[Din bikt] Trimma din vikt till 2026 (2025, 2024, 2023 2022)

Blev smittad med ehec på vägen hem från en tävling i Polen, gick från 78.5kg till 76kg på en vecka. Rekommenderas verkligen inte alls, riktigt otrevlig bantningsmetod... Nu ska jag bara lyckas äta mig upp till 78.5kg igen, brukar gå riktigt långsamt :(

Kan inte trådstartaren ändra till 2023 istället?
Året börjar ju närma sej slutet och tiden går för fort.

Jo jag ska fundera på en uppdatering. För min del handlar det allt mindre om viktmål. Snarare föra in en livsstilsförändring som bidrar till sund viktminskning. Som kpi för detta kan ju t ex en mer eller mindre löpande viktminskning ingå. Något sunt må bra-index bör nog även ingå. Personligen vill jag ligga på -1-1,5 kg / mån så jag håller för regelbunden träning oxå.

Vad tror ni?

Har lyckats äta upp mig till 65.5 i snitt för senaste veckan.
Men det är inte hållbart, jag äter på fel sätt för att gå upp och behålla vikten.
Dvs jordgubbar och glass +ANNAT onyttigt med barnen nu när det är mer ledigt.
Dvs tillbaka med fikat och alla negativa saker det medför.
För mig betyder det oftast att jag vaknar med en känsla av att vara bakfull pga sockret som intas på kvällen. Trött, tung, huvudvärk och omotiverad.
När jag äter bra så är jag lätt i kroppen och hoppar ur sängen och är redo för dagen med en enormt positiv känsla.
Så nu måste jag hitta ett mellanläge där jag håller en bra vikt, äter mer än innan och håller ner fikat.

Jo jag ska fundera på en uppdatering. För min del handlar det allt mindre om viktmål. Snarare föra in en livsstilsförändring som bidrar till sund viktminskning. Som kpi för detta kan ju t ex en mer eller mindre löpande viktminskning ingå. Något sunt må bra-index bör nog även ingå. Personligen vill jag ligga på -1-1,5 kg / mån så jag håller för regelbunden träning oxå.

Vad tror ni?
Viktminskning i sig är knappast en eftersträvansvärd livsstil utan mer ett medel för att nå ett mål. Att ha/hålla en bra vikt (som inte kräver nån större eftertanke eller uppoffring) där man mår bra och kan göra det man vill är däremot en bra livsstil. Om det krävs initiala uppoffringar (vissa beteenden är ju inte hälsosamma på sikt) för att ändra vanor så torde känslan att (negativ) uppoffring gå över. 1,5 kg/mån viktminskning tycker jag låter väldigt mycket. Hitta rätt balans i vardagen och låt det ta längre tid, är min tanke. Det går ju onekligen åt rätt håll.

Viktminskning i sig är knappast en eftersträvansvärd livsstil utan mer ett medel för att nå ett mål. Att ha/hålla en bra vikt (som inte kräver nån större eftertanke eller uppoffring) där man mår bra och kan göra det man vill är däremot en bra livsstil. Om det krävs initiala uppoffringar (vissa beteenden är ju inte hälsosamma på sikt) för att ändra vanor så torde känslan att (negativ) uppoffring gå över. 1,5 kg/mån viktminskning tycker jag låter väldigt mycket. Hitta rätt balans i vardagen och låt det ta längre tid, är min tanke. Det går ju onekligen åt rätt håll.
För mig som dras med övervikt fyller viktminskningen tre syften.
1. Den gör att jag kan må bättre på flera plan, ja då som medel.
2. Den blir ett kvitto på att jag gör rätt. Nöjd med -1 kg/mån
3. Jag kan orka bättre i backarna

Att det sedan bör finnas fler mål som lyfter välmående, som motpol till viktminskning, tror jag är viktigt. Jag kan tex uppleva att jag har tappat något av den explosivitet jag har haft. Kanske hände vid 50 iofs?

