Dirtcyklar till mig (och gumman) samt grabben. Behöver råd.

• Trådstartare Trådstartare joa
  • Start datum Start datum

joa

Aktiv medlem
Efter ytterligare en sväng till Järvsö och deras pumptrack fick ena grabben blodad tand efter att testat några olika dirtbikes av nyvunna vänner.
Så nu är det dirtbike som gäller.
Problemet är att jag är helt lost inom det området. Nya (för mig) cykelmärken och helt andra saker att försöka förstå.
Han är snart 9 år och 145cm lång. Ca 37 kilo.
Han tyckte själv De 26:or han testade kändes stora så 24 är väl storleken att gå på!? En cykel att växa i år inte min grej.
Har väl inte lagt någon budget direkt, men då han är newb så vill jag ändå vara lite sansad. Vem vet var det slutar.
Tips?
Begagnat är ju alltid vettigt, men utbudet är ju inte direkt superstort för tillfället.

Och mamma och pappa skulle nog gärna ha en också då det var betydligt roligare att "susa" fram på en dirt än våra framdämpade XC-hojar . En 26" då får jag anta då vi båda är ca 170 cm?
Här får man nog anta att den inte kommer att ta så mycket stryk pga av ett frenetiskt hoppande med mycket airtime utan det blir nog mest pump och rätt moderata hopp ??. Kommer säkert att bygga några hopp hemma också.
Inte satt nån budget här heller, men tycker det mesta ligger mellan 8-12.000. I alla fall på det jag kollat på.
Kanske är ute och cyklar (?) och jag borde kolla på ett billigare segment med tanke på vår förmåga (eller kanske snarare oförmåga).
Tips?

Och en generell fråga. Vikt är ju av vikt på en XC hoj. Testade en par olika hojar i Järvsö och nog tyckte jag att jag föredrog en med mindre vikt.
Hur är det på dirt? Då jag inte kommer att hoppa på ett sätt som spöar på cykeln rejält, bör jag gå på en Alu?
Eller hur skall man tänka?

Mycket som snurrar i huvudet men hoppas på en knuff i rätt riktning genom lite tips här.
Det kanske finns den perfekta newbhojen för "gubbar" och en prisvärd ingångscykel för kids!?

Ta en titt på Commencal Absolute, Canyon Stiched och Rose The Bruce.
Commencal har i min mening den mest kompetenta 24" för sonen. Dartmoor och NS har också modeller men Commencal är bäst specad.
Kör på alu-ram och strl m med er längd.
Även på dirt betalar man för vikt och komponenter (gaffel störst impact), mest bang till lägst pris nu verkar vara Rose the bruce 2, annars Canyon.
Dartmoor har en dedikerad pumptrack version.. om det är det ni ska köra mest.

Dartmoor e väldigt bekväma för plånboken samt att de har i mindre strlkar. Checka 26bikes.com.

Om ni inte ska hoppa så kommer en NS Zircus duga. Det är nästan halva priset mot en Rose The Bruce. Du märker nog inte av vikten på en dirt om du inte ska hoppa och göra tricks, de är så små och lätta ändå. NS Zircus finns även i 24” som passar barn. Sen att få tag på en är nog utmaningen, det verkar vara slut överallt.

Såg att Biltema hade en 26" single speed dirt jumper inne i butiken sist jag var där, men jag hann inte stanna och inspektera och den finns inte på hemsidan. Någon som har haft en chans att kolla på den?

Om ni inte ska hoppa så kommer en NS Zircus duga. Det är nästan halva priset mot en Rose The Bruce. Du märker nog inte av vikten på en dirt om du inte ska hoppa och göra tricks, de är så små och lätta ändå. NS Zircus finns även i 24” som passar barn. Sen att få tag på en är nog utmaningen, det verkar vara slut överallt.
Sneglat på den. Hoppa....ja nåt skutt blir det nog som kanske utvecklas till nåt mer, men definitionen av "att hoppa" skiljer nog lite beroende på vem som säger det.

Tack för svar så långt långt. Keep em comimg.
Tankar kring alu eller Chromoly?
Jag tänker att jag borde gynnas av en lättare Alu. Inte stora hopp som behöver den mer förlåtande Chromoly samt att den blir lättare vilket borde gynnas mina små skutt tills man kanske till och med kan börja kalla dem hopp ?

Senast ändrad:
Nu är jag verkligen ingen expert på dirtcyklar, men som första köp kanske det inte är så noga? Köp den du kan få tag på, blir det ett stort intresse kommer du/ni säkert vilja uppgradera sen, och då vet du lite mer om vilka egenskaper du vill ha.
Jag köpte en bättre begagnad NS Metropolis 2 till hela familjen i julas. Den har funkat hittills till allt från pumptracks till lagom stora dirtjumps och inomhus- ramper, med åkare från knappt 150 cm till drygt 180 cm.
Och roligt är det också ?.

Nu är jag verkligen ingen expert på dirtcyklar, men som första köp kanske det inte är så noga? Köp den du kan få tag på, blir det ett stort intresse kommer du/ni säkert vilja uppgradera sen, och då vet du lite mer om vilka egenskaper du vill ha.
Jag köpte en bättre begagnad NS Metropolis 2 till hela familjen i julas. Den har funkat hittills till allt från pumptracks till lagom stora dirtjumps och inomhus- ramper, med åkare från knappt 150 cm till drygt 180 cm.
Och roligt är det också ?.
+1 på det, en dirt är en dirt är en dirt. man ska bli rätt bra först för att gynnas av skillnaderna på dem dyrare.
Tankar kring alu eller Chromoly?
kvittar nog rätt mycket, skulle tro att det är större viktskillnad på de olika gafflar som kommer på cyklar än rammaterial, och även alu är byggda stryktåligt. vikt gör en viss skillnad men jag skulle nog rekommendera att bara kolla på totalvikten för cyklarna

Tillbaka
Topp