Di2 8050 hoppar ner från innersta kransen

MikaelKCK

Medlem
Min Di2 r8050 vill inte stanna kvar på innersta kransen. Jag har främre växel på det lilla drevet.
Den växlar ner till innersta kransen, men sedan tickar den en stund (några sekunder) och går sedan ner på näst nedersta kransen.
Det jag kan tänka är ett snett växelöra. Cykeln har tyvärr ramlat i en gräsmatta och då ville den inte gå ner på de tre innersta kransarna. Under tävling så handjusterade jag växelörat och den kunde då växla hela vägen in. Men som sagt så hoppar den tillbaka. Vid samma tillfälle så kunde jag inte använda de tre yttersta kransarna med lilla drevet fram och den yttersta kransen när jag hade stora drevet fram.
Det är nu justerat elektroniskt men problemet med innersta kransen kvarstår.
Blir lite förvirrad av att den står och tickar innan den växlar ut en krans, det lär ju inte bero på snett växelöra. Det finns väl en funktion som skyddar växeln för att gå ut i maxläge, kan det vara det som är problemet? Eller är det bara att byta eller justera växelörat mer? Vill ju ogärna byta delar om det bara är en elektrisk eller manuell justering som krävs.
Lite panik i läget då jag skall tävla på lördag på en väldigt kuperad bana och behöver den där sista växeln.
Det är en tempohoj och jag ligger normalt och växlar mycket med framväxeln för att hålla kedjan så centrerad som möjligt på bakväxeln. Alltså brukar jag inte ligga och nöta på de inre kransarna i onödan.

BJS

Aktiv medlem
Testa att sätta dit reservörat och se om det blir bättre? Har du otur är växeln skadad, men örat är troligare och billigare....

earnstrom

Aktiv medlem
Hade du inte sagt ngt om ev skadat växelöra så hade det känts uppenbart att ditt ändläge för växeln inte är rätt. Men det är väl värt att kolla oavsett, särskilt om du bytt hjul eller kassett eller kanske dragit snabbkopplingen lite för löst.

MikaelKCK

Medlem
Hade du inte sagt ngt om ev skadat växelöra så hade det känts uppenbart att ditt ändläge för växeln inte är rätt. Men det är väl värt att kolla oavsett, särskilt om du bytt hjul eller kassett eller kanske dragit snabbkopplingen lite för löst.
Lite det jag funderar på. Har bytt från disc-hjul till vanligt zipp, men problemet fanns även med disc-hjulet och även när jag tillfälligt satte den på trainern (alltså en där man tar bort bakhjulet) för att testa under belastning. Luktar nog snett öra då trots allt :-( Skall testa att mecka med ändläget igen, men har nog gjort det tillräckligt med gånger.
Det som ändå stör är ju att den tickar elektroniskt på innersta växeln och sedan växlar, det är alltså inget mekaniskt klickande.
Sedan att den inte växlar in på innersta kransen alls med stor drevet kanske bara är så det skall vara eller?
Den väljer ju att inte använda yttersta kransarna när man har lilla drevet fram.

MikaelKCK

Medlem
Då är problemet löst.
Så för den som får liknande problem kan följande vara värt att testa.
Tog loss växelörat som visade sig vara helt rakt. Justerade elektroniskt positionen på växeln så att de på 5 kransen låg helt i linje. Fortfarande samma elektroniska tickande på innersta kransen och den växlade automatiskt ner efter 5 sek. Lossade ca 120 grader på nedre spärrskruven och det var det som löste det. Står ju även i manualen om man läser noga att den beter sig så om spärrskruven är för hårt åtdragen.

Per73

Aktiv medlem
Då är problemet löst.
Så för den som får liknande problem kan följande vara värt att testa.
Tog loss växelörat som visade sig vara helt rakt. Justerade elektroniskt positionen på växeln så att de på 5 kransen låg helt i linje. Fortfarande samma elektroniska tickande på innersta kransen och den växlade automatiskt ner efter 5 sek. Lossade ca 120 grader på nedre spärrskruven och det var det som löste det. Står ju även i manualen om man läser noga att den beter sig så om spärrskruven är för hårt åtdragen.
Alltså fanns svaret redan i inlägg nr 5😀. Skönt att det löste sig!

earnstrom

Aktiv medlem
Japp, bara att jag var för feg för att börja skruva på skruvar 🙈 Men nu kanske min velighet hjälper någon som googlar problemet i framtiden 👍😊
Alltså, ändläget måste du lära dig justera, det är inte läskigt. Finns ingen garanti att det stämmer med olika hjul eller kassetter. Lär dig det inre på en gång, det är JÄTTETRÅKIGT att växla över kedjan och dra av hälften av sina ekrar (kan ha råkat göra det en gång).

HåkanC

Aktiv medlem
Alltså, ändläget måste du lära dig justera, det är inte läskigt. Finns ingen garanti att det stämmer med olika hjul eller kassetter.
+1

det är JÄTTETRÅKIGT att växla över kedjan och dra av hälften av sina ekrar (kan ha råkat göra det en gång).
+1
Men "bra" gjort att ha lyckats dra av så mkt som hälften av ekrarna!
MAX 1/4 (1/3 med 2:1-ekring) har jag hört om tidigare.

Topp