Funderar på att börja gymma.

För mig som dras med övervikt fyller viktminskningen tre syften.
1. Den gör att jag kan må bättre på flera plan, ja då som medel.
2. Den blir ett kvitto på att jag gör rätt. Nöjd med -1 kg/mån
3. Jag kan orka bättre i backarna

Att det sedan bör finnas fler mål som lyfter välmående, som motpol till viktminskning, tror jag är viktigt. Jag kan tex uppleva att jag har tappat något av den explosivitet jag har haft. Kanske hände vid 50 iofs?

Funderar på att börja gymma.
Jag är med på syftet/syftena. :) Som utomstående tycker jag det går åt rätt håll, så jag tänker att det bara är en tidsfråga (och att det inte borde vara nån stress eller så med det). Du orkar ju träna och köra hårt osv. Tycker du borde vara mycket nöjd med att det går åt rätt håll och må gott, helt enkelt. Om det stundtals känns slitigt nu, med bårde träning och viktnedgång, kommer det ju bli bättre när kroppen bara behöver träna.

Jag är med på syftet/syftena. :) Som utomstående tycker jag det går åt rätt håll, så jag tänker att det bara är en tidsfråga (och att det inte borde vara nån stress eller så med det). Du orkar ju träna och köra hårt osv. Tycker du borde vara mycket nöjd med att det går åt rätt håll och må gott, helt enkelt. Om det stundtals känns slitigt nu, med bårde träning och viktnedgång, kommer det ju bli bättre när kroppen bara behöver träna.
Ja under tyngre träning har jag funnit att medveten viktminskning inte funkar. Ska träningen funka och ge bra effekt krävs fulla depåer innan och efter. Då blir det ett val.
Idag käkar jag på för att tåla Le Peloton imorgon.

Vikt och Välmående 2023
Säsongen 2022 är ett faktum. Iom dagsnoteringen nådde jag idag mitt mål, se ovan, om 85 kg, från 94. Med ett KPI om ca -1 kg / mån har jag lyckats enligt plan.
Nu handlar det om att ta detta vidare. För all del fortsätta minska i vikt, vi som behöver det, men även må bra, hitta balans och bli starkare cyklister. Detta för att kunna cykla mer och roligare oavsett vad.

Här försöker vi inspirera och stötta varandra i våra livsval, välmåendestrategier och viktmiskningsstrategier. Vi startar i semestertid men har nästan ett år på oss att komma ut som nya människor till säsongen 2023.

Mitt jox
Jag har flera frågor att grotta i.
- Fixa ett nytt jobb. Saknar ett just nu.
- Hitta balans i en tillvaro som kaosar ibland (se ovan)
- Hitta en ät och matmodell som gör att jag kan fortsätta träna hårt. Äta ännu bättre.
- Fortsätta minska i vikt. Trumma på med ca 1 kg/mån för att kunna kolla av välmåendet vid 80 kg och vidare.
Det finns flera...

Så, här kan vi ta högt och lågt om vikt, välmående och träning. Dock behöver vi inte ta över "Visa dina watt"

Är det relaterat till kosten så kan det vara värt att se över den! F'låt...
Drygt 35 år gammal lagning. Tandtrollen hade grävt sig runt och under så hela tanden var uppkäkad inifrån så den sprack. En nanometer från nerven som hon sa. Nu med provisorisk plugg över sommaren. Full rotfyllning i höst. Tjohej…

Drygt 35 år gammal lagning. Tandtrollen hade grävt sig runt och under så hela tanden var uppkäkad inifrån så den sprack. En nanometer från nerven som hon sa. Nu med provisorisk plugg över sommaren. Full rotfyllning i höst. Tjohej…
Utan tandvård hade du kunnat vinna misärtråden (eller iaf komma på pallen).

0,5kg per vecka är inga problem och inte heller osunt.

