftersom man strök katten medhårs. Alla vann på det förrutom kunderna...

;)

När det har hänt mig har jag tagit pendeln med cykeln på lunchen till Rosersberg och cyklat över till DHL.

Tar en liten stund men det blir ju hyfsat billigt ivf.

FSS skrev:
> I min enfald handlade jag två styrstammar på
> eBay från Tyskland och får det hela levererat
> med DHL.
>
> Tydligen har DHL varit på leveransadressen som
> även är min bostad och försökt leverera under
> kontorstid då jag givetvis jobbar. So far so
> good... Nu vill de att jag beställer en ny
> utkörning till leveransadressen under dagstid.
> Alternativt att jag cyklar ut till Rosersberg, jag
> har ingen bil och lånar jag en blir bensin dyrare
> än att beställa på nytt med Schenker.
>
> Jag fick inte tag på nån på DHL Rosersberg
> innan de stängde utan bara DHL (Express). Är det
> nån som lyckats styra om sitt paket till jobbet
> eller närmare "Service Point"?
>
> Tummen upp för Posten/Schenker som gladeligen
> lämnar paketet på närmsta "Service Point" för
> avhämtning under en kvällspromenad.
>
> Suck...

FSS skrev:
> Efter lite om och men fick jag tag på en fullmakt
> där tjommarna på DHL avsäger sig allt ansvar
> men lämnar paketet utanför dörren i trapphuset
> imorn. Fortsättning följer...
>
> Om man ville ha det skickat till en "Service
> Point" eller till sitt jobb gick det bra om man
> fick den som skickade sändningen att ringa eller
> maila in. Dock skulle DHL ha mer betalt då så
> det är väl tveksamt om nån liten östtysk firma
> går med på det för en så liten sändning.
>
Konstigt det där med extra betalt och att det är sändaren som måste kontakta dem för att ändra vart grejorna skall lämnas. Jag har vid åtminstone två tillfällen dirigerat om paket till mitt jobb utan minsta problem (utom lite fördröjning) eller extra kostnad. Senast var för något år sedan så de kan ha ändrat rutinerna sedan dess... om det nu inte är arbetsplatsen belägenhet som spelar roll. Jag jobbar i Kista och dit kör de varje dag.

/Martin

Om frakten går landvägen får bara avsändaren ändra adress. Är det däremot flygfrakt, så får man själv ändra leveransadress. Logiskt? Idiotregler är vad det är. I övrigt utmärkta bike-components.de skickar med detta djävulska fraktföretag, och de verkar tro att alla är hemmafruar. Så kanske det är i Tyskland, men så är det fan inte här, tack och lov.

geologen skrev:
> Om frakten går landvägen får bara avsändaren
> ändra adress. Är det däremot flygfrakt, så
> får man själv ändra leveransadress.

Aha, mina grejor kom med flyg (tror jag).

/Martin

geologen skrev:
> Idiotregler är vad det är. I övrigt utmärkta
> bike-components.de skickar med detta djävulska
> fraktföretag

Är det tyska DHL (=tyska posten) som kommer till svenska DHL?
För att förvirra lite så skickar t.ex. bike-discount med DHL som kommer till svenska Posten.

Men när paketet väl kommit till DHL i Sockholm kanske det går att få hämta det på deras utlämningsställe i Västberga? Fortfarande osmidigt, men antagligigen enklare än Rosersberg.

DHL Express/Freight går via ordinarie DHL i Sverige.
DHL Deutsche Post sköts av Posten här hemma.
Är i princip alltid SE Posten som tar över om avs. Land är Tyskland.

skrev:
>
> Är det tyska DHL (=tyska posten) som kommer till
> svenska DHL?
> För att förvirra lite så skickar t.ex.
> bike-discount med DHL som kommer till svenska
> Posten.

Stumpy skrev:
> Kan någon mergea "Aldrig mer DHL"-, "Aldrig mer
> Posten"- och "Aldrig mer Schenker"-trådarna?

+1

FSS skrev:
> Efter lite om och men fick jag tag på en fullmakt
> där tjommarna på DHL avsäger sig allt ansvar
> men lämnar paketet utanför dörren i trapphuset
> imorn. Fortsättning följer...
>
> Om man ville ha det skickat till en "Service
> Point" eller till sitt jobb gick det bra om man
> fick den som skickade sändningen att ringa eller
> maila in. Dock skulle DHL ha mer betalt då så
> det är väl tveksamt om nån liten östtysk firma
> går med på det för en så liten sändning.
>
> Nästa gång handlar jag av nån som skickar med
> Schenker eller dylikt, aldrig mer DHL...

Varför inte ange rätt adress från början. Verkar ju lite dumt att ange sin hemadress om man inte kan vara hemma, eller har jag missat något?

Detta verkar var lite hipp som happ.

För mig har det allt varit HIPP!

Har många gånger fått paket från DHL och de har varit rena undret av service. Till och med trevliga.
De gånger jag inte varit hemma har de ringt, och varit mycket samarbetetsvilliga. Kört till mitt jobb har de gjort ett antal gånger, en gång väntade de till och med vid en tågstation jag visste att jag skulle passera ett visst klockslag. Tyvärr kom jag dit 15 minuter försenad, men möttes av en ett stort leende. Hade inte förväntat mig att de stod kvar och väntade...

Har sannerligen inget att klaga på.
Möjligtvis är jag en tacksam kund, jag tillhör dem som också förstår att de som kör ut grejerna har sina förutsättningar, sin stress och sina regler. Gör det du kan göra, så tror jag ofta det blir bra.

Ring ett samtal redan innan du vet att det är grejer på gång så brukar det oftast kunna ordna sig på ett vettigt sätt. Detta tycker jag gäller både Posten och DHL.

Hur det är i storstan vet jag inte, det var några år sedan jag flyttade ifrån den delen av mitt liv.

/P

Pegorelli skrev:
> Hur det är i storstan vet jag inte, det var
> några år sedan jag flyttade ifrån den delen av
> mitt liv.

I Stockholm så är DHL en katastrof. De verkar inte ha koll på nå't.

I Göteborg så funkade det ganska bra med DHL.

Tillbaka
Topp