Diamond Back Apex. Vad hände med era ?

mytomspunnen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du INTE hämtar ut dem på posten inom fyra
> veckor eller något sådant kommer de returneras
> till avsändaren utan kostnad för dig.

Dom kom med brev, men jag kanske kan spika igen brevlådan? ;)

Buddha Skrev:
> mytomspunnen Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du INTE hämtar ut dem på posten inom fyra
> > veckor eller något sådant kommer de
> returneras
> > till avsändaren utan kostnad för dig.
>
> Dom kom med brev, men jag kanske kan spika igen
> brevlådan? ;)

Vilken strålande ide:)

Buddha Skrev:
> mytomspunnen Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du INTE hämtar ut dem på posten inom fyra
> > veckor eller något sådant kommer de
> returneras
> > till avsändaren utan kostnad för dig.
>
> Dom kom med brev, men jag kanske kan spika igen
> brevlådan? ;)
>

Undrar om det funkar med räkningar också? :-)

Jag tycker speciellt om det sista där! "returneras till avsändaren utan kostnad för dig."

Håll er till ämnet grabbar ! :o)

Jag har fått på frambroms som hänger och dinglar nu...Tänkte få tag på styrlager,tapp och styre imorgon.
Ritchey har ett Logiclager för 179:- enl. Grahns. Ritchey Protapp 299:-. Styre kanske blir PRO eller Pazzaz. Eller är det någon som har ett lager liggandes...??
Den skall i alla fall vara klar till påsk !

//Skogling

Senast redigerad av en moderator:
Ja ,dom bör ha fått pengarna idag. S¨den är nog på väg till mig som företagspaket.

Påsk, ja det låter kanske ok om jag inte jobbar på Påskdagen(Churchmusic=MuchoMoney)

Jan

Blackeberg? Därifrån är det kanske 2 minuter på cykeln till Grimstaskogen. Du blir därmed närmare än vad jag är (sedan September).

Mitt ram väger 2006g och gaffel 968g.

Såg någon annan den kompletta Apex som hängde i butiken? Inte precis P-20 komponenter på det!

Det finns två Apex:ar i mitt förråd. Jag har en från -95 i en snygg mörkblå matt färg, frugan har en från -93 i en blank mellanblå färg. Ska ta foton och lägga ut för den som är intresserad. Båda används fortfarande.

/Mats

Vad ska man sätta för komponenter på den här ramen då? Det här blir min första MTB, men jag har lite skrot liggande från en hybrid - V-bromsar, bromshandtag, styre.

Är V-bromsar specifika för 26" eller funkar det att ta dem som jag använt tidigare med 700-hjul?

Ramen är ju 97:a, passar moderna komponenter utan vidare ändå?

Framväxel... hmm.. då måste man veta diameter på röret? Funkar en sån här? http://www.chainreactioncycles.com//Models.aspx?ModelID=3407

/Anders

Kupa Skrev:

> Framväxel... hmm.. då måste man veta diameter på
> röret? Funkar en sån här?

Nope, inte rakt av. Kanske med någom form av shims. Sadelröret är 30.0 mm, så Både framväxel och sadelstolpesklämman måste vara 30.0 mm i diameter. Sadelstolpen 27.0 mm.

Tydligen en ganska udda diameter på sadelröret. Kanske funkar med E-type framväxel, någon som har bättre svar än jag? Förmodligen... ;)

V-bromsar funkade på min...9-deladt oxå. He,he,Daner då kommer min hoj väga runt 11,5 när den är klar hoppas jag!

Kanon Seelisreal, klart du skall komma upp !!

//Skogling som letar styrlager...

Ja, jag hoppas det.

Min ram är nu skickad, och kommer med företagspaket på måndag.
specen på hojen börjar ta ´form:-)

Paul Components/Dura-Ace växelreglagen har väl sin givna plats på denna ram.
Likadant div xt prylar så som växlar vevparti(XT760).

Jag tror att jag kan på ihop en ganska lätt cykel(om jag sätter den sidan till)

Pratade med Cykel Expo precis. Han hade hittat en 18 tummare till för den som är intresserad(kl 12.12)
vem blir sist in i klubben?

ha det
Jan

Hur vet man vilken dim. på vevlager man ska ha? Det är ju 68 mm, så mycket har jag hajat, men längden på axeln? Tänkte köra nåt i stil med XT-parti. Ursäkta lite dumma frågor, men detta blir första hojen jag plockar ihop från scratch.

/A

Precis den modell jag som hade snokat upp själv. 113 vs 118 - 5 millimeters skillnad - blir det inte bara att man får vevarna 2.5 millimeter längre in/ut på varje sida?

[RED] Fast vänta nu... bike-discount tar ju bara €15.99 för samma vevlager..

/Anders

Och så påverkar bredden kedjelinjen, förstås..

Skogling: 12,1 mm? Inte 121 mm?? Pratar vi om samma sak?

/Anders

Hehe, tänkte väl. Och då har du testat med bakhjul+kassett och får bra kedjelinje? 9-delat?.. hmm.. ja, läser bakåt nu, du skriver ju 9-delat.

Då är frågan - har två bud nu, 121 eller 113 mm... usch, vad mycket att tänka på ;)

/A

Är någon besviken på sin ram ? Att den var repig eller allmänt skruttig ? Jag är jättenöjd med skicket !

