Diagnoshjälp xt-bromshandtag

Apotekarnes

Aktiv medlem
Jag har ett XT-handtag som krånglar. Om jag mycket långsamt för handtaget mot styret kan jag nå ända in till botten utan att bromsverkan uppstår. Om jag sen släpper och direkt bromsar som vanligt funkar det dock fint. Problemet uppstår när man är mitt i ett åk och fingret vilar lätt mot bromsen, vilket är tillräckligt för att ”bitepointen” ska vandra inåt. Det är precis som om olja kan läcka från ena sidan kolven till den andra när kolven rör sig sakta.

Vet nån vad detta beror på och om ja, är det värt att laga? Ett nytt handtag kostar 450 spänn vilket inte är så farligt.

Jag har ett XT-handtag som krånglar. Om jag mycket långsamt för handtaget mot styret kan jag nå ända in till botten utan att bromsverkan uppstår. Om jag sen släpper och direkt bromsar som vanligt funkar det dock fint. Problemet uppstår när man är mitt i ett åk och fingret vilar lätt mot bromsen, vilket är tillräckligt för att ”bitepointen” ska vandra inåt. Det är precis som om olja kan läcka från ena sidan kolven till den andra när kolven rör sig sakta.

Vet nån vad detta beror på och om ja, är det värt att laga? Ett nytt handtag kostar 450 spänn vilket inte är så farligt.
Hur gammalt är det?

Att olja läcker från ena sidan till andra vid långsamt tryck har jag varit med om ett par gånger på äldre och slitna handtag, då är det bara byta som gäller.

SLX är lika bra för mindre pengar om du inte använder bite-point skruven.

Hur gammalt är det?

Att olja läcker från ena sidan till andra vid långsamt tryck har jag varit med om ett par gånger på äldre och slitna handtag, då är det bara byta som gäller.

SLX är lika bra för mindre pengar om du inte använder bite-point skruven.
Och om man vill använd bitepoint-skruven på slx handtagen kan man använda en u-bit (och sen byta till en 12mm insex)
IMG_6001.webp

Handtaget är typ 1 år gammalt (shigura för övrigt) så i min värld är det ganska nytt. Jag vet att SLX är lika bra men min ocd-hjärna kommer att lägga veto mot olika handtag på samma styre.

Antar att du har provat lufta om bromsarna ordentligt?

Kan det vara skada på membranet? Om det inte syns att det läcker ut olja vid huvudcylindern skulle jag gissa på det

Om membranet är skadat syns läckan är min egen erfarenhet.

Men ett år, de borde inte vara så slut. Reklamera?

Tillbaka
Topp