Dirt camp

ViTr

Medlem
Dirt camp
Servus!

Nu är det snart dags! Iaf om man kan kalla "lite mer än en månad" för snart. Den 8/4 bär det nämligen av till Provance och MTB-Academys (<http://www.mtb-academy.de>) dirt camp.
Oj, oj, oj vad kul det ska bli. En hel vecka fylld av utförsåkning i grymma landskap och med proffsiga och oerhört trevliga instruktörer.

Cyklarna börjar bli klara för det ocksa, en Bullit som fått nya bromsar och en helt nybyggd 4x-inriktad Spank Alfonso.

Har hittills varit iväg på två "vanliga" MTB-camps och haft riktigt roligt och dessutom lärt mig en hel del åkteknik(iaf jämfört med vad jag kunde innan). Tekniken man lär sig där är fokuserad pa single-trail nerför men det ingår ocksv allmäna moment som balans och inställning och dämpare. Efteråt känner man sig grymt mycket säkrare pa cykeln.

Tyvärr är det tyska som gäller. Som tur är är det inte speciellt svart sprak som anväds och instruktörerna visar alltid innan hur övningarna ska utföras. Känner man att man förstår instruktioner om att man ska böja eller sträcka pa armar eller ben, luta sadeln mot insidan av låret eller att ha axlarna lodrätt över styret sa ska det inte vara nagra problem. Annars är det en väldigt bra anledning att ta en intensivkurs... =)

Känner du dig sugen sa gå ihop ett gäng, boka ett camp i t.ex. Geisskopf eller Leogang, ta ett flyg till München med FlyNordic och hyr en minibuss där. Cykeln tar du med dig eller hyr på plats. Till dirt campet i Provance finns det sa klart också platser kvar, skulle vara kul med någon mer fran sverige. Kanske finns någon som redan har bokat?

När det gäller val av cykel sa lär du dig mest på en hardtail. Vill du ha skoj pa alla banor i bike-parken, även de man aldrig kör under själva campet, skulle jag rekommendera en fullgung-freerider. För de delar som ingår i de vanliga campen funkar faktiskt vilken MTB som helst. Det bästa är nog om det är din egen, den du cyklar mest på.

Jag kommer nog tillbringa några helger i sommar med bikepark-cykling och om det passar in kan säkert en 2-3 pers åka med från och till München (beroende pa hur många cyklar man kan pressa in i en Galaxy).

Vi ses i Frankrike, då!
/Viktor

Exempel på vad jag knappt vågade tänka på innan MTB-campen. Ok,det är inget för er orädda freeridekids eller andra dårar men för gamla nybörjare som mig är det grymt stort. Soundtracket far ni tänke er, ett nasalt "Wheeee" med tydliga drag av urskogs-västmanländska =)
Tackar "Rost" väldigt, väldigt mycket för bilden! (och hoppas att det är ok att jag lägger ut den här...)
wheee.JPG

Dirt camp
jonzén (fd burner) skrev:
-------------------------------------------------------
> känner igen droppet, var det inte där mathias
> droppa? är de i österrike?

Japp, det är det i Leogang.

/Viktor

Tillbaka
Topp