//Skogling

Min ram har definitivt inte bott i nån kartong. Den var inslagen med wellpapp och plast runt de flesta rören, men det finns en del skrap i lacken här och var, det värsta märket sitter tyvärr på toppröret, precis bakom styrröret. För 500:- så är det väl dock inte mycket att orda om. Den kommer ändå bli skruttigare när den till slut hamnar i skogen.

Utan gaffel, 20", stämmer bra. Mer eller mindre skit samma, tycker jag. Köpte den ju på distans, min fru hade vägarna förbi och hann dit till 17:58 igår. Alternativet hade varit ingen ram alls, så jag är rätt nöjd ändå.

Jag hittade någon fin sida med uppgifter om vad man ska ha för vevlager till olika vevpartier. Visserligen tyska. Har även någon länk till någon annan hemma där fler fabrikat finns med, men ska man ha Shimano funkar den här.
http://www.fa-technik.adfc.de/Komponenten/Kurbelsatz/
Kolumnen BL är axellängden, kolumnen C tror jag är ett mått på kedjelinjen. Tips: skit i C-måttet. Har man två axellängder tror jag att man i allmänhet bör välja den kortaste.

Nej, jag blev inte förvånad över att den fanns där. Däremot blev jag väldigt förvånad över att den var billig :)

Jag funderar på följande:

Styre: Oval T600 riser (65mm rise, 660mm bred)
Bromshandtag: Paul Love Levers Compact silver
Handtag: WTB Lock-on clear
Växelreglage: Paul Thumbies, vet inte om det blir Ultegra 9-spd eller friction reglage
Styrstam: Thomson Elite, någonting kort, silver
Styrlager: WTB Grease Guard
Broms: Paul Moto-Lite, silver
Växelsystem: 3 x 8 eller 3 x 9 vet inte ännu
Vevparti: Vet inte
Pedalar: CB Mallet
Framnav: Paul FHUB 32 silver
Baknav: White DJ 32
Ekrar: DT Competition
Fälgar: WTB Dual Duty FR 32
Pendlardäck: Schwalbe Super Moto 2.35 slicks
Tourdäck: Schwalbe Marathon XR 2.25
Traildäck: Storsta WTB som platsar under skärmen
Sadelstolpe: Thomson Elite, silver
Sadel: WTB Speed V Race chrome
Packethållare: Paul Flatbed, Extracycle SUB med alla tillbehör

Snåla inte nu Dane:-)

"Växelreglage: Paul Thumbies, vet inte om det blir Ultegra 9-spd eller friction reglage "

Kör med Dura-Ace 9 speed:-)

ha det
Jan

Jag tänkte bygga min helt utan Shimano komponenter, det blir en del märken som jag aldrig provat förut. Spännande kommer det att bli. Fast först ska Burner bli färdig. I garaget, jag menar cykel-förvarings-huset, blir det trångt.
/Erik

Jag har beställt en Ritchey styrstam och styre från CC:
RIT020.jpg

Då ramen är liten och styrröret kort så blev det en stam med rise... :)
Beställde även ett 31,8 Ritchey Comp styre a´ 140:- (Fanns ej bild på detta).
Logic styrlager kommer från Evalds...

//Skogling

Jag har smaskat på ett Shimano vevparti som snoddes från gummans nya Kona. Hon fick mitt nästan nya XT istället. Styrlagret blev ett Pro som pressades på plats i snickarbänken igår.

Eggbeaters, Thomson stam, Kona sadel, DB sadelstolpe, Truvativ riserstyre.
Ska nog köpa LX V-bromsar idag -Det blir svårt när man ska köpa delar, eftersom man vill ha schyssta grejer, men inte lägga ner så mycket pengar på en ram för 550:-...

Undrar hur geometrin skulle bli med min 120 mm Black-gaffel?

Gamla grejer som ska på ramen: XT 750 vevparti, XTR v-bromsar och handtag, XTR bakväxel, Spinergy Xyclone hjul, Hg 93 kedja, xt kasett och ett par Hutchinson Mosquito.

Nya grejer: Hone framväxel, Lx växelreglage, FSA The Pig Styrlager, Tranz X sadelstolpe, Shimano 520 pedaler, Ritchey comp styrstam och styre 31.8, Selle San Marco ODS Race Gel sadel

//fredde

Fredde; det blir ju värsta lyxåket !! :)

Buddha; Jag tror att den gaffeln gör precis vad hojen behöver då ramen är låg fram...

Är det någon av gubbarna som har växlar och växelreglage för 9-delat att avvara ? Typ LX...

//Skogling

Jan,

Tänkte att det var billigare för min del och bättre för NAF att bygga den som ett visningsex för så mycket Paul grejer som möjligt än att köpa nya LX el dyl. Växelreglage, vevparti osv måste jag köpa från andra, så det får inte kosta så värst mycket.

Steelisreal Skrev:
> Snåla inte nu Dane:-)
>
> "Växelreglage: Paul Thumbies, vet inte om det blir
> Ultegra 9-spd eller friction reglage "
>
> Kör med Dura-Ace 9 speed:-)
>
>
> ha det
> Jan