Direct drive trainer och mtb för zwift

Mendel

Aktiv medlem
Hej, har tänkt köpa en direct drive trainer för att kunna köra zwift med min mtb (stumpjumper 21) men innan jag öppnar plånboken har jag ett par frågor.

Kommer jag ha tillräckligt med utväxling med en eagle set up?

Visst fungerar det med med bakaxeln?

Bör jag köpa en extra kassett?

Det behövs nog en kassett ja. Beroende på trainern kanske antingen byta Body eller köra nx kassett.
Mina barn har lite för hög utväxling för att kunna dra väldigt låga watt på erg. Möjligt att det blir motsatt problem om man är väldigt stark. Annars kör jag enligt rekommendation på mellanklingan....

Tack för svaren. Har dess värre inte tillgång till annan cykel och det var med risk för relationskris jag köpte denna ?. En större framklinga under vinterperioden och en extra kassett kan jag skaka fram.

Passar sram nx kasetter på tacx direct drive trainers?

jag ser vad ni tänker ’killen är en idiot’ ?

Nx passar på "vanlig"/Hg/Shimano. Borde gå att få med xd också om du har gx kassett. Sen ingår antagligen inte boost adapter?

Jag kör med 20 år gammal 26a men hjälper inte om du inte har någon sådan.
Jag hade lugnat mig med klingan till det är ett problem. Inte säkert det får plats så stor heller

"Behövs" väl en 50 fram ... om man ska hänga med ..
Får knappast på större än 36 ..

Men det kanske går att dribbla med hjulstorleken och skriva in jätte omkrets istl ?

Ska du köra ERG-mode spelar inte utväxlingen någon roll då trainern justerar motståndet automatiskt .
Man växlar inte alls nämligen.
Själv valde jag en växel där kedjan var så rak som möjligt och rörde den knappt på hela vintern.

Ska du köra ERG-mode spelar inte utväxlingen någon roll då trainern justerar motståndet automatiskt .
Man växlar inte alls nämligen.
Själv valde jag en växel där kedjan var så rak som möjligt och rörde den knappt på hela vintern.

Nej, hade tänkt köra gruppträningar först och främst.

Så planen är nu att sätta NX kasetten på trainern, köpa en ny kasett till cykeln som lirar med hg/splint (vad det nu är) och hoppas att den lirar med sram växeln.

Och en 148 axel från tacx till trainern.

Lirar shimano spline med alla hg kassetter? Edit: Tydligen inte. Har mailat dom.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp