MikaelKCK
Medlem
Di2 8050 hoppar ner från innersta kransen
Min Di2 r8050 vill inte stanna kvar på innersta kransen. Jag har främre växel på det lilla drevet.
Den växlar ner till innersta kransen, men sedan tickar den en stund (några sekunder) och går sedan ner på näst nedersta kransen.
Det jag kan tänka är ett snett växelöra. Cykeln har tyvärr ramlat i en gräsmatta och då ville den inte gå ner på de tre innersta kransarna. Under tävling så handjusterade jag växelörat och den kunde då växla hela vägen in. Men som sagt så hoppar den tillbaka. Vid samma tillfälle så kunde jag inte använda de tre yttersta kransarna med lilla drevet fram och den yttersta kransen när jag hade stora drevet fram.
Det är nu justerat elektroniskt men problemet med innersta kransen kvarstår.
Blir lite förvirrad av att den står och tickar innan den växlar ut en krans, det lär ju inte bero på snett växelöra. Det finns väl en funktion som skyddar växeln för att gå ut i maxläge, kan det vara det som är problemet? Eller är det bara att byta eller justera växelörat mer? Vill ju ogärna byta delar om det bara är en elektrisk eller manuell justering som krävs.
Lite panik i läget då jag skall tävla på lördag på en väldigt kuperad bana och behöver den där sista växeln.
Det är en tempohoj och jag ligger normalt och växlar mycket med framväxeln för att hålla kedjan så centrerad som möjligt på bakväxeln. Alltså brukar jag inte ligga och nöta på de inre kransarna i onödan.
Den växlar ner till innersta kransen, men sedan tickar den en stund (några sekunder) och går sedan ner på näst nedersta kransen.
Det jag kan tänka är ett snett växelöra. Cykeln har tyvärr ramlat i en gräsmatta och då ville den inte gå ner på de tre innersta kransarna. Under tävling så handjusterade jag växelörat och den kunde då växla hela vägen in. Men som sagt så hoppar den tillbaka. Vid samma tillfälle så kunde jag inte använda de tre yttersta kransarna med lilla drevet fram och den yttersta kransen när jag hade stora drevet fram.
Det är nu justerat elektroniskt men problemet med innersta kransen kvarstår.
Blir lite förvirrad av att den står och tickar innan den växlar ut en krans, det lär ju inte bero på snett växelöra. Det finns väl en funktion som skyddar växeln för att gå ut i maxläge, kan det vara det som är problemet? Eller är det bara att byta eller justera växelörat mer? Vill ju ogärna byta delar om det bara är en elektrisk eller manuell justering som krävs.
Lite panik i läget då jag skall tävla på lördag på en väldigt kuperad bana och behöver den där sista växeln.
Det är en tempohoj och jag ligger normalt och växlar mycket med framväxeln för att hålla kedjan så centrerad som möjligt på bakväxeln. Alltså brukar jag inte ligga och nöta på de inre kransarna i onödan.