Diagnostisera mitt haveri?

94tibe14

Medlem
Nyfunnet problem söker svar!

Hej, ni kunniga! Många diagnoser på cykelproblem kan man lösa, men här behöver jag hjälp...

Köpte nyligen en Spec Crux för gravelcykling beggad här på Happy, supernöjd med köper och inget större fel i stora drag, köptes i fint skick och har inga invändningar (om du som sålde läser) men, drivlinan går hur fint som, 1x11 och svarar direkt. Igår skulle jag testa att dra på en rejäl spurt och ställde mig och tryckte av och vid högsta belastning så släpper hela trycket på drivlinan. Kedjan sitter kvar fram som den ska men det hände upprepade gånger, skulle uppskatta att jag hade "fritt fall" i ca 1/10-1/6 av en full rotation innan de small till och allt var som vanligt igen. Antar att detta kan vara ett problem med navet bak? Kedjan är sprojlans då den medföljande var tokslut och kassett ser inte ut att vara orimligt slut.

Ska tilläggas att jag behövde ta i bra mycket för att provocera fram detta och alltså inget som skulle påverka en vanlig runda.

Alla svar uppskattas!

velovin

Aktiv medlem
Låter ju spontant som att drivlinan är sliten. Alternativt frihjulsmekanismen, men de brukar vara mer antingen eller. Lägg upp bilder på kassett och klinga så är det lättare att diagnostisera.

peldah

Ny medlem
Nyfunnet problem söker svar!

Hej, ni kunniga! Många diagnoser på cykelproblem kan man lösa, men här behöver jag hjälp...

Köpte nyligen en Spec Crux för gravelcykling beggad här på Happy, supernöjd med köper och inget större fel i stora drag, köptes i fint skick och har inga invändningar (om du som sålde läser) men, drivlinan går hur fint som, 1x11 och svarar direkt. Igår skulle jag testa att dra på en rejäl spurt och ställde mig och tryckte av och vid högsta belastning så släpper hela trycket på drivlinan. Kedjan sitter kvar fram som den ska men det hände upprepade gånger, skulle uppskatta att jag hade "fritt fall" i ca 1/10-1/6 av en full rotation innan de small till och allt var som vanligt igen. Antar att detta kan vara ett problem med navet bak? Kedjan är sprojlans då den medföljande var tokslut och kassett ser inte ut att vara orimligt slut.

Ska tilläggas att jag behövde ta i bra mycket för att provocera fram detta och alltså inget som skulle påverka en vanlig runda.

Alla svar uppskattas!
Låter som det kuggar över på kassetten. Om kedjan var tokslut är troligtvis kassetten oxå sliten, åtminstone på de mest frekvent använda växlarna.

darkforce

Aktiv medlem
om kedjan va sopslut o du bara bytte kedja inte kassett lär du ha felet där den nya kliver över kassett tänderna sen visst de kan va body/ nav men tror en ny kassett löser problemet kolla även trissorna i bakväxeln

94tibe14

Medlem
.

Bilagor

• A4A29572-F2CF-49FD-9DC0-B93A6E077CD0.jpeg
    A4A29572-F2CF-49FD-9DC0-B93A6E077CD0.jpeg
    141.3 KB · Besök: 183
  • 1CF10BC7-27AA-4380-97B3-0B0E37148C3B.jpeg
    1CF10BC7-27AA-4380-97B3-0B0E37148C3B.jpeg
    129.6 KB · Besök: 180
  • AB3C3FF4-9CA5-410E-8D11-9A955E7DE5F0.jpeg
    AB3C3FF4-9CA5-410E-8D11-9A955E7DE5F0.jpeg
    112.2 KB · Besök: 180

94tibe14

Medlem
Har skådat många kassetter med "Hajfenor" men tycker inte denna ser allt för illa ut, men förklaringen låter iofs mer rimlig än body/nav!

Berk

Aktiv medlem
Är inte problemet värst med en sliten kedja på mindre slita kassett? Så om kedjan passar bara på slitna dreven i mitten, så kuggar den kanske över på mindre drev som du använder i spurten?

94tibe14

Medlem
Där sa ni något, det förklarar varför den gick så fint i övrigt med tanke på att det bara var på tyngsta det havererade. Såå... Någon som har en 10-42 till salu? Skämt å sido, stort tack för alla snabba och bra svar :)!

Vit cykel

Ny medlem
Där sa ni något, det förklarar varför den gick så fint i övrigt med tanke på att det bara var på tyngsta det havererade. Såå... Någon som har en 10-42 till salu? Skämt å sido, stort tack för alla snabba och bra svar :)!
Visar pilen (se högra bilden) på kedjan monteringsriktningen eller kedjeniten som använts för att foga ihop kedjan?

Batavus

Aktiv medlem
I min ringa mening är det bodyn som inte fungerar som den ska. Felbeskrivningen tyder på det. Hade det varit kedja/kassett hade symtomen varit annorlunda. De innersta kransarna kan se litet udda ut på en del kassetter; per design.
EDIT: Skrev "innersta", men jag borde ha skrivit de minsta, med färst kuggar.

Senast ändrad:

mkallstrom

Aktiv medlem
Pilen visar vilken monteringsriktningen på kedjelåset. Det är alltså monterat åt fel håll, men borde väl inte göra extremt stor skillnad…
Visar inte pilen i vilken riktning man ska dra för att låsa kedjelåset? Det sitter väl en likadan pil på andra sidan som pekar framåt?

Edit: Med Shimano så följer jag vad dom säger så att pilen pekar framåt på framsidan, men har egentligen svårt att se vad det skulle göra för skillnad.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer