Disciplinnämnden informerar

McOla

Aktiv medlem
Från http://iof1.idrottonline.se/SvenskaCykelforbundet/Nyheter/Egnanyheter/Disciplinnamndeninformerar/ .

"Ett antal licensierade cyklister som deltagit iden icke sanktionerade tävlingen Malmö Veloclassic har av Svenska Cykelförbundets disciplinnämnd tilldelats en reprimand (=varning) för brott mot SCF:s tävlingsregler 1.2.019.

Regeln stipulerar avstängning samt böter, men disciplinnämnden har i detta fall gått på en försiktig linje, eftersom denna regel inte tillämpats fullt ut tidigare.
I beslutet slår disciplinnämnden fast att licensierade cyklister, som i framtiden deltar icke icke sanktionerade tävlingar bör bestraffas helt i enlighet med 1.2.019, dvs med avstängning och böter (påföljden anges i 1.2.021)

Svenska Cykelförbundet välkomnar en dialog med föreningar/företag/organisationer som arrangerar tävling utan sanktion för att förklara reglerna, så att situationer där licensierade riskerar bestraffning inte ska behöva uppstå.
Svenska Cykelförbundets disciplinnämnd
Anders Björklund
Ordförande"

Jag vet inte om detta ökar populariteten hos SCF direkt.

McOla skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inte om detta ökar populariteten hos SCF
> direkt.

Beror på vem man frågar? Ordförande i SCF? ;)

Det vore ju bra med en lista på vilka SCF-aktiva som saknar verklighetskontakt så man kan hålla dem oinformerade om alla "osanktionerade" tävlingar.

Förutom att fungera som ett milt tvångsmedel för att tvinga in tävlingsarrangörer i SCF:s "famn", och generera intäkter, så förstår jag inte varför man inte får välja att vara med i vilka arrangemang man vill, även som licensierad?

Jag hörde på radion nyligen att det är en dom på väg i frågan, gällande ett fall inom motorsport, men med generell giltighet om det blir vägledande. Vad jag förstår så kan det innebära att SCF inte får sanktionera i fall som detta om domen faller ut som utbrytaren hoppas.

+1, synd att chipsen är slut bara.

På sätt och vis förstår jag scf. Ska man ha ordning och reda är det ju förbundets regler som gäller.

Hur är möjligheten för en total bojkott av allt SCF står bakom?

Införa "sanktionerad av HappyMTB" på tävlingarna som standard i stället.

;~}

På vilket sätt skulle detta göra scf mindre populära? De följer regler de har satt ut, de verkar ju till och med vilja hålla igen för att inte straffa för hårt. Surt för cyklisterna det drabbar men de borde ju ha vetat om vad de gjorde.

Väljer man att lösa licens kan man ju tycka att man valt att följa de regler licensen relaterar till... Sen är det ju iofs ett jäkla knasigt sätt att främja cyckelsporten på

Det blir väl till att ställa upp med fejkade namn i framtiden då. En jag känner deltog ofta under namnet "Tyler Hamilton", fast det var i motionslopp och var bara för att driva med Tyler efter dopingavslöjandet under 00-talet.

Det är chockerande att SCF gång på gång lyckas överträffa sig själva i chockerande handlingar i sin ständiga jakt att segregera, förminska och motarbeta tävligscyklandet i Sverige. Om ens ståndpunkt är att pengar in i egen kassa och all cykling under ett och samma tak är viktigare än cykling överhuvudtaget, då ska man nog se över sin agenda.

Parollen, "antingen cyklar ni för oss, eller så cyklar ni inte alls" är ju befängd. SCF ska finnas för cyklisterna, inte cyklisterna för SCF. Hur jävla dum i huvet är man som har uppenbara svårigheter att förstå det.

SCF's ovanstående problem genomsyrar ju som bekant HELA det översta styrande skiktet, så räddning av befintlig verksamhet känns långt, långt, lååångt bortom all möjlighet. Synd att det ska gå ut även över organisationer som valt att stå utanför SCF på det här viset...