0,5kg per vecka är inga problem och inte heller osunt.
Det kan betyda att man infört rutiner som funkar bra viktmässigt, men som inte håller i längden. Många lyckas gå ner i vikt med olika dieter, men studsar sedan tillbaka när tråkiga dieten avslutas. Att ändra mindre, och gå ner mindre snabbt, KAN vara en mer uthållig strategi.

Det kan betyda att man infört rutiner som funkar bra viktmässigt, men som inte håller i längden. Många lyckas gå ner i vikt med olika dieter, men studsar sedan tillbaka när tråkiga dieten avslutas. Att ändra mindre, och gå ner mindre snabbt, KAN vara en mer uthållig strategi.
Varför i hela friden skulle man avsluta dieten? Klart man går upp i vikt igen då. :oops:

Låt oss hitta modeller som snarare handlar om positiv livstil som leder till bra hälsa och vettig vikt, än att tjafsa om hur många hg per vecka eller månad. Olika modeller passar olika människor.

Varför i hela friden skulle man avsluta dieten? Klart man går upp i vikt igen då. :oops:
Jag vet inte. Men jag vet flera som testat dieter, gått ner i vikt (tänkt att de nått målet, antar jag) och fortsatt med det tidigare livet (som gav dem den oönskade matchvikten).

Låt oss hitta modeller som snarare handlar om positiv livstil som leder till bra hälsa och vettig vikt, än att tjafsa om hur många hg per vecka eller månad. Olika modeller passar olika människor.
Det är en bra "diet" (=livsstil) om man håller vikten och mår bra utan att ens tänka på det.

Under sommaren har jag av familjeskäl valt att äta frukost. Har märkt att det leder till mer återhållna luncher än vid 16/8. Ska dock försöka med periodisk fasta igen i höst. Det funkar bra även vid modesta Z2-pass (2 tim) och kortare intervall, tex 4x4.

Jag vet inte. Men jag vet flera som testat dieter, gått ner i vikt (tänkt att de nått målet, antar jag) och fortsatt med det tidigare livet (som gav dem den oönskade matchvikten).
Kan jag tänka mig, så knasiga dieter som en del försöker följa. ??

*springer och gömmer mig*

Kan jag tänka mig, så knasiga dieter som en del försöker följa. ??

*springer och gömmer mig*
Jag kör dieten: försöka äta nyttigt (misslyckas med ett lagom tidsintervall), dra ner på socker (men inte skippa kall och god cola emellanåt) och hålla igång. Det funkar för mig (som är gammal nog att ha "ärvt" sunda matvanor, som inte går igång på mat och som finner fysisk aktivitet naturligt). Andra har betydligt sämre utgångslägen och lösningar.

Viktminskning har vissa fördelar. Trots högst varierad träning kunde jag sitta med i Le Peloton med ganska bra kontroll i backarna nu på morgonen. Det har jag inte gjort tidigare i år. Varje kilo räknas när tjocka farbrorn ska åka med.?

Jag ska uppdatera denna ikväll. Tandjäveln sprack så nu ska jag till käftis.
Apropå välmående…
Alltså, jag skojade bara.
Försökta vara lite ironisk kring att jag börjar anta formen av en köttbulle.
Och sanningen är så illa att jag inte ens orkar bry mej.
Rycker på axlarna och siktar på ett ryck till nästa år.
Fortsätt kämpa!??

Lite ot kanske, men (under de perioder jag cyklar lite mer) slås jag ibland av tanken på hur nyttigt det är för pliggen med all sportdricka man petar i sej.
Ibland när jag försöker mej på att cykla lite fort kan det slinka ned både gelpåsar och sockerklubbiga bars som likt polkagrisar har en tendens att tränga sej in i varenda tandficka, vilket följs av obligatorisk munspol av snabbdricka.
Självklart inget farligt vid enstaka tillfälle men om detta pågår vecka efter vecka skulle det kunna resulltera i tandläkarkostnader man inte kalkulerat i sina cykelutgifter. Jag ska utveckla mina tandläkarkostnader i missärtråden.
Eller om jag startar en egen tråd.

