Pontus Wallman
Aktiv medlem
Dilemma: Cage length, Medium eller Long (Mtb)
Hej bullen,
Jag står i valet och kvalet vad gäller bakväxel.
Kör idag 1x9, men har ett par fina vevar med två kransar som jag vill prova.
Jag har saknat en tyngre växel men vill inte tappa "matkassar-och-ölpåse-i-uppförsbacke-växeln" heller. 1x 10-12 växlat är inte intressant. Så 2x känns värt att utforska.
Ny bakväxel behöver jag köpa oavsett. Växeln jag spanat in hsr en kapacitet på 41t (tillverkaren), 42t (enligt vissa återförsäljare) i Medium.
Long Cage klarar 47t
Med nuvarande kassett och det nya vevpartiet så skulle det landa på 42t, (42/29, 11-40).
Medium växeln klarar också två tänder mer än nuvarande största kugge bak, 42 alltså. .
Jag kan tänka mig 3 scenarios:
1) 2x nuvarande kassett känns toppen och allt är frid och fröjd.
2) Jag känner "oooohh vad gött det vore med 42/26 och 11-42 kassett när cykeln är fullpackad".
3) "Äh, det var inte så dumt med 1x9 ändå, och 11-42 med clutch är ändå bättre än 11-40 utan clutch".
Finns det nåt enkelt svar eller är det pest eller kolera?
Vilken av växlarna skulle prestera sämst i sitt värsta scenario:
Medium Cage som pressas till sitt yttersta i ett 2x9?
Eller Long Cage som hamnar i 1x9, 36 kedjering med 11-40/42 kassett?
Jag står i valet och kvalet vad gäller bakväxel.
Kör idag 1x9, men har ett par fina vevar med två kransar som jag vill prova.
Jag har saknat en tyngre växel men vill inte tappa "matkassar-och-ölpåse-i-uppförsbacke-växeln" heller. 1x 10-12 växlat är inte intressant. Så 2x känns värt att utforska.
Ny bakväxel behöver jag köpa oavsett. Växeln jag spanat in hsr en kapacitet på 41t (tillverkaren), 42t (enligt vissa återförsäljare) i Medium.
Long Cage klarar 47t
Med nuvarande kassett och det nya vevpartiet så skulle det landa på 42t, (42/29, 11-40).
Medium växeln klarar också två tänder mer än nuvarande största kugge bak, 42 alltså. .
Jag kan tänka mig 3 scenarios:
1) 2x nuvarande kassett känns toppen och allt är frid och fröjd.
2) Jag känner "oooohh vad gött det vore med 42/26 och 11-42 kassett när cykeln är fullpackad".
3) "Äh, det var inte så dumt med 1x9 ändå, och 11-42 med clutch är ändå bättre än 11-40 utan clutch".
Finns det nåt enkelt svar eller är det pest eller kolera?
Vilken av växlarna skulle prestera sämst i sitt värsta scenario:
Medium Cage som pressas till sitt yttersta i ett 2x9?
Eller Long Cage som hamnar i 1x9, 36 kedjering med 11-40/42 kassett?