Senast ändrad:
Fast facket resonerar ofta på samma självskadande sätt. "Vi ser hellre att de avskedar folk än att de som är kvar får sänkta löner." Förbund och föreningar som glömmer bort att de inte är till för sig själva, utan är där för sina medlemmar och deras intressen, är alltför vanliga.

Det vore bättre om folk för köra "tävlingar" huller om buller utan att någon har koll. Vätternrundan kan ta ut landslaget sen.

Tille skrev:
> Det vore bättre om folk för köra "tävlingar"
> huller om buller utan att någon har koll.
> Vätternrundan kan ta ut landslaget sen.

Du tror inte att arrangörerna har koll? Knappast poppis med arrangemang som sköts dåligt. Ett bra arr ger mersmak och återvändande deltagare.

Tille, allra bäst vore om det fanns en massa tävlingar med många deltagare, och Gud förbjude ens minsta lilla utrymme i media så att cykling blev en accepterad sport i Sverige. Det skulle gynna ALLA! Tävlingsdeltagare eller inte, varje dag, året om.

Där borde kanske fokus ligga i ett land där cykelsporten är grundligt missförstådd, och bland gemene man - med undantag för VR - anses som att ställa upp i VM för sandslott eller ett mästerskap i att bada bastu... Tävlar man i cykling i vuxen ålder är man en märklig kufisk figur. Och i den imagen, bär SCF som inte låter sporten växa, en gigantisk roll.

Det är kanske inte SCF's roll att se till att cyklingen växer, men det är ju för i helvete deras ansvar att inte aktivt motarbeta att cyklingen växer genom att bakbinda hela verksamheten.

SCF stjälper mer än dom hjälper.

Jag har inte så mycket inblick i andra tävlingsdiscipliner än DH, men jag har fått intrycket att det var fler aktiva i SCF-sanktionerade tävlingar när det även var mer aktivitet av icke SCF-sanktionerade tävlingar.

Ska alla licensierade cyklister få börja köra med alias nu? Hur blir det på kommande SBR? (Ville???)

Nej, det är en väldigt konstig regel det där. Har man licens är man tydligen inte fri att cykla på så sätt som man själv önskar.

Miss Lycka skrev:
> SCF har väl inte motarbetat Korpen eller
> Cykelfrämjandets motionslopp?

Har du någonsin sagt något annat än emot den som talar emot SCF på det här forumet, oavsett vad sakfrågan gäller. Eller har du någonsin gjort ett inlägg, som inte gäller SCF? Är du en riktig person, eller en SCF-autobot som via något script känner av dom tre magiska bokstäverna och autopostar ett helt orelevant svar på tal. Vanligtvis något i stuk med "gå med i en ansluten klubb och förändra själv på ett styrelsemöte".

Tur att man inte är licensierad och livegen cyklist utan obunden och fri att ställa upp i vilka lopp och tävlingar man vill.

Ja, förutom riktiga tävlingar då.

Jag är inte alls positiv till SCF men de har massor av goda skäl till att försöka stoppa konkurrensen.

Boxningssyndromet
Om det skulle vara OK att arrangera ickesanktionerade tävlingar dröjer det inte länge innan vi har flera olika SM inom samma gren. Det är bara att se på boxningens alla mästerskap.

Utbildningskostnaden
Speciellt inom motorsporten har förbunden höga kostnader med att utbilda funktionärer som den konkurrerande arrangören kan använda gratis.

Försäkringsfrågan
I alla licenser ingår det en försäkring som ska täcka skador och olyckor vid träning och tävling men det är inte 100 %-igt säkert att den täcker skador från ej sanktionerade tävlingar. Försäkringsbolaget ställer ganska säkert motkrav mot SCF på att tävlingar ska arrangeras på säkert sätt och om de inte gör det kommer premierna att gå upp om det blir problem med skador på ej sanktionerade tävlingar. Sedan skulle jag inte villa stå för försäkring till någon som sedan tävlar i en annans arrangemang.

KjellF

Niko/Frost skrev:
> Har du någonsin sagt något annat än emot den
> som talar emot SCF på det här forumet, oavsett
> vad sakfrågan gäller.

Hen(?) har postat en del, patetiska men dock, försök till påhopp på tex mig.

/Håkan

DT skrev:
> Tur att man inte är licensierad och livegen
> cyklist utan obunden och fri att ställa upp i
> vilka lopp och tävlingar man vill.
>
> Ja, förutom riktiga tävlingar då.

Den gången kan man lösa engångslicens.

Kjell, nu är det ju breddsport vi saknar inom cykelsverige och där finns det allt att vinna på boxningens sätt att arrangera saker. Sen vem som faktiskt vann SM kan vi ta tag i när vi löst det lite större problemet att sporten knappt existerar.

Vad gäller försäkring så ska självklart inte SCF-försäkringen gälla på andra tävlingar, de får väl isf lösa egna försäkringar. Jag ser inte problemet, det är väl helt självklart. Min bilförsäkring täcker inte även din bil. Men vadr det för jvla vridet argument mot att låta flera arrangera tävlingar.

Nu talar vi flera hundra deltagare på en cykeltävling, iaf i länder där SCF inte är verksamma, jag tror nog anmälningsavgifterna täcker funktionärskostnader och utbildningar jämfört med motorsport där något dussintal deltagare ska dela på samma kostnad.

Men framförallt tror jag ni missar vad sporten skulle kunna vara, och redan ÄR!!! I andra länder, utan SCF's sätt att agera.

Hej,

lite klargörande nedan.

1. Vi anordnar cykellopp, löplopp och simlopp för att det ska finnas roliga och välarrangerade lopp som lockar fler motionärer.

2. Aldrig har någon från arrangören hävdat att det är för dyrt med sanktion från cykelförbundet - det skulle kosta ca 12.000 kr. Ganska lite pengar i vår budget och troligtvis hade vi fått mer och billigare marknadsföring via cykelklubbar samt fler cyklister.

3. Hade vi ansökt om sanktion, hade vi bara kunnat göra det för motionslopp då det krävs länsstyrelsens godkännande av avstängda vägar för att hålla tävling.

4. Vi hade mycket gärna arrangerat tillsammans med en SCF-ansluten cykelklubb, tyvärr kan man då inte hålla ett motionslopp som Malmö Velo med gemensam start. Man får då endast ha 70 personer i varje startgrupp med 2 minuters mellanrum.

5. Avstängning och varning har inget att göra med om vi var ett sanktionerat motionslopp eller inte. Motionslopp utan sanktion får även licenserade cyklister cykla - men man får inte cykla tävlingslopp som inte är sanktionerade.

6. Vad vi vet är varken Vätternrundan eller Gran Fondo loppen sanktionerade tävlingslopp, m a o om även dessa anses som tävlingslopp (individuell tidtagning) bör även licenserade cyklister som deltar i dessa varnas.

7. Vi tecknade en separat försäkring för ALLA som var med i detta evenemang.

Anders Sjöberg / ansvarig Malmö Velo Classic

Tille, om du jämför SCF's roll med Svenska [insert valfri annan idrott]'s Förbundet och vad SCF gjort för sin sport jämte det andra valfria idrottsförbundet, så inser du nog snart vilken skuld SCF bär i det hela om vi slår ut det över flera generationers arbete. Det här handlar inte om år till år, det här handlar om att slåss för sportens överlevnad på ett flera årtionden i taget perspektiv och fostra redan från ungdom hela vägen genom breddsporten upp till elitsatsningen.

SCF rår om sig själva, inte sporten.

I beslutet slår disciplinnämnden fast att licensierade cyklister, som i framtiden deltar icke icke sanktionerade tävlingar bör bestraffas helt i enlighet med 1.2.019, dvs med avstängning och böter (påföljden anges i 1.2.021)

Om man läser det där, icke icke sanktionerade tävlingar, som fan läser bibeln, sanktionerade tävlingar?

Undrar hur den som skrev detta tänkte nu då? Att det ska vara så svårt att bara skriva

"I beslutet slår disciplinnämnden fast att licensierade cyklister, som i framtiden deltar i icke sanktionerade tävlingar bör bestraffas helt i enlighet med 1.2.019, dvs med avstängning och böter (påföljden anges i 1.2.021)"

Senast ändrad:
Niko/Frost skrev:
> Tille, om du jämför SCF's roll med Svenska 's
> Förbundet och vad SCF gjort för sin sport jämte
> det andra valfria idrottsförbundet, så inser du
> nog snart vilken skuld SCF bär i det hela om vi
> slår ut det över flera generationers arbete...

Skönt för dig att du har hittat någon att skylla på.

> SCF rår om sig själva, inte sporten.

Där är jag benägen att till viss mån hålla med dig. Även om jag har haft kontakt med ett flertal inom t ex CX-gruppen som är geniunt intresserade av att främja sporten.

Det är väl befogat att skylla på den som inte gör annat än står i vägen i ett land av visioner, viljor och möjligheter, och inte gör annat än försöker kväva dessa i dess linda.

Det vore en sak om SCF inte agerade alls, det skulle jag inte ha några problem med. Problemet är dock inte vad de inte gör - utan vad de faktiskt aktivt gör. Sluta hälla salt i rabatten, så att något fint kan gro istället...

Niko/Frost skrev:
> Det är väl befogat att skylla på den som inte
> gör annat än står i vägen i ett land av
> visioner, viljor och möjligheter, och inte gör
> annat än försöker kväva dessa i dess linda.

oj.. var i världen är du nu någonstans? :)

mmmrrrr skrev:
> Vänta tills SCF får höra talas om
> Stravasträckan på Västerbron.

Ja, den är ju en klassike...eh en klassisk menar jag. Farligt med ordval i vår cykelvärld.

HåkanC skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du någonsin sagt något annat än emot den
> > som talar emot SCF på det här forumet,
> oavsett
> > vad sakfrågan gäller.
>
> Hen(?) har postat en del, patetiska men dock,
> försök till påhopp på tex mig.
>
>
> /Håkan

Vadå frågetecken? Hen täcker väl både han/hon, eller insinuerar du androgynitet (vilket kanske inte ingår hen fast det torde vara själva andemeningen.

Viljan och visionerna att arrangera cykeltävlingar är ju stor, inte minst på gräsrotsnivå här på Happy, men deltagarantalet finns ju inte för att det ska bli något stort. Och det kommer sig ju ganska naturligt av vi saknar en stor del av kulturen där cykling ses som en riktig idrott i det här landet, och här kommer SCF in som år in och år ut gör allt i sin makt för att det ska vara så jävla svårt som möjligt att ställa upp i en tävling. Inte på gräsrotsnivå utan på instegsnivå till seriös tävling, och vips så har vi slaktat tävlingskulturen inom cykling.

Tror ni mig inte? Titta på andra länder! Kom som du är, betala startavgift, ofta på plats, ställ dig på startlinjen och kör så det ryker, skitkul tycker alla. Och det är inte motionsloppen jag talar om. Så ser det INTE ut i Sverige. Matchar inte din regnjacka cykelbyxorna så kan du dra ät helvete...

I den där mentaliteten, kväver man hela sporten i sin linda. Deltagarna hittar andra tävlingsformer som t.ex löpning där det är lätt och kul att tävla istället för svårt och byråkratiskt. Så eldsjälarna med viljan finns garanterat, men vad hjälper det...

Hur böjer man hen?
Jag slog hen
Cykeln är hens

Det verkar bli övervikt åt det feminina hållet där, finns FI kvar då tydligen jag visste väl att det var något lurt!

staine skrev:
> Hur böjer man hen?
> Jag slog hen
> Cykeln är hens

Jag slog henom.
Cykeln är hens.

Tillbaka
Topp