Sportdryck är farligt för tänderna. Sockerarter och ofta lågt pH kan ge både karies och erosioner. Att långvarig fysisk ansträngning minskar salivproduktionen förstärker effekten. Vill minnas att jag läste en svensk? studie för länge sedan där man kollat på tandhälsa hos elitidrottare och såg att den var sämre än genomsnittet.

Min personliga reflektion är att det väl är en kalkylerad risk att ta. Det är troligen inte hälsosamt att elitsatsa öht, och vill man bli ”bäst i världen” kanske man får ta nån lagning och eroderad emalj. Om man däremot egentligen INTE satsar på att bli bäst i världen kan man väl fundera på vad i h-te man håller på med… Dricka sockerblask och trycka gel bara för att man är ute och cyklar ett par timmar?

Train low, race high är ju en (av säkert flera) träningsfilosofier som cirkulerar därute, och en jag tycker passar väldigt bra för random svennebanan-cykelmotionär. Iaf om man tar hänsyn till tänderna.

Själv elitsatsar jag inom kaffedrickning och portionssnusning. Tyvärr är det hög risk att klämma handen i dörren till tobaksaffären. Inget jag räknat in i mina snuskostnader, men det är en kalkylerad risk jag tar.

Jo sportdrycken (Tyngres Kolhydratpulver) blandar jag högkoncentrat i mig för de stenhårda pass jag gärna kör. Ofta ingår iofs tandborstning också. Men det går såklart inte att utesluta deras bidrag. I övrigt är jag rätt återhållsam när det gäller sötsaker.

Tidig invägning denna vecka då jag reser ifrån min våg inne vecka nu. Ingen direkt separationsångest har uppstått än!

Vikt 90,3 kg (-4,7) och midja 100,5 cm (-4,5). Ner över 1 kg sen förra veckan, vilket känns kanon. Varit lite mer strikt i veckan men har övergett kaloriräkningen. Sannolikt var väl kanske förra veckans invägning en topp, men nu får vi se vad som händer under en resevecka. Bara 0,3 kg kvar till att uppnå sommarens mål sub90!

Du har gått i mål nu.
Du vann!
TACK! Det här känns fantastiskt. Först vill jag självklart tacka alla som stöttat mig i den här resan, min familj och mina vänner. Störst tack måste ändå gå till Rusta och deras billiga batterier, utan dem hade detta inte varit möjligt.

Återigen, tack!

Idag vägde jag in på 85,3 (84,6 igår). Resan är krokigt. Jag försöker köra en del hårda pass i veckan så viktminskning är inte huvudsyftet nu.

Jo sportdrycken (Tyngres Kolhydratpulver) blandar jag högkoncentrat i mig för de stenhårda pass jag gärna kör. Ofta ingår iofs tandborstning också. Men det går såklart inte att utesluta deras bidrag. I övrigt är jag rätt återhållsam när det gäller sötsaker.
Tandborstning hjälper nog föga om det inte är i direkt anslutning till sportdryckdrickandet eftersom karies angriper direkt, om jag inte minns fel. Kanske vettigt att ha en flarra rent vatten och skölja munnen med nån klunk direkt efter?

Tandborstning hjälper nog föga om det inte är i direkt anslutning till sportdryckdrickandet eftersom karies angriper direkt, om jag inte minns fel. Kanske vettigt att ha en flarra rent vatten och skölja munnen med nån klunk direkt efter?
Så har jag det på randoloppen och längre distansrundor. Dock inte morgonpassen.

Vafan, ni har väl emalj? Drick ett glas mjölk på morgonen så ska ni se att ni klarar er.

Jag tror värdigheten ligger risigare till än tandhälsan hos oss som kollektiv.

Tillbaka